Beantwoord

Nummerweergave vaste telefoon werkt niet meer

  • 15 September 2021
  • 18 reacties
  • 2783 keer bekeken

Sinds enige maanden werkt de inkomende nummerweergave van mijn vaste telefoon niet meer. (Ik heb indertijd vele malen contact gehad met de helpdesk (via 0800-0402) maar de expertise van de medewerkers was “enigszins teleurstellend”… dus heb ik het maar opgegeven).

Dan nu een poging via dit forum, omdat geen nummerweergave toch wel erg onhandig is.

Ik krijg alleen een melding “inkomend gesprek” op mijn vaste telefoon (Panasonic KX-TG7220).  Ik heb een Experia Box V8 (zeker 10 jaar oud). Heb ook al alle tips opgevolgd: modem volledig resetten, telefoon resetten, telefoon 1 minuut van het net af, etc.

Ik heb een all-in-one abonnement (Hussel 100)

NB ten tijde van het begin van dit probleem is, denk ik, de software van de Experia box geupdated?

   

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 20 September 2021, 11:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Joshua V, welkom op het KPN forum! Je kunt dus sinds enige tijd niet meer zien wie jou belt. Je hebt al geprobeerd het modem een reset te geven, maar dit heeft niet geholpen. Ik kijk graag of ik iets voor je kan betekenen. Houd er wel rekening mee dat dit een forum is en geen directe chat, dus het kan even duren voor je weer reactie van mij krijgt. Zou je je forumprofiel willen aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje als je jouw profiel hebt ingevuld? Dan ga ik voor je aan de slag.

Dank voor de snelle reactie, Denise.

Ik heb inmiddels mijn profiel verder ingevuld.

V8 is bekend met dit soort problemen.

 mijn vaste telefoon (Panasonic KX-TG7220)

@Denise_ , een omruil naar de Box 12 zal het ook niet oplossen. Daar zijn problemen mee met nummerweergave op Philips en Panasonic dect. Alleen met Gigaset werkt nummerweergave momenteel i.c.m de Box 12.

Reputatie 7
Badge +17

Je kunt dus sinds enige tijd niet meer zien wie jou belt. Je hebt al geprobeerd het modem een reset te geven, maar dit heeft niet geholpen. Ik kijk graag of ik iets voor je kan betekenen. Houd er wel rekening mee dat dit een forum is en geen directe chat, dus het kan even duren voor je weer reactie van mij krijgt. Zou je je forumprofiel willen aanvullen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje als je jouw profiel hebt ingevuld? Dan ga ik voor je aan de slag.

Ik heb nog een aantal aanvullende vragen voor je:

  • Zou je jouw telefoontoestel 1 minuut stroomloos willen maken? In plaats van stroomloos maken, mag je het toestel ook resetten als dit mogelijk is. 
  • Om te testen waar het probleem zit, moet er slechts één telefoon op de 'Tel1'- of 'Phone1'-aansluiting van de KPN Experia Box worden aangesloten. Het telefoontoestel moet direct op deze poort aangesloten worden: dus zonder aansluitdoos of ander apparatuur er tussen. Werkt nummerweergave wel als je op deze manier aansluit?
  • Ondersteunt jouw toestel DTMF (Dual Tone Multi Frequency)? Raadpleeg hiervoor de handleiding of neem contact op met de leverancier.
  • Controleer de instellingen op juistheid voor het gebruik van DTMF en corrigeer die indien nodig/mogelijk. Raadpleeg hiervoor de handleiding.
  • Heb je de mogelijkheid om een ander toestel te proberen?

Ik heb het modem nog maar weer eens gereset en alles minutenlang van het net gehad. Geen verbetering mbt nummerweergave.

Inmiddels heb ik 2 andere (oudere) toestellen getest:

  • Siemens gigaset A585 : geeft helemaal geen inkomende gesprekken meer door (wel uitgaand) - is al ergens op het forum besproken zag ik later
  • Fysic FX-3900 (een hele ouwe seniorentelefoon...): deze doet het en geeft wél nummerweergave!!

Alvorens ik een nieuwe telefoon ga kopen (met 2 handsets): welk model werkt gegarandeerd goed met de Experia box V8 ?? (de V8 is van 2013)

NB Er zit maar 1 toestel op “phone 1”

Fysic heeft DTMF, van de gigaset weet ik het niet

Alvorens ik een nieuwe telefoon ga kopen (met 2 handsets): welk model werkt gegarandeerd goed met de Experia box V8 ?? (de V8 is van 2013)

Hallo @Joshua V De Gigaset (vroeger Siemens) toestellenhebben een goede Duits degelijke naam.

 

Hallo @Joshua V .

Een Gigaset (vh. Siemens) werkt met nummerweergave mits er M101 in de type aanduiding onderop de basis staat.

Op een V8 zouden alle voor Nederland geschikte telefoons moeten werken met nummerweergave. Je hebt al getest dat dat nog werkt op de V8. Gigaset dus met M101.

Er zijn momenteel alleen problemen met nummerweergave via de Box 12 modem. Daar werken alleen Gigasets (met M101) op. Andere merken geven geen nummerweergave.

Tsja…

Serienummer van de Gigaset is S30852-S2025-M101-7… Maar hij doet het echt niet…

  • ik heb sinds 2013 een glasvezelaansluiting met een Experia box V8, all-in-one abonnement bij KPN (ca 80 euro per maand....)
  •  tot ca juli 2021 heeft mijn telefoon (Panasonic KX-TG7220) altijd zonder problemen nummerweergave gehad (en de TV en internet was ook prima in orde, trouwens...). NB Kosten wel ca 80 euro per maand..
  • sinds juli 2021 is nummerweergave blijkbaar een groot probleem? (zie de ervaring met de “alom geprezen” Gigaset (mét M101)

Gaarne een duidelijk antwoord van Denise_  

 

Hoi, Joshua. 

Ik denk dan toch dat de V8 een rammelende sip server heeft gekregen. Verbaast me nog, mijn V8 gaf wat de telefonie betreft na nog geen jaar in gebruik de geest. Heb nu alweer een jaar of 5 ofzo een V10. Maar feitelijk gebruik ik de vaste aansluiting niet meer. Staat alleen doorgeschakeld naar de mobiel na 15 seconden ( 3 x ). A.d.h..v de nummerweergave kan ik achteraf zien dat men via het vaste nummer binnenkwam. Bellen doe ik al jaren uitsluitend met de mobiel: onbeperkt bundel E.U. tenslotte.

De V8 is bekend met een 'zwakke’ telefonie.

Ik hoop dat @Denise_ je V8 gewoon omruilt. Alle handelingen die Denise aangaf hebben niet geholpen namelijk. (en dan hopelijk niet voor een Box 12 want dan schiet je er nog niks mee op met een Panasonic. Wel met een Gigaset. Nieuwe software voor nummerweergave Box 12 volgt pas half/eind oktober.)

Reputatie 7
Badge +17

Is er sinds juli iets gewijzigd in jouw thuissituatie? Heb je het telefoontoestel direct op Phone1 van de Experia Box V8 aangesloten, dus zonder tussenkomst van andere apparatuur?

In mijn “thuissituatie” is de laatste tijd helemaal niks veranderd (althans niet wat betreft aansluitingen op de modem, telefoontoestel e.d…...). De telefoon zit direct op Phone1 (ik zou niet weten welk apparaat er tussen zou kunnen?)

Uit de test met de Gigaset A585 (die geeft dus helemaal geen inkomende gesprekken door) blijkt m.i. ook duidelijk dat de V8 niet meer goed functioneert?

Peter: ook wij gebruiken steeds meer onze mobiele telefoon. Maar we hebben regelmatig contact met “oudere mensen” die weinig hebben met mobieltjes. Ik vrees ook dat die “fossiele” vaste telefonie steeds minder interessant wordt voor providers…..

Uit de test met de Gigaset A585 (die geeft dus helemaal geen inkomende gesprekken door) blijkt m.i. ook duidelijk dat de V8 niet meer goed functioneert?

Dat lijkt mij ook. Ik heb hetzelfde basisstation en die doet het prima. Ook toen ik nog de V8 had. (totdat het telefoniedeel van de V8 stuk ging)

contact met “oudere mensen” die weinig hebben met mobieltjes

Die kunnen toch gewoon naar je mobiele nummer bellen? Of denken ze dat dat nog steeds duurder is dan naar een vast nummer? Wat alleen nog zo is bij een PSTN lijn trouwens.

Reputatie 7
Badge +17

Het systeem stuurt aan op een betaalde monteur. Ik ben het hier niet mee eens en ga een collega vragen om een nieuw modem toe te sturen. Je hoort van mij of dit gelukt is.

Tsja (2)…

Een  betaalde monteur? Voor een modem dat bewezen defect is? Het moet niet veel gekker worden…. :(

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Daarom zei ik ook dat ik het er niet mee eens ben… Ik heb je ondertussen ook een privébericht gestuurd met meer informatie over de modemwissel. :blush:

Ik heb vrijdag een nieuwe modem (V12) ontvangen en geinstalleerd.

Het lijkt erop dat ook de Panasonic  KX-TG7220 het prima doet op de V12: na wat opstartproblemen heb ik nu weer nummerweergave! Peter?

Denise: hartelijk dank voor de snelle en professionele hulp. Ik ben hierover heel tevreden!

Peter: bedankt voor de deskundige bijdrage en steun! De V12 doet het wel met de Panasonic? Zou de software al aangepast zijn?

Toch nog even vermelden: de helpdesk (0800-0402) is echt dramatisch... Het is waarschijnlijk moeilijk om geschikte mensen te krijgen, maar dit is echt frustrerend. Voorbeeld: na 20 minuten “overleg” met een medewerkster  (vooral in de wachtstand) kwam de oplossing: “Meneer, u kunt 0800-0402 bellen, daar weten ze er alles van”….. tsja..   

Dat is goed nieuws, Joshua.

Het lijkt erop dat ook de Panasonic  KX-TG7220 het prima doet op de V12: na wat opstartproblemen heb ik nu weer nummerweergave! 

:ok_hand_tone3:

De V12 doet het wel met de Panasonic? Zou de software al aangepast zijn?

Dat zou natuurlijk best zo kunnen zijn.