Beantwoord

Gevolgen voor internetsituatie door stoppen ISDN

  • 15 April 2019
  • 21 reacties
  • 1636 keer bekeken

Ik heb al heel erg lang ISDN telefonie en ADSL internet van KPN en het is al 1,5 à 2 jaar bekend dat ISDN per 1 september stopt. Nu kwam ik kortgeleden al zoekende op internet tegen dat ook ADSL1 gaat stoppen en na nog wat verder zoeken vermoed resp. verwacht ik dat ik helaas ook die versie heb. Het feit dat ik een Thomson SpeedTouch 546i (router + modem, ISDN variant) heb, lijkt dit te bevestigen.
Als ik inderdaad ook mijn internetabonnement MOET wijzigen, dan zou ik dat graag bevestigt willen zien door een deskundige en/of door KPN.
En krijg ik dan na de vernieuwing een ADSL2 aansluiting?

Ik vind het vreemd en nogal kwalijk dat ik bij de informatie en waarschuwingen over het stoppen van ISDN, geen enkele keer iets heb gezien dat dit ook consequenties zou hebben voor mijn internetsituatie. Zo wordt er in de recent ontvangen e-mails over de prijsverhogingen per 1 juni bij telefonie weer "Vaste Telefonie via ISDN stopt" vermeld, maar bij internet niets over technische wijzigingen.

N.B. Dat er ook m.b.t. de internetaansluiting technisch iets moet veranderen is (na een flinke opfrisser) voor mij wel
begrijpelijk, maar ik had er tot dusverre nog echt niet aan gedacht. Het zijn ook 2 aparte abonnementen waarbij de kosten van internet maandelijks en van telefonie tweemaandelijks worden geïncasseerd.

Omdat ik ook een ASUS AC66U router heb, betekent dit onverwachte "nieuwtje" dat ik in ieder geval een ander modem nodig heb. Nu zie ik op internet dat je na afsluiten van een internetabonnement ook een (gratis) Experia Box krijgt (al dan niet in bruikleen). Dus als ik inderdaad (ook) mijn internetabonnement moet wijzigen, dan verwacht ik dat ik geen nieuw ADSL modem hoef te kopen.
Kan iemand deze veronderstelling bevestigen?
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 3 August 2019, 17:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hallo @ChrisDG,

Ik zat tot voor kort in dezelfde situatie als jij, dus ISDN met ADSL. Naar aanleiding van de aankondiging van KPN dat ISDN zou gaan stoppen ben ik in de hele materie gedoken. Ik hoop je daarom van een antwoord op je vragen te kunnen voorzien.

Overigens ben ik zelf onlangs overgestapt naar een internetaansluiting van XS4ALL, maar dat was alleen omdat ik een modem wilde gebruiken waarop ISDN-toestellen kunnen worden aangesloten. Dat was dus een persoonlijke keuze van mijzelf.

KPN stopt inderdaad op 1 september met ISDN-telefonie. Je huidige ADSL-internetaansluiting kan echter nog actief blijven tot 1 maart 2020.

Vraag is nu: maak je voor telefonie momenteel gebruik van ISDN-toestellen, of via een adapter (Quattrovox o.i.d.) van analoge telefoontoestellen? Als je deze vraag beantwoordt kan ik je gerichter antwoord geven.

Ik hoor graag van je!

Piet.
Hartelijk dank Piet voor jouw reactie.

Zou "Je huidige ADSL-internetaansluiting kan echter nog actief blijven tot 1 maart 2020" soms de verklaring zijn waarom er nog geen ruchtbaarheid aan gegeven wordt? Maar dat zou ik nog steeds kwalijk vinden en het stoppen van ISDN werd al in de tweede helft van 2017 aangekondigd.
Nu ik dit weet is het voor mij bijna vanzelfsprekend dat ik ook voor internet meteen de overstap ga maken. Ik zal er maar vanuit gaan dat ik dan ADSL2 krijg (tenzij ik dat al zou hebben). Het is voor mij in ieder geval belangrijk dat ik te weten kom of ik dan inderdaad een (gratis) Experia Box krijgt. Ik blijf namelijk voor internet bij KPN, vooral (of uitsluitend) omdat ik mijn e-mailadres(sen) niet kwijt wil raken.

Behalve enkele analoge toestellen heb ik natuurlijk ook ISDN-apparatuur en die wil ik erg graag blijven gebruiken (en dat is niet alleen om financiële redenen). Nu heb ik enige tijd geleden al (zeer voordelig) een Auerswald 'COMpact 3000 analog' gekocht met daarbij een ISDN insteekmodule en binnen niet al te lange tijd zal ik weten of die aan mijn verwachtingen voldoet.
Die centrale kocht ik toen ik nog van plan was om over te stappen naar een analoog abonnement. Ik had namelijk eind 2017 van Bel1601 vernomen dat ik dan die "service" kon blijven gebruiken. Vanwege 'PSTN/Glas' in de KPN Belbasis prijslijst heb ik voor de zekerheid nogmaals contact opgenomen en dat blijkt achteraf een geluk bij een ongeluk te zijn. Want nu vernam ik dat het "einde verhaal" was en dat betekende dat ik de situatie opnieuw ging bekijken.

Nu heeft deze centrale behalve een RJ-11 connector (voor POTS) o.a. ook nog een RJ-45 connector "for
connecting to a PC, VoIP telephone or a network". Dat biedt vermoedelijk (of in ieder geval hopelijk) interessante mogelijkheden waar ik hier (publiekelijk) niet verder op in ga.
N.B. Omdat ik indertijd dacht een ouderwetse telefooncentrale te kopen, was ik (recentelijk) natuurlijk nogal verrast toen ik dit onverwachte extraatje ontdekte.

Na dit uitvoerige verhaal zal het duidelijk zijn dat ik zeker wil weten of ik een Experia Box krijg. Tevens wil ik weten of het daarbij nog verschil maakt of ik internet met of zonder "Vast telefoonnummer" neem.
Omdat ik de handleidingen van de Experia Boxen heb gedownload, wil ik even wat ergernis spuien. Het gaat (nog?) niet om de technische inhoud, maar over wat ik maar de opmaak noem. Bij versie 8 is dat in orde resp. normaal, maar bij versie 9 en 10 niet. Daar zijn grotendeels 2 pagina's in liggend formaat naast elkaar gezet zodat de inhoud nauwelijks leesbaar is. En dus moet je dan gaan inzoomen, maar dan moet je steeds heen en weer gaan schuiven in horizontale richting i.p.v. het normale bladeren met PgUp en PgDn.

Welke idioot heeft dat verzonnen of waren ze te lui om het vermoedelijk fysieke formaat van de papieren handleiding om te zetten in een document dat op een computer leesbaar is !!!

En dan nog het "grappige" advies op pagina 48 van versie 10: Voor meer ondersteuning voor het aansluiten van je pakket bekijk je de online instructie op kpn.com/installatievideo.
Dat lijkt mij erg handig als het nog niet gelukt is om de aansluiting werkend te krijgen.
Reputatie 7
Badge +9
Hallo @ChrisDG,

Als je voor internet bij KPN blijft krijg je inderdaad een nieuw gratis modem in bruikleen. Je huidige modem is namelijk geschikt voor Annex B (internetten via een ISDN-lijn), en je nieuwe internetabonnement werkt met Annex A. Dat zal overigens je internetsnelheid wel ten goede komen.

Als je je ISDN-apparatuur wilt blijven gebruiken zou je ook kunnen overwegen om over te stappen op een abonnement van XS4ALL. Dit is de enige provider die het mogelijk maakt om een modem te gebruiken waarop ISDN-apparatuur kan worden aangesloten. Zo'n modem (bijvoorbeeld Fritz!Box 7490 of 7590) zal je dan wel zelf moeten aanschaffen, want dat wordt niet (meer) door XS4ALL geleverd. Die levert momenteel de Fritz!Box 7581, waarop geen ISDN kan worden aangesloten. Wel krijg je alle benodigde instellingen voor het modem. Andere providers doen dit niet, of leveren hun eigen modems. Voordeel van overstappen van KPN naar XS4ALL is dat je je huidige e-mailadressen kunt behouden. Omdat XS4ALL onderdeel is van KPN betaal je bovendien het eerste jaar geen kosten voor het behoud van je e-mailadressen. Die blijven gewoon bij KPN via een E-mail Only-abonnement. En wellicht dat over een jaar XS4ALL geheel is opgegaan in KPN, en dan is het probleem van de e-mailadressen vanzelf opgelost.

Als je voor zowel internet als telefonie bij KPN blijft is er verder geen probleem, anders dan dat je een ander KPN-abonnement moet nemen. Met daarbij dus een nieuw gratis modem. Dat is wat telefonie betreft dus alleen geschikt voor analoge toestellen.

Voor de goede orde: ik ben niet bekend met de Auerswald COMpact 3000 analog, dus ik weet niet welke mogelijkheden deze biedt.

Piet.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Chris, welkom op het forum! Goed dat je hier proactief achteraan gaat. Zoals Piet al aangeeft, als je voor internet bij ons wilt blijven, dan krijg je een nieuwe Experia Box van ons in bruikleen. Daarop kan geen ISDN-apparatuur worden aangesloten. Wel reguliere PSTN-telefoontoestellen. Je kunt bij ons tot 4 telefoonnummers behouden. Deze worden dan overgezet naar VoIP-nummers. Vanuit je Experia Box (die heeft maar twee telefoonpoorten) kun je dan met twee van de nummers uitbellen, maar wel op alle 4 de nummers gebeld worden. Elke poort heeft dan twee nummers aan zich gekoppeld.

Vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Wat ik dan ga doen is even naar je abonnement kijken. Dan kan ik je laten weten hoe het er dan uit komt te zien als je bij ons blijft. Je kunt dan zelf de keuze maken of je dat ook wilt. Of dat iets als wat Piet beschrijft over XS4ALL meer bij je past.
Vanwege de beknopte informatie in de Experia handleidingen, ben ik ook maar eens op de website door wat informatie gaan "bladeren". Wat een irritante en tijdrovende bezigheid, alsof je in een doolhof af en toe een brokstukje vindt en daarna soms ook nog verdwaald bent.
Wat een verschil met de informatie van b.v. de Auerswald 'COMpact 3000 analog' waar ik in een PDF van 663 pagina's kan bladeren en d.m.v. de index of een zoekterm de gewenste informatie kan opzoeken.

Het zal waarschijnlijk duidelijk zijn dat mijn ergernis nog flink is toegenomen, vooral omdat het om informatie over internet en telefonie gaat. Dat zijn communicatiemiddelen die nodig zijn als je bij problemen informatie of hulp nodig hebt.
Deze manier van het merendeel der informatie uitsluitend online beschikbaar stellen, ben ik voor zover ik weet nog niet eerder tegengekomen. Dus KPN, probeer eens na te gaan hoe jullie het ongeveer 10 jaar geleden deden (toen zelfs contact met de Klantenservice via e-mail nog mogelijk was).

Ik denk dat ik blij mag zijn dat ik zo'n Experia Box vermoedelijk alleen (of vooral) nodig heb als ADSL modem en er waarschijnlijk geen geavanceerde dingen mee hoef te doen.

P.S. Piet en Erik, bedankt voor jullie reacties. Ik kan nu verder gaan nadenken en werken aan de toekomstige situatie, maar een definitieve keuze en beslissing zal niet op zeer korte termijn plaatsvinden. Ik wil o.a. proberen de Auerswald te testen door deze op een analoge poort van mijn Tiptel 411 aan te sluiten en dan natuurlijk vooral te kijken of ook ISDN werkt. Tevens ben ik zeer benieuwd of die centrale inderdaad ook werkt als deze via de LAN-poort wordt aangesloten. Ik heb nog geen idee wanneer ik dat achter de rug heb, want het zijn voor mij geen alledaagse klusjes en ik kan er natuurlijk ook niet dag en nacht aan werken.
Nog een paar vragen (voor Erik).

Welk type Experia Box krijg ik of is dat afhankelijk van het abonnement of de KPN voorraad?

Bestaat er soms een apparaat van een bepaalde fabrikant dat sterk lijkt op de KPN Experia Box? De handleiding daarvan zou dan een welkome aanvulling kunnen zijn op de KPN informatie.
Reputatie 7
Badge +30
In de basis krijgen nieuwe klanten een V10A. Maar omdat jij dan meerdere telefoonnummers hebt, krijg je een V10. Dit omdat de V10A maar één telefoonpoort heeft, en de V10 gewoon twee.

Wat handleidingen betreft hebben we op de website vooral de snel installeren kaarten. Uitgebreidere handleidingen van onze Experia Boxen leveren we mee in het installatiepakket. Die is via andere websites die handleidingen opslaan ook te raadplegen. De informatie uit die handleiding is echter ook nog op de website terug te vinden op deze pagina. Plus, hier op het forum is er dit forumtopic. Daarin staat uitleg over wat je met de V10 webinterface kunt.
Hallo Erik, bedankt voor deze informatie.

De webpagina van jouw eerste link kende ik (natuurlijk) al, maar dat is interactieve informatie waar ik zoveel kritiek op heb (zie voorgaande berichten).

Grappig is dat ik gisteren het topic 'Experia Box v10 - Veelgestelde vragen' (nummer 344379) zelf al ontdekt had en die door Robin geproduceerde informatie waardeer ik zeer. Het resultaat van zijn werkzaamheden compenseert gedeeltelijk de tekortkomingen van KPN resp. van de KPN informatie.
Het grootste gedeelte van "pagina" 1 heb ik inmiddels opgeslagen in een PDF zodat ik deze (eenvoudig leesbare) informatie ter beschikking heb op mijn computer. Het verkleint de kans dat ik op internet naar informatie zou moeten zoeken als het nog niet gelukt is om de verbinding via de Experia Box tot stand te brengen.
Hallo Erik,

Toch nog een keer een nieuw bericht in dit topic en een verzoek om advies van jou. Dat komt vooral omdat reageren op een e-mail met 'Bevestiging van uw bestelling' helaas niet mogelijk is en ik het niet zo prettig vind om te gaan bellen of chatten met de klantenservice.

Door verschillende omstandigheden ben ik pas vorige week het wijzigen van de KPN situatie gaan regelen. Wat ik daarbij al een beetje vreemd vond, is dat het leek alsof je als nieuwe klant bezig was terwijl ik natuurlijk ingelogd had op 'Mijn KPN'. Voortzetten van mijn huidige 'Thuis' abonnement (39,- p.m.) was of leek niet mogelijk en dus heb ik gekozen voor Internet (42,50 p.m.) plus telefonie (1 euro p.m.). Daarbij komen dan nog de eenmalige kosten en 3 maanden korting op de abonnementsprijs.
Als telefoonnummer heb ik 1 van de 4 nummers ingevuld, want meer was niet mogelijk. Dat is echter geen enkel probleem, want ik heb maar 1 nummer nodig. De tijd dat ik ook een nummer voor zakelijk en voor fax nodig had, is al heel erg lang geleden.

Op 24-7-2019 kreeg ik om 15:54 een e-mail met de bevestiging en met o.a. de vermelding "binnen twee werkdagen ontvangt u de officiële orderbevestiging". Ik heb zoiets echter nog steeds niet ontvangen en op 'Mijn KPN' is ook niets te vinden over deze situatie.

Tot slot zou ik graag willen weten dat ik inderdaad een Experia Box v10 krijg en niet een v10A.
Reputatie 7
Badge +24
Tot slot zou ik graag willen weten dat ik inderdaad een Experia Box v10 krijg en niet een v10A.
Daar heb je geen enkele invloed op. Waarschijnlijk krijg je gewoon de v10A.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom terug, Chris! Ik kijk dit graag voor je na. Vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan zoek ik dit voor je uit.

Wat betreft welke Experia Box je krijgt, dat zal naar alle waarschijnlijkheid een V10A zijn in verband met dat je één telefoonnummer meeneemt. We kunnen, als je wilt, na levering nog meer van je oude nummers meenemen. In dat geval ga je wel een V10 krijgen omdat de V10A maar één telefoonpoort heeft.
Reputatie 7
Badge +24
2de telefoon nummer kost wel 2.50 per maand. Je hebt zelf een eigen router begrijp ik, deze hang je gewoon achter de Experiabox. Dan merk je van die Experiabox verder niks. v10a heeft slecht wifi, maar dat gebruik je dan gewoon niet. Gewoon wifi van je eigen router gebruiken 💪 wifi op de Experiabox zet je dan gewoon uit. Lan doorgifte van de v10a is volgens mij wel goed.
Hallo Erik, ik heb de ontbrekende gegevens ingevuld.
Ik wist trouwens niet dat ik vroeger zo slordig ben geweest om de belangrijke gegevens niet in te vullen. 😣
Bedankt Nick83, want 2,50 p.m. heb ik er niet voor over. Dan maar af en toe een klein beetje behelpen.
Mijn voorkeur voor de v10 is trouwens niet alleen gebaseerd op die extra poort, maar ook omdat er zo'n enorm uitgebreid topic over dat model is (nummer 344379). En zoiets is nuttig en bijna noodzakelijk, want de normale informatie van KPN is (om het vriendelijk uit te drukken) nogal magertjes.
Gelukkig is er op het forum enorm veel informatie te vinden in allerlei topics.
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor het invullen, Chris. Wat ik hier zie is dat je op dit moment al internet van ons hebt, met daarnaast een los ISDN abonnement, Dit is een constructie die we line sharing noemen, waarbij twee verschillende diensten over 1 verbinding gaan. En als ik je goed begrijp heb je ingelogd op de MijnKPN van het internetabonnement, en die omgezet naar een nieuw pakket Internet+telefonie. Dat is ook inderdaad de juiste weg. Dit omdat jouw oude abonnement niet op die manier kan blijven bestaan. Deels omdat hij zo oud is, en deels omdat het line sharing is.

Het lijkt er echter op dat deze wijziging niet goed is doorgekomen. Ik zie 'em hier namelijk niet. Zou je me die bevestiging eens willen toesturen? Dan ga ik van daaruit verder kijken. En als de wijziging er inderdaad niet is, dan ga ik dit alsnog met je regelen. Je krijgt een privébericht van me met het mailadres waar je de bevestiging heen kunt sturen.
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor het opsturen, Chris. Ik zie dat dit een pre-bevestiging is, om het even zo te noemen. Dit is wat men krijgt bij het plaatsen van een bestelling ter bevestiging dat het is binnengekomen bij ons. Het systeem gaat dit dan verwerken, en dan krijg je de officiële bevestiging. Die jij dus niet gekregen hebt.

De reden daarachter is dat het toch is binnengekomen als een volledig nieuwe bestelling, van een nieuwe klant. Dat zie ik in de mail terug aan het feit dat er wordt aangegeven dat je een nieuw klantnummer krijgt en omdat er over activatiekosten wordt gesproken. Jij bent al klant, dus je hebt al een klantnummer, en je hebt ook al een verbinding, dus activatiekosten zijn niet nodig.

Als een bestaande klant iets wijzigt wat binnenkomt als nieuwe bestelling dan valt deze order uit. De backoffice pakt dit dan op om het alsnog als een wijziging in te voeren, maar dat kan even duren. Dus ik stel voor dat ik dit nu voor je ga regelen. Wil je reageren op mijn privébericht met welk telefoonnummer je wilt meenemen? Dan weet ik zeker dat ik de juiste pak. Dan geef ik je vervolgens nog even een overzicht van wat de nieuwe situatie wordt qua inhoud en prijs (ik verwacht hetzelfde als waar je zelf al op uitkwam, maar dan zonder activatiekosten). Als je daar dan akkoord op geeft voer ik het door. Dan is alles als nog ruim voor september geregeld 🙂
Reuze bedankt Erik voor deze uitgebreide informatie.
Frustrerend voor mij is dat ik niet weet hoe ik de noodzakelijke wijziging had moeten doorgeven. Ik ging er vanuit dat zoiets in 'Mijn KPN' gedaan zou kunnen worden. Het zou dus handig en normaal zijn als een klant al zijn KPN zaken daar zou kunnen vinden en regelen. Dat was nu helaas dus niet het geval.

Het gewenste telefoonnummer is het nummer dat in de e-mail staat en dat eindigt op 39.
Helaas heb ik wel haast met het doorvoeren van de wijziging, want sinds er op 30 juli één nummer is "afgepikt" zijn de 3 resterende nummers buiten gebruik en werkt mijn KPN telefonie dus niet meer en dat is erg vervelend.
Reputatie 7
Badge +30
Ik geloof niet dat jij iets fout hebt gedaan, Chris. Ik denk dat dit aan het systeem ligt. Dus dan is het goed dat je het hier gemeld hebt. Je hebt een privébericht van me, reageer daarop, dan gaan we dit regelen 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Bedankt voor je privébericht naar mijn collega Erik! Ik neem het, in verband met het weekend, even van hem over. Zou je mijn privébericht willen beantwoorden? Dan kan ik de bestelling, inclusief monteur, voor je invoeren.
Reputatie 7
Badge +30
Bij dezen de bevestiging dat de bestelling is doorgevoerd. Je krijgt deze bevestiging ook nog eens per mail. Mocht je, nu of later, nog vragen hebben, stel deze gerust!