Gevolgen beëindiging ISDN

• 27 februari 2018
  • 9 reacties
  • 462 keer bekeken

Goedemorgen,

Wij hebben isdn2, 4 lijnen omdat ook mijn alarmsysteem erop zit, vaste telefoon en internet. Doordat ik in bos woon zonder kabels en die kunnen er ook niet bij gemaakt worden is mijn situatie iets anders.
Ben al benaderd door socom met voorstel internet bellen maar deze kwamen erop terug en bieden nu 1 telefoonlijn. Wat betekent het straks voor mij?

Admin: Bericht afgesplitst van Isdn stopt, wat nu?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Maar, wat geeft deze site aan? https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Je kan namelijk over DSL via KPN al 2 lijnen krijgen.
Geeft dit aan
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Ik zou zeggen dat het verstandig is om DSL te nemen met 2 VoIP lijnen. 1 voor het alarm en 1 voor gewoon bellen. Je komt dan waarschijnlijk op een hogere snelheid dan nu.

Als je het alarm liever analoog hebt kan je DSL met 1 telefoonlijn nemen + 1 analoge lijn maar dan moet er gegraven worden (afhankelijk van situatie zijn de kosten voor KPN).

Verder wil ik even vragen wat @PeterG en WebCare denken, want die hebben iets meer ervaring met hoe ISDN nu werkt.

Robin
Reputatie 7
. . . en hier ben ik.
Bij ISDN heb je vaak niet meer dan 14 Mb/s (down). Dit omdat ISDN zelf flink bandbreedte inneemt en voor bellen is dat natuurlijk zonde (daarom stopt het ook).

Je hebt nu dus ISDN / ADSL.

Als je overstapt naar DSL ben ik het met Robin eens. Met 26 Mb/s (down) is dat prima te doen. (Zelfs met interactieve tv ;)
Op het modem zitten 2 analoge telefoonpoorten (naar de centrale gaat het volgens VoIP protocol). In huis werkt het dan, met 2 nummers, uiteindelijk als of je 2 analoge lijnen hebt. Het eerste nummer kost bij KPN i.c.m. internet (+ evt tv) € 1 abo. De 2de lijn € 2,50 abo. Met 2 nummers dus € 3,50 abo extra.
Reputatie 7
Badge +11
Het hangt er maar van af hoe het alarm systeem (nu) op ISDN zit aangesloten, het mooiste is rechtstreeks op de S0 bus ipv een voip omweg.
ISDN heeft/had ook het voordeel van continue bewaking middels polling.
Bij een kieslijn (via voip of niet) is het een kwestie van geen nieuws is geen slecht nieuws maar niet goed nieuws, de lijn kan onderbroken zijn en dan duurt het best even voor dat iemand dat in de gaten heeft.

Beter ga je direct over naar doormelding via IP

En ook dat schreef ik al veel vaker hier :
Als je onderstaande regel compleet in een (van de vele !) www zoekmachines zet dan kom je op oude berichten hier over.
"alarm keesyagi site:forum.kpn.com"
( ipv "site" kan het ook "host" zijn soms )

of zoek op deze manier naar "ISDN alarm" , of . .

Als je de nummers (alle) 4 wilt behouden dan is dat ook mogelijk weet ik uit ervaring
Alvast super bedankt voor de tips. Zelf begrijp ik er geen bal van maar over 2 weken komt de monteur van het alarm en dan ga ik weer terug naar kpn.
Ik heb trouwens inderdaad isdn/adsl (adsl van xs4all)
Reputatie 7
Mijn ouders dachten ook dat hun alarmsysteem op een aparte telefoonlijn geplaatst moet zijn voor een correcte werking
Dit is an sich niet nodig, een alarminstallatie kan ook op één van de twee analoge poorten van de Experia Box aangesloten worden.
Nadeel is wel dat het alarm bij een stroomstoring ook niet zal werken. Dat is eventueel te voorkomen door een noodstroom voorziening (UPS) te gebruiken waarmee de Experia Box van stroom voorzien blijft worden.
Reputatie 7
Badge +11
Beste Lacerna50,

Ik hoop dat je een alarminstallateur hebt die wel met z'n tijd mee gaat, ik heb dat anders gezien.
Met als resultaat meer kosten voor minder betrouwbaarheid.
Hier ook zo'n geval :
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/aanvragen-extra-analoge-lijn-op-extra-aderpaar-385467#post385500

Ik (we) horen (lezen) tzt heel graag wat je gaat doen ajb.
Reputatie 7
Badge +18
Top info van iedereen. En vooral de waarschuwing van KeesYagi is het herhalen waard. Niet om alarmbedrijven in diskrediet te brengen maar laat je goed voorlichten en schakel desnoods even weer hier als je twijfelt over de noodzaak of wilt kijken of er een alternatief is. KPN bood altijd alarm over IP aan maar het lijkt er op dat dat geen optie meer is. We hebben tegenwoordig wel smartlife. Maar ik weet niet of dat is, wat jij zoekt.

https://www.kpn.com/smartlife/mogelijkheden.htm

Reageer