Vraag

Nummerweergave werkt niet meer sinds overstap Telfort naar KPN, Gigaset C570A

  • 31 July 2021
  • 16 reacties
  • 257 keer bekeken

Sinds mijn Telfort abonnement is overgenomen door KPN (oktober 2020) werkt de nummerweergave niet meer. Mijn telefoon is nog steeds hetzelfde (Gigaset C570A). Vandaag ben ik erachter gekomen dat het modem (Experia Box V10) de nummers wel herkent en ik kan de laatste oproepen terugzien op de Admin-pagina (192.168.2.254) via  Status → Advanced → VoIP → Call Log

Dus ik vraag me af waarom Experia Box V10 deze nummers niet gewoon doorstuurt naar mijn telefoon? Blijkbaar heeft het Gigaset een GFSK modulatie en geen DTMF, maar wat maakt het uit als het toch sowieso VoIP is? Kan KPN dit met een modernere modem misschien wel oplossen of kan ik het gewoon ergens instellen?

Bij voorbaat dank!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Hallo Moonshine2002, welkom op het forum.:bouquet:

In oktober '20 is er technisch niets veranderd. Alleen administratief. Pas sinds bijna 2 maanden worden de aansluitingen (en modems) ook technisch omgezet naar KPN. In batches.

Schakel het basisstation eens 5 minuten (of langer) uit.

De V10 is nog geen verouderd modem. Technisch up to date; onlangs nog update gehad.

De vraag is dus nu:

Stuurt het modem het nummer wel door (dtmf) en werkt het in de basis niet meer? (basis enkele minuten uitzetten zou dat moeten oplossen)

Of stuurt het modem het nummer niet meer door via de SIP server?

 Hallo PeterG,

Bedankt voor je reactie.

Schakel het basisstation eens 5 minuten (of langer) uit.

Gedaan, zonder enig resultaat.

Basis van de Gigaset C570 ook langer uitgezet, niks veranderd.

Ik zie de nieuwe inkomende nummers wel via de Admin pagina van het modem.
DTMF vs. (G)FSK zou toch echt niet het probleem zijn? Met Telfort zag ik alle nummers gewoon op min telefoon.

 

Welk modem heb je?

Welk modem heb je?


Experia Box V10

Reputatie 7

Hoi @moonshine2002, welkom bij ons op het forum. Je hebt al een aantal dingen geprobeerd begrijp ik, waar ik nog benieuwd naar ben is of je ook een ander vast toestel (dus niet een andere handset Gigaset ) hebt geprobeerd. Als de nummerweergave daar ook niet op te zien is kunnen we ons richten op het modem en als de nummerweergave op dat toestel ook niet werkt zit het in het toestel zelf. Zou dat kunnen proberen?

Hoi @Jasper,

Bedankt voor je reactie. Helaas heb ik geen ander vaste telefoon bij de hand. In ieder geval had ik de nummerweergave afgelopen jaar wel goed, ik zie de “laatste” ingekomen gespreken op min handset (laatste nummer van 11-10-2020), dus sinds ontvangst van de Experia V10 in october is die functie blijkbaar niet meer aanwezig.

Reputatie 7

Bedoel je dat de Experia Box rond die tijd is vervangen, of is die gelijk gebleven en zijn er sindsdien geen nummers meer doorgegeven aan het toestel? Ik ben toch nog steeds benieuwd hoe een ander vast toestel het doet, is het bijvoorbeeld mogelijk om er eentje te lenen van de buren en dan jezelf te bellen? Of je het nummer dan wel of niet ziet geeft een beeld welke kant we op moeten kijken. Want je kijkt nu vooral naar het modem, maar er is nog geen zekerheid dat die oorzaak is.

Ik bedoel dat de Experia Box rond die tijd hier in gebruik ging en mijn oude modem verving. Ik probeer ergens vandaan een vaste telefoon te lenen. Maar mijn Gigaset is niet stuk en op mijn oude modem was alles perfect…

Nu eerst vakantie, dus ik ga het eind augustus verder onderzoeken.

Reputatie 7

Dat is goed @moonshine2002, je kunt je bevindingen dan hier in dit topic zetten en dan kijken we verder met je mee. Fijne vakantie! :slight_smile:

Ik kon helaas nog nergens een andere vaste telefoon lenen, maar ik denk ik stop gewoon met het uitzoeken van dit probleem. Mijn voordelige toenmalige Telfort contract loopt sowieso volgend maand af en dan stap ik waarschijnlijk over naar een andere aanbieder.

Reputatie 7

Dat is jammer @moonshine2002, ik hoopte dat het na je vakantie was gelukt en dat het daarmee beter was geworden. Als het inderdaad aan het toestel ligt, is de kans groot dat je hetzelfde merkt als je naar een andere provider overstapt. Dan weet je op dat moment in ieder geval waar je naar kunt kijken.

Bedankt @Jasper voor het meedenken. Zoals in mijn eerste post geschreven, werkte alles naar behoren met mijn oude Box van  mijn oude Telfort abonnement. Mijn Gigaset C570 is dus wel in principe geschikt voor nummerweergave, alleen blijkbaar niet meer met mijn nieuwe Experia V10 box van KPN.

Als KPN ooit weer een voordelige onbeperkt bellen Europa (vaste nummers) bundel heeft, kom ik over 12 maanden weer terug! :-)

Reputatie 7

De nummerweergave van de KPN en Telfort Experia Boxen werkt gelijk, vandaar dat ik meer richting het toestel denk. Het gebruikt precies dezelfde protocollen.

Wat betreft het onbeperkt bellen, we hebben 2 onbeperkt bundels voor vaste telefonie: Nederland en Altijd. Bij de Altijd variant kan je bellen naar vaste en mobiele nummers in 80 landen, waaronder Europa: Onbeperkt Vast Bellen. Onderaan bij 'Veelgestelde vragen’ staat een opsomming van deze 80 landen  :slight_smile:

Bedankt @Jasper . De Altijd variant is best duur! Ik zou niet meer dan 5 Euro willen betalen voor bellen naar vaste nummers in Europa.

Inmiddels werkt alles naar behoren via OnlineNL. Net als vroeger bij Telfort zie ik ook weer alle nummers op mijn GigaSet C570. :grinning:

Er zit dus blijkbaar echt een verschil in hoe de modems het signaal doorsturen. Nu heb ik een Zyxel modem.

Wie weet, misschien tot over een jaar of vijf, met aangescherpte KPN tarieven voor vast bellen…!?

Reputatie 7

Fijn dat het nu weer werkt @moonshine2002! Natuurlijk had ik graag gezien dat het via ons goed werkt, maar het allerbelangrijkste is dat het voor jou goed werkt. Dat doet het nu dus, zowel qua nummerweergave als qua kosten. Wat de toekomst brengt is afwachten, voor zo ver in de toekomst is nog niets bekend. Als we nog iets voor je kunnen doen, of als je over een tijdje toch naar ons terug wilt, je weet ons te vinden :slight_smile:

Inmiddels werkt alles naar behoren via OnlineNL.

Je bent tenminste wel bij het vertrouwde netwerk van kpn netwerknl gebleven :kissing_smiling_eyes:  

De Altijd variant is best duur! Ik zou niet meer dan 5 Euro willen betalen voor bellen naar vaste nummers in Europa.

KPN heeft 2 varianten op de vaste lijn. Deze gelden voor vaste én mobiele (!) nummers.

Eentje voor Nederland en eentje voor 83 landen, dus niet alleen Europa.

Belonbeperkt Nederland € 9,95
Belonbeperkt Altijd (83 landen) € 16,50

Online heeft kennelijk een ‘Europa’ versie zie ik op de site. Overigens moet je die wel bovenop de ‘Nederland’ versie nemen zie ik. Dan betaal je dus in totaal € 15 om in Nederland én Europa voor 0 cent te bellen.
En bij Online is het alleen gratis bellen naar vaste telefoonnummers in Europa. 

Zelf bel ik alleen met de mobiel (kpn abo). Dat is Europese Unie. Onbeperkt. Voor 1 euro extra. Naar álle nummer in NL en E.U.