Beantwoord

Instelling PBX profiles en VOIP op Gigaset S850A GO met eigen router

  • 19 June 2022
  • 4 reacties
  • 324 keer bekeken

Ik heb een eigen router en een eigen VOIP client (+ DECT basestation), de Gigaset S850A GO (opvolger van de Gigaset N300).

Tot ergens april werkte mijn VOIP verbinding via Xs4allĀ uitstekend, daarna werd het opgezet naar KPN en kreeg ik het zo 1-2-3 niet aan de praat.

Nou moet ik zeggen dat we de vaste lijn zeer zelden gebruiken en het ontbreken van telefoontjes van telemarketeers en verre familie niet heel vervelend was. Maar goed, dit was mijn eer te na, dus vandaag toch even alles opnieuw proberen in te stellen. Gelukt, maar het koste me bijna 3 uur. Pfff.

Ik bedacht met dat er drie redenen zijn dat het bij KPN zoveel onhandiger is:

  1. De documentatie is geweldig van kwaliteit,Ā maar slecht te vinden.
  2. De instellingen zijn complexer. Bij Xs4all had ik 1 username, mijn telefoonnummer. Bij KPN zowel mijn telefoonnummer als een accountname. Bij Xs4all heten alle servers ā€œsip.xs4all.nlā€. Bij KPN soms ā€œims.imscore.netā€ soms ā€œvoip1-ext.kpn.netā€.Ā Zie onderstaande screenshots voor het verschil.
  3. Als er iets niet goed ingesteld was en de login mislukt, dan wordt je account voor 15 minuten geblokkeerd. Dat is lastig debuggen!
  4. Gigaset heeft een aardig configuratietool waarbij van de meeste VOIP providers de instellingen al voorgeprogrammeerd zijn. Scheelt een hoop uitzoekwerk. Voor Nederland alleen al is dat een lijst van 49(!) VOIP providers. De grote afwezig isā€¦Ā KPN!

Mijn verzoek aan KPN: kunnen jullie ook niet gewoon zorgen dat KPN in het lijstje komt van ā€œProvider and PBX profilesā€? Als dit 49 andere bedrijven dat gelukt is, moet het KPN ook lukken. ;)

Voor degenen die ook tegen problemen aanlopen, hier een paar tips:

  • De volgendeĀ forum post is een goudmijn van nuttige tips en adviezen. Door de screenshot te doorlopen en te lezen wat er bij stond had ik na 2 paginaā€™s een werkende configuratie:Ā 

    Ā 

  • Ga niet met firewall instellingen prutsen. Dat is niet nodig. Geen port-forwarding of zo. Waarschijnlijk moet je wel een stun server opgeven zodat je makkelijk door een NAT heen komt. Ik heb ā€œstun.gigaset.netā€ gebruikt.

  • Controleer je username en stel je wachtwoord opnieuw in bij de SIP servicetool:Ā https://kpn.com/sip.

  • Loop alle instellingen na die genoemd zijn in de KPN ā€œSpecificaties voor Vast Bellenā€, te vinden opĀ https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htmĀ (gek genoeg niet als je op de naam van dit document zoekt en ook niet bijĀ https://www.kpn.com/service/bellen.htm).

Mijn verzoek aan KPN: kunnen jullie dit soort documenten beter vindbaar maken op jullie website?

Bijlage: Vergelijk van Xs4all vs. KPN instellingen:

Ā 

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 24 June 2022, 12:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @Macfreek! Laat me beginnen je te bedanken voor de uitgebreide informatie die je gegeven hebt! Wat ik ga doen is intern deze informatie delen en kijken hoe we er voor kunnen zorgen dat deze zo goed mogelijk vindbaar is.Ā 

Daarbij is het wel zo dat we altijd ook kijken naar hoe vaak het onderwerp aan bod komt. Zodra ik meer informatie heb laat ik het je hier weten.Ā 

Handige samenvatting en enorm bedankt. De website van de KPN is soms net een escaperoom met lastige signalen om verder te komen daar waar je wil wezen.Ā 

Reputatie 7
Badge +17

@MacfreekĀ we hebben het toegevoegd aan ons Kennisbank topic over vrije modemkeuze.Ā 

Nogmaals super bedankt voor de heldere informatie!

Al 2 dagen bezig metĀ de instellingen om telefoneren via IP te activeren, krijg steeds de melding dat de verbinding niet tot stand komt. Weet zeker dat het ingevoerde wachtwoord bij SIP aanvraag exact hetzelfde is dan ik invoer in de configuratietool van Gigaset.

Geef het op, bij dochterbedrijf Telfort konĀ dit inderdaad via de Gigaset configuratietool en was het binnen 5 min.

Bellen over hetĀ vaste nummer wordt steeds minder maar de oudere doelgroep gebruikt het nog ā€¦. tijd voor vast / mobiel integratie met doorschakelen naar meerdere 06 nummers en wie het eerst opneemt, neemt het gesprek aan (huntgroep).