Beantwoord

kiezen met abonneenummer op Grandstream ht801 i.p.v. met het netnummer erbij

  • 25 November 2021
  • 34 reacties
  • 484 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Goedenavond, ik ben hier met een vraag voor mijn mede KPN-klanten.

Iemand die verstand heeft van Grandstream HT ATA's ? Ik was gewend om iemand met hetzelfde netnummer als ik, te kunnen bellen met alleen zijn/haar abonneenummer. Zonder dat ik het hele 10-cijferige (dus inclusief netnummer) telefoonnummer hoefde in te toetsen.  Ik zit nu bij CC met voip.

 

Iemand die mij kan vertellen of dit misschien in te stellen is op de ata?

icon

Beste antwoord door wjb 29 November 2021, 08:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Bij de verschillende ATA's die ik heb gezien - gebruikt - heb ingesteld, is er doorgaans een optie om
"belschema's” in te stellen, die rekening houden met lokale telefoon nummers en “verder”. (Bijv.  op basis van belschema's of juist “andersom” dat bepaalde buitenlandse toegang wordt uitgesloten).

Afgezien “dat het met een Grandstream ook mogelijk is” (instellen van belschema).
Heb ik me nooit specifiek bezig gehouden met problematiek voor "CC” → neem aan Cheap Connect
in combinatie met een belschema voor een Grandstream.

Doorgaans zijn belschema's breed “universeel” in te zetten. Of voorwaarden om in te stellen is meestal slechts enkele afwijkende codes met vergelijkbare belschema's in gebruik met andere VOIP hardware.

Moet in mijn archief nagaan welke belschema's “zouden kunnen gelden”. Kom er later op terug.

Reputatie 3
Badge

Bij de verschillende ATA's die ik heb gezien - gebruikt - heb ingesteld, is er doorgaans een optie om
"belschema's” in te stellen, die rekening houden met lokale telefoon nummers en “verder”. (Bijv.  op basis van belschema's of juist “andersom” dat bepaalde buitenlandse toegang wordt uitgesloten).

Afgezien “dat het met een Grandstream ook mogelijk is” (instellen van belschema).
Heb ik me nooit specifiek bezig gehouden met problematiek voor "CC” → neem aan Cheap Connect
in combinatie met een belschema voor een Grandstream.

Doorgaans zijn belschema's breed “universeel” in te zetten. Of voorwaarden om in te stellen is meestal slechts enkele afwijkende codes met vergelijkbare belschema's in gebruik met andere VOIP hardware.

Moet in mijn archief nagaan welke belschema's “zouden kunnen gelden”. Kom er later op terug.

Inderdaad Cheapconnect. Kwam er per toeval achter dat zonder netnummer kiezen bij hun niet kan. Ik bel vaak naar nummers in dezelfde regio als dat ik zat. Dat kunnen hun ook niet verzorgen. Ik zou bijna alleen voor dit probleem al over stappen, wat jammer is. Ben zeer tevreden over hun kwaliteit van dienst.

Reputatie 7
Badge +10

Dat "lokaal” bellen zondder netnummer is dus simpel in te stellen met een "belschema".
Zelf maak ik ook gebruik van CheapConnect met diverse VOIP apparatuur.
Geen probleem om alleen binnen de regio te bellen zonder netnummer.

Kom er nog op terug.

Reputatie 7
Badge +10

….belschema (dial plan), blz.s 55 - 56 PDF gebruiksaanwijzing voor “admin” m.b.t. HT801 / 802

https://www.grandstream.com/hubfs/Product_Documentation/ht80x_administration_guide.pdf

Terugkijkend in het verleden met een "Linksys” (Cisco) ATA-adapter en oudere "Telfort” forum reacties, die ik hier heb gearchiveerd……

Kun je daar nog alle kanten mee uit.
Het “gold” toen (met die Linksys ATA adapter) voor een “Telfort” VOIP account.
En aangepast schema m.b.t “VoipBuster” waarvan ik denk dat het ook gold voor “CheapConnect.
Maar zie in die oude gearchiveerde reacties niet direct de relatie met dat “Cheap Connect” account. Hoewel ik toen zeker ook al CheapConnect heb gebruikt.

De belschema’s  “nu”  gebruikt met “Yealink” VOIP telefonie apparatuur die ik gebruik,
zitten “aan de voorkant” gezien van de gebruiksinterface weer heel anders in elkaar.
(Gebruik dus zelf nu nog steeds een CheapConnect account met meerdere VOIP SIP accounts).
Dat heeft geen betrekking op de interface en “gebruikscode” voor een ATA-adapter van Grandstream.

Bij cheapconnect moet je volgens mij ergens in je ATA kunnen instellen dat dan het netnummer er automatisch voor gezet wordt als je het weglaat. Want zonder het netnummer kan eigenlijk niet. Al was het alleen al voor de weergave van de naam uit je contactenlijst. Dat werkt op alle 10 cijfers. 

En je hoeft helemaal je vaste nummers niet steeds met dat netnummer te kiezen…. je zet ze natuurlijk 😉 al direct 10-cijferig in je contactenlijst van waaruit je ze belt. De cijfers los intoetsen is zo jaren '70 tot '90…..evenals bellen zonder netnummer. Op een mobiel moet je al sinds het begin daarvan het netnummer ook gebruiken.

Als je belt via een van de NL providers kan je het netnummer weglaten ja. Maar op de achtergrond wordt het er dan alsnog voor gezet…. Bij een losse VoIP provider moet je dat zelf ergens instellen. Of ze dus gewoon 10-cijferig voorprogrammeren. Problem solved.

Reputatie 7
Badge +10

ID gegevens die je aan de andere partij wilt laten zien, of wat je moet invullen voor je account heeft helemaal niets te maken met een “belschema". Zijn twee verschillende dingen.

Je kunt zelfs in een belschema opnemen dat je bepaalde landen om naar toe te bellen “blokkeert”.
Denk maar niet dat CheapConnect zich daarmee bemoeit, of daar zeggenschap in heeft wat je toepast.

En of je dat nu ouderwets jaren 70 tot 90 vindt om alleen lokale nummers zonder netnummer te willen gebruiken, doet helemaal niet ter zake. Het is gewoon in stellen met een belschema.

Als je belt via een van de NL providers kan je het netnummer weglaten ja.

Nee hoor. Ik heb ook belschema's die werken voor “VoipBuster” / “PowerVoip”.
Typisch internationaal opererende uitbel VOIP accounts. En dat werkt gewoon “zonder netnummer”, of zonder +31 ervoor.  Dáár zijn nu juist die belschema's voor bedoeld, om een aantal zaken automatisch uit te voeren bij weglaten van die eerdere "nationale” of “internationale” nummer notatie te hoeven toepassen.

Als je maar slim genoeg die belschema’s in elkaar zet.  Gewoon een “wiskundig” puzzeltje die aan een paar vaste waarden moeten voldoen met wat het merk van een ATA adapter, of VOIP apparatuur opgeeft, waaraan het moet voldoen, en het werkt.

(Gewoon een “wiskundig” puzzeltje aan een paar vaste waarden waar het aan moet voldoen, en het werkt).

Heb ik in mijn simpele Gigaset ook. Het is natuurlijk alleen véél eenvoudiger om alles gewoon 10-cijferig voor te programmeren.

N.B. Ooit iemand geïnstalleerd op xs4all. Daar was het ook zonder meer niet mogelijk om zonder het netnummer te bellen. Moest het netnummer, met voorwaarden waaronder het moest werken, in de Fritzbox erbij zetten. Buitengewoon klantonvriendelijk.

Hier 3-cijferig netnummer. De nummers beginnen daarna met een 5, 7, of een 8. Dat waren/zijn dus dan de 3 voorwaarden waar Babylonia op doelt. Het is met een ATA niet anders.

Zelf doe ik alles 10-cijferig. En draai, ik bedoel toets, nóóit een nummer, want haal ze uit de bellijst. Zowel bij vast als mobiel. Je gaat echt het wereldrecord bellen niet breken zonder netnummer want de ATA zet het er naar de centrale toch gewoon voor.

Reputatie 7
Badge +10

Zelf doe ik alles 10-cijferig. En draai, ik bedoel toets, nóóit een nummer, want haal ze uit de bellijst. Zowel bij vast als mobiel. Je gaat echt het wereldrecord bellen niet breken zonder netnummer want de ATA zet het er naar de centrale toch gewoon voor.

Dan snap je niet hoe een belschema werkt.

Het is juist bij de gratie van een goed opgesteld belschema, dat die daar achterliggend een 10 cijferig nummer van maakt, nee zelfs een internationaal nummer met +31 ervoor om ermee uit te bellen.
(Dat is dus meer dan 10 cijfers), zonder dat je die nummers vooraf in zijn geheel hoeft in te geven.

Er zijn genoeg nummers die NIET in een bellijst staan. Ook dan moet het werken.

Als je maar slim genoeg die belschema’s in elkaar zet.  Gewoon een “wiskundig” puzzeltje die aan een paar vaste waarden moeten voldoen met wat het merk van een ATA adapter, of VOIP apparatuur opgeeft, waaraan het moet voldoen, en het werkt.

Laat maar. Ik snap het prima. Het is alleen onnodig als je de nummers gewoon normaal 10-cijferig kiest. Maar goed: eenvoud wordt hier (in dit onderwerp) kennelijk niet gewaardeerd. Moeilijk gedoe met belschema's om een paar cijfertjes weg te kunnen laten wel.
Kiezen zonder het netnummer is zo voor 2000….. Incidentele nummers die je niet in je lijst hebt ook gewoon met alle 10 cijfers intoetsen. Hoe moeilijk….

Reputatie 7
Badge +10

Nee, dat is jou interpretatie met wat jij makkelijk “zou” vinden. Misschien vanuit jouw situatie??
Dat hoeft toch niet te betekenen dat een ander perse jou denkwijze daarin moet volgen??
Waarom respecteer je de vraag en gedachtegang van de topic starter niet?

Bovendien is het maar zeer betrekkelijk wat makkelijk is?
Jij kent zijn bellijsten toch niet??

De vraag van de topic starter is zeer legitiem. Uit het feit dat er zowel in de handleiding van de Grandstream daarop uitvoerig wordt ingegaan hoe zo'n bellijst samen te stellen, en tevens geregeld nogal wat berichten op fora op juist dit onderwerp zou ik het toch maar serieus nemen.

Reputatie 7
Badge +10

Goedenavond, ik ben hier met een vraag voor mijn mede KPN-klanten.

Iemand die verstand heeft van Grandstream HT ATA's ? Ik was gewend om iemand met hetzelfde netnummer als ik, te kunnen bellen met alleen zijn/haar abonneenummer. Zonder dat ik het hele 10-cijferige (dus inclusief netnummer) telefoonnummer hoefde in te toetsen.  Ik zit nu bij CC met voip.

Eerdere info m.b.t zo’n Grandsteam in relatie tot “CheapConnect” en een belschema:
 

 

Vanuit die reactie:

Het lijken wat cryptisch beschreven coderingen. Het kost wat meer grondige bestudering met wat er wordt bedoeld en hoe je een schema opbouwt. Een goed wiskundig inzicht kan helpen om het goed samen te stellen.

In het verleden heb ik belschema’s opgezet voor een Linksys PAP2T ATA adapter, die werken voor KPN/Telfort, CheapConnect, VoipBuster, PowerVoip. Misschien dat het je wat inzicht kan geven.
Let op dat mogelijk net wat andere coderingen gebruikt worden bij Linksys en Grandstream?

 

Er wordt een verwijzing gemaakt naar het Telfort forum:
Dat Telfort forum bestaat niet meer. Maar in de aanloop van opheffen van dat forum, heb ik van een aantal onderdelen / reacties daar een back-up van gemaakt. Betreft dus een belschema opgezet met een “Linksys” ATA adapter.

 

Het belschema van links naar rechts, voor Telfort VOIP (Nederlands georiënteerd):
- internationaal met blokkering voor buitenlandse nummers
----> echter met uitzondering van nummers die beginnen met 001, 003 of 004
- interlokale nummers binnen Nederland
- aanvullingen specifiek voor 0800 of 0900 nummers, 085, 088 nummers
- (blokkade voor 0909 en 0906 nummers. Feitelijk niet opgenomen in het belschema).
- 040 regio aanpassing met enkel de nummers die ook daadwerkelijk kunnen als abonnee nummer
- alarmnummer (niet getest)
- "gemeentelijke" nummers beginnend met nummer 14


VoipBuster wat een meer internationaal afgestemde VOIP-provider is, werken doorgaans typische Nederlands georiënteerde servicenummers niet. Dat belscherma zit wat anders in elkaar.

- Internationale nummers (zonder blokkades voor bepaalde continenten / regio's)
- interlokale nummers (= binnen Nederland). Om het intikken van 0031 als "voorloop" te vermijden, wordt dat in het belschema automatisch aangevuld.

- In het belschema heb ik wel wildcards voor 08xx en 09xx nummers erbij staan, maar servicenummers als 0800 en 0900 nummers werken daarbij waarschijnlijk niet.
Of 085 en 088 werken, niet geprobeerd.
Zou normaal voor aansluitingen binnen Nederland zijn gebonden.
Voor lokale gesprekken binnen de regio wordt de gehele voorloop 003140 automatisch aangevuld.

 

Het betreft zeer beslist wat andere aanroep codes. Kijk in de handleiding van die Granstream, met wat daarin correspondeert en je terug kunt beredeneren, welke code je daarvoor in de plaats moet gebruiken bij een Grandstream. (Het gaat me nu te ver om dat zelf op te lossen. Het is weekend).

Reputatie 3
Badge

Laat maar. Ik snap het prima. Het is alleen onnodig als je de nummers gewoon normaal 10-cijferig kiest. Maar goed: eenvoud wordt hier (in dit onderwerp) kennelijk niet gewaardeerd. Moeilijk gedoe met belschema's om een paar cijfertjes weg te kunnen laten wel.
Kiezen zonder het netnummer is zo voor 2000….. Incidentele nummers die je niet in je lijst hebt ook gewoon met alle 10 cijfers intoetsen. Hoe moeilijk….

Dat kan wel van voor 2000 zijn, maar ik vind het nu dus wel irritant omdat ik vaak nummers bel die gewoon in de regio hier liggen. Je kan in die grandstream inderdaad een dial prefix instellen, maar zodra ik dan wel een nummer buiten mijn netgebied ga draaien, dan flikkert ie dus automatisch mijn netnummer voor dat andere netnummer en gaat er dus niks over. 

Reputatie 3
Badge

Goedenavond, ik ben hier met een vraag voor mijn mede KPN-klanten.

Iemand die verstand heeft van Grandstream HT ATA's ? Ik was gewend om iemand met hetzelfde netnummer als ik, te kunnen bellen met alleen zijn/haar abonneenummer. Zonder dat ik het hele 10-cijferige (dus inclusief netnummer) telefoonnummer hoefde in te toetsen.  Ik zit nu bij CC met voip.

Eerdere info m.b.t zo’n Grandsteam in relatie tot “CheapConnect” en een belschema:
 

 

Vanuit die reactie:

Het lijken wat cryptisch beschreven coderingen. Het kost wat meer grondige bestudering met wat er wordt bedoeld en hoe je een schema opbouwt. Een goed wiskundig inzicht kan helpen om het goed samen te stellen.

In het verleden heb ik belschema’s opgezet voor een Linksys PAP2T ATA adapter, die werken voor KPN/Telfort, CheapConnect, VoipBuster, PowerVoip. Misschien dat het je wat inzicht kan geven.
Let op dat mogelijk net wat andere coderingen gebruikt worden bij Linksys en Grandstream?

 

Er wordt een verwijzing gemaakt naar het Telfort forum:
Dat Telfort forum bestaat niet meer. Maar in de aanloop van opheffen van dat forum, heb ik van een aantal onderdelen / reacties daar een back-up van gemaakt. Betreft dus een belschema opgezet met een “Linksys” ATA adapter.

 

Het belschema van links naar rechts, voor Telfort VOIP (Nederlands georiënteerd):
- internationaal met blokkering voor buitenlandse nummers
----> echter met uitzondering van nummers die beginnen met 001, 003 of 004
- interlokale nummers binnen Nederland
- aanvullingen specifiek voor 0800 of 0900 nummers, 085, 088 nummers
- (blokkade voor 0909 en 0906 nummers. Feitelijk niet opgenomen in het belschema).
- 040 regio aanpassing met enkel de nummers die ook daadwerkelijk kunnen als abonnee nummer
- alarmnummer (niet getest)
- "gemeentelijke" nummers beginnend met nummer 14


VoipBuster wat een meer internationaal afgestemde VOIP-provider is, werken doorgaans typische Nederlands georiënteerde servicenummers niet. Dat belscherma zit wat anders in elkaar.

- Internationale nummers (zonder blokkades voor bepaalde continenten / regio's)
- interlokale nummers (= binnen Nederland). Om het intikken van 0031 als "voorloop" te vermijden, wordt dat in het belschema automatisch aangevuld.

- In het belschema heb ik wel wildcards voor 08xx en 09xx nummers erbij staan, maar servicenummers als 0800 en 0900 nummers werken daarbij waarschijnlijk niet.
Of 085 en 088 werken, niet geprobeerd.
Zou normaal voor aansluitingen binnen Nederland zijn gebonden.
Voor lokale gesprekken binnen de regio wordt de gehele voorloop 003140 automatisch aangevuld.

 

Het betreft zeer beslist wat andere aanroep codes. Kijk in de handleiding van die Granstream, met wat daarin correspondeert en je terug kunt beredeneren, welke code je daarvoor in de plaats moet gebruiken bij een Grandstream. (Het gaat me nu te ver om dat zelf op te lossen. Het is weekend).

Ik ga kijken of ik eruit kom, dankjewel!

 

Reputatie 7

@David00, Kan jij het huidige dialplan op jouw HT801 hier eens posten?

Reputatie 7
Badge +10

Ik zie overigens nu wel, dat de plaatjes die ik in mijn vorige reactie heb gezet, net verkeerd om staan.
Onderste plaatje / belschema hoort bij de 1e beschrijving.
Bovenste plaatje / belschema hoort bij de 2e beschrijving (VoipBuster).

Als je het dan terugleest is het makkelijker te begrijpen met wat er in die regels staat.  :open_mouth:  :sunglasses:

Excuus voor de verwarring.

Reputatie 7
Badge +10

Heb nog even zitten kijken naar de coderingen van een Grandstream.

Sowieso kun je belschema's met meer of minder restricties in elkaar zetten.
Je kunt “makkelijke” schema’s opzetten, en welke bijv. bepaalde nummers uitsluiten.

Een makkelijk schema - in dit geval rekening houdend met regio 040
(die je dan dus niet volledig hoeft in te toetsen).
En heb er even spaties tussen gelaten, om de stukken makkelijker in de uitleg te verdelen.
(In het echte schema beter weglaten).
Een verticaal streepje | staat voor "of”.   Schema gaat van links naar rechts.

{ 00xxx. | <0=0031>x. | <=003140>[2378]xxxxxx | 1x. }
of
{ 00xxx. | <0=0031>x. | <=003140>[2378]xxxxxx | 1x. }  T

Eerste stukje.  00xxx.  Men wil een internationaal nummer bellen. Te beginnen met  00 gevolgd door minimaal 3 cijfers en het puntje staat voor een X aantal volgcijfers.
(Een + is als bel“cijfer” in de ATA adapter binnen dat belschema niet bruikbaar).

Tweede stukje:  <0=0031>x.

Als je “buiten” de regio in Nederland belt of een 06 nummer, start je altijd met een enkele “0”
Gevolgd door een X aantal andere cijfers.
Die eerste 0 wordt vervangen door het volledige toegangsnummer voor Nederland 0031
(Die hoef je dus niet te draaien). Gevolgd door een X aantal andere cijfers.
In dit belschema vallen ook de 0800 en 0900 e.d. allemaal met dit stukje uit te bellen.

Derde stukje:  <=003140>[2378]xxxxxx    In dit geval specifiek voor regio 040

Iemand die binnen de regio belt, start altijd met een cijfer wat  “niet 0  is.
Binnen de regio 040 geldt bovendien dat bepaalde cijfers niet worden gebruikt als “begincijfer”.
Dat zou voor een andere regio mogelijk net wat anders kunnen zijn. Dus dat zou men kunnen nalopen.
De nummers die WEL gebruikt kunnen worden zijn voor het eerste cijfer een 2 - 3 - 7 of een 8.
Gevolgd door precies nog 6 andere cijfers (geen "puntje” als afsluiting).
Dus als men begint met 2 - 3 - 7 of een 8, gevolgd door nog 6 anders cijfers, (bij elkaar 7 cijfers).
Is een geldend “regio nummer” voor het 040 gebied, en wordt de rest automatisch ervoor gezet.
(Regio nummers die bestaan uit 4 cijfers moet men één navolgende X minder aanvullen).

Vierde stukje:  1x.
Nummers die beginnen met  1  gevolgd door een X aantal andere cijfers.
Dat zou  112  kunnen zijn,  maar bijv. ook 14 wat geldt als toegang naar Gemeentelijke nummers.

De internationale voorloop van cijfers voor Nederland (0031) hoeft er niet bij.
Dat wordt onderling bij CheapConnect als zodanig correct afgehandeld als je die nummers belt.

Die laatste  T  geldt als extra code

Flag T when adding a “T” at the end of the dial plan, the phone will
wait for 3 seconds before dialing out. This gives users more
flexibility on their dial plan setup. E.g., with dial plan 1XXT, phone
will wait for 3 seconds to let user dial more than just 3 digits if needed.
Originally the phone will dial out immediately after dialing the third digit.


Het is echter niet duidelijk of die binnen of buiten de accolades  { }  geplaatst moeten worden.
Maar binnen zo'n belschema met de andere voorwaarden erbij, ik denk erbuiten.
Zou mogelijk ook achter elk deelstukje bedoeld kunnen zijn??
(Je komt er snel genoeg achter of het dan wel of niet werkt).

Misschien zou het nog bijgesteld moeten worden?  Maar daar kom je dan wel achter.

Je kan in die grandstream inderdaad een dial prefix instellen, maar zodra ik dan wel een nummer buiten mijn netgebied ga draaien, dan flikkert ie dus automatisch mijn netnummer voor dat andere netnummer

Dan moet je dus mijns inziens instellen dat als nummers met een 0 beginnen nooit die prefix gekozen moeten worden. ( 00 valt daar dan vanzelf ook onder)

Reputatie 7
Badge +10

@PeterG 

…..en wat is nu je concrete voorstel voor een “belschema”, met wel of geen gebruik van een “prefix”
(afgezet met de informatie die inmiddels is gegeven)  ??

Het ding moet het netnummer er gewoon voorzetten als het nummer niet met een 0 begint. Dus instellen dat alleen nummers die beginnen met een cijfer anders dan 0 met de prefix. En alles met 0 zonder. 

Zo kan ik het tenminste eenvoudig instellen op mijn Gigaset. (maar tegenwoordig staan alle nummers er gewoon volledig in zoals al vermeld. Dat heeft te maken met het feit dat alleen dán ook de namen verschijnen als ik door bekenden gebeld wordt. Met alleen het “abonneenummer” (...) komt er geen naam bij. Dat zal bij TS m.i. niet anders zijn.)

Of wil je beweren dat het met zo'n ATA idioot veel ingewikkelder is voor zoiets op zich simpels? 

Ik heb mijn bijdrage hier wel geleverd. Met een prima oplossing m.i.

Rotzooien jullie lekker verder met het aan de praat krijgen van dat netnummer zonder het te hoeven kiezen.

Hou me liever bezig met problemen met kpn apparatuur. 

Reputatie 3
Badge

@David00, Kan jij het huidige dialplan op jouw HT801 hier eens posten?

Er staat gewoon het standaard dialplan nog in. Ik heb de instellingen van @Babylonia geprobeerd, maar volgensmij doe ik iets verkeerd. 

 

Ik heb er weinig verstand van… ;)

 

 

 

 

Reputatie 3
Badge

Het ding moet het netnummer er gewoon voorzetten als het nummer niet met een 0 begint. Dus instellen dat alleen nummers die beginnen met een cijfer anders dan 0 met de prefix. En alles met 0 zonder. 

Zo kan ik het tenminste eenvoudig instellen op mijn Gigaset. (maar tegenwoordig staan alle nummers er gewoon volledig in zoals al vermeld. Dat heeft te maken met het feit dat alleen dán ook de namen verschijnen als ik door bekenden gebeld wordt. Met alleen het “abonneenummer” (...) komt er geen naam bij. Dat zal bij TS m.i. niet anders zijn.)

Of wil je beweren dat het met zo'n ATA idioot veel ingewikkelder is voor zoiets op zich simpels? 

Ik heb mijn bijdrage hier wel geleverd. Met een prima oplossing m.i.

Rotzooien jullie lekker verder met het aan de praat krijgen van dat netnummer zonder het te hoeven kiezen.

Hou me liever bezig met problemen met kpn apparatuur. 

Ik heb geen schermpjes. Ik heb een  SE-5 serie-installatie in huis staan. 

 

En ja bij een ATA begint het een beetje op computertaal te lijken.

Reputatie 3
Badge

Heb nog even zitten kijken naar de coderingen van een Grandstream.

Sowieso kun je belschema's met meer of minder restricties in elkaar zetten.
Je kunt “makkelijke” schema’s opzetten, en welke bijv. bepaalde nummers uitsluiten.

Een makkelijk schema - in dit geval rekening houdend met regio 040
(die je dan dus niet volledig hoeft in te toetsen).
En heb er even spaties tussen gelaten, om de stukken makkelijker in de uitleg te verdelen.
(In het echte schema beter weglaten).
Een verticaal streepje | staat voor "of”.   Schema gaat van links naar rechts.

{ 00xxx. | <0=0031>x. | <=003140>[2378]xxxxxx | 1x. }
of
{ 00xxx. | <0=0031>x. | <=003140>[2378]xxxxxx | 1x. }  T

Eerste stukje.  00xxx.  Men wil een internationaal nummer bellen. Te beginnen met  00 gevolgd door minimaal 3 cijfers en het puntje staat voor een X aantal volgcijfers.
(Een + is als bel“cijfer” in de ATA adapter binnen dat belschema niet bruikbaar).

Tweede stukje:  <0=0031>x.

Als je “buiten” de regio in Nederland belt of een 06 nummer, start je altijd met een enkele “0”
Gevolgd door een X aantal andere cijfers.
Die eerste 0 wordt vervangen door het volledige toegangsnummer voor Nederland 0031
(Die hoef je dus niet te draaien). Gevolgd door een X aantal andere cijfers.
In dit belschema vallen ook de 0800 en 0900 e.d. allemaal met dit stukje uit te bellen.

Derde stukje:  <=003140>[2378]xxxxxx    In dit geval specifiek voor regio 040

Iemand die binnen de regio belt, start altijd met een cijfer wat  “niet 0  is.
Binnen de regio 040 geldt bovendien dat bepaalde cijfers niet worden gebruikt als “begincijfer”.
Dat zou voor een andere regio mogelijk net wat anders kunnen zijn. Dus dat zou men kunnen nalopen.
De nummers die WEL gebruikt kunnen worden zijn voor het eerste cijfer een 2 - 3 - 7 of een 8.
Gevolgd door precies nog 6 andere cijfers (geen "puntje” als afsluiting).
Dus als men begint met 2 - 3 - 7 of een 8, gevolgd door nog 6 anders cijfers, (bij elkaar 7 cijfers).
Is een geldend “regio nummer” voor het 040 gebied, en wordt de rest automatisch ervoor gezet.
(Regio nummers die bestaan uit 4 cijfers moet men één navolgende X minder aanvullen).

Vierde stukje:  1x.
Nummers die beginnen met  1  gevolgd door een X aantal andere cijfers.
Dat zou  112  kunnen zijn,  maar bijv. ook 14 wat geldt als toegang naar Gemeentelijke nummers.

De internationale voorloop van cijfers voor Nederland (0031) hoeft er niet bij.
Dat wordt onderling bij CheapConnect als zodanig correct afgehandeld als je die nummers belt.

Die laatste  T  geldt als extra code

Flag T when adding a “T” at the end of the dial plan, the phone will
wait for 3 seconds before dialing out. This gives users more
flexibility on their dial plan setup. E.g., with dial plan 1XXT, phone
will wait for 3 seconds to let user dial more than just 3 digits if needed.
Originally the phone will dial out immediately after dialing the third digit.


Het is echter niet duidelijk of die binnen of buiten de accolades  { }  geplaatst moeten worden.
Maar binnen zo'n belschema met de andere voorwaarden erbij, ik denk erbuiten.
Zou mogelijk ook achter elk deelstukje bedoeld kunnen zijn??
(Je komt er snel genoeg achter of het dan wel of niet werkt).

Misschien zou het nog bijgesteld moeten worden?  Maar daar kom je dan wel achter.

Ik begrijp uit deze  ‘code’ dat ik dus gewoon alles op de normale manier kan bellen en dan in mijn eigen gebied het netnummer kan weglaten.

 

Ik ga dit proberen als ik weer in de buurt van de ATA ben.

Alvast dank.

Reputatie 7
Badge +10

Het ding moet het netnummer er gewoon voorzetten als het nummer niet met een 0 begint. Dus instellen dat alleen nummers die beginnen met een cijfer anders dan 0 met de prefix. En alles met 0 zonder.

Dan kom je verkeerd uit als je 112 belt of 14 om naar gemeentelijke nummers te bellen.
Je zult in paniek (of een ander die voor jou belt) maar net 112 willen bellen, lukt dat niet.
Lijkt me absoluut onwenselijk.

Ik begrijp uit deze  ‘code’ dat ik dus gewoon alles op de normale manier kan bellen en dan in mijn eigen gebied het netnummer kan weglaten.

Het belschema geldt voor een 040 netnummer gebied.
Dat moet je dus wel aanpassen aan je eigen regio, als dat anders is dan 040.
(En de spaties eruit halen).  Voor welk netnummer zou het schema moeten gelden?

Reputatie 3
Badge

Het ding moet het netnummer er gewoon voorzetten als het nummer niet met een 0 begint. Dus instellen dat alleen nummers die beginnen met een cijfer anders dan 0 met de prefix. En alles met 0 zonder.

Dan kom je verkeerd uit als je 112 belt of 14 om naar gemeentelijke nummers te bellen.
Je zult in paniek (of een ander die voor jou belt) maar net 112 willen bellen, lukt dat niet.
Lijkt me absoluut onwenselijk.

Ik begrijp uit deze  ‘code’ dat ik dus gewoon alles op de normale manier kan bellen en dan in mijn eigen gebied het netnummer kan weglaten.

Het belschema geldt voor een 040 netnummer gebied.
Dat moet je dus wel aanpassen aan je eigen regio, als dat anders is dan 040.
(En de spaties eruit halen).  Voor welk netnummer zou het schema moeten gelden?

Voor 0342-xxxxxx 6 abonneecijfers.

Reputatie 7

Dan zou dit hem moeten zijn, met als toevoeging dat dure 18xx nummers niet gebeld kunnen worden:

{^18xx|1xx|14x.|00xxx.|<0=0031>x.|<=0342>xxxxxx}

Uitleg:

^18xx: Dure 18xx nummers kunnen niet gebeld worden.

1xx: 112 en andere 3 cijferige noodnummers kunnen gebeld worden.

14x.: Gemeenten kunnen gebeld worden op hun netnummer. Bijvoorbeeld 140342

00xxx.:  Accepteer internationale nummers.

<0=0031>x.: Accepteer nummers beginnend met een 0 en vervang die 0 door 0031 (maak er een internationale notatie van).

<=0342>xxxxxx: Accepteer nummers van 6 cijfers en zet er 0342 voor. Misschien is het nodig om er zelfs de internationale notatie van te maken en dat zou betekenen dat er <=0031342>xxxxxx moet komen te staan.