Beantwoord

Isdn gaat stoppen Wat nu

• 8 november 2016
  • 23 reacties
  • 9912 keer bekeken

Ik heb begrepen dat ISDN gaat stoppen, ben zeer tevreden over ISDN maar dat is kennelijk verleden tijd.
Wij hebben een winkel/woonhuis, ISDN met nog 2 nummers (privé en zaak) en een analoog nummer voor fax en alarm.
Ik weet niet hoe ik het moet aanpakken. Ik wil behouden privé nummer, zakelijk nummer en fax nummer. Als ik overstap op Voip moet de alarmcentrale worden omgebouwd heb ik begrepen.
Ik gebruik 2 dect toestellen voor de zaak en twee voor privé. Handig is dat ik heb twee ringtones heb voor zaak en privé zodat ik, waar ik ook ben, weet hoe ik moet opnemen. Het nummer van de analoge lijn voor fax en alarm wil ik nog kunnen gebruiken en zal dus moeten worden meegenomen in de Voip??
Ik stel het steeds uit omdat ik niet onbereikbaar wil worden en heb begrepen dat Voip niet even betrouwbaar is als ISDN of Analoog. Is dat nog zo of is dat inmiddels beter? De telefoons en centrale gigaset zijn inmiddels al wat ouder dus meteen maar nieuwe spullen. Ik ben op het KPN zakelijk servicepunt geweest maar het advies liep nogal uiteen en was voor mij onduidelijk.
Dan uiteraard nog de kosten wat ben ik kwijt aan aanschaf en wat zijn dan de maandelijkse kosten.
Hopelijk zijn er forumleden met een vergelijkbare situatie die de hobbel al hebben genomen.
MVG
icon

Beste antwoord door PeterG 8 november 2016, 17:32

Hoewel ik inderdaad een bericht vind dat het gaat stoppen is dat op een site van een bedrijf die zélf telefonie aanbiedt. En er dus alle belang bij heeft dat je in de stress schiet en acuut, bij hen, een nieuw abonnement af gaat sluiten. (vandaar effe geen link)
Via KPN heb ik nog absoluut geen berichten vernomen dat ze het eruit gaan doen. KPN is wel per 1 jan. 2016 gestopt met de alarmeringsdienst Digi-Access Alarm.
Wacht bericht van KPN zelf af; KPN zal je dan zeker ook een aanbod doen voor VoIP zakelijk bijvoorbeeld.
Geen paniek; geen stress. KPN zal en mag je niet zonder laten zitten zolang jij bij hen een contract hebt.

Medio 2011 zou KPN ook stoppen met analoge telefonie. Je kunt echter nog steeds een dergelijk abonnement afsluiten als je alleen telefoon wilt, zonder internet en tv.

Dat ISDN echter zijn langste tijd heeft gehad lijkt mij met VoIP tegenwoordig wel evident. In België wordt voor particulieren al een paar jaar geen ISDN meer geleverd. Aleen nog ISDN-30 voor (middel)grote bedrijven. In Duitsland wordt ISDN momenteel uitgefaseerd.

Admin edit: Inmiddels is sinds midden 2017 bekend dat ISDN wel gaat stoppen
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Waar staat dat ISDN stopt?
Bedankt. Krijg allerlei e-mails binnen van firma's die zeggen dat ISDN stopt? buiten dat wil ik een beetje mee met de tijd en hopelijk wat besparen op de telefoonkosten.
Reputatie 7
Badge +15
Ik ga er vanuit dat je een KPN klant bent. Als je van KPN geen bericht krijgt zal ik mij geen zorgen maken 😉
Reputatie 7
Hoewel ik inderdaad een bericht vind dat het gaat stoppen is dat op een site van een bedrijf die zélf telefonie aanbiedt. En er dus alle belang bij heeft dat je in de stress schiet en acuut, bij hen, een nieuw abonnement af gaat sluiten. (vandaar effe geen link)
Via KPN heb ik nog absoluut geen berichten vernomen dat ze het eruit gaan doen. KPN is wel per 1 jan. 2016 gestopt met de alarmeringsdienst Digi-Access Alarm.
Wacht bericht van KPN zelf af; KPN zal je dan zeker ook een aanbod doen voor VoIP zakelijk bijvoorbeeld.
Geen paniek; geen stress. KPN zal en mag je niet zonder laten zitten zolang jij bij hen een contract hebt.

Medio 2011 zou KPN ook stoppen met analoge telefonie. Je kunt echter nog steeds een dergelijk abonnement afsluiten als je alleen telefoon wilt, zonder internet en tv.

Dat ISDN echter zijn langste tijd heeft gehad lijkt mij met VoIP tegenwoordig wel evident. In België wordt voor particulieren al een paar jaar geen ISDN meer geleverd. Aleen nog ISDN-30 voor (middel)grote bedrijven. In Duitsland wordt ISDN momenteel uitgefaseerd.

Admin edit: Inmiddels is sinds midden 2017 bekend dat ISDN wel gaat stoppen
nou in ieder geval gerustgesteld. Bedankt
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Compagnie! Fijn dat iedereen je al gerustgesteld heeft 🙂 Ik wil vanuit KPN bevestigen dat er geen plannen zijn om te stoppen met ISDN.

Peter legt heel goed uit hoe de vork in de steel zit. Mocht ooit wel het besluit worden genomen om te stoppen laten we dit ver van te voren weten en helpen we je aan een passend alternatief. Vooralsnog is dat allerminst van toepassing!
Bedankt Joran, krijg wel het idee dat ik me langzamerhand moet verdiepen in het VOIP gebeuren, zal nog eens bij het business center KPN binnenstappen, Bedankt
Reputatie 7
Badge +30
Bedankt Joran, krijg wel het idee dat ik me langzamerhand moet verdiepen in het VOIP gebeuren, zal nog eens bij het business center KPN binnenstappen, Bedankt
Zelf denk ik dat je die nummers voor zakelijk en prive redelijk simpel bij KPN internet (ook soort van VoIP) of bij een VoIP provider kan onderbrengen. Ik weet natuurlijk niet wat je betaald, maar ik vermoed dat je hier geld mee kan besparen. Maar je moet (eventueel) wel investeren in apparatuur en aansluitkosten afhankelijk van hoe je het wilt hebben.

Fax kan tegenwoordig ook al wel anders, maar het alarm zou ik persoonlijk via de analoge verbinding houden vanwege de betrouwbaarheid. Maar als je een klein beetje betrouwbaarheid wilt inleveren zijn hier genoeg alternatieven voor.

Binnenlopen bij KPN kan altijd, maar je kan ook vergelijken met andere partijen
Reputatie 7
Ik ben jaren geleden, geloof anno 2009, al van ISDN/ADSL naar Internet plus bellen (toen nog) gegaan. Gebruikte vast nog maar één nummer, en had al dik 2 jaar geen fax meer ontvangen. Allemaal email tegenwoordig (toen al); ook met gescande documenten. Heb privé ook nog een mobiel nummer en een extra prepaid gsm.

Fax staat, nog steeds, werkloos in de kelderbox.

Ik hoefde weinig aan apparatuur te wijzigen, want had een Quattrovox met daaraan weer toestellen voor "analoog". Ook op de phonepoorten van een modem gaan "analoge" toestellen, ook DECT-basisstation voor analoge aansluiting. Een DECT-ISDN is niet geschikt.

Bij KPN alles in één heb je max 2 "analoge" aansluitingen voor telefoon (of fax, alarm). Phone 1 en 2 op het modem. Extern kun je nog VoIP nummers aanvragen bij bv. Cheapconnect. Dat geeft weer mogelijkheden (met wat geprogrammeer) die op ISDN lijken. Voor die VoIP nummers heb je dan wel weer handsets nodig die met VoIP overweg kunnen.

ISDN is qua abonnement het duurst. Gesprekskosten zijn gelijk t.o.v. vast bellen (bij KPN en Ziggo o.a.).
In Nederland: € 0,11 starttarief en € 0,11 per minuut; berekend per seconde.
Reputatie 7
Kijk goed naar de alarmcentrale in combinatie met jouw verzekering.
Er zijn verzekeringen die eisen dat de alarmcentrale via een traditionele analoge lijn aangesloten is en niet via Internet.
Dit heeft te maken met een eventuele uitval van de stroom. Jouw alarmcentrale zal vast en zeker voorzien zijn van een accu of UPS en daarmee stroomstoringen van een bepaalde duur kunnen overleven.
Zo heb ik op mijn kantoor ook nog een analoge lijn met bijbehorend telefoonnummer die alleen gebruikt wordt door de alarmcentrale. Internet en VoIP telefonie lopen over een glasvezelverbinding.
Bedankt WJB, goede tip ga het nakijken
Reputatie 7
Badge +10
Zie mijn bijdrage hier :
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/aanvragen-extra-analoge-lijn-op-extra-aderpaar-385467

Een beetje jammer dat de vraagsteller verder niet uitlegt waarom hij denkt dat een analoge lijn beter is cq echt nodig is in zijn geval.

Nu schiet me te binnen, een collega moest een tijd geleden ook z'n alarmdoormelding veranderen, eerder liep het via het D-kanaal middels polling met regelmatige intervallen.
Dat D-kanaal is door KPN opgeheven, als ik het goed heb.
Reputatie 7
Badge +10
We zitten in dezelfde situatie als de vraagsteller. Ik heb middels een fritzbox met ingebouwd dect-basistation meerdere lijnen op de dect-handsets
Alles is in te stellen vanaf de PC, geen ge*** op kleine knopjes :-)))
In mijn geval gaan alle telefoons over en staat er in de display wie er belt en naar welk nummer.
M'n mobiel gaat parallel over en laat het nummer van de beller zien, maar m'n gsm staat alleen aan als ik buiten de deur ben.
Ik heb hier wel een andere = NIET-kpn voip dienst voor moeten gebruiken.
Uitgebreide uitleg evt per PB beschikbaar.
Waar staat dat ISDN stopt? Dat staat hier: https://www.kpn.com/zakelijk/telefonie/isdn.htm
Welkom Compagnie! Fijn dat iedereen je al gerustgesteld heeft 🙂 Ik wil vanuit KPN bevestigen dat er geen plannen zijn om te stoppen met ISDN.

Peter legt heel goed uit hoe de vork in de steel zit. Mocht ooit wel het besluit worden genomen om te stoppen laten we dit ver van te voren weten en helpen we je aan een passend alternatief. Vooralsnog is dat allerminst van toepassing!

Volgens mij zijn er wel plannen om te stoppen.... https://www.kpn.com/zakelijk/telefonie/isdn.htm
Reputatie 7
@hansdas Toen Joran (KPN) dit bericht schreef waren er inderdaad nog géén plannen om ISDN te stoppen. De aanleiding voor dit topic was een "paniek"bericht van een provider die op die manier klantjes wilde werven.

Inmiddels ... heeft KPN inderdaad wel bekend gemaakt dat ISDN 1/2 (met 2 of 4 telefoonnummers) stopgezet gaat worden. Per 1 september 2019 zullen deze lijntypen niet meer beschikbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +10
Voor degene die erg verknocht zijn aan de ISDN apparatuur, het is mogelijk om die op voip-lijnen aan te sluiten, middels een fritz-box.
Die zijn voor een habbekrats te koop op een bekende site met veel gebruikte spullen.
Maar dan moet je wel de nummers porteren naar een andere aanbieder, via KPN kan dit niet.

Ik heb het zo een tijd (al weer jaren geleden) ISDN apparatuur gebruikt, maar nu is DECT op een fritz-box een veel mooiere oplossing, tot 6 toestellen met meerdere lijnen, alles in te stellen va de PC.
Ook veel energie zuiniger trouwens, die ISDN spullen werden behoorlijk warm.
Reputatie 4
Badge +2
Volgens mij is het veel beter voor iedereen die verknocht is aan zijn ISDN apparatuur om dit als een reden te zien om eindelijk eens op een moderner alternatief over te stappen. Maar goed, mensen zijn stug...
Reputatie 7
Badge +15
Ik heb nog te maken met wat ISDN lijntjes die er zijn uit "veiligheid" en betrouwbaarheid 😛 Dus daar gaan we nog n's iets van vinden :8
vreemd dat hieruit van kpn word medegedeeld dat kpn niet stopt met ISDN terwijl maar 5 maanden later van dezelfde kpn een brief op de mat ligt dat isdan stopt.
beetje vreemd of niet?

Reputatie 7
Badge +30
Mwa. Als KPN aldoor alles waar ook maar over na gedacht wordt op het forum zet dan wordt het ook een gekkenboel. 5 maanden terug werd er misschien door een kleine partij alwel overwogen om te stoppen met ISDN maar dat wordt eerst onderzocht etc en dus waren er nog geen concrete plannen.
Badge
Dat KPN met ISDN stopt wil niet zeggen dat je nu van alles nieuw moet kopen... Zo lang het spul via B kanalen werkt is de bovengenoemde fritz!box (bv 7170) een leuke oplossing waarmee je 10 nrs kan aansluiten op ISDN, Analoog EN SIP, tegelijk.

Cheapconnect is prima voor inkomend verkeer (momenteel 8.95/jaar, 2 kanalen, 2 logins) en voor veelgebruikte uitgaande lijntjes zou ik xs4aall bellen benelux aanraden (@17.50/maand, 5 kanalen en 10 logins tegelijk!)

Admin-edit: Zie de huisregels over spam en zelfpromotie
Badge
vreemd dat hieruit van kpn word medegedeeld dat kpn niet stopt met ISDN terwijl maar 5 maanden later van dezelfde kpn een brief op de mat ligt dat isdan stopt. beetje vreemd of niet?

Tsja, KPN he... dat doen ze 💤

Reageer