Beantwoord

Klacht over herinneringskosten

  • 18 February 2019
  • 10 reacties
  • 540 keer bekeken

Badge
18-02-2019

Beste mensen van KPN,

Jarenlang –ik denk vanaf de jaren 60-heb ik de KPN-factuur betaald middels een acceptgiro omdat ik een tegenstander ben van machtigingen. Ik vind het heel raar om iemand een machtiging te geven om aan te bankrekening te zitten rommelen. Vooral vroeger, toen het nog heel erg lastig was om –onterecht- afgeschreven geld terug te krijgen. Tegenwoordig met internetbankieren kan dat wel heel simpel.

Ik geef toch ook niet met portemonnee aan de caissière en zeg: “haal er maar uit wat je denkt nodig te hebben, dan kijk ik straks thuis wel of het klopt”. Dat is hetzelfde als iemand een machtiging geven om geld van je rekening te boeken. Iemand schrijft geld af, en je moet achteraf zelf maar controleren of het klopt. De omgekeerde wereld.

Ik deed het dus veilig via een acceptgiro. Totdat KPN daar steeds meer geld voor ging vragen.
Daar hebben we ook hele discussies over gevoerd (ik en KPN) omdat ik dat niet terecht vond, en ik de baas wilde blijven over mijn eigen rekening.

Uiteindelijk wilde ik toch maar een machtiging afgeven, met de voorwaarde dat er alleen geld van mijn rekening afgeschreven mocht worden tussen de 25e en de 30e van de maand. Ik krijg op de 25e mijn salaris en ik betaald in die week al mijn facturen van die maand. Het geld wat na de 30e op mijn rekening staat is van mij, en daar komt niemand ongevraagd aan. Ik houd niet van verrassingen en rood staan.

KPN kon dit niet waarmaken, dus ging het verhaal niet door. Totdat iemand van KPN zei (de financiële afdeling) doe het maar gewoon (die machtiging) en als ze te vroeg afschrijven dan stort je het terug, dan krijg je een week later vanzelf een factuur, daar staat een datum op en die betaal je dan. Klaar.

Dat hebben we dus jaren op aanraden van KPN zo gedaan. Ik heb er nog diverse malen achteraan gebeld als men vroeg waarom er gestorneerd was, maar dat hielp allemaal niets. Stug tot op het bot.

Nu is blijkbaar de allerlaatste betaling een dag te laat binnengekomen en stoppen we met KPN omdat we glasvezel hebben gekregen en vindt er een verrekening / terugbetaling plaats van te veel betaald abonnementsgeld. Nu ziet KPN de kans om die lastige Boerman nog even een hak te zetten om brengen we nog even 15.00 euro in rekening omdat hij een dag te laat betaald heeft. Ik heb jullie toch ook nooit iets in rekening gebracht omdat u veel te vroeg incasseerde?

Ik vind het ontzettend flauw, maar ik hoop dat u ontzettend gelukkig wordt met MIJN!! 15.00 euro.
U zult uiteraard begrijpen dat ik -ondanks dat we bijna 60jaar!! een telefoon abonnement hebben gehad bij KPN- nooit maar dan ook echt helemaal nooit enig abonnement zal afsluiten bij KPN.
Ook al bel ik nooit weer, ook al kijk ik nooit weer TV, een abonnement bij KPN zal het zeker niet worden.

Word gelukkig met mijn 15.00 Euro,

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Bart_ 28 February 2019, 13:54

Bekijk origineel

10 reacties

Ik aan dat je met PIN betaalt in winkels? Ook dan geef je toestemming dat zij dat van je rekening halen.

Waarom ben je niet gewoon doorgegaan met acceptgiro? Dat is gewoon mogelijk en toegestaan. Als je niet wilt machtigen dan hebben ze daar gewoon mee te dealen. En moet jij gewoon akkoord gaan met de extra kosten. Dat was 20 jaar geleden al zo.

Wat ik niet snap: je huur/hypotheek gaat er altijd de 1ste af (of net na het weekend met de 1ste). Begin v.d. maand. Niet tussen 25 en 30. Verder loopt je uitgaveperiode dus van 25 t/m 24 en niet van 25 t/m 30.
Machtiging is toch ideaal (je kan het nooit vergeten) en het scheelt de administratiekosten voor acceptgiro, toch ook € 2,50 extra per factuur! Dit mogen en moeten ze in rekening brengen, want het brengt extra handelingen (persoon) en dus kosten met zich mee.

Verrassingen heb je ook niet. Een factuur krijg je altijd 7 tot 10 dagen voor de afschrijving.

Rood sta je alleen als je onvoldoende geld hebt om v.a. de 25ste van de maand t/m de volgende 24ste je rekeningen en boodschappen te betalen. Met je variabele kosten (o.a. boodschappen) hou je er rekening mee, neem ik aan, dat je denergienota, water, huur/hypotheek, abonnementen gewoon kunt betalen zonder rood staan.
Reputatie 7
Badge +20
Dank je wel, allereerst, voor het doen van je verhaal hier op het Forum. De tijden en bankieren zelf zijn flink veranderd in de afgelopen jaren. Waar het vroeger nog vreemd zal zijn geweest om een bedrijf toestemming te geven om geld van je rekening af te schrijven is het nu zo ingeburgerd dat je er niet eens meer over nadenkt. Dat laatste geldt ook voor mij. Dat betekent niet dat ik geen begrip heb voor je verhaal. Hoe jij met jou rekening wilt omgaan is jouw keuze. Ik denk ook niet dat we de discussie opnieuw hoeven te voeren over wat nu wel of niet de voorkeur moet hebben. Bedrijven en banken werken graag met automatische incasso. Jij doet het liever niet. Dat is prima.

Laat ik in elk geval wat algemene uitleg geven. Je kunt er bij ons, net als bij elk ander bedrijf, voor kiezen om via automatische incasso te betalen of om zelf je rekening over te boeken. Dat laatste betekent wel dat je zelf verantwoordelijk bent om te zorgen dat de factuur op tijd wordt betaalt. Ook belangrijk om te weten is dat bij onze abonnementen voor tv- en internet niet geschoven worden met de incassodata. Slechts in heel specifieke gevallen kan er iets veranderd worden.

De constructie die mijn collega heeft aanbevolen snap ik an sich wel, maar het draagt een risico met zich mee. Als je bedragen storneert en wacht op een volgende factuur kan je inderdaad tegen een herinnering aanlopen. Je krijgt echter geen herinneringskosten als je één dag te laat betaalt. De factuur moet op datum x betaald zijn: de betaaltermijn staat op de factuur. Als dat onverhoopt niet lukt krijg je een herinnering, met het verzoek om het bedrag zo snel mogelijk te betalen. Als de factuur vervolgens nog niet betaald is volgt een tweede herinnering. Hier zijn 15,- herinneringskosten verbonden. Dan ben je dus al een tijd verder.

Ik heb je gegevens niet bij de hand en ik kan dus ook niet bepalen hoe dit bij jou is verlopen: ik beschrijf de reguliere gang van zaken. Nu vertel je dat je je abonnement bij ons hebt beëindigd omdat je overgaat naar een andere aanbieder. Je betaalt de facturen met de maandelijkse kosten bij ons altijd een maand vooruit. Het kan dus zijn dat als halverwege de maand je abonnement opzegt je nog wel voor de hele maand betaalt. De teveel betaalde kosten krijg je dan inderdaad weer terug op je slotfactuur. Misschien is hier iets misgelopen?

Ik wil met alle plezier kijken wat er nu bij jou is gebeurd. Als je dat wilt heb ik je gegevens nodig. Als je je KPN Forum profiel aanvult met de naam van de contractant, je postcode / huisnummer en je klantnummer kijk ik mee. Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?
Reputatie 7
Wat ik niet snap: je huur/hypotheek gaat er altijd de 1ste af (of net na het weekend met de 1ste). Begin v.d. maand. Niet tussen 25 en 30.
Ook bij mij wordt de hypotheek toch echt op de laatste dag van de maand afgeschreven.

Waarom ben je niet gewoon doorgegaan met acceptgiro?
Je hebt zelf al antwoord gegeven op die vraag immers ...
En moet jij gewoon akkoord gaan met de extra kosten.
Reputatie 7
Badge +20
@Noodle Ik zie dat ik geen reactie meer van je heb gekregen. Ik hoop dat alles inmiddels iets duidelijker is. Als ik nog iets voor je kan doen lees ik het graag.
Badge
Ik aan dat je met PIN betaalt in winkels? Ook dan geef je toestemming dat zij dat van je rekening halen.

Waarom ben je niet gewoon doorgegaan met acceptgiro? Dat is gewoon mogelijk en toegestaan. Als je niet wilt machtigen dan hebben ze daar gewoon mee te dealen. En moet jij gewoon akkoord gaan met de extra kosten. Dat was 20 jaar geleden al zo.

Wat ik niet snap: je huur/hypotheek gaat er altijd de 1ste af (of net na het weekend met de 1ste). Begin v.d. maand. Niet tussen 25 en 30. Verder loopt je uitgaveperiode dus van 25 t/m 24 en niet van 25 t/m 30.
Machtiging is toch ideaal (je kan het nooit vergeten) en het scheelt de administratiekosten voor acceptgiro, toch ook € 2,50 extra per factuur! Dit mogen en moeten ze in rekening brengen, want het brengt extra handelingen (persoon) en dus kosten met zich mee.

Verrassingen heb je ook niet. Een factuur krijg je altijd 7 tot 10 dagen voor de afschrijving.

Rood sta je alleen als je onvoldoende geld hebt om v.a. de 25ste van de maand t/m de volgende 24ste je rekeningen en boodschappen te betalen. Met je variabele kosten (o.a. boodschappen) hou je er rekening mee, neem ik aan, dat je denergienota, water, huur/hypotheek, abonnementen gewoon kunt betalen zonder rood staan.

Beste PeterG, het is MIJN bankrekening, en ik bepaal wie er aan mag zitten, en ook vooral wanneer. Dat lijkt mij niet meer dan normaal. Betalen met PIN is iets heel anders dan een machtiging geven lijkt lijkt, geen vergelijk.
Badge
Dank je wel, allereerst, voor het doen van je verhaal hier op het Forum. De tijden en bankieren zelf zijn flink veranderd in de afgelopen jaren. Waar het vroeger nog vreemd zal zijn geweest om een bedrijf toestemming te geven om geld van je rekening af te schrijven is het nu zo ingeburgerd dat je er niet eens meer over nadenkt. Dat laatste geldt ook voor mij. Dat betekent niet dat ik geen begrip heb voor je verhaal. Hoe jij met jou rekening wilt omgaan is jouw keuze. Ik denk ook niet dat we de discussie opnieuw hoeven te voeren over wat nu wel of niet de voorkeur moet hebben. Bedrijven en banken werken graag met automatische incasso. Jij doet het liever niet. Dat is prima.

Laat ik in elk geval wat algemene uitleg geven. Je kunt er bij ons, net als bij elk ander bedrijf, voor kiezen om via automatische incasso te betalen of om zelf je rekening over te boeken. Dat laatste betekent wel dat je zelf verantwoordelijk bent om te zorgen dat de factuur op tijd wordt betaalt. Ook belangrijk om te weten is dat bij onze abonnementen voor tv- en internet niet geschoven worden met de incassodata. Slechts in heel specifieke gevallen kan er iets veranderd worden.

De constructie die mijn collega heeft aanbevolen snap ik an sich wel, maar het draagt een risico met zich mee. Als je bedragen storneert en wacht op een volgende factuur kan je inderdaad tegen een herinnering aanlopen. Je krijgt echter geen herinneringskosten als je één dag te laat betaalt. De factuur moet op datum x betaald zijn: de betaaltermijn staat op de factuur. Als dat onverhoopt niet lukt krijg je een herinnering, met het verzoek om het bedrag zo snel mogelijk te betalen. Als de factuur vervolgens nog niet betaald is volgt een tweede herinnering. Hier zijn 15,- herinneringskosten verbonden. Dan ben je dus al een tijd verder.

Ik heb je gegevens niet bij de hand en ik kan dus ook niet bepalen hoe dit bij jou is verlopen: ik beschrijf de reguliere gang van zaken. Nu vertel je dat je je abonnement bij ons hebt beëindigd omdat je overgaat naar een andere aanbieder. Je betaalt de facturen met de maandelijkse kosten bij ons altijd een maand vooruit. Het kan dus zijn dat als halverwege de maand je abonnement opzegt je nog wel voor de hele maand betaalt. De teveel betaalde kosten krijg je dan inderdaad weer terug op je slotfactuur. Misschien is hier iets misgelopen?

Ik wil met alle plezier kijken wat er nu bij jou is gebeurd. Als je dat wilt heb ik je gegevens nodig. Als je je KPN Forum profiel aanvult met de naam van de contractant, je postcode / huisnummer en je klantnummer kijk ik mee. Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?
Ik heb mijn gegevens aangevuld. Ik hoor graag van U
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Noodle Dank voor het aanvullen van je gegevens. Ik heb kunnen bekijken wat er is gebeurd en het is zo gegaan als ik in mijn eerste al suggereerde. Op je laatste factuur zijn inderdaad €15,- herinneringskosten in rekening gebracht. Dat heeft te maken met de betaling van de factuur van december. Deze factuur moest op 18 december 2018 zijn betaald.

In je eerste bericht schreef je dat je alleen tussen de 25ste en 30ste van de maand je afschrijvingen wilt doen. Ik ga er vanuit dat je dus hebt gewacht met de overboeking. Op 21 december heb je van ons een herinnering gekregen. Hierin werd verzocht om het bedrag zo snel mogelijk over te boeken: uiterlijk 5 januari diende het bedrag betaald te zijn. Daarbij stond ook de aantekening dat er €15,- aan herinneringskosten zouden worden berekend als dit niet zou lukken.

Het bedrag stond op 7 januari op onze rekening, dus 2 dagen ná de aangegeven datum. Op diezelfde dag ontving je ook de brief, waarin werd aangegeven dat deze kosten zouden worden berekend, inclusief een nieuwe uiterste betaaldatum.
Badge
Hallo @Noodle Dank voor het aanvullen van je gegevens. Ik heb kunnen bekijken wat er is gebeurd en het is zo gegaan als ik in mijn eerste al suggereerde. Op je laatste factuur zijn inderdaad €15,- herinneringskosten in rekening gebracht. Dat heeft te maken met de betaling van de factuur van december. Deze factuur moest op 18 december 2018 zijn betaald.

In je eerste bericht schreef je dat je alleen tussen de 25ste en 30ste van de maand je afschrijvingen wilt doen. Ik ga er vanuit dat je dus hebt gewacht met de overboeking. Op 21 december heb je van ons een herinnering gekregen. Hierin werd verzocht om het bedrag zo snel mogelijk over te boeken: uiterlijk 5 januari diende het bedrag betaald te zijn. Daarbij stond ook de aantekening dat er €15,- aan herinneringskosten zouden worden berekend als dit niet zou lukken.

Het bedrag stond op 7 januari op onze rekening, dus 2 dagen ná de aangegeven datum. Op diezelfde dag ontving je ook de brief, waarin werd aangegeven dat deze kosten zouden worden berekend, inclusief een nieuwe uiterste betaaldatum.

Beste Bart, Het bedrag is rond de achttiende van mijn rekening afgeschreven. Dat wil ik niet, dus stort ik het terug. Daarna komt er vanzelf een brief van KPN, waarin ook wordt aangeven dat je kunt bellen waarom het bedrag gestorneerd is. Ik heb daar diverse malen naar toe gebeld en de reden opgegeven, maar dat schijnt daar niemand ene moer te interesseren, ze lachen je nog net niet uit. Dus betaal ik niet tussen de 25e en de 30e zoals ik dat zou willen, maar op de uiterste datum die de brief aangeeft. Bij mij is het afgeschreven op de 4e, dat de banken mijn geld ook nog een poosje vasthouden is beslist niet mijn probleem. Dus uiteindelijk niets aan de hand. KPN zag nu even de kans om het te verrekenen met mijn laatste betaling, want anders was dat nooit gelukt, want dat had ik dat bedrag direct gestorneerd. Gelukkig zitten er op een andere plek ook nog wijze mensen bij KPN, want het bedrag is inmiddels teruggestort.
Eind goed al goed.
Reputatie 7
Badge +20
@Noodle Ik vind het fijn voor je dat een collega op deze manier coulance heeft toegepast en dat het daarmee 'eind goed al goed' is geworden. Ik wil nog wel aangeven dat het de collega's die je spreekt zeker wel interesseert. De data die worden genoemd zijn echter harde data en daar kan niet van worden afgeweken. Als klant heb je de verantwoordelijkheid om te zorgen dat een bedrag vóór datum x op onze rekening staat en een overboeking kan enkele dagen in beslag nemen. Dat is iets waarmee je rekening wilt houden als je een betaling doet. Hoe dan ook. Dank dat je nog even een update hebt gegeven en ik hoop dat je met een iets minder slecht gevoel bij ons vertrekt.
Badge
@Noodle Ik vind het fijn voor je dat een collega op deze manier coulance heeft toegepast en dat het daarmee 'eind goed al goed' is geworden. Ik wil nog wel aangeven dat het de collega's die je spreekt zeker wel interesseert. De data die worden genoemd zijn echter harde data en daar kan niet van worden afgeweken. Als klant heb je de verantwoordelijkheid om te zorgen dat een bedrag vóór datum x op onze rekening staat en een overboeking kan enkele dagen in beslag nemen. Dat is iets waarmee je rekening wilt houden als je een betaling doet. Hoe dan ook. Dank dat je nog even een update hebt gegeven en ik hoop dat je met een iets minder slecht gevoel bij ons vertrekt.
Beste Bart, uiteraard is dat de verantwoordelijkheid van de klant, maar het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf om respectvol om te gaan met de wensen van de klant, en als die aangeeft op welk moment men in zijn portemonnee mag grabbelen, dan hebben ze dat te respecteren. De klant kan helaas geen "boete"opleggen als het bedrijf zich niet aan die wens houdt, het bedrijf heeft die macht wel. Met iets meer wederzijds respect zouden we in deze wereld een stuk verder komen. Veel bedrijven denken maar van alles te mogen doen, en dat zijn vooral bedrijven waar een klant afhankelijk van is, waar men niet zo makkelijk weg kan als klant zijnde.

Reageer