Beantwoord

Opheffen ISDN2 in 2019 en Fritz!Box 7490 gebruik na die tijd!

• 3 mei 2017
  • 46 reacties
  • 2802 keer bekeken

Al jaar en dag heb ik ISDN2 & Internet van KPN waarbij mij thuis Infrastructure bestaand uit een FRITZ!Box 7490 met daarop aangesloten meerdere DECT telefoon toestellen. Ik heb GEEN bedrading in huis alles gaat digitaal.
Nu heb ik (net als velen en waarbij ik schijnbaar in het Zakelijke bucket van KPN val terwijl gewoon een prive persoon ben) een brief ontvangen KPN dat ISDN gaat vervallen per 2019 en dus ben ik gisteren in de telefoon geklommen en KPN gebeld om te bespreken wat ik beste kan doen en daar kwam uit dat ik mijn huidige abonnement moet omzetten naar Internet & Bellen en dat dit mij ook behoorlijk wat geldt scheelt. Ik heb diverse telefoontje gepleegd en met 3 verschillende personen gebeld en waar de laatste mij wist te vertellen dat dit niet gaat werken omdat KPN schijnbaar weigert om SIP gegevens af te geven zodat ik mijn FRITZ!Box 7490 niet meer kan gebruiken en ik een Experia box ga krijgen. Maar is het probleem weer dat deze geen DECT ondersteunt en ik dus mijn hele infrastructure (7490 plus alle telefoontoestellen zo in de vuilnis bak kan gooien.
Het idee om mijn FRITZ!Box 7490 achter de Experia box te hangen werkt waarschijnlijk ook niet maar daar kon men geen antwoord opgeven en waar men die informatie vandaan moet halen weet men niet. Waarop het verzoek heb neergelegd omdat voor mij uit te zoeken want ik neem aan dat KPN ook een Technisch afdeling die deze vragen kunnen beantwoorden maar vermoed dat er niets meegedaan is en dat ik tot in de lengte van dagen kan blijven wachten op een antwoord!?
Het andere antwoord wat mij tegen de borst stuitte was de opmerking dat KPN waarschijnlijk hier niets mee doet om mijn probleem op te lossen en dat ik "dikke pech heb" en mij bestaand goed werkende en redelijk nieuwe infrastructure de vuilnis bak in kan.
Dit kan toch niet waar zijn dat KPN een jarenlange trouwe klant zo in de kou laat staan en dus ben ik middels deze forum op zoek naar een betrouwbaar antwoord c.q. een oplossing waarin ik mijn bestaande infrastructuur kan inzetten als ik mijn abo laat omzetten van ISDN2/Internet naar het voorgestelde abo "Internet & Bellen".
Ik wil dit nu doen want het kan ook veel geld schelen!
Wie kan mij een duidelijk antwoord verschaffen omtrent mijn FRITZ!Box 7490, DECT ondersteuning, Experia Box en het koppelen van beide units.
Alvast dank!
icon

Beste antwoord door Justin_ 4 mei 2017, 13:26

Hoi Hildokrook, welkom op het forum! Wat een uitgebreid verhaal en goede vragen 🙂 ISDN1/2 stopt op 1 september 2019, dus we hebben nog even om tot een werkende oplossing te komen.

Ik lees veel goede adviezen van de andere gebruikers 🙂 Dank daarvoor, iedereen! Wjb wijst je al op het 'Vrije router keuze' topic. Als de consultatieronde is geweest, is er meer te zeggen over de SIP gegevens. Daar heb ik nu nog geen info over.

Een eigen router voor het gebruik van internet is momenteel al mogelijk. Voor telefonie via KPN heb je in ieder geval nu nog een Experia Box nodig.

@kpn.voore134 geeft dit ook antwoord op jouw vragen?
Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 6
Badge +8
Hoi Hildokrook,

Ik zit straks gedeeltelijk met hetzelfde probleem. Ik heb nu een ISDN1-aansluiting van KPN met over dezelfde lijn een ADSL-aansluiting van KPN. Voor telefonie gebruik ik enkele ISDN-telefoontoestellen, en voor internet heb ik een ISDN-Experiabox. Dat werkt allemaal perfect.

Als de ISDN-aansluitingen straks worden opgeheven wil ik m'n ISDN-telefoontoestellen met het bijbehorende netwerk het liefst blijven gebruiken. Dat zou kunnen door over te gaan naar een DSL-abonnement bij een provider die de Fritz!Box 7490 kan leveren. Op de ISDN-uitgang van deze Fritz!Box kan ik dan mijn ISDN-netwerk aansluiten. Er zijn voor zover ik heb kunnen nagaan momenteel twee providers die de Fritz!Box 7490 leveren bij een internetplusbellen-abonnement: XS4ALL en Stipte. Ik overweeg dan ook om t.z.t. over te stappen naar een van deze providers, als KPN tenminste zelf niet met de levering van een modem komt met een ISDN-uitgang.

Volgens mij zou een overstap naar XS4ALL of Stipte voor jou ook een oplossing kunnen zijn. Die Fritz!Box heb je in ieder geval al.

Mocht iemand een beter idee hebben, dan houd ik me aanbevolen.

Piet.
Hoi Piet,
Dank voor jouw reactie en inderdaad lijkt het erop dat wij ongeveer hetzelfde probleem hebben en dank voor jou advies / suggestie.

Ik zal dit onderzoeken maar ik hoop en ga ervan uit dat KPN zijn klanten niet in de kou laat staan want zijn hebben deze beslissing genomen en ik ga ervan uit dat men zowel voor jou als voor mij met en passende oplossing komen.

En inderdaad als iemand anders een beter idee heeft of oplossing dan horen we dat graag en het zou mooi zijn als iemand van KPN op onze berichten reageert.

Hildo
Reputatie 7
Badge +30
Heb je er al over na gedacht om telefonie te porteren naar een andere provider (Cheapconnect bijvoorbeeld), en dan alleen internet bij KPN (of een andere provider) af te nemen. Op de Fritzbox kan je als het goed is gewoon Cheapconnect inkloppen en dan zal DECT werken.
Reputatie 6
Badge +8
Hildo,

Ik heb al enige tijd geleden aan KPN geadviseerd om het voor klanten 'zoals jij en ik' mogelijk te maken om een Fritz!Box 7490 te gebruiken na de uitfasering van ISDN. Ik hoop daarom dat KPN t.z.t. alsnog met een dergelijke oplossing komt. Dat zou het voor iedereen die nu nog een ISDN-aansluiting heeft een stuk makkelijker maken.

We wachten af!

Piet.
Reputatie 7
Binnenkort zal zeer zeker de mogelijkheid gaan komen om een eigen router te gaan gebruiken.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248

Persoonlijk zou ik toch gaan denken aan het moderniseren van die telefoons.
Zelf gebruik ik een Gigaset N300A IP met daaraan twee Gigaset SL910H toestellen.
De N300A IP is zo geconfigureerd dat op beide toestellen zowel onze privételefoon als mijn zakelijke telefoon opgenomen/gebruikt kan worden.
Privé bellen wij veel te weinig om een belonbeperkt abonnement te rechtvaardigen.
Om nu te voorkomen dat wij tegen de belachelijk hoge tarieven van KPN bellen laten wij de privételefoon uitgaand via CheapConnect lopen. (Inkomend gewoon via KPN.)
Daarmee hebben wij geen starttarief van 11 cent (12 cent vanaf 1 juli 2017) en is het gesprekstarief 2,38 cent per minuut i.p.v. 11 cent (12 cent per minuut vanaf 1 juli 2017).
Reputatie 7
Wel prijzige combinatie: ISDN en het langzame ADSL. Zonder ISDN kan je op VDSL. Dat zal vast sneller zijn op je adres. ADSL i.c.m. ISDN is max. 14 Mb/s down en ca. 2 Mb/s up.
Bellen via ISDN is ook poepduur. Dan is de oplossing van wjb veel betaalbaarder. En met alleen internet daarvoor ook nog eens het snellere VDSL of zelfs VVDSL. Op veel adressen al tot 100 Mb/s down mogelijk. Bellen via internet met IP-telefonie (dat dan niet via kpn ;)).

Kijk hier eens wat de VDSL snelheid op je adres kan zijn:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Alleen XS4ALL gebruikt en ondersteunt de Fritzbox. Om die te kunnen gebruiken zul je ook die provider moeten nemen. Tenzij de gegevens vrij komen i.v.m. vrij router gebruik.

Ook als je alléén internet (VDSL) van KPN neemt en IP telefonie bij een andere provider (zoals cheapconnect) dan kan je volgens mij gewoon de Fritzbox (blijven) gebruiken.
Beste wjb,

Dank voor jouw reactie en het stemt mijn zeer positief dat er vanuit de overheid een beslissing is genomen dat de provider (KPN in dit geval) de mogelijkheid moeten bieden om een eigen (bestaande) router te kunnen gebruiken.

Ik ben benieuwd wanneer KPN hierover met informatie naar buiten komt!

Ten aanzien van jouw opmerking omtrent het moderniseren is het bij mij zo dat ik een FRITZ!Box 7490 heb die VOIP geschikt is en die ook het DECT protocol in zich heeft buiten analoog & ISDN en nog vele andere functies.. Ik heb dus derhalve ook diverse Fritz!Fon telefoon toestellen door mijn huis staan wat uitstekend werkt en ondersteund wordt door diverse Apps.

De tip omtrent het reduceren van de kosten zal ik onderzoeken of dat voor mij van toepassing kan zijn dit omdat ik geen zakelijke activiteiten laat lopen via mijn telefoon.

Hildo
Hoi PeterG,
Dank voor jouw reactie en ik begrijp wat jij zegt maar mij ISDN aansluiting en ADSL stamt al van zeer zeer lang geleden en was business wise ontstaan.
Ik was al bezig om te onderzoeken hoe ik de kosten naar beneden kan brengen en werd recent in een versnelling gezet door de brief van KPN omtrent het afschaffen van ISDN.
En in een gesprek met KPN was de uitkomst "Internet & Bellen" over VOIP hetgeen mij heel veel geld gaat schelen maar liep toen tegen de discussie aan met KPN (zoals eerder beschreven) omtrent mijn FRITZ!Box 7490.
De opmerking van PeterG dat bij wet is geregeld dat een consument een vrije keuze in zijn router moet hebben (mijn 7490 dus) is dus perfect en kan ik mijn infrastructure laten voor wat het is en met het aanpassing van instellingen over gaan op VOIP en dus ook veel geld besparen.

Hildo
Reputatie 7
Bij internet & bellen van kpn kun je alleen toestellen aansluiten op de analoge phone poort van de experiabox.
Vandaar het advies, van m.n. wjb, om de telefonie onder te brengen bij een aparte IP telefonieprovider. Als bv. cheapconnect. Dan betrek je alleén internet van kpn en kun je nu al probleemloos de Fritzbox op een kpn internet aansluiting gebruiken. Zoals je nu ook al doet, begrijp ik. Of heb je nu XS4ALL voor internet?

ISDN is een zwaar verouderde techniek en neemt veel bandbreedte. Vandaar dat je i.c.m. daarmee ook geen sneller internet kunt krijgen dan 14 Mb/s. Volkomen logisch dat ISDN 1 en 2 worden stopgezet aangezien men tegenwoordig ook snel(ler) internet wil hebben. En er alternatieven zijn voor ISDN die vaak ook een lager abonnement hebben..
Hoi PeterG,
In eerdere berichten kun je lezen dat de Fritz!Box 7490 zowel analoog, dsl en isdn aan kan plus dect en het analoge afdekt. Ksn ook Voip aan!
Verder is het zo dat schijnbaar bij wet (staat in een van de andere berichten) de consument zijn eigen router mag gebruiken en dus heb ik de Experia box niet nodig en zou ik internet en bellen van kpn kunnen inzetten.
Neemt niet weg dat ik ook de andere suggesties zal onderzoeken.

Hildo
Reputatie 7
Ik snap echt niet waarom mensen zo angstvallig vasthouden aan ISDN.
ISDN is zwaar verouderd en het wordt inderdaad hoog tijd dat ISDN uitgefaseerd gaat worden, de kolenkachel is immers ook zo goed als niet meer te vinden in Nederland.
Ja, het betekent dat je wellicht afscheid moet gaan nemen van die ISDN telefoons.
Ik vraag me overigens af of je wel ISDN telefoons hebt of dat je de Fritz!Fon DECT telefoons gebruikt.
De Fritz!Box is een gecombineerd modem, router en DECT basis station en de Fritz!Fon telefoons kunnen waarschijnlijk alleen op de Fritz!Box aangesloten worden en niet op een ander DECT basis station.
Waarschijnlijk is dat dan ook de echte reden om je Fritz!Box te willen behouden, niet ISDN maar de Fritz!Fon telefoons.
Dit is nu ook precies de reden waarom ik zo weinig mogelijk voor combinatieapparaten kies, heb je de helft daarvan niet meer nodig, kan je hem toch niet wegdoen omdat de andere helft nog wel in gebruik is.
Geen televisie met ingebouwde Blu-ray speler, maar een losse Blu-ray speler.
Geen powerline adapter met ingebouwd wifi accesspoint, maar een los wifi accesspoint.
Geen modem, router, telefonie in één apparaat, maar los van elkaar. Zie de V11.

Breng je telefonie goedkoper onder bij een andere provider tenzij je meer dan 700 minuten (bijna 12 uur) per maand belt. Die 700 minuten per maand is het breakeven point van het "BelOnbeperkt Altijd" abonnement uitgezet tegen de kosten voor het bellen via CheapConnect.
Hoi wjb,
Dank voor jouw reactie en ik begrijp wat je zegt ten aanzien van ISDN zijnde verouderde technologie en ik ben het daarmee eens en ik houd mij daar niet aan vast. En ja zoals ik al eerder schreef heb in inderdaad Fritz!Fon telefoons en ook andere dect merken.
Betekent niet omdat kpn besluit isdn op te heffen dat ik gedwongen wordt om mijn hele infrastructuur in de vuilnisbak moet gooien mede omdat de 7490 alle protocollen aan kan en ja in een box.
Dus met de gewijzigde wet moet kpn mij de mogelijkheid bieden om middels voip mijn 7490 in te kunnen zetten. Daarnaast grote kosten besparing te kunnen doen.
Afwachten voor nu wanneer kpn met de benodigde info komt.
Hildo
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Hildokrook, welkom op het forum! Wat een uitgebreid verhaal en goede vragen 🙂 ISDN1/2 stopt op 1 september 2019, dus we hebben nog even om tot een werkende oplossing te komen.

Ik lees veel goede adviezen van de andere gebruikers 🙂 Dank daarvoor, iedereen! Wjb wijst je al op het 'Vrije router keuze' topic. Als de consultatieronde is geweest, is er meer te zeggen over de SIP gegevens. Daar heb ik nu nog geen info over.

Een eigen router voor het gebruik van internet is momenteel al mogelijk. Voor telefonie via KPN heb je in ieder geval nu nog een Experia Box nodig.

@kpn.voore134 geeft dit ook antwoord op jouw vragen?
Reputatie 6
Badge +8
@Justin: Dank voor het antwoord. Ook ik wacht de verdere ontwikkelingen gewoon af.

Piet.
Hoi Justin,
Dank voor jouw reactie en inderdaad heb het antwoord van wjb gelezen en het document met betrekking tot "vrije keuze" router gedownload en met jouw opmerking m.b.t. de consultatie ronde wacht ik nu maar geduldig af en ik neem aan dat KPN snel met een duidelijk antwoord en dus oplossing voor mij en vele met mij komt.

Voor nu het ik ISDN en internet via (wat voor heen planet was) KPN waarbij ik voor nu duurder uit ben maar ik ga ervan uit dat ik binnen niet al te lange termijn kan overschakelen naar Internet & Bellen via VOIP met mij bestaande router.

Hildo
Reputatie 7
Badge +22
@Justin: Dank voor het antwoord. Ook ik wacht de verdere ontwikkelingen gewoon af.

Piet.
Helemaal goed, Piet!

Hoi Justin,
Dank voor jouw reactie en inderdaad heb het antwoord van wjb gelezen en het document met betrekking tot "vrije keuze" router gedownload en met jouw opmerking m.b.t. de consultatie ronde wacht ik nu maar geduldig af en ik neem aan dat KPN snel met een duidelijk antwoord en dus oplossing voor mij en vele met mij komt.

Voor nu het ik ISDN en internet via (wat voor heen planet was) KPN waarbij ik voor nu duurder uit ben maar ik ga ervan uit dat ik binnen niet al te lange termijn kan overschakelen naar Internet & Bellen via VOIP met mij bestaande router.

Hildo

Als er meer bekend is over VOIP i.c.m. een eigen router, lees je daar ongetwijfeld over in het hierboven al genoemde topic 🙂
All en speciaal aan de KPN medewerkers op dit forum;
Is er al meer bekend vanuit KPN (zoals eerder boven beschreven) omtrent het inzetten van een bestaande eigen router (in mijn geval een FRITZ!Box 7490) in combinatie met VOIP. We zijn nu een aantal maanden verder maar nog geen enkel nieuw bericht c.q. update omtrent de discussie hoe KPN omgaat met bestaande klanten. Ik wil niet wachten en zoals eerder aangegeven mijn kosten naar beneden brengen. Genoemde oplossingen zijn voor mij niet werkbaar!
Gr.
Reputatie 7
Je kunt nu al een andere router dan de Experia gebruiken voor internet. Voor VoIP telefonie alleen als je dat onderbrengt bij een andere provider als bijvoorbeeld Cheapconnect. Voor consumentenabonnementen biedt KPN geen VoIP gebruik aan. Alleen bij de (duurdere) zakelijke abonnementen. Maar als particulier kun je dus, zoals gezegd, naar een andere VoIP aanbieder. Gewoon via je internet van KPN.
Kijk je ook televisie via KPN dan moet je een Experiabox gebruiken.

Het duurt nog 2 jaar totdat ISDN 1 en ISDN 2 niet meer beschikbaar zijn.
Dank voor jouw reactie maar ik heb zowel vaste telefonie alsmede DSL (Internet) van KPN (ISDN + DSL) en ik heb dus een router van FRITZ!Box (7490) die zowel ISDN & DSL verwerkt. ISDN & DSL wordt vooraf gesplitst en gaat dus daarna naar mijn router. Overstappen voor VOIP naar bv Cheapconnect heeft geen zin. Ik verwacht van KPN een oplossing waarmee ik mijn router en dus mijn huidige infrastructuur kan behouden en ik had in de conversaties van enkele maanden geleden begrepen dat provider (dus ook KPN) door de overheid gedwongen wordt om VOIP gegevens vrij te geven waarmee klanten hun eigen bestaande router kunnen inzetten. Wellicht heb ik het niet goedbegrepen!? Was een behoorlijke investering!
Reputatie 7
En over 2 jaar vervalt ISDN. En moet je voor telefonie naar VoIP. VoIP van KPN kan je niet gebruiken zonder Experia. Maar VoIP van een losse VoIP leverancier wel. Wat is dan het probleem met naar een andere VoIP-aanbieder gaan en waarom wil je persé KPN VoIP gebruiken wat ook nog een 10 x duurder per minuut is dan bv. Cheapconnect? En je kunt je bestaande apparatuur via de Fritzbox blijven gebruiken. Als dat over 2 jaar (...) allemaal nog goed werkt natuurlijk.
Dat soort apparatuur schrijf ik meestal in 5 jaar af. Dat is een technische afschrijving.
Wat wjb ook eerder in dit topic aangeeft is apparatuur wat minder afhankelijk is van andere apparatuur, zoals de fon telefoons van de fritzbox dat wel zijn, veel handiger. Economisch. KPN is er niet verantwoordelijk voor dat jij precies die apparatuur kunt blijven gebruiken wat je hebt. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je apparatuur hebt die geschikt is t.o.v. de aanbieder. Dat is met kabeltelevisie net zo.
Wederom dank voor jouw reactie en ik begrijp wat je zegt en ik zal het verder onderzoeken maar mijn probleem is dat ik voor telefonie dan bij een andere provider zit, internet bij KPN en televisie weer bij een ander en daar heb ik geen zin in. Tevens wil ik mijn bestaande nummer behouden! KPN maakt beslissing om ISDN op te heffen maar dan verwacht ik ook dat zijn met een oplossing komen voor hun (consumenten) klanten om hun bestaande apparatuur mee te kunnen nemen. Apparatuur is redelijk nieuw en zeker geen 5 jaar oud. Zoals gezegd ga ik het verder onderzoeken maar mocht je nog andere ideeen hebben dan hoor ik dat graag.
Reputatie 7
...Tevens wil ik mijn bestaande nummer behouden!...Dat is geen enkel probleem, providers zijn verplicht mee te werken aan het porteren van het telefoonnummer naar een andere provider. Verder merk je er niet veel van, de kwaliteit is net zo goed, je betaalt echter veel minder.
Reputatie 7
KPN maakt beslissing om ISDN op te heffen maar dan verwacht ik ook dat zijn met een oplossing komen voor hun (consumenten) klanten om hun bestaande apparatuur mee te kunnen nemen.Dat kan natuurlijk nooit. Ook specifieke ISDN apparatuur zullen de klanten zelf moeten aanpassen. Maar voordeel van een losse ISDN-basis i.t.t. de Fritzbox is wel dat alle, andere, handsets ook op andere bases werken. Als je overstapt van kabeltelevisie naar KPN (of een andere IPTV provider) kun je die apparatuur ook niet gebruiken.
Je hebt zelf voor Fon handsets gekozen die alléén op een Fritzbox werken.

En wat andere ideeën betreft: hier wel twee. 😉
(1)Overigens kun je nu al probleemloos overstappen naar XS4ALL. Zij hebben en ondersteunen Fritzbox; ook in het gebruik als basisstation voor draadloze telefonie.

Wil je bij KPN blijven (met internet EN telefonie) dan zul je echt concessies moeten doen. Zoals jij het wilt ondersteunt KPN niet. I.i.g. niet op dit moment. Er kan in TWEE jaar nog veel veranderen. Neem gewoon de tijd 😃

(2)Switchen naar analoog (POTS) is ook nog een optie. Dat is echter 1 nummer; 1 gesprek tegelijk. Dan wordt het dus POTS + INTERNET i.p.v. zoals nu ISDN + INTERNET.
Reputatie 7
Badge +11
Ik durf mezelf ondertussen ervaringsdeskundige te noemen op dit gebied, overgegaan van POTS, naar 2x ISDN (2 locaties) en vervolgens naar verschillende voip aanbieders achter elkaar.
Nu ben ik ondertussen vele kastjes en telefoons verder en ben ik nu eindelijk bij iets wat me zeer goed bevalt.
Namelijk een fritzbox 7360 met dect telefoons, meerdere inkomende lijnen, op de telefoon is zichtbaar op welke lijn (nummer) de oproep binnen komt en wie de beller is als het nummer in het interne telefoonboek staat.
Die lijst is met een webbrowser te bewerken.

De fritzboxen hebben ook een POTS (of ISDN) lijn in en uit.
Wat ik bij anderen wel gedaan heb is de bestaande telefoonlijn (van welke aanbieder ook of eender via welk kastje) op de ingaande lijn vd fritzbox aansluiten.
In veel gevallen is er nl geen kosten reductie als de lijn wordt opgezegd bij de (kabel)aanbieder oid.

De inkomende oproepen gaan via de fritzbox naar de daarop aangesloten telefoons, in de FB staat dan voor de uitgaande oproepen een andere -goedkopere- SIP/voip aanbieder, met het zelfde uitgaande nummer.

Hier een mooie uitleg :
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet
Reputatie 7
Ik zweer juist bij aparte apparaten voor verschillende functies.
Dus een aparte router en een losse VoIP adapter.
Zakelijk gebruiken wij de Cisco SPA112 VoIP ATA.
Privé gebruiken wij een Siemens Gigaset N300A IP.
Over beide apparaten niets anders dan lof, goed te configureren en storingsvrij.
En wat voor een router er ook voor staat, VDSL of glasvezel, ze functioneren altijd.

Ook bij ons thuis lopen inkomende gesprekken "gewoon" via de KPN aansluiting van de Experia Box. Uitgaand bellen we echter via CheapConnect maar uiteraard wel met ons KPN telefoonnummer als Caller-ID t.b.v. de nummerherkenning.

Reageer