Beantwoord

nummerinformatie 1819

  • 20 July 2020
  • 9 reacties
  • 451 keer bekeken

Hoi!

Ik krijg op mijn factuur kosten voor nummer opvragen en doorverbonden worden. Ik weet dat dit veel geld kost.

 

Hoe kan ik op de factuur zien naar welk nummer is doorverbonden? Als ik mij laat doorverbinden betaal ik nmlk hier kosten voor. Dan zou dit ook inzichtelijk moeten zijn op de factuur.

 

Ik hoor graag.

icon

Beste antwoord door Noordzee 20 July 2020, 15:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Smilde ,

18XX nummers kosten veel geld. Op de factuur kun je niet zien waar ze jou naar toe doorverbonden hebben. Zolang je dat gesprek waar je naartoe bent doorverbonden blijft aanhouden, lopen de kosten voor dat 18XX nummer gewoon door. Dat is hun verdienmodel. 

Je kunt beter niet naar zo'n 18XX nummer bellen. En anders voortaan na de info meteen  ophangen. Je moet je niet meer laten doorverbinden. 

 

Hoi @Smilde ,

18XX nummers kosten veel geld. Op de factuur kun je niet zien waar ze jou naar toe doorverbonden hebben. Zolang je dat gesprek waar je naartoe bent doorverbonden blijft aanhouden, lopen de kosten voor dat 18XX nummer gewoon door. Dat is hun verdienmodel. 

Je kunt beter niet naar zo'n 18XX nummer bellen. En anders voortaan na de info meteen  ophangen. Je moet je niet meer laten doorverbinden. 

 

Hi @Noordzee,

Dat van dat doorbelasten weet ik. Daarom vind ik het ook te duur. Mijn stelling is echter dat ik betaal voor het nummer, maar dit niet aan mij gegeven wordt.

 

Kortom, waarom wordt het niet op de factuur weergegeven?

Reputatie 7
Badge +28

OK, 

KPN weet het gewoon niet. Ze weten alleen dat je gebeld hebt naar 1819. Dat gesprek is (na het doorverbinden) gewoon doorgelopen. Stel dat je 1 minuut gebeld hebt met 1819 en daarna 9 minuten bent doorverbonden met een andere persoon, dan sta je voor 10 minuten 1819 op het overzicht bij KPN. Als je meer wilt weten over dat gesprek, dan kun  je mogelijk aankloppen bij de organisatie achter het 1819-nummer.  

Klopt. Je bent niet doorverbonden via KPN maar via 1819. Dus bij KPN staat alleen je verbinding met 1819 geregistreerd. Je weet niet meer welk nummer je hebt opgevraagd? Zo vaak bel je een infonummer niet lijkt mij. Ik maar 1 X in de paar jaar ofzo (en laat me niet doorverbinden).

Uit de rubriek hier begrijp ik dat dit via je vaste nummer is gelopen. Jammer. Als je via je mobiel naar 18… had gebeld had je ook een sms gekregen met het opgevraagde nummer (waar je vervolgens naar doorverbonden bent).

Meestal zijn het bedrijven of instellingen die men opvraagt via zo'n 18 infonummer. Jij ook?

Klopt. Je bent niet doorverbonden via KPN maar via 1819. Dus bij KPN staat alleen je verbinding met 1819 geregistreerd. Je weet niet meer welk nummer je hebt opgevraagd? Zo vaak bel je een infonummer niet lijkt mij. Ik maar 1 X in de paar jaar ofzo (en laat me niet doorverbinden).

Uit de rubriek hier begrijp ik dat dit via je vaste nummer is gelopen. Jammer. Als je via je mobiel naar 18… had gebeld had je ook een sms gekregen met het opgevraagde nummer (waar je vervolgens naar doorverbonden bent).

Meestal zijn het bedrijven of instellingen die men opvraagt via zo'n 18 infonummer. Jij ook?

Dank @PeterG Helaas doe je een paar aannames die niet opgaan voor mijn 80-jarige moeder.Ze belt wel vaker naar dat nummer helaas. Mobiel heeft ze niet.

Reputatie 7
Badge +28

@Smilde 

Eventueel is het (met enige moeite) mogelijk om18xx nummers te laten blokkeren door KPN. 

Helaas doe je een paar aannames die niet opgaan voor mijn 80-jarige moeder.Ze belt wel vaker naar dat nummer helaas. Mobiel heeft ze niet.

Oh, maar dat zei je er niet bij…..

We zien vaker dat oude(re) mensen helaas via die 18xy nummers bellen, ze gebruiken dan vaak gewoon de herhaaltoets. Ze onthouden nummers moeilijker en zijn uit het verleden het doorverbinden (nog) gewend. Ik vrees dat het “gemak” is i.c.m. geheugenproblemen. Mogelijk heeft ze zelfs jouw misschien op die manier gebeld. Jij ziet gewoon háár nummer in je display als zij via 18xy wordt doorgeschakeld.

Het is met véél moeite mogelijk om via een KPN moderator v.h. forum het bellen naar die nummers te blokkeren op je moeders aansluiting.

Zet daarvoor háár gegevens in je profiel hier. En het betr. tel.nr. kan onder Pers. opm.
Een mod. zal/kan dit oppakken. Wachtrij helaas enkele dagen.

Reputatie 7
Badge +28

@Smilde

Je kunt een blokkade van 18xx-nummers het beste telefonisch regelen via de klantenservice. Te bereiken via 0800-0402. Het beste is dan om te bellen vanuit het nummer van jouw moeder, zodat er al wat minder controlevragen gaan komen. 

Het zal enige problemen opleveren, maar als je door blijft vragen, zijn ze verplicht om het te regelen.

 

 

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-tv/telefoonnummers/duur-telefoonnummer-blokkeren

Dit komt dus van Consuwijzer:

Kan ik uitgaande oproepen vanaf mijn telefoon laten blokkeren?
Dit kan alleen als uw telefoonaanbieder u deze mogelijkheid biedt. Vraag aan uw telefoonaanbieder welke mogelijkheden hij u kan bieden. En hoe u dat kunt doen. Maar let op: niet alle telefoonaanbieders bieden dit aan. Telefoonaanbieders zijn namelijk niet verplicht om dit te doen. Behalve als u een abonnement voor vaste telefonie bij KPN hebt.

Vaste telefonie van KPN?
Hebt u een abonnement voor vaste telefonie bij KPN? Dan kunt u ervoor kiezen om telefoonnummers per groep te laten blokkeren. Zo kunt u vanaf uw vaste telefoonaansluiting niet meer naar deze nummers bellen. KPN is verplicht dit kosteloos voor u te doen als u daarom vraagt. Let op: dit kan alleen voor hele groepen van telefoonnummers. En niet voor individuele telefoonnummers. En dit geldt alleen voor uitgaande oproepen, niet voor inkomende oproepen.

Welke groepen telefoonnummers kan KPN blokkeren?
U kunt in elk geval de volgende groepen nummers laten blokkeren:

  • betaalde servicenummers (0900-, 0909- en 0906-nummers) 
  • internationale telefoonnummers (00..-nummers) 
  • 18-nummers 

Nummerblokkade ongedaan maken?
Heeft uw telefoonaanbieder een telefoonnummer of groep telefoonnummers voor u geblokkeerd? En wilt u dit ongedaan maken? Neem dan opnieuw contact op met uw telefoonaanbieder.

Wat kunt u doen?
Hebt u een klacht over het blokkeren van telefoonnummers? Dan kunt u het volgende stappenplan volgen:

  • Bespreek uw klacht met uw telefoonaanbieder. Misschien kan die het probleem eenvoudig oplossen. 
  • Kan of wil uw telefoonaanbieder de klacht niet oplossen? Schrijf dan uw telefoonaanbieder een brief met uw klacht. Zet in uw brief de volgende informatie: 
  • Beschrijf uw klacht. 
  • Vraag om een oplossing voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de aanbieder daarvoor geeft moet wel redelijk zijn. En beschrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt. 
  • Kijk voor voorbeeldbrieven op www.consuwijzer.nl. En hebt u een rechtsbijstandverzekering? Dan kunt u die ook inschakelen. 
  • Komt u er samen niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen: 
  • Leg uw klacht voor aan de Geschillencommissie. Dat kan alleen als de telefoonaanbieder is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot de Geschillencommissie. Of als de telefoonaanbieder rechtstreeks is ingeschreven bij de Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie op www.degeschillencommissie.nl
  • Kunt of wilt u niet naar de Geschillencommissie? Kijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Schakel die dan eerst in.
Reputatie 7
Badge +20

Hi @Smilde, ik zie dat @Noordzee en @PeterG je al van de nodige informatie hebben voor zien en doe de voorzichtige aanname dat het nu duidelijk is dat we bij KPN niet inzichtelijk hebben wat er gebeurt nadat er wordt gebeld met 1819. Mocht je hier nog verdere vragen over hebben, dan hoor ik ze natuurlijk graag!