Beantwoord

kiezen met abonneenummer op Grandstream ht801 i.p.v. met het netnummer erbij

  • 25 November 2021
  • 34 reacties
  • 487 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Ook nog even gekeken naar bericht op forum van CheapConnect.
https://forum.cheapconnect.net/index.php?topic=342.0

Is wel een bericht uit 2014.
Kennelijk moest er (toen) toch 0031 bij een alarmnummer worden gezet.
Heb met een softphone (zonder belschema) eens 112 gedraaid, maar gaat dan niet over.
Wel bij  0031 112  (en heb het meteen weer verbroken).

Van daaruit nog een kleine variant in het door mij eerder gegeven belschema gezet,
om er zeker van te zijn dat het alarmnummer 112 goed loopt.

{00xxx.|<0=0031>x.|<=0031342>[2-9]xxxxx|<=0031>1x.}

of in de plaats van een "puntje"  .   als wildcard een  +
wat ook als opvolgende nummers gebruikt kan worden.

{00xxx+|<0=0031>x+|<=0031342>[2-9]xxxxx|<=0031>1x+}

 

Eerste stukje.  00xxx.  Men wil een internationaal nummer bellen.
Te beginnen met  00 gevolgd door minimaal 3 cijfers en het puntje staat voor X aantal volgcijfers.

Tweede stukje:  <0=0031>x.

Als je “buiten” de regio in Nederland belt of een 06 nummer, start je altijd met een enkele “0”
Gevolgd door een X aantal andere cijfers.
Die eerste 0 wordt vervangen door het volledige toegangsnummer voor Nederland 0031
(Die hoef je dus niet te draaien). Gevolgd door een X aantal andere cijfers.
In dit belschema vallen ook de 0800 en 0900 e.d. allemaal met dit stukje uit te bellen.

Derde stukje:   <=0031342>[2-9]xxxxx    In dit geval specifiek voor regio 0342

Iemand die binnen de regio belt, start altijd met een cijfer wat  “niet 0  is.
Welke andere uitsluitingen als eerste cijfer geldt voor een abonneenummer
is mij (nog) niet bekend voor de regio 0342    Maar begint echt nooit met een 1
Vandaar dat ik als eerste cijfer een keus aan cijfers heb gegeven tussen 2 en 9   [2-9]
Gevolgd in dit geval door nog exact 5 andere cijfers,  bij elkaar dus 6 cijfers.
(In het belschema van @wjb wordt geen uitzondering gemaakt voor die 1, wat wel nodig is).


Vierde stukje:  <=0031>1x.
Nummers die beginnen met  1  gevolgd door een X aantal andere cijfers.
Er wordt dan automatisch  0031  voor gezet

Reputatie 7

(In het belschema van @wjb wordt geen uitzondering gemaakt voor die 1, wat wel nodig is).

Volgens mij is die uitzondering niet nodig immers de rule voor de noodnummers en gemeentelijke diensten staan al eerder in het dial plan en het dial plan wordt van links naar rechts doorlopen totdat er een match gevonden wordt.

 

Overigens ondersteunt CheapConnect gewoon het bellen van 112 en hoeft daar geen 0031 voor geplaatst te worden.

Reputatie 7
Badge +10

Ondanks dat CheapConnect het schrijft.

Zoals in mijn vorige reactie aangegeven.
Heb ik zelf met een softphone (zonder belschema) voor het CheapConnect account 112 gedraaid,
maar gaat dan niet over. Wel bij  0031 112  (en heb het meteen weer afgekapt).

Mogelijk zitten er verschillen met welke VOIP apparatuur je belt, en achterliggende belcodes??
Dat kwam ook naar voren in dat onderwerp op het forum bij CheapConnect.

Ook nu met andere apparatuur hier uitgeprobeerd.
Met een Yealink bureautelefoon zitten belschema's anders in elkaar, in meerdere menu's, en is meer intuïtief ingedeeld om bepaalde zaken in te stellen (zoals het eigen netnummer).
Heb daar niets ingesteld voor 112  →   die gaat daarbij wel normaal over.
(Meteen na de eerste “ringtoon” weer verbroken voordat er wordt opgenomen).

18 servicenummers  (geen blokkade ingesteld)  kan ik ook bellen. (Als test ook direct opgehangen).
Maar  14   als start voor gemeente nummers werken NIET !!   Ook niet met een 0031 prefix ervoor.
Niet met mijn Yealink VOIP apparatuur en niet met de 3CX softphone.
Daar heeft men bij CheapConnect kennelijk niet in voorzien?

Nu is dat minder erg, voor gemeente-nrs zijn er alternatieven om op andere wijze te bereiken.
(De “normale” gemeentelijke nummers die ook gewoon werken).
 

Leek me voor de zekerheid een prima optie om de prefix voor 112 er wel bij te zetten.
Want “getest” werkend. (Die gaat wel over).
En het is  -althans in mijn eigen dial plan-  daarin niet eerder opgenomen (met of zonder prefix).

Je kunt de verschillende opties in ieder geval gewoon even uittesten,
expliciet wat het met een Grandstream ATA-doet. Weet je het zeker.

Je zit niet vast aan één schema. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk met en zonder uitsluitingen.

Reputatie 7

Ondanks dat CheapConnect het schrijft.

Zoals in mijn vorige reactie aangegeven.
Heb ik zelf met een softphone (zonder belschema) voor het CheapConnect account 112 gedraaid,
maar gaat dan niet over. Wel bij  0031 112  (en heb het meteen weer afgekapt).

Mogelijk zitten er verschillen met welke VOIP apparatuur je belt, en achterliggende belcodes??
Dat kwam ook naar voren in dat onderwerp op het forum bij CheapConnect.​​​​​

Met het onderstaande dial plan kan ik bij CheapConnect 112 gewoon bellen via mijn Linksys PAP2T.

(112S0|0x.|00x.|<:030>[2-9]xxxxxxS0|090[69]!|18x.!|1x.)

Op basis daarvan zou voor @David00 het onderstaande dial plan op de HT801 al voldoende moeten zijn.

{0x.|00x.|<=0342>[2-9]xxxxx|1x.}

Als hij de dure 18xx, 0906 en 0909 nummers wil blokkeren dan zou het onderstaande dial plan voldoende moeten zijn.

{0x.|00x.|<=0342>[2-9]xxxxx|1x.|^18x.|^090[69]}

 

Reputatie 7
Badge +10

Maar een  PAP2T  is weer iets anders als een Grandstream.
(Had in mijn eerder gebruikte PAP2T ook gewoon een 112S0  code in mijn dial plan).

Gewoon de opties proberen, en je weet het.

Babylonia schrijft: Dan kom je verkeerd uit als je 112 belt of 14 om naar gemeentelijke nummers te bellen.
Je zult in paniek (of een ander die voor jou belt) maar net 112 willen bellen, lukt dat niet.
Lijkt me absoluut onwenselijk.

Nog één keer dan:

Uitzondering instellen voor nrs. die beginnen met 11 . ( 113 en 114 bestaan ook). En gemeente wel met netnummer ervoor bellen. Voor David00 dan 034214. Ook al een kort nummer.

Ik blijf echter het bezwaar van het altijd kiezen van het eigen netnummer op de vaste lijn niet zien. Met je mobiel moet dat ook én alle nummers erbuiten ook…. Dan is 't bovendien vast en mobiel áltijd hetzelfde: met netnummer.

Want om het weg te laten i.c.m. die ATA mag je wel hogere wiskunde hebben. 10-cijferig kiezen heeft die studie niet nodig.

Sluit je op de ATA een “analoog” toestel aan zoals een Gigaset, is het wsl eenvoudiger om dáárin het “voorkiesnummer” (onder voorkeuze netwerk) in te stellen. Met voorwaarden en uitzonderingen (als 11 dus).

Reputatie 7
Badge +10

Ik blijf echter het bezwaar van het altijd kiezen van het eigen netnummer op de vaste lijn niet zien. Met je mobiel moet dat ook én alle nummers erbuiten ook…. Dan is 't bovendien vast en mobiel áltijd hetzelfde: met netnummer.

Maar het gaat er (gelukkig) dan ook helemaal niet om wat jij persoonlijk daarover vind, maar degene voor wie het is bedoeld, die het kennelijk wel als bezwaar zag en daar een oplossing voor wil.

       “met een vraag voor mijn mede KPN-klanten.”

Misschien heeft de persoon in kwestie helemaal niet eens een mobiele telefoon om ermee te vergelijken??  En belt gewoon nog lekker “ouderwets” alleen met bureautoestel zoals gebruikelijk in tijden van weleer??

Reputatie 7

Onze oudste dochter die in Zuid-Afrika woont gebruikt ook ons vaste nummer van KPN als ze met haar Nederlandse vrienden belt. Een vaste telefoonaansluiting heeft ze niet en mobiel bellen is zeer kostbaar dus dit is een hele mooie oplossing.

Ze gebruikt de Windows app MicroSIP.

Soms is "ouderwets" zo gek nog niet. :wink:

Reputatie 3
Badge

@wjb en @Babylonia  Heel erg bedankt. Nu snap ik voor de volgende keer ook hoe ik een dial plan moet opstellen.