Beantwoord

Instellingen draadloos telefoontoestel bij de Homevox 1-5N

• 9 augustus 2017
  • 9 reacties
  • 828 keer bekeken

Ik heb een nieuwe draadloze telefoon (Gigaset C530) waarmee ik wel gebeld kan worden, maar niet kan bellen. Met mijn oude draadloze toestel en met een vast toestel gaat bellen probleemloos. Volgens de fabrikant van de Gigaset ligt het aan de instellingen voor het gebruik achter een telefooncentrale. Ik kan echter nergens in de gebruiksaanwijzing van de Homevox 1-5N vinden welke instellingen ik moet maken, behalve dat de toegangscode voor de netlijn (nummer voor buitenlijn) een "0" is. Die heb ik al ingeprogrammeerd. In de gebruiksaanwijzing van de Gigaset vind ik verder nog de volgende instellingsmogelijkheden:

Flashtijd: 80 ms/100 ms/120 ms/180ms/250 ms/300ms/400ms/600ms/800ms
Pauze na lijnbelegging: 1 sec/3 sec/7 sec
Pauze na R-toets: 800 ms/1600 ms/3200 ms
Kiespauze (pauze na toegangscode netlijn): 1 sec/2 sec/3 sec/6 sec

Kan iemand mij vertellen welke instellingen de juiste zijn? De kiespauze heb ik al geprobeerd, zonder succes. Maar misschien moet ik wel een combinatie maken; ik heb werkelijk geen idee.
icon

Beste antwoord door PeterG 9 augustus 2017, 16:30

Nou, hij moet in the end dit kiezen: 0P(netnummer)(abonneenummer)
Het regionummer (pag. 25) is je eigen netnummer. Als je dan een nummer zonder netnummer kiest wordt dat regionummer (je eigen netnummer) er automatisch voorgezet. Maar strikt noodzakelijk is dat niet. Dus "regionummer" kan ook leeg gelaten worden.
Het toestel herkent een nummer zonder netnummer/regionummer overigens doordat het niet voorafgaat met de 0 van bv. 020 enzo.
(staat dus los van de 0 voor de buitenlijn)
Er staat al een 0 inderdaad. Dus voor 020 hoef je alleen nog 20 in te voeren.

Maar als je de nummers 10-cijferig kiest dan zou ie 'm moeten negeren. Dan komt alleen automatisch 0P voor de netlijn ervoor.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Voor gewoon uitgaand bellen is de tijd voordat ie gaat kiezen van belang, omdat deze centrale (analoog) niet snel genoeg reageert. Bij uitgaand bellen heb je niet met de flashtijd van doen; dat is voor binnenshuis doorverbinden.
Pauze na lijnbelegging. Ofwel als je eerst het nummer intoetst en dan op de groene knop drukt moet ie 3 sec. wachten voordat ie gaat kiezen.
Bij een huiscentrale moet er, voor uitgaand bellen, ook een extra 0 voor het nummer waarna je weer een pauze dient te hebben van 3 sec.
Dus tussen de 0 en de rest van het nummer nog een P (van pauze) invoeren. Meestal door de R-toets iets langer ingedrukt te houden. Er komt dan een P in het scherm. Dus:
0P0231234567. Elke pauze 3 sec.
👉🏼 Heb je die netlijn-0 apart geprogrammeerd, zet daar dan nog een pauze achter! Dus 0P (nul, Peee) (die pauze krijg je dus door de R-toets ingedrukt te houden.)
Ik denk dat de vergeten pauze achter de eerste 0 nu de "boosdoener" is.
Helaas werkt bovenstaande niet. Na de 0 heb ik de R-toets lang ingedrukt. Achter de 0 kwam een R te staan. Ik heb er alleen maar mee bereikt dat er bij een belpoging nu behalve "Telefoonlijn bezet" ook "Geen basis" komt te staan.
Volgens de gebruiksaanwijzing van de Gigaset moet ik een code invoeren (menutoets * # 05 # 113) voor een kiespauze van 3 seconden. Eronder staat: "Bij het kiezen een kiespauze invoegen: R-toets lang indrukken. In het display verschijnt een P."

Weet iemand wanneer je die R-toets moet indrukken? Geldt dit alleen als je handmatig een telefoonnummer kiest omdat dat niet in je adresboek staat? Of moet dat ergens in de procedure die ik hierboven beschreven heb? Want als ik de groene belknop indruk en daarna de R-knop lang ingedrukt houd, wordt meteen de verbinding verbroken.

Het is om moedeloos van te worden.
Reputatie 7
Hmm, heb toch uitgelegd dat je na de eerste 0 de R toets ingedrukt moet houden voor een P(auze). Althans, bij mijn gigaset dien ik de R-toest langer dan 1½ seconde in te drukken voor een pauze. Ook bij de C530 is dat het geval zo staat in de gebruiksaanwijzing.

Met bellen altijd EERST (!) nummer invoeren, dan pas op de groene knop. (net als bij een mobiel)

Je voert al je nummers in mét 0P (nul. peee) ervoor. Uit het boekje selecteer je ze dan en drukt op groen. OF bij 'netlijncode' 0P invoeren.

Handmatig: eerst nummer invoeren met 0Pnetnummer/abonneenummer en dan op groen.

Na indrukken van groen dient er voor de Homevox een kiestoonpauze van 3 seconden in te zitten.

Pauze na lijnbelegging en de kiespauze beiden op 3 sec. instellen.
Kiesmethode: toonkiezen.
Ik waardeer enorm dat u meedenkt, maar het heeft nog geen resultaat opgeleverd helaas.

Heb nu eerst maar alle instellingen gereset naar de fabrieksinstellingen. Daarna een telefoonnummer in het adresboek gezet met eerst een 0, daarna de Pauze-knop (blijkt de #-toets te zijn) wel vier seconden ingedrukt en daarna het 06-nummer. Helaas geen resultaat. Er kan geen verbinding tot stand worden gebracht en weer verschijnt tot slot de melding "Telefoonlijn bezet". Ook de methode met de "0" + de "P" in de Netlijncode en een kiespauze van 3 seconden geeft dezelfde uitkomst.

Nu is er ook een inbraakalarm aangesloten op de telefoonlijn. Dit geeft echter totaal geen problemen bij een ouderwets vast toestel en gaf ook geen problemen met mijn oude draadloze toestel. Maar zou dat bij de moderne stand van de technologie wel een probleem kunnen zijn? Ik begin nu echt aan alles te twijfelen.
Reputatie 7
Pauze-knop (blijkt de #-toets te zijn) Volgens de gebruiksaanwijzing van de C530 is het de R-toets. Bij mij dien ik die dan 2 seconden in te drukken en veranderd de R in een P.
uit de gebruiksaanwijzing
Bij het kiezen de R-toets lang indrukken. In het display verschijnt een P.
En de R-toets is dezelfde als die met de 0 (nul); alleen dan lang indrukken. Ca. 2 seconden.

Nu is er ook een inbraakalarm aangesloten op de telefoonlijn. Dit geeft echter totaal geen problemen bij een ouderwets vast toestel en gaf ook geen problemen met mijn oude draadloze toestel. Maar zou dat bij de moderne stand van de technologie wel een probleem kunnen zijn? Ik begin nu echt aan alles te twijfelen.
De C530 werkt probleemloos met zo'n ouderwetse centrale en een analoge lijn. Alle instellingen (w.o. de P tussen de 0 en het nummer) zijn aanwezig.

Ik heb zó vaak dit soort combinaties ingesteld dat ik er mijn beide handen voor in het vuur durf te steken.👐🏼 🔥
In de handleiding van de Gigaset staat op bladzijde 54 inderdaad dat de 0 of R-toets lang ingedrukt moet worden. Maar hoe lang je dat ook doet, de R blijft een R. Gelukkig keek ik op bladzijde 1 naar de betekenis en functie van alle knoppen en daar staat bij de hekjestoets dat je die lang moet indrukken voor een kiespauze. Dan verschijnt er inderdaad een P. Foutje in de handleiding, kan gebeuren.
Werken doet het helaas nog steeds niet. Ik kan niet bellen met dit toestel. Ik heb alle aansluitpunten in huis (dat zijn er drie) geprobeerd, ik heb de andere handset van het duo geprobeerd, niets helpt. Er komt blijkbaar geen goede verbinding tot stand met de Homevox. Die hoor ik wel een klikje geven als de verbinding wordt verbroken, wat al binnen een seconde het geval is. Je hoort hem niet eens overgaan. Echter, als ik gebeld word, is de verbinding er wel. Waarom is het dan alleen éénrichtingsverkeer?

En voor wat betreft het ?: ik kan gelukkig ?.
Reputatie 7
Okee. Mee eens. De hekjetoets lang indrukken geeft een kiespauze (=P) in een cijferreeks. Nodig na de 0 voor de buitenlijn inderdaad.
Maar ... is die kiespauze nog wel ingesteld op 3 sec. (of langer)? zie ook pag. 54
MENU *⃣ #⃣ 0⃣ 5⃣ #⃣ 1⃣ 1⃣ 3⃣ 🆗

En is de pauze na lijnbelegging (dus na nummer intoetsen incl 0P.... ) na indrukken van groen ook nog minimaal 3 seconden? pag. 53
MENU *⃣ #⃣ 0⃣ 5⃣ #⃣1⃣ 6⃣ 2⃣ 🆗

Heb je misschien bij toegangscode voor netlijn nu (ook) een 0 ingesteld; zodat ie feitelijk misschien per ongeluk een dubbele nul kiest?
Toeganscode voor netlijn zou dus 0P moeten zijn. Vervolgens hoef je bij je gewone nummers dat (0P) niet (!) meer te kiezen.
______
We kunnen naar de maan. 😉 Dan moet dit ook kunnen.
Okee. Mee eens. De hekjetoets lang indrukken geeft een kiespauze (=P) in een cijferreeks. Nodig na de 0 voor de buitenlijn inderdaad.
Maar ... is die kiespauze nog wel ingesteld op 3 sec. (of langer)? zie ook pag. 54
MENU *⃣ #⃣ 0⃣ 5⃣ #⃣ 1⃣ 1⃣ 3⃣ 🆗
of ik nu een pauze van 3 of 7 seconden invoer, het maakt geen verschil.

En is de pauze na lijnbelegging (dus na nummer intoetsen incl 0P.... ) na indrukken van groen ook nog minimaal 3 seconden? pag. 53
MENU *⃣ #⃣ 0⃣ 5⃣ #⃣1⃣ 6⃣ 2⃣ 🆗
3 of 6 seconden, het maakt niet uit. Beide werken niet.

Heb je misschien bij toegangscode voor netlijn nu (ook) een 0 ingesteld; zodat ie feitelijk misschien per ongeluk een dubbele nul kiest?
Toeganscode voor netlijn zou dus 0P moeten zijn. Vervolgens hoef je bij je gewone nummers dat (0P) niet (!) meer te kiezen.

Ik heb bij Netlijn 0P ingesteld en geldend voor alle oproepen. Alle telefoonnummers in mijn adresboek zijn 10 cijfers, dus gewoon een netnummer of 06 gevolgd door het abonneenummer. Geen voorvoegsels.
Het enige waar ik nog vragen bij had is het regionummer. Daar staat al een 0, dus moet je daar volgens mij je netnummer zonder de 0 invullen. Klopt dat?
Reputatie 7
Nou, hij moet in the end dit kiezen: 0P(netnummer)(abonneenummer)
Het regionummer (pag. 25) is je eigen netnummer. Als je dan een nummer zonder netnummer kiest wordt dat regionummer (je eigen netnummer) er automatisch voorgezet. Maar strikt noodzakelijk is dat niet. Dus "regionummer" kan ook leeg gelaten worden.
Het toestel herkent een nummer zonder netnummer/regionummer overigens doordat het niet voorafgaat met de 0 van bv. 020 enzo.
(staat dus los van de 0 voor de buitenlijn)
Er staat al een 0 inderdaad. Dus voor 020 hoef je alleen nog 20 in te voeren.

Maar als je de nummers 10-cijferig kiest dan zou ie 'm moeten negeren. Dan komt alleen automatisch 0P voor de netlijn ervoor.

Reageer