Let op! Kosten n.a.v. opzegtermijn

• 18 april 2012
  • 2 reacties
  • 12572 keer bekeken

Afgelopen jaar ben ik regelmatig benaderd door een callcenter van KPN. Zij vroegen mij of ik wilde overstappen op bellen via internet, omdat daar veel voordelen aan zitten. Ik heb altijd nee gezegd, totdat ik me vorige maand maar eens ging verdiepen hierin. Na een kort onderzoek bleken er al veel aanbieders te zijn, die ook veel goedkoper zijn. Uiteindelijk heb ik besloten om over te gaan naar een andere aanbieder en KPN op te zeggen.

Maar nu komt het... Ook ik kreeg gister een factuur van KPN met daarop kosten n.a.v. opzegtermijn. Of ik even € 343,91 wil betalen voor het opzeggen van mijn contract. Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens en wil dit graag delen.

In 2009 heb ik isdn zakelijk afgesloten bij KPN. Op dat moment is mij niks duidelijk gemaakt van een jaarcontract. Het enige wat mij is verteld, is dat er een opzegtermijn van 3 maanden was. Nu kreeg ik net te horen via de klantenservice, dat in 2010 alle contracten automatisch omgezet zijn naar een jaarcontract en dat ik daar een brief over heb gehad. Nou mooi niet dus! Volgens KPN heb ik dus nu een jaarcontract en die liep tot 17 maart. Uiteraard is deze met een jaar verlengd door KPN.

Ik vind dit echt een belachelijke manier van dienstverlening en dat past toch echt niet bij een bedrijf als KPN. Daarnaast vraag ik me af of dit wel wettelijk mag, aangezien in een eenmanszaak ben en een natuurlijk persoon. Op deze manier zorgt KPN er zeker voor dat klanten nooit meer terug zullen komen!

Beste mensen van KPN, pak gewoon je twee maanden opzegtermijn al boetebedrag en toon een nette manier van dienstverlenen! Ik zal er in ieder geval alles aan doen om dit kenbaar te maken en schakel een juridisch persoon in om dit uit te zoeken.

Jammer, maar jullie hebben er weer een persoon bij die nooit meer klant zal worden bij KPN!

2 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Ten eerste het juridische stukje (mag je een zakelijk contract stilzwijgend verlengen de ja of de nee)

De Wet van Dam

De wet geldt voor producten en diensten die op abonnementsbasis (regelmatig) geleverd worden, aan consumenten zoals domeinnamen en hosting.
De wet geldt niet voor uw zakelijke klanten.
De wet gaat - zonder overgangsperiode - per 1 december 2011 in, en gaat ook per die datum gelden voor bestaande contracten.
De maximale duur van de initiële overeenkomst is 1 jaar, tenzij er goede redenen zijn een langere duur rechtvaardigen.
De opzegtermijn na verlenging mag maximaal 1 maand bedragen.

Bij domein-direct.nl wordt uw abonnement niet automatisch verlengt, u krijgt 2 maanden voor de afloopdatum meerdere keren het verzoek om te verlengen. Maakt u geen gebruik van de verlenging, dan wordt de dienst automatisch gestopt bij einde contractdatum.

Zakelijke klanten krijgen de mogelijkheid voor langere tijd contracten af te sluiten met automatische verlenging.

Bron: www.domein-direct.nl/forum/index.php?topic=182.0

Dus juridisch gezien staat KPN in haar recht.

Je hebt immers een zakelijk product afgenomen. Wat jouw rol is, en of jij jezelf zakelijke gebruiker noemt of niet is irrelevant. Jouw abonnement valt binnen het zakelijke domein dus het product/abonnement is zakelijk.

Echter is er ook een stukje redelijkheid. Als je zo lang klant bent geweest, vind ik dat dit wel anders kan en zou moeten.

Het minste dat ze hadden kunnen/moeten doen was toen jij je opzegging deed, je dit vermelden.

Bedankt voor uw reactie.

Uw uitleg is vrij helder. Alleen vind ik het raar dat ik vaak post krijg vanuit consumentmarkt van KPN. Zelfs de brief waarin aangegeven wordt dat er een portering is aangevraagd en mijn huidige dienst beeindigd zal worden, komt vanuit de consumentenmarkt van KPN.

In deze brief wordt overigens niet aangegeven dat de opzegging kosten met zich meebrengt!

Ik voel me echt in de zeik genomen door KPN en heb al meerdere instanties ingelicht over deze kwestie. Mijn netwerk is al volop aan het verspreiden dat iedereen goed moet opletten bij KPN en sommige personen hebben al aangegeven dat ook zij hun contract alvast beeindigen, zodat ze naar een goedkopere partij kunnen overstappen.

Ik hoop dat KPN hier leer uit trekt, want op korte termijn kunnen ze dan wel cashen, maar een lange klantrelatie lijkt mij toch een stuk belangrijker!

Reageer