Opgebeld door binnenlands- en verdacht buitenlands nummers

  • 4 August 2020
  • 11 reacties
  • 413 keer bekeken

Badge

Gisteren 3 augustus om 11:55 uur werd ik opgebeld vanaf 039-8553682 telefoonnummer dat op binnenlands nummer lijkt. Na mijn onderzoek blijkt dat een dergelijke 039 netnummer in Nederland niet bestaat. Wat sceptisch heb ik toen toch opgenomen, maar de verbinding werd snel verbroken.

Vandaag 4 augustus,1 om 14:07 uur werd ik opgebeld vanaf 00349-85870903 dat op Zuid-Koreaanse nummer lijkt te zijn! Verbaasd dat ik deze keer overduidelijk van buitenlands nummer gebeld word heb ik deze keer niet opgenomen. Mijn verbazing was nog groter dat de verbinding tot stand is gekomen zonder mijn interactie(!), dus geactiveerd was terwijl het telefoontoestel in basisstation ligt! Ik drukte meteen op de rooie knop om de verbinding te verbreken. 

Heeft iemand ervaring mee en wat zou KPN in dit geval voor mij kunnen betekenen als ik volgende factuur krijg? Recentelijk ben ik naar KPN overgestapt en kwaliteit van de verbinding voor vaste telefonie in vergelijking met Ziggo is enorm beter.

Als bewijs heb ik een foto van 2e telefoontje gemaakt. Wel is het zo dat mijn telefoonnummer nergens op sociale media vermeld staat want ik prefereer niet vermeld in gidsen te worden. Dus, zomaar aan mijn telefoonnummer komen kan ook niet en van tijd tot tijd zorg ik dat vermelding in bel-mij-niet register en bij mijnnummervermelding.nl correct zijn of alles afgevinkt of aangevinkt is. Het is eerder mogelijk dat juist telefoonregister gehackt is en dat kom je nooit te weten, want het is 1) een schaamte, 2) dan krijg je meteen met de AP te maken, 3) datalek en het AVG gedoe en 4) een boete of zo! Daarnaast is de vraag wie is de eigenaar van die telefoonregisters en degene dat over boete of datalek beslist, dus wie is de uitvoerder en eigenaar ervan. Het toeval is juist dat ik op 2 augustus alles op Mijnnummervermelding.nl ook geregeld heb en in het toeval geloof ik niet!

Van Mijnnummervermelding.nl heb ik bevestigingsmails met volgend inhoud ontvangen : 
Ik geef toestemming voor vermelding van deze gegevens in:
 Papieren gids: Nee
 Online gidsen : Nee
 Nummerinformatiediensten : Nee
Nummerafscherming:
 Ik verzoek mijn nummer op gespecificeerde facturen af te
schermen : Ja

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Badge

Ik begrijp dat erg druk kan zijn bij klantenservice maar als ik een vraag wil stellen en ingelogd ben, dan kom ik in omgeving met de kop: Waar gaat je vraag over? Vervolgens kan ik tussen Mobiel -
Internet / WiFi – Televisie / Digitenne – Vast Bellen – Administratie – Andere producten. Na gekozen service die over Vast Bellen gaat zie ik onderaan: Ik heb een andere vraag en wil graag contact hebben en dan verschijnt Stel je vraag op ons Forum / Direct antwoord via Chat / Regel het telefonisch. Opties genoeg!


Het is wel teleurstellend dat mijn vraag door niemand wordt opgepakt. Van forumbezoekers kan ik niet veel verwachten maar is het niet de bedoeling dat KPN-medewerkers mijn vraag gaan oppakken? Ze gaan toch niet arbitrair met regels om of wel of heb ik iemands goede naam met mijn vraag aangetast? Hoe zit het dan met KPN voel je veilig? Welke actie gaat KPN ondernemen zodat ik me veiliger kan voelen bij afgenomen service, in dit geval Vaste telefonie en ik volgend maand niet een torenhoge factuur krijg? Ik verwacht een respons op gestelde vraag en menselijk is te verwachten om iedereen als een gelijke te behandelen. Vandaar verzoek ik dat mijn gestelde vraag wordt niet afgesloten.

Ik reageer even op dit stukje :

. . .dat de verbinding tot stand is gekomen zonder mijn interactie(!), dus geactiveerd was terwijl het telefoontoestel in basisstation ligt!

Het lijkt mij heel sterk, ik durf te beweren onmogelijk dat een beller dat kan veroorzaken (bij zo’n toestel).

Er is wel een functie bij deze toestellen “auto answer” , opnemen bij het van de lader halen, maar je weet zelf wel of die aan staat.

Bij elke beweging die het laad contactje even verbreekt neemt de telefoon op, een stootje tegen de tafel of zo is genoeg. Ik heb die functie dan ook uit staan.

 

Ik sluit me wat dat betreft aan bij KeesYagi.

 

Wel is het zo dat mijn telefoonnummer nergens op sociale media vermeld staat want ik prefereer niet vermeld in gidsen te worden. Dus, zomaar aan mijn telefoonnummer komen kan ook niet

Hier reageer ik dan weer even op. Je telefoonnummer bestaat uit een reeks willekeurige cijfers. Die criminelen gebruiken computers die gewoon willekeurige cijfers in willekeurige volgorde gebruiken. Dus zelfs als je nummer alleen bij jouw bekend is (en niemand je belt) kunnen ze je dus wel bellen.

We staan met een nummer in de gids op onze beider namen, en we hebben ook nog nummers niet in de gids.

Op alle nummers werden we wel een keer ongevraagd gebeld, maar nu al een tijd niet meer eigenlijk.

Het is gewoon toeval cq pech als je hier mee te maken krijgt vermoed ik.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @QuestZaC1, welkom op het forum! Wat vervelend om zo lastiggevallen te woorden door dit soort nummers!
Allereerst sluit ik me bij Peter en Kees aan wat betreft je nummer en het opnemen. Daar heb ik geen ander antwoord of verklaring voor.

Als je lastiggevallen wordt door een binnenlandsnummer kun je via www.kpn.com/overlast een procedure starten, dit werkt helaas niet voor buitenlandse nummers dus daar heb jij nu weinig aan.
Ik hoop dat deze telefoontjes inmiddels gestopt zijn!

Badge

Als je lastiggevallen wordt door een binnenlandsnummer kun je via www.kpn.com/overlast een procedure starten...

Bedankt voor tip, je begrip en reactie.

Ik reageer even op dit stukje :

. . .dat de verbinding tot stand is gekomen zonder mijn interactie(!), dus geactiveerd was terwijl het telefoontoestel in basisstation ligt!

Het lijkt mij heel sterk, ik durf te beweren onmogelijk dat een beller dat kan veroorzaken (bij zo’n toestel).

Er is wel een functie bij deze toestellen “auto answer” , opnemen bij het van de lader halen, maar je weet zelf wel of die aan staat.

Bij elke beweging die het laad contactje even verbreekt neemt de telefoon op, een stootje tegen de tafel of zo is genoeg. Ik heb die functie dan ook uit staan.

 

Geloof het of niet, dat is wat is precies gebeurd. Ik heb een trio verpakking met dezelfde telefoontoestellen gekocht. Die werken perfect en ik heb nooit iets ervaren wat je schrijft. Auto answer is nooit aangezet want in +/- één jaar dat ik toestellen heb is nog nooit één gesprek of voicemailbericht opgenomen. Elke keer dat ik er ben neem ik het op. Toen dit gebeurde, hoorde ik het overschakelen naar de speaker die in basisstation in zit. Dus ik ga er van uit dat die slimmeriken toch een trick hebben bedacht. Tenslotte wat is de nut van iemand bellen alsof je één taart maakt ‘zonder kers bovenop’, tenzij je het ontelbaar aantal nummers kunt veranderen en met landcode zich voordoen dat het telefoontje uit Nigeria of Engeland komt! Willekeurig mensen lastig vallen levert niemand niets op. Als ik met een e-mail zou vergelijken, open je e-mail dan is ‘de code uitgevoerd’ en ben je de pineut. Neem je het op, ben je de pineut. Gaat telefoon van zelf over alsof dat telefoontje aangenomen is, dat is dan echt de klasse van een trick en kassa! Dat heb ik meer dan 15 jaar terug ervaren, maar toen heb ik het wel zelf opgenomen en was kassa. Ik werd opgebeld en ik betaal! Nu is de tijd dat dit gaat gebeuren zonder interactie van telefoonnummer eigenaar. Mijn inziens is dat zo iets wel gaat komen, aangezien dat tegenwoordig alles over internet gaat.

Ik sluit me wat dat betreft aan bij KeesYagi.

Hier reageer ik dan weer even op. Je telefoonnummer bestaat uit een reeks willekeurige cijfers. Die criminelen gebruiken computers die gewoon willekeurige cijfers in willekeurige volgorde gebruiken. Dus zelfs als je nummer alleen bij jouw bekend is (en niemand je belt) kunnen ze je dus wel bellen.

Ja, daar ben ik mee bewust en met jou eens. Wel is het zo, dat het incident plaatsvond kort na het website bezoek Mijnnummervermelding.nl. Eén keer kan het toeval zijn, tweede keer niet.

 

Decentraliseren d.w.z. op https://www.bel-me-niet.nl/ , dan op https://www.onderzoekfilter.nl/registeer.php en vervolgens op https://mijnnummervermelding.nl/  maakt het eenvoudiger voor hackers. Op die manier maak je mensen alleen maar moeilijker om alles bij te houden en spel je in de hand van iedereen die misbruik ervan kan maken.

Reputatie 7
Badge +10

Auto answer is nooit aangezet want in +/- één jaar dat ik toestellen heb is nog nooit één gesprek of voicemailbericht opgenomen. Elke keer dat ik er ben neem ik het op.

Dus je neemt het binnenkomende gepsrek wel aan?

...Tenslotte wat is de nut van iemand bellen alsof je één taart maakt ‘zonder kers bovenop’, tenzij je het ontelbaar aantal nummers kunt veranderen en met landcode zich voordoen dat het telefoontje uit Nigeria of Engeland komt! Willekeurig mensen lastig vallen levert niemand niets op.

Men kan wel degelijk vele telefoonnummers “spoofen”.  Maar denk eerder dat men een aantal vaste telefoonnummers gebruikt, wat hele hoge tarief buitenlandse betaal “service” telefoonnummers blijken te zijn. Ik vermoed dat men hoopt dat je van je telefoon de redial-toets gebruikt om terug te bellen zonder controle van het nummer. Zo gauw je dan zelf belt (en de computer aan de andere kant neemt op) is het kassa voor hen.

Je kunt zoiets volledig geautomatiseerd laten doen, ofwel slapend rijk worden.

Badge

Hier wil ik ook op reageren, ik word paar keer per dag gebeld door Verenigd Koninkrijk - Oostenrijk - Arizona etc dit zijn de laatste bijna elke dag. 😏. Ik heb geen idee hoe ik dit kan stoppen. 

Ik sta ook nergens vermeld

 

Reputatie 7
Badge +10

Daar zou nu juist een nobele taak kunnen liggen voor providers om in een (VOIP) telefonie portaal van je telefoon account daar instelbare filters in te kunnen aanbrengen. Maar zover gaat hun service niet.

Het houdt op bij hooguit uitgaande telefoon nummers voor bepaalde groepen van nummers.
(Blokkeren van buitenlands nummers, en bijv. 0900 betaalnummers).
https://www.kpn.com/service/bellen/nummer-blokkeren.htm

Uitleg m.b.t. dit soort telefoon calls.
https://www.voipzeker.nl/blog/pas-op-voor-wangiri-fraude.html

Een toenemende “plaag” waar bijv. in Amerika meer info over te vinden is:
https://www.consumer.ftc.gov/articles/how-block-unwanted-calls
https://www.fcc.gov/consumers/guides/stop-unwanted-robocalls-and-texts?from=home

Daar vind je meer services van telefoonbedrijven waar je dit soort filters vaak wel kunt instellen.

Hoe je dit hier in NL kunt stoppen. Er zijn wel “analoge” telefoon-nummer blockers.
Die plaats je dan tussen de analoge uitgang van een Experia Box en een telefoon in.
(Of de analoge uitgang van een ATA-adapter en een telefoon).
Bijv. zoiets als hier getoond:
https://www.youtube.com/watch?v=wgrzIEgDlmE
https://www.youtube.com/watch?v=8oTGQd8FsgA

Heb er zelf geen ervaring mee.

Badge

Dank je😁

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/inkomende-nummers-blokkeren-443101?postid=641414#post641414