Beantwoord

ISDN vervalt, wat zijn de mogelijkheden?

  • 8 April 2019
  • 3 reacties
  • 1046 keer bekeken

Ik gebruik nu ISDN4 en voor internet ADSL.
Van ISDN gebruik ik twee nummers, maar een is nu ook voldoende.
Ik heb een ISDN centrale quattrovox V plus.
Een van de nummers zit een fax op die gaat vervallen. Het andere nummer kan ik twee gesprekken tegelijk voeren. Dus als een toestel belt of gebeld wordt, kan een tweede toestel nog gewoon bellen. Een tweede inkomend gesprek is in de centrale zo geprogrammeerd, dat een beller de in gesprekstoon krijgt.

Hoe krijg ik die mogelijkheid terug?
Een experiabox heeft weliswaar twee (analoge) toestelaansluitingen, maar daar horen twee nummers bij.
Welke kleine huistelefooncentrale heeft de mogelijkheden van de quattrovox V plus?
Een tweede telefoonnummer is niet meer nodig.
icon

Beste antwoord door PeterG 8 April 2019, 13:29

Bekijk origineel

3 reacties

Jij schreef: Welke kleine huistelefooncentrale heeft de mogelijkheden van de quattrovox V plus?
Dat gaat niet meer werken. Want je hebt via de Experiabox (particulieren) analoge poorten. Met 2 verschillende nummers. Die zou je weer op een 2-lijns analoge centrale kunnen zetten, maar het blijven 2 verschillende nummers.

Zelf heb ik 't zo ingesteld: Mijn vaste nummer staat met *61 doorgeschakeld naar m'n mobiel. Dat is "doorschakelen bij niet opnemen (na ca. 5 X ) en bij in gesprek".
Ben ik dus in gesprek op mijn huislijn en iemand belt me dan op dat nummer komt ie op m'n mobiel terecht. I.v.m. KPN Compleet ben ik geen doorgeschakelde gesprekskosten kwijt.

Maar: aangezien ik al 7 jaar alleen m'n 06 nummer geef wordt ik nog nauwelijks op de vaste gebeld. Zelf bel ik daar helemaal niet meer mee. Veel te duur, zie onder.

Hmm 🤔
jij schreef: Een tweede inkomend gesprek is in de centrale zo geprogrammeerd, dat een beller de in gesprekstoon krijgt. en .... kan een tweede toestel nog gewoon bellen
Dat is dus omgekeerde situatie. Echter:

> Uitgaand bellen is via een mobiel sowieso stukken goedkoper dan met de huislijn! I.v.m. de bundel op de mobiel; heel vaak al "onbeperkt bellen". Met de mobiel bel je dan dus gratis, met de huislijn kost dit binnen Nederland € 0,14* per minuut + datzelfde als starttarief per gesprek.

Heb je dus een mobiel met veel (of onbeperkt) belminuten dan is een Belvrij bundel op de huislijn ook weggegooid geld.

Wil je écht bij bezet nog op je huislijn een 2-de gesprek uitgaand tot stand brengen dan kun je het nummer bij een VoIP-provider onderbrengen. Je dient dan wel zelf een ook daarvoor geschikte IP-telefoon (2 handsets dus) aan te schaffen.
Bij een VoIP-provider zijn de gesprekskosten ook veel lager. Bv Cheapconnect rekent nog geen € 0,02 per minuut.

Overigens heet je aansluiting ISDN 2. Daarbij heb je 4 telefoonnummers met 2 lijnen.

*tarief per 1 juni 2019
Reputatie 7
Hallo @John Smits, welkom op het KPN forum. Goed dat je ons hier hebt gevonden. Veel vragen weet @PeterG te beantwoorden, super! Kan je er wat mee? Nog vragen? Stel ze hier gerust. Je bent bij Peter hiervoor aan het goede adres 🙂
Reputatie 7
Hi @John Smits, ik neem aan dat je voldoende informatie via de post van Peter hebt gekregen. Of niet? Laat hier dan een bericht achter. Dan kunnen we je verder helpen.

Reageer