Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Beantwoord

Krakende vaste KPN telefoonlijn

Reputatie 1
Al lange tijd (minstens een jaar) heb ik op mijn vaste telefoonlijn een ontzettend gekraak en wel zo dat een gesprek bijna niet te voeren is. Dus een hoog irritatie gehalte voor spreker en luisteraar ! Het is niet alle dagen (niet goed na te gaan want ik bel niet zo vaak). Volgens mij heb ik dit ook wel eens eerder gemeld en ik heb ook wel eens (vaker) een nieuw modem gehad (mocht het daar aan liggen, dat weet ik niet meer)
Graag wil ik dat er mij een afdoende oplossing aan wordt geboden. Regio Voorne- putten
Het gekraak kan op verzoek op een voice-recorder worden opgenomen.
icon

Beste antwoord door PeterG 6 januari 2017, 16:10

Ik zie dat er qua bekabeling tussen de phone aansl. v.h. modem en uiteindelijk de basis toch wel e.e.a. aan oude meuk qua kabels, doosjes en stekkers zit. Loop in de doosjes en stekkers i.i.g. na of de draadjes daarin nog voldoende vast zitten. Waarschijnlijk is het platte RJ11 stekkertje wat in de phone 1 v.h. modem gaat ook nog eens aan de draadjes van de (oude) ronde, grijze telefoonkabel 'geklonken'. Ik zie ook nog "bouwmarkt"-stekkermateriaal.
Ik zou dat zo niet in elkaar douwen ;)

Als je weer moet bellen probeer het dan i.i.g. even met de basis direct, met een kort plat kabeltje met alleen RJ11 stekkertjes, op de phone 1 van het modem. Zo'n kabeltje zat bijgeleverd bij je telefoontoestel. Mogelijk dat het laatste stukje naar je basis dat kabeltje al is. (zo zien de uiteinden van het platte kabeltje met RJ11 telefoonstekkertjes er trouwens uit)

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 6
Badge +15
Is het al die tijd hetzelfde toestel? Vervang dat eens. Desnoods tijdelijk een lenen van iemand.
Reputatie 6
Badge +15
Welkom terug anemona! Wat jammer om van deze problemen te horen.

Het lijkt me ook verstandig om eerst een ander toestel te proberen, zeker als de Experiabox al om deze reden is vervangen. Als dit een draadloos toestel is, controleer dan of het basisstation niet heel dicht bij de Experiabox staat. Dit kan storen op het wifi signaal. Ik hoor graag of dit helpt, als dat niet het geval is zoeken we verder naar de oplossing.
Reputatie 1
De telefoon die ik nu gebruik heb ik van nov 2014 en daarvoor had ik (volgens mij) de klachten al
Ik kan nergens een telefoon lenen en ik vind het te ver gaan om er eentje bij te kopen. Een bij- toestel staat weliswaar vlakbij mijn modem maar het 'moedertoestel' staat ca 3 meters verder
Is het aub mogelijk dat de telefoonlijn eens wordt door getest aub ?
Reputatie 1
Graag hulp en oplossing...?
Reputatie 6
Badge +15
anemona schreef:

Graag hulp en oplossing...?

Als je het toestel niet wilt of kunt uitsluiten wordt het toch lastig. De Experiabox, die al vervangen is, kan kraak veroorzaken. Maar het toestel ook ....
Kan je 'm niet even bij buren, vrienden o.i.d. proberen?
Heb je niet nog een (oud) draadtoestel, dus niet draadloos, liggen waar je mee kunt bellen? Als het dan niet kraakt of juist wel, dan komen we verder.
Reputatie 1
Ik ga proberen een ander toestel te regelen neen ik heb geen oud toestel liggen.
Het lijkt mij zelf dat als het toch WEL aan het toestel zou liggen, de kraak er ALTIJD zal zijn, maar dat is niet zo, het is soms wel en soms niet. Ik deed daarnet een gesprek en het begin wat storingsvrij maar in de loop van het gesprek begon het weer.
Ik ben nu van plan maar een onderzoekje te gaan doen met: met wie sprak ik, wanneer begon het gekraak tijdens het gesprek, welke dag is het en hoe laat ? Nog meer suggesties aub ?
Reputatie 6
Badge +15
anemona schreef:

Ik ga proberen een ander toestel te regelen neen ik heb geen oud toestel liggen.

In vrienden-, familie-, kennissenkring is vast wel iemand die nog een (oud) toestel op zolder heeft liggen na aankoop van een nieuwe set. Hoeft voor testperiode niet eens draadloos te zijn. En je kunt ook de jouwe (basis meenemen) ook een keer bij iemand anders proberen.

anemona schreef:

Ik ben nu van plan maar een onderzoekje te gaan doen met: met wie sprak ik, wanneer begon het gekraak tijdens het gesprek, welke dag is het en hoe laat ? Nog meer suggesties aub ?

Ook niet zo'n gek idee. Het kan ook aan de andere kant zitten.
Inderdaad even een tijdje een logboekje bijhouden. Daarin dan: gebeurt het bij bep. personen, tijdstip (als het in de lijn zit, wat ikzelf betwijfel, maar toch niet helemaal uit te sluiten is)

Was een keer bij iemand die ook af en toe een kraakje had. Dat bleek na weken de gebruikte handset te zijn. Niet eens een electronisch probleem; de handset kraakte als je je greep veranderde.
Dus ook deze suggestie: bel dus eens met de andere handset die je het "bijtoestel" noemt. Want ik neem aan dat je een draadloze DECT-set hebt.
Reputatie 1
De kraak heb ik niet bij 1 persoon, bij iedereen die zich ' aandient'
Ik gebruik afwisselend hoofdtoestel en bijtoestel
Ik heb een tijdje gedacht dat het vaak op woensdag was maar kan me vergissen
Reputatie 6
Badge +15
anemona schreef:

Ik gebruik afwisselend hoofdtoestel en bijtoestel

Dan kun je alleen de basis proberen uit te sluiten. Daar is dus wel effies een ander toestel (of andere lijn ;) ) voor nodig.
Hoe oud is het kabeltje tussen Experiabox en het basisstation? Bij vernieuwen van een toestel laten mensen dat vaak zitten en steken ze de RJ11 stekker in de basis. Kabeltje is dan soms jaaaren oud.
Reputatie 1
Stel dat het evt aan een oud snoertje zou kunnen liggen, waarom kraakt de lijn dan soms wel en soms niet ?
Reputatie 6
Badge +15
Het zal dan niet altijd goed stroom geleiden. Dat luistert best nauw.

Het is nu wel mijn bedoeling, en zeker ook de jouwe, om vast te stellen waar en hoe het probleem zich voordoet. En het op te lossen. Maar dat kan ik dus niet alleen ;)
Het modem lijkt me, aangezien dat al is gewisseld, uitgesloten. Nu het toestel (incl. kabeltje) nog. Blijkt het met een ander toestel, en ander kabeltje, wel goed te werken, dan zal je toch zelf actie moeten ondernemen. Kunnen we dat geheel uitsluiten, dan komt de hulp van een KPN moderator weer om de hoek kijken. Hoe wel ik nog nooit een krakende VoIP telefoonverbinding heb meegemaakt. Maar, eens moet de eerste keer zijn.
Reputatie 1
Dank je wel voor je hulp tot zover en dat heeft me zeker verder geholpen.
Ik kan het volgende nog toevoegen:
De telefoonlijn is inderdaad al jaaaaaren oud en loopt via mijn kruipruimte (......aha...hoor ik nu ?) waar ik gezien mijn '65+ status' niet meer kom.
Ik begrijp dat ik een bedrijf zal moeten inschakelen en ik moet even zien uit te zoeken wie, hoe en wanneer. Doet de KPN dat ook ?
Ik houdt u op de hoogte maar kan enige tijd duren
Reputatie 6
Badge +15
Op zich maakt die lijn niet uit. Bij mij is de lijn waar VVDSL op binnenkomt uit 1958!
Het gaat vooral om het telefoonkabeltje tussen Experiabox modem en de basis van de DECT-set. Die vervang ik elke paar jaar.
Reputatie 1
Okee dus niet onder de vloer.
Modem staat 3 meter verder in een andere kamer dan het basis telefoon set, en zijn dus ondergronds verbonden
Kamer waarin het modem staat is naast meterkast en daar lopen draden heen vanauit meterkast
Ik heb even gekeken welke draden er uit het modem komen en dan zijn:
(Ik probeer zo goed mogelijk uit te leggen maar ken niet de namen van de snoeren)
3 dunne witte, -creme of -grijze dunne snoeren (het lijkt of er 2 draden doorlopen) die ingeplugd in:
A. POWER
B. DSL L1 lampje brandt
C. Phone
Daarbij een geel snoer voor een verbinding met mijn PC, wifi werkt dus ook al jaren bij tijden niet altijd zoals behoort, dus noodsprong. Ik denk dat ik daar eerder een nieuw Modem voor kreeg en probleem werd toen niet opgelost. Ik heb het toen maar opgegeven
Ben ik duidelijk genoeg ? Kan ik hier foto bijvoegen ?
Reputatie 1
Zie nu pas dat evt foto wel mogelijk is, kan ik evt nog toevoegen
Reputatie 6
Badge +15
Ik begrijp dat het kabeltje wat van uit Phone 1 komt ook onder de grond door gaat? Die zal dan ook best oud kunnen zijn, waarbij misschien de RJ11 stekkertjes er nét niet helemaal goed op zitten.

Waarom staat de basis van de telefoon trouwens vérder van het modem af dan het bijtoestel? Is het mogelijk van af de plek van het bijtoestel de basis te zetten en van daar met een nieuw(er) kabeltje met het modem te verbinden? Met Phone.

Verder ben ik benieuwd welk type Experiabox (=modem) je nu hebt. Een v9 of v10 zou zeker geen wifi problemen mogen hebben. (bij mij blijkt het af en toe wegvallen van wifi aan mijn laptop te liggen en niet aan mijn modem. Herstart van de laptop geeft weer verbinding. Gaat soms weken goed, soms ineens 2x in één week uitval.)

DSL is de hoofdlijn, Power lijkt me duidelijk, Phone ook. De gele aansluitingen zijn voor bedraad internet. Ook de evt. tv-ontvangers dienen daarop te zitten.
Reputatie 1
- Het kabeltje uit Phone 1 gaat door de muur en mijn meterkast in En is via een 'druppelvormige' stekker en 'contrastekker' verbonden met de draad die ondergronds naar mijn basisset gaat Zie links op de foto
- Het basisset staat inde kamer en werd in 1994 zo aangelegd, ver voor het computertijdperk
- Het basisset van plaats te laten veranderen moet mogelijk zijn, maar gaat ver boven mijn pet (dus toch bedrijf mogelijk)
- Modem is een V10
- Haperend Wifi merk ik dus nu alleen door mijn IPad gebruik en is niet zo vaak.
Reputatie 6
Badge +15
Ik zie dat er qua bekabeling tussen de phone aansl. v.h. modem en uiteindelijk de basis toch wel e.e.a. aan oude meuk qua kabels, doosjes en stekkers zit. Loop in de doosjes en stekkers i.i.g. na of de draadjes daarin nog voldoende vast zitten. Waarschijnlijk is het platte RJ11 stekkertje wat in de phone 1 v.h. modem gaat ook nog eens aan de draadjes van de (oude) ronde, grijze telefoonkabel 'geklonken'. Ik zie ook nog "bouwmarkt"-stekkermateriaal.
Ik zou dat zo niet in elkaar douwen ;)

Als je weer moet bellen probeer het dan i.i.g. even met de basis direct, met een kort plat kabeltje met alleen RJ11 stekkertjes, op de phone 1 van het modem. Zo'n kabeltje zat bijgeleverd bij je telefoontoestel. Mogelijk dat het laatste stukje naar je basis dat kabeltje al is. (zo zien de uiteinden van het platte kabeltje met RJ11 telefoonstekkertjes er trouwens uit)
Reputatie 1
Dank en ik had al een vermoeden....dit weekend het eens allemaal uitproberen, je hoort er nog van
Reputatie 1
Er is daarnet een bedrijf geweest en die heeft de lijn doorgemeten en beluisterd (gelukkig kraakte hij op het juiste moment). Mijn hoofdtoestel is nu verplaatst en direct verbonden met mijn Modem. Mijn bij-toestel staat nu in de huiskamer en dit zou de oplossing van het probleem moeten zijn. Ik houd het in de gaten. Dank voor hulp en wat mij betreft, krijg je een medaille.. .:-)
Reputatie 6
Badge +15
anemona schreef:

Dank voor hulp en wat mij betreft, krijg je een medaille.. .:-)

Krijg er rode koontjes van.
Is er nog gekraak (geweest) na het verplaatsen van het hoofdtoestel (het basisstation dus)?
Reputatie 1
Nog geen kraak gehoord maar ik bel zeer weinig.
Hoezo ? Heb je twijfels over de geboden oplossing ?
Ik begreep dat als er nu nog kraak zou zijn dit toch aan het Modem of telefoonlijn zou moeten liggen
Reputatie 6
Badge +15
Nee, geen twijfels hoor. Nu al die stukjes kabel, die met doosjes en stekkers (bouwmarktkwaliteit zag ik) aan elkaar zitten, omzeilt zijn, verwacht ik eigenlijk geen probleem meer.
Reputatie 6
Badge +15
anemona schreef:

Dank voor hulp en wat mij betreft, krijg je een medaille.. .:-)

Ik sluit me hier bij aan, heel goed advies :) Ik zet het topic voor nu op opgelost, laat het weten als er toch nog storing optreedt.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)