Beantwoord

Hulp nodig bij extra werk om vast nummer te porteren

  • 23 May 2019
  • 21 reacties
  • 1401 keer bekeken

Badge
Beste mensen van KPN,
Wat wordt ik door onwil en gebrek aan empowerment van jullie callcenters nu uiteindelijk voor de gek gehouden!

Samenvattend:
Wat een onwil,
wat een bureaucratie,
wat een opeenstapeling van beloftes,
wat een tijd en geld door mij hierin gestopt en
hoe makkelijk KPN vervolgens een consument maar afpoeiert, via een van de callcenters.

Bij overstappen van XS4ALL naar KPN vanwege de noodzaak om de "buitengebied" oplossing voor het extreem trage internet op ons adres enigszins op te lossen is mij beloofd dat ik mijn vaste telefoonnummer kon behouden. Nu, na maanden veel te vaak en te lang contact en na eerdere duidelijke beloftes dat het vaste telefoonnummer op mijn adres weer werkend zou worden, hoor ik nu opeens dat een "teamleider" bij een van jullie call centers bepaalt dat ze geen zin heeft om dit verder op te lossen en dat ik helaas op mijn Amsterdamse adres geen Amsterdams netnummer opnieuw mag gebruiken, maar het alleen een nieuw nummer met een netnummer van Weesp....

Mijn buurman links en buurman rechts hebben wel via KPN een Amsterdams netnummer. Ik had het tot mijn overstap op dit adres al via XS4ALL. Ik ben dus op vele momenten voor de gek gehouden, maar het lijkt vooral dat KPN wil geen extra werk wil uitvoeren voor een enkel adres, wat in KPN's oude systemen nog onder een andere gemeente viel.
XS4ALL regelde mijn eerdere overstap zonder problemen....

Ik belde vandaag met KPN omdat ik juist afgelopen zaterdag van KPN aan de telefoon hoorde dat binnen een dag of drie mijn eigen vaste nummer geporteerd zou zijn en werkend zou worden. Nu roept een call center medewerker dat ik pech hebt maar dat "KPN" echt niets meer voor mij kan doen. Echt klassiek "Paarse krokodillen" gedrag. En ook nog een juridisch fout! Je kan een inwoner van Amsterdam toch niet dwingen een netnummer van een andere gemeente te hebben? Uiteraard stuurt nooit iemand van een call center een bevestigingsmail en wordt ik als consument dus kennelijk de afgelopen twee maanden voortdurend zonder enige bewijs voor de gek gehouden.
Echt schande als de KPN ook nog eens niet meer dan 6-8 Mbps internet snelheid op deze adressen kan leveren en omdat het voor deze weinige adressen de stokoude en beschadigde telefoonkabel van 800 meter niet wil vernieuwen (om de winstgevendheid en aandeelhouderswaarde zo hoog mogelijk te houden?).

En wat moet ik nu? Maar weer terug naar XS4ALL? Is trouwens een bedrijf in bezit van KPN, waar eerder mijn overstap bij verhuizing binnen Amsterdam naar dit adres zonder problemen werd geregeld. Maar zij bieden weer niet de buitengebied optie, omdat dat dat van KPN niet mag en ze het KPN netwerk gebruiken. Ondertussen raak ik nu ook bijna mijn recht kwijt op het nummer wat ik al meer dan 30 jaar in Amsterdam mag gebruiken......
Mijn hopeloosheid leidt er toe om dit hier via sociale media te gaan schrijven, wat ook al zo triest is.

Jean Paul
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 5 June 2019, 08:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Goedemorgen, Jean Paul, welkom op het forum. Wat een verhaal! Ik kan me voorstellen dat je hier een oplossing voor wilt zien. Ik heb je tweede topic even verwijderd zodat we niet op meerdere plekken in gesprek gaan. Graag kijk ik voor je wat er precies aan de hand is, en wat we er aan kunnen doen. Vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan pak ik hier de rest erbij en we gaan aan de slag.
Badge
beste Erik,
mijn profiel is nu compleet.
dank alvast voor je hulp, het moet toch lukken?
Als XS4ALL probleemloos mijn vaste nummer op mijn huidige adres werkend geeft gekregen moet KPN dat toch zeker kunnen?
Badge
Beste Erik,

Fijn dat je voor me aan de slag wil.

Nog meer informatie:

Ik ben onlangs voor het eerst in 25 jaar weer klant bij KPN geworden. Jullie buitengebied oplossing was echt wat ik nodig had met een hele trage internetverbinding via de telefoon lijn (< 8 Mbps).
Maar nu, na eerdere beloften en toezeggingen, krijg ik opeens te horen dat ik mijn vaste telefoonnummer niet zou kunnen houden (door onwil en bureaucratie?)

Een paar simpele feiten:
- ik heb mijn vaste netnummer al 30 jaar (eerst Noordermarkt, toen Entrepotdok en in oktober 2018 verhuist naar Diemerzeedijk te Amsterdam.
- geen Ziggo daar, dus ik stapte over naar XS4ALL met 3-1 pakket. Vanaf okt'18 prima werkend vast bellen op mijn vertrouwde nummer op mijn nieuwe woonadres.
- internet structureel traag en XS4ALL biedt niet de KPN buitengebied oplossing met 4G router, dus gebeld met KPN om over te stappen.
- in diverse gesprekken gehoord dat het vaste nummer uiteindelijk wel geporteerd kon worden, maar dat ik eerst gewoon met alleen internet en TV moest overstappen, daarna (bij meten trage snelheden) ik buitengebied oplossing zou kunnen krijgen en dat nummer portering ook zou gedaan zou worden.
- afgelopen zaterdag nog (ik belde al veel eerder en vaker bij herhaling er achteraan) kreeg ik te horen dat het nu helemaal rond zou komen en ik binnen enkele dagen zou kunnen bellen via vaste lijn met mijn eigen nummer.
- gisteren belde ik weer na, weer helemaal door de logfiles heen met callcenter en medewerker Ellen concludeerde, na overleg met teamleider dat het toch niet ging lukken en dat ik me er maar bij neer moest leggen en een nieuw nummer met netnummer van Weesp zou moeten krijgen.
- de vorige eigenaar belde 10 jaar met een Amsterdams nummer van dit adres, mijn beide buren bellen met een Amsterdams netnummer en ook mijn eigen vertrouwde nummer heeft bijna een half jaar van dit adres in Amsterdam keurig gewerkt, XS4ALL had geen enkele moeite om mijn vaste netnummer over te nemen van Ziggo en weer in werking te brengen in mijn woning (alles via VOIP, dus weinig complex, lijkt me).
- de mogelijke diepere oorzaak ligt mogelijk in het feit dat een jaar of 10 geleden deze rand van Amsterdam bij IJburg van grondgebied gemeente Diemen naar Amsterdam is overgedragen.
- de vaste telefoonkabel, die bij ons door de straat loopt is van KPN en bij KPN in beheer (ook toen XS4ALL ons nummer daar aansloot en werkende maakte).

Maar inmiddels zijn energiepartijen, kadaster, gemeentelijke registers, ook bijvoorbeeld stembiljet gisteren allemaal zo ver dat het ook bij deze instantie "Amsterdam" is.
Zo niet kennelijk bij KPN, maar meer nog vermoed ik dat er gewoon wat extra werk, diep in de backoffice verricht moet worden waar bepaalde kanalen waar ik als consument mee communiceer niet verder mee kunnen of willen komen.

Waarom ik hier zo'n issue van maak:
- mijn klanten bellen mij al 30 jaar op dit nummer
- xs4all had dit nummer zonder enige kanttekening gewoon werkend en geporteerd van mijn oude adres en oude supplier Ziggo, dan moet KPN dat toch ook kunnen (Nota bene een dochterbedrijf van KPN)
- KPN heeft mij diverse malen beloofd dat dit natuurlijk in orde ging komen, sterker, het was mijn randvoorwaarde om te willen overstappen. En nu ik eenmaal ben overgestapt, zaterdag zelfs blij was dat het nu eindelijk ging gebeuren binnen een paar dagen, roept iemand opeens dat het nooit gaat gebeuren, sterker, dat ik netnummer van Weesp krijg, wonende binnen de gemeentegrenzen van Amsterdam!
Ik heb kosten gemaakt bij alarmcentrale om alles opnieuw in te stellen en bij mij ICT leverancier om het netwerk thuis, incl beveiligingcamera's, domotica etc op de nieuwe KPN apparatuur en IP nummers in te stellen. En nu afhaken op onwil en bureaucratie (vermoed ik).

Echt, je hulp zou zeer gewaardeerd zijn.
Ik wil graag bij KPN blijven, maar ben nu bang dat mijn nummerbehoud door het verlopen van de tijd zelfs bij teruggaan naar XS4ALL misschien niet meer gaat lukken. Mijn enige doel is om mijn netnummer weer werkend te krijgen op mijn woon/werk adres te Amsterdam. Bij mij thuis staat alles klaar daarvoor, KPN moet alleen de juiste settings in haar centrales of databases aanmaken.

Dank voor het lezen, excuses voor het uitgebreide verhaal, ik hoop dat je hiermee het juiste en complete beeld hebt en daardoor bereid bent binnen jouw organisatie de juiste actie in gang te krijgen. Bij voorbaat al vast dank voor wat support.

Met vriendelijk groeten,
JP
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor je gegevens en de extra info, JP. Ik zie hier inderdaad in de notities terug dat het niet mogelijk zou zijn. Dat is, gezien ook wat je beschrijft over de vorige bewoner en de buren, erg vreemd. Er is gisteren een klacht aangemaakt, dus ik verwacht dat er nog contact wordt opgenomen. Ondertussen ga ik hier ook nog even het een en ander navragen om te zien of we hier niet toch iets aan kunnen doen. Ik kom er zo snel mogelijk bij je op terug. Het zal alleen waarschijnlijk wel pas na het weekend worden.
Badge
OK, dank. IK wacht nog even af.
In de notities staat ook heel duidelijk (in gesprek zaterdag 18 mei) dat de nummerportering en het gebruik binnen enkele dagen nu eindelijk geimplementeerd zal worden. Dat is mij ook al twee weken eerder gemeld, toen het ticket daarvoor was aangemaakt). Dus niet alleen naar het laatste bericht aan mij als klant kijken maar ook naar de logs van de eerdere gesprekken.
Badge
Beste Erik,
van welk afdeling kan ik een antwoord verwachten? Er ligt niets vast, ik heb geen idee wat mijn klacht inhoud en wie daar dan iets mee gaat doen? Wederom moet ik maar afwachten wanneer iemand iets voor mij gast doen zonder dat er iets met mij is vastgelegd. Ik wordt continue aan het lijntje gehouden, en ondertussen raak ik mijn recht op mijn 32 jaar gebruikte vaste nummer kwijt, nogmaals door loze beloftes. Ik kan nog steeds niet geloven dat KPN mijn nummer niet werkend kan krijgen terwijl XS4ALL op hetzelfde adres dat wel kon het afgelopen halve jaar......😫
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb ook zeker naar de eerdere loggingen gekeken, maar wat daar in stond waren dingen die jij ook al had aangegeven in je startbericht. De aangemaakte klacht van de 23e noemde je niet, vandaar dat ik die specifiek wel even wilde noemen. Degenen bij wie ik de navraag heb uitstaan heeft dit verder doorgezet om te laten nakijken. Zodra ik weer reactie heb laat ik het je weten. Sowieso kom ik er morgen even bij je op terug.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi JP, excuses voor mijn late reactie. Ik heb inmiddels intern wat mensen die hier naar aan het kijken zijn. We hebben alleen nog niet duidelijk wat nou de oorzaak is. Ik hoop dat we hier deze week duidelijkheid over gaan krijgen. Ik kom er zo snel mogelijk weer bij je op terug.
Reputatie 7
Badge +30
Goedemorgen @JPCD, goed nieuws! Er zijn aanpassingen gedaan in onze nummerdatabase, en het moet nu lukken om je telefoonnummer over te zetten. Dit wil ik voor je gaan uitvoeren, maar dan moet ik hier even je akkoord voor hebben.
Badge
Beste Erik,

dat klinkt goed, maar ik wil graag dan eerst contact over hoe nu verder.

We hebben net los van dit voorval weer zes dagen helemaal geen internet en TV gehad omdat de meer dan 50 jaar oude kabels langs de straat echt aan het einde van de levenscyclus zijn. Maar ook weer gehoord dat het helaas niet haalbaar is om vervanging naar huidige minimum kwaliteit te gaan starten.

Ik heb echte vele uren, ook tijdens werktijd, aan de telefoon gehangen met vele valse beloften en niet nagekomen afspraken.
Ik heb nooit enige afspraak bevestigd gekregen volgens KPN callcenter beleid.
Ik heb extra kosten gemaakt om toch work-around te creeeren.
Vervolgens heb ik eerst op alle sociale media KPN moeten porren. Ook weer eindeloos moeten schrijven om maar aandacht te krijgen.
Ik heb uiteindelijk bij de ACM mijn beklag moeten doen.

En dan blijkt nu opeens wel een oplossing mogelijk nadat ACM namens mij met KPN contact opneemt.....?

Volgens mij hebben jullie wel wat meer goed te maken dan nu mij gewoon de logische en normaalgesproken standaard nummerportatie binnen dezelfde woonplaats als een soort gunst te melden. Tevens wil ik van KPN zwart op wit welke minimale kwaliteit en betrouwbaarheid de komende jaren geleverd gaat worden. Los van het niet hebben van internet, telefoon en televisie heb ik echt geen zin meer om weer met callcenters, chatbots en dit soort forums te moeten communiceren om vervolgens maar af te wachten wat KPN belieft te gaan doen om iets op te lossen.

ik wacht op een gesprek met KPN en een voorstel om deze soap netjes af te handelen.

Met vriendelijke groeten,
Jean Paul Drabbe
Reputatie 7
Badge +30
En dan blijkt nu opeens wel een oplossing mogelijk nadat ACM namens mij met KPN contact opneemt.....?

Fijn dat je terug bent, Jean Paul, Ik ben verder niet op de hoogte van contact tussen de ACM en KPN hierover. Ik heb intern hiervoor contact gelegd met een van de mensen die over telefonie gaat. Die heeft mij gekoppeld aan wat technische mensen die vervolgens een aanpassing hebben gedaan in de systemen om te zorgen dat het nummer op je nieuwe adres geaccepteerd kan worden. Het probleem bleek namelijk uiteindelijk te zijn dat een database per abuis vond dat jouw adres onder Weesp viel. In de basis zijn zulke dingen simpel te verhelpen. Maar dan moet je wel de juiste persoon zien te bereiken die dit kan doen. En dat heeft in dit geval even geduurd, wat ik ook heel vervelend vind.


Wat betreft overige zaken rondom je verbinding, daar wil ik zeker met je naar kijken. Maar dat staat verder los van de nummerportering. Als je wilt kan ik de nummerportering voor je in gang gaan zetten, dan heb je in ieder geval dat nummer terug. Het toevoegen van het nummer aan je abonnement verhoogt je maandelijkse kosten met €1. De rest blijft gelijk.

Dan, de verbinding. Wat er op jouw huidige adres haalbaar is aan bandbreedte kun je zelf via de postcodechek nakijken door op onze website je postcode in te vullen. Op jouw adres zien we een verwachte snelheid van 22/23 Mbit. Ik zie hier in de nabije toekomst (komende maanden) geen geplande upgrades. Dan zal deze snelheid, in ieder geval voor de komende tijd, ook het maximaal haalbare blijven.

Nu meet ik echter wel dat jij op 7/8 Mbit blijft steken. Dat komt omdat je op dit moment nog op een ADSL2+ verbinding zit. Dit kan ik ook voor je aanpassen zodat je omgezet wordt naar VDSL. Dit gebeurt dan door je in de wijkcentrale om te pluggen en is gratis. Het verandert verder ook niets aan je abonnement qua inhoud, prijs of contract. Als dit akkoord is, geef het aan, dan ga ik dat ook doen. Als je zowel telefoonnummer als dit wilt, dan ga ik deze beide wijzigingen na elkaar uitvoeren om te zorgen dat het allemaal zo soepel mogelijk verloopt.

Verder heb ik gekeken naar de openstaande technische melding. Het feit dat de kabels er al heel lang liggen betekent niet per definitie dat ze dan slecht zijn. Wat in dit geval het probleem bleek was dat er inderdaad een kabelbreuk was. Alleen was het vinden van de plek van de breuk wat lastig. Hierdoor heeft het iets langer geduurd voor dit hersteld was. Begrijp ik goed dat je op dit moment weer werkende diensten hebt? Omdat het hier een storing vanuit ons betrof vergoeden we dan de abonnementskosten. Is dat ook al met je besproken en ingevoerd? Zo niet, dan regel ik dat ook voor je.
Badge
Beste Erik,

Nou, over jouw service niets dan lof. Het omzetten in de database was mij ook al veel eerder in eerder gesprekken beloofd, maar uiteindelijk kreeg ik het tegenovergestelde te horen, waarna ik me tot dit forum richtte. Goed nieuws dus, dat het jou wel gelukt is en ja, ik geef graag toestemming om het nummer te porteren en voor 1 euro per maand aan mijn contract toe te voegen.

ADSL+ en VDSL: hier weet ik niets van, ik weet alleen dat sinds wij hier wonen (okt18) nooit veel meer dan die 7/8 Mbit is behaald. Als dat komt door de ADSL+ instelling snap ik niet dat dat niet al veel eerder is ontdekt en omgezet. Is de omzetting naar VDSL zonder enig risico of ander nadeel? Als er geen nadelen zijn en alleen maar voordelen, graag zo snel mogelijk omzetten. Als we in praktijk echt 20 Mbit hier kunnen halen zou dat echt een enorme verbetering zijn (is het echt zonder verdere nadelen?)

Het kabel netwerk is echt waardeloos, vaak stuk. Nu was de aanleiding van de breuk dat twee bedrijven (manage en horeca) 75 meter verderop kennelijk wel opnieuw door KPN zijn aangesloten en daarbij onze kabel beschadigd was geraakt. We hoorde al dat ze moeite hadden om die breuk snel te vinden. Ik snap niet waarom dan niet nog even doortrekken en bij ons en nog twee buren ook de boel op orde maken.

Er is nog geen enkele vergoeding besproken of aangeboden, dus ook weer mijn waardering dat jij daar wel over begint. Mijn hoofddoel was nummer behoud, ik blijf werken aan een minimale kwaliteit van verbinding met internet (snelheid en bandbreedte) om TV en internetmogelijkheden thuis normaal te kunnen gebruiken. Vergoeding van abonnementskosten is natuurlijk wel een heel mager aanbod, want de dagprijs is tussen een euro en twee euro.

Samenvattend: ik ben blij met je hulp, graag zowel nummer porteren als omzetten naar VDSL (mits alleen maar met voordelen) en graag een redelijk voorstel voor compensatie (niet alleen storing maar ook de enorme tijdsbesteding en duur die ik als consument hebben moeten doen en volhouden om alle eerdere, soms onjuist, terugkoppelingen van KPN te weerstaan om iets doodnormaals af te dwingen, namelijk eigen nummerbehoud binnen dezelfde gemeente.
Nogmaals dank, ik hoor en merk graag de vervolgstappen en graag een bevestiging wanneer die worden ingevoerd.

Groet,
JP
Reputatie 7
Badge +30
Top, dan gaan we met alles aan de slag.

Ik heb zojuist het nummer toegevoegd. Daar krijg je een bevestiging van per mail. Dit zou ook vandaag nog afgerond moeten gaan worden. Wat je al vast kan doen is een telefoontoestel aansluiten op de phone 1 poort van de Experia Box. Zodra dan de portering voltooid is, zal dat toestel werken. Ik kom er hier nog even bij je op terug zodra ik hier ook de volledige gereedmelding zie.

Daarna ga ik met de ADSL-VVDSL omzetting aan de gang. Ik verwacht alleen maar voordelen na omzetting. De maximaal haalbare snelheid met VVDSL is drie keer zo hoog als je nu hebt. Zelfs als dit in de praktijk iets lager zou uitvallen, zul je in je dagelijkse gebruik merken dat dingen makkelijker gaan en dat je dingen tegelijk kunt doen.

Vergoeding gaan we dan even regelen als die omzetting ook gedaan is, als afsluiting van het geheel. Daar kom ik dan, in verband met privacy ook, in privébericht bij je op terug. Want ik ben het zeker met je eens dat er, naast de wettelijk vastgestelde vergoeding voor een netwerkstoring, ook naar de rest gekeken moet worden.
Badge
Dank Erik,
bevestiging ontvangen. Ik zie vermeld staan dat mijn oorspronkelijke nummer aangesloten zal worden (nummerbehoud) maar geen de hele aanleiding van dit proces ga ik ervan uit dat ditzelfde nummer straks op ons adres gaat werken.
Over VDSL las ik dat de afstand bepaald in hoeverre dit sneller is en we zitten niet dichtbij. Maar als het maar niet langzamer wordt of met minder bandbreedte altijd een kans op verbetering dus.
Groet,
JP
Reputatie 7
Badge +30
Nummerbehoud was ook de bedoeling toch? Ik zie hier dat het toevoegen van het nummer aan je huidige abonnement voltooid is. Ik heb hem ook even doorgemeten en ik zie hem actief in je Experia Box. Dus als je nu een telefoontoestel aansluit op poort 1 van de Experia Box kun je bellen/gebeld worden :)

Ga ik nu verder met de omzetting naar VVDSL. Die heb ik zojuist ingevoerd. Daar krijg je geen bevestiging van omdat er verder niets veranderd. Mijn systeem geeft aan dat dit dan ook vandaag verwerkt wordt. Dat is wel nogal wat sneller dan ik verwacht had. Normaliter duurt dit toch wel een week of twee. Dus ik hou dit even goed in de gaten om te zien of het goed gaat.

De verwachte snelheid op VVDSL zoals onze postcodecheck die geeft houdt al rekening met de afstand. Dus langzamer dan wat je nu hebt wordt het sowieso niet. En mocht er om wat voor reden dan ook toch iets zijn dat een negatieve invloed heeft, dan kunnen we je altijd ook nog weer terugzetten op de ADSL2+ die je nu hebt.
Badge
Beste Erik,
Telefoon werkte gisteren inderdaad, op het vertrouwde nummer. Toch geweldig dat het alsnog gelukt is, maar alleen omdat ik halsstarrig niet heb opgegegeven en omdat jij wel ging regelen wat zo vanzelfsprekend leek maar kennelijk niet was. Dank dus, nogmaals.
Sinds maandag ook weer de oude koperlijn verderop gerepareerd.
Ik kreeg net toch een soort bericht dat er iets was aangepast, we gaan kijken of we er iets van VDSL gaan merken.
ik wil ook nog graag door met aanvraag om kopernetwerk te upgraden of te vervangen. Er moet naast glasvezel toch betere snelheden mogelijk zijn.
ik wacht ook nog op je mail buiten het forum om.
Maar.... goed geregeld tot nu toe!
groet, JP
Reputatie 7
Badge +30
Goed om te horen dat de telefonie nu weer goed werkt!

Ik heb zojuist gecontroleerd en ik zie dat de VVDSL actief is. Wat ik wel zie is dat de snelheid nog wat achterblijft. Hij is wel iets hoger dan in metingen vorige week (8,2 Mbit versus 7 Mbit), maar haalt niet de waarden die onze postcodecheck aangeeft. Wat ik wil voorstellen is dat we deze week even afwachten of hij bijtrekt. Soms moet het systeem ook nog even intrainen. Ga ik ondertussen wel even navragen bij netwerkmensen hoe dit nu zit op jouw adres en wat er kan. Want mocht onverhoopt blijken dat de postcodecheck waarde van 22 Mbit toch niet kan, dan moeten we ook de postcodecheck daarop aanpassen. Dat is namelijk het systeem waar we op afgaan als we mensen informeren over de mogelijkheden, dus dat moet wel kloppen.
Badge
Beste Erik,

Heel graag die postcode check database aanpassen, want dat heeft al tot zoveel onbegrip geleid. 8 Mbit is natuurlijk niets en wij merken ook nauwelijks wat de 4G router nu aan extra snelheid oplevert.
Vanuit KPN netwerk (glasvezel) begrijp ik dat de huizen bij ons op de dijk nog in geen jaren zullen worden aangesloten: te duur voor een paar abonnementen. Vanuit de "koper" afdeling begrijp ik dat ze geen plannen hebben om dit verwaarloosde stukje net aan te pakken: te ingewikkeld... ik citeer Benthe hier:

"Geachte heer, naar aanleiding van ons telefonisch contact afgelopen week ben ik voor u op zoek gegaan naar opties voor het verbeteren of vernieuwen van het netwerk voor uw woning. Hierin zal ik meteen maar aangegeven dat ik helaas geen goed nieuws heb. De huidige koperkabels kunnen niet vernieuwd worden. Er ligt een zeer gecompliceerd netwerk bij uw woning dat al zeer beperkt is qua mogelijkheden.

Er zijn op dit moment geen opties om het netwerk te vervangen of vernieuwen. U kunt enkel bij de gemeente nog om hulp vragen.

Mijn excuses.

Met vriendelijke groet,
Benthe"

Ik wordt altijd nogal wantrouwig als ik "gecompliceerd" lees.... wat een nonsens in een leeg gebiedje aan de rand van Amsterdam en Diemen.

Ik vraag me af hoe we nu gaan afronden: wij blijven "gewoon" maximaal op 8Mbit zonder zicht op oplossing? Zowel "Koper" als "Glasvezel" hebben geen zin om geld uit te geven om non-kwaliteit op te lossen, maar rekenen wel de volle abonnementskosten. Dat kan toch bijna niet waar zijn in deze tijd in Nederland met een multinational als KPN als provider.
Verder gaf je eerder aan mij nog in directe mail, niet op het forum, over de afhandeling van de hele set van klachten te berichten. Ik wacht daar nog op.

Groet,
JP
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb reactie vanuit de mensen van netwerk. Het bleek dat er nog een oude correctieregel in de database stond. Hierdoor werd de afstand tussen je huis en de centrale als korter gelezen dan hij daadwerkelijk is. Waardoor er dan ook een te hoge waarde werd weergegeven. De postcode check is nu aangepast, en de 7 tot 8 Mbit die je haalt is helaas ook de max. Dat betekent dat de omzetting die we gedaan hebben niet heel veel zin heeft. We kunnen het voor nu zo laten, mocht je problemen merken, geef het aan, dan laat ik het terugzetten naar ADSL2+.

Dan wil ik het nu nog even met je hebben over je Sneller Internet Buitengebied. Want ik realiseerde me dat we die aan het vergeten zijn. Want, met SIB zou je toch een aardige verhoging in snelheid moeten zien. Je hebt dit al wel aangesloten? Zo ja, kun je aangeven hoe je dat hebt gedaan, waar het 4G-modem staat, en of je ook gebruik maakt van een buitenantenne.

Als we dit dan ook rond hebben, ga ik vergoeding met je regelen. Dat zal dan inderdaad via privébericht zijn.
Badge
Beste Erik,
De 4G modem is eerst door mij exact volgens de gebruiksaanwijzing geinstalleerd en later nog bij bezoek van de KPN monteur opnieuw gecontroleerd. De modem hangt in de meterkast, maar die locatie belemmert de ontvangst nauwelijks. Ik heb 2 van de drie streepje bij antenne ontvangst en geen buiten antenne. Misschien kan een buitenantenne nog een lichte verbetering geven?
Maar ik blijf dus moeten constateren dat KPN niet bereid is verbetering aan te brengen in de zeer matige koperlijn (oud, matige kwaliteit, vele malen gerepareerd, storingsgevoelig) over die lange afstand (waarom wordt ook niet de optie bekeken om vanaf centrale een distributiepunt toe te voegen wat dichterbij onze huis en enkele buren ligt).
Kan die 4G set niet nog verbeterd worden of dubbel uitgevoerd? Misschien niet meer snelheid, maar dan in elk geval meer bandbreedte.
Ik wacht je antwoord weer rustig af.
Groet,
JP
Reputatie 7
Badge +30
Het antwoord dat je eerder van Benthe kreeg over de mogelijkheden voor verbetering van het netwerk bij jou in de grond is helaas waar je het mee moet doen 😞 Daar kan ik ook niets aan veranderen. Het verbeteren van een netwerk is een ingrijpende, en ingewikkelde, operatie. Er zijn heel veel factoren van invloed. Denk aan vergunningen, materieel, mensen, geld, tijd, en de rest van Nederland waar ook nog gebieden zijn die verbeterd moeten worden. Dit wil niet zeggen dat we er nooit iets aan gaan doen. Het wil wel zeggen dat het voor de komende tijd in ieder geval niet in de planning staat. Hoe lang dan precies 'komende tijd' is, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar in ieder geval niet dit jaar. We willen wel veel meer gebieden gaan verglazen, dus wellicht dat met een paar jaar dat bij jou toch ook gaat gebeuren.

Wat betreft 4G: 2 streepjes is in orde inderdaad. Je zou dan ook in ieder geval iets moeten merken. Is dat ook zo? Dat je wel iets merkt, maar heel weinig? Of springt hij helemaal niet bij? Als hij namelijk wel bijspringt maar heel beperkt, dan kan een buitenantenne helpen. Als hij helemaal niet bijspringt, dan is er denk ik iets anders aan de hand.

Verder, je krijgt later vanmiddag een privébericht van me om het over de vergoeding te hebben.