Beantwoord

Opheffen ISDN2 in 2019 en Fritz!Box 7490 gebruik na die tijd!

• 3 mei 2017
  • 46 reacties
  • 2793 keer bekeken

Toon eerste bericht

46 reacties

Bedankt voor jullie reactie maar ik wil even een ding verduidelijken en wel dat ik een privé persoon ben die jaren geleden en dan bedoel ik echt meer dan 15+ jaar (zou het moeten opzoeken) ISDN heb genomen en dit op advies van KPN. Ik heb geen bedrijf en nu ben ik blijkbaar enige jaren geleden in het mandje van "zakelijke" klant terecht gekomen.
Ik ben dus benieuwd hoe KPN mijn situatie gaat oplossen!? Uiteraard ga ik alle adviezen verder onderzoeken en ja we hebben nog 2 jaar maar daar wil ik niet op wachten met door de terugkerende kosten in vergelijk met andere providers.
Ik hoop echt dat KPN een tussentijdse status geeft waar men nu staat en hoe men hun klanten gaat helpen want tot nu toe ben een zeer tevreden klant van KPN geweest maar ik heb een oplossing ASAP nodig.
Reputatie 7
Bedankt voor jullie reactie maar ik wil even een ding verduidelijken en wel dat ik een privé persoon ben die jaren geleden en dan bedoel ik echt meer dan 15+ jaar (zou het moeten opzoeken) ISDN heb genomen en dit op advies van KPN. ...Ik ben dus benieuwd hoe KPN mijn situatie gaat oplossen!? ...KPN gaat dit niet voor jou oplossen, ISDN gaat er uit en dat is een feit. De heet de vooruitgang der techniek, een advies van meer dan 15 jaar geleden kan natuurlijk niet meer leidend zijn bij de beslissingen van vandaag.
Nee daar heb je gelijk in maar de infrastructure die ik nu heb is maar een paar jaar oud en zoals in alle communicatie gezegd zou ik deze in de vuilnisbak moeten gooien en dat is onacceptabel. KPN moet in ieder geval een mogelijkheid bieden om mijn apparatuur te integreren middels bv VOIP maar daarvoor moeten zij SIP codes vrijgeven. VOIP mijn router zonder problemen aan!
Ga verder met mijn zoektocht maar ik denk dat KPN mij als klant gaat kwijtraken en ik vermoed vele met mij als men niet men een oplossing komt.
Reputatie 7
Die Fritz!Box kan je prima blijven gebruiken, maar in een consumenten omgeving niet voor telefonie.
Persoonlijk zou ik ook sterk overwegen om zo snel mogelijk van ISDN naar POTS over te stappen aangezien de ISDN technologie een beperkende factor is in de maximaal haalbare Internet snelheid. Als dat betekent dat je qua telefonie afscheid moet nemen van KPN omdat je jouw telefoonnummer(s) laat porteren naar een andere VoIP provider dan zij dat zo, ik denk dat je uiteindelijk zelfs beter af bent. Een andere mogelijkheid is om gewoon de door KPN geleverde Experia Box te gaan gebruiken en de Fritz!Box op marktplaats te zetten.
Reputatie 7
Badge +11
@wjb
Voor zo ver ik het begrijp zitten we aardig op hetzelfde spoor.
Maar
Ik zweer juist bij aparte apparaten voor verschillende functies.
Dus een aparte router en een losse VoIP adapter..

en
Die Fritz!Box kan je prima blijven gebruiken, maar in een consumenten omgeving niet voor telefonie.
Hierdoor ben ik even in verwarring, voor de duidelijkheid, ik gebruik de fritzboxen (die ik bij anderen neerzet) alleen als voip-adapter.
In een geval ook als wifi-punt, maar de xDSL staat uit.
Inderdaad, voor combinatie apparaten heb ik ook een gezonde argwaan, of het nu om witgoed, bruingoed of machines gaat.

Voordeel van fritzboxen is dat ze voor heel weinig te koop zijn, maar ik ben ook wel benieuwd naar de SPA die je noemt.
Maar de combinatie voip en dect in een bevalt me zeer goed.
Ik raak het spoor helemaal bijster; ik heb een Fritz!Box7490 (Wireless door het huis!), 4 DECT toestellen (2 xFritz!Fon) en een Fritz!Reapeter aangesloten op KPN ISDN & DSL (middels een splitter en een KPN ISDN2 box in de meterkast).
ISDN2 komt in zijn geheel te vervallen en dus moet ik overstappen naar VOIP & Internet maar KPN zegt dat zij toestellen die niet van komen niet supporten terwijl de FRITZ!Box 7490 VOIP aan kan.
Dus mijn vraag is wat is hoe kan bovenstaand infrastructuur blijven gebruiken en welke provider kan mij hierbij helpen? Zit voor TV bij CAIWAY!
Reputatie 7
Waarom zou je in het mandje van zakelijk zitten? Staat dat op je factuur?
ISDN 1 en ISDN 2 vallen gewoon ook nog onder Consument.

En zoals wjb en ik je al méérdere keren hebben aangegeven: KPN gaat, zal en hoeft niet op te lossen dat je je apparatuur kunt behouden als over 2 jaar ISDN stopt.

Dus mijn vraag is wat is hoe kan bovenstaand infrastructuur blijven gebruiken en welke provider kan mij hierbij helpen? Zit voor TV bij CAIWAY!
En zoals ik al aangegeven heb: je kunt gewoon over naar XS4ALL. XS4ALL gebruikt en ondersteunt de Frtizbox. Bij hun kun je, ook na het tijdperk ISDN, je Fritz Fon apparatuur blijven gebruiken.

Maar voortaan toch wat flexibeler apparatuur aanschaffen?
Reputatie 7
Die Fritz!Box kan je prima blijven gebruiken, maar in een consumenten omgeving niet voor telefonie.Ik bedoel uiteraard voor de primaire functie van zo'n Fritz!Box en dat is de modem/router functie.
Als "veredelde" VoIP/Dect adapter is deze natuurlijk ook inzetbaar al zou ik dat nooit doen.

De Cisco SPA112 ATA is te koop vanaf zo'n € 43,50 bij Azerty. Op deze adapter kan een gewone dect set aangesloten worden. Zo gebruik ik deze in combinatie met de Siemens Gigaset SL910a / SL910h.
Op de SPA112 kunnen twee VoIP lijnen geconfigureerd worden

De Siemens Gigaset N300A IP is te koop voor € 49,90 bij bol.com. Deze is te gebruiken in combinatie met Siemens dect handsets zoals de SL910h.
Op de N300A IP kunnen zes VoIP lijnen geconfigureerd worden naast de analoge lijn. In mijn geval is de analoge lijn verbonden met de Experia Box (standaard KPN lijn) en heb ik twee VoIP lijnen naar CheapConnect geconfigureerd. Één voor mijn zakelijke telefoon en één voor het uitbellen met de privé telefoon.
Inkomende privé telefoongesprekken lopen dus via de telefoonaansluiting van KPN.
Uitgaande privé telefoongesprekken lopen via VoIP van CheapConnect.
Reputatie 7
Badge +11
@hildokrookAls ik het goed begrijp gebruik je de FB7490 als isdn-adapter cq huiscentrale, en de FB is ook verbonden via een ethernet-kabel voor de wifi.
In de FB kun je ook voip verbindingen instellen, dus als je de ISDN nummers laat porteren naar een voip aanbieder dan functioneert alles weer zoals nu
Via welke aanbieder het internet loopt is niet van belang.
Reputatie 7
Dus mijn vraag is wat is hoe kan bovenstaand infrastructuur blijven gebruiken en welke provider kan mij hierbij helpen?XS4ALL.
Reputatie 7
@hildokrookAls ik het goed begrijp gebruik je de FB7490 als isdn-adapter cq huiscentrale, en de FB is ook verbonden via een ethernet-kabel voor de wifi.
In de FB kun je ook voip verbindingen instellen, dus als je de ISDN nummers laat porteren naar een voip aanbieder dan functioneert alles weer zoals nu
Via welke aanbieder het internet loopt is niet van belang.
Volgens mij gebruikt hildokrook de Fritz!Box als modem/router op een ISDN aansluiting. Omdat hildokrook geen ITV afneemt bij KPN kan de Fritz!Box ook gebruikt worden als modem/router in de nieuwe situatie echter alleen als telefonie bij een ander VoIP provider ondergebracht wordt.
Bij XS4ALL kan de Fritz!Box ook voor telefonie via XS4ALL gebruikt worden, net als in de huidige situatie bij KPN. Dit laatste is voor hildebrook misschien de eenvoudigste oplossing.
Reputatie 7
Badge +11
XS4ALL is ook al jaren mijn provider, na een debacle bij CA$EMA (nu ziggo)
Maar ik ga nu toch overstappen op de lokale kleine kabelclub
Maar wbt hulp, h'm, beter een handige buurtman (m/v) opsporen.
Maar voortaan toch wat flexibeler apparatuur aanschaffen?
Is dat ingegeven door je weerstand tegen fritzboxen ?
Ik heb niets dan goeds over fritzboxen, de support is heel snel, serieus en deskundig.

@wjbLosse (POTS?)dects achter de SPA ?
Dan mis je wel wat mooie functionaliteit (?)
Dan zie bv niet op welk nummer de oproep binnenkomt enzo.
Reputatie 7
Badge +11
nog even over bellen via XS4ALL :

===== plak =====
In tegenstelling tot KPN, die de tarieven voor het bellen naar vast en
mobiel per 15 januari gelijkgetrokken heeft, blijft dit bij XS4AL
verschillen. Naar vaste en mobiele nummers in Nederland kost
respectievelijk 3 en 15,5 cent per minuut. Dit blijft zo. Het
starttarief gaat naar tien cent, terwijl er nu geen starttarief geldt.
Daar staat tegenover dat gesprekken niet langer per hele minuut -naar
boven afgerond-, maar per seconde worden afgerekend.
===== eind plak =====

Absurd, wat je dan betaalt per hoeveelheid data in verhouding tot HD-tv is gigantisch.
Is gelijk aan het zwembad vullen met flesjes water van de supermarkt ipv de waterleiding.
Zie :
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet
Ik heb zo even met XS4ALL gesproken en zij kunnen mijn ISDN & Internet overnemen waardoor ik VOIP & Internet krijg met behoud van mijn apparatuur, sterker nog zij leveren standaard een FRITZ!Box 7581 mee die ik dan als eventuele backup kan gebruiken. Mocht er glasvezel komen dan kan ik mijn apparatuur ook zo inzetten. Kosten gaan gelijk naar beneden; 17,50 onbeperkt bellen in de Benelux (vast/mobiel) en 36,= per maand voor internet. Gebruikmakend van hun overstapservice regelt XS4ALL alles voor mij op een 1 of 2 punten na. Technische dienst van XS4ALL heeft het e.e.a. bevestigd en middels emails is bovenstaand ook aan mij bevestigd. Nu nog even het e.e.a. uitzoeken en dan de knoop doorhakken!
Reputatie 7
XS4ALL is een prima provider, dus wat dat betreft is de keuze denk ik vrij eenvoudig. ☺
Enig nadeel is dat jouw KPN email adressen komen te vervallen. Als je die dus gebruikt en ook her en der geregistreerd hebt als contact email adres dan heb je daar wel even wat werk te doen.

...Kosten gaan gelijk naar beneden; 17,50 onbeperkt bellen in de Benelux (vast/mobiel) en 36,= per maand voor internet...Dat is €3,- goedkoper dan bij KPN, maar bij KPN bel je dan wel onbeperkt naar zo'n 80 landen.
Dat mijn emailadres komt te vervallen is geen probleem want die gebruik ik totaal niet omdat ik al jaar en dag bij een hosting provider zit met mijn eigen website en dus ook de emailadressen voor mijn gezin daarvan heb. Dus geen man over boord! Internet kwam uit de tijd van Planet Internet!
Daarnaast ga ik enorm bezuinigen op de maandelijkse kosten bij KPN (op ISDN) hetgeen direct enkele honderden euro's per jaar scheelt en ik bel niet met 80 verschillende landen maar hoofdzakelijk NL en ik heb daarnaast heb ik ook nog mijn mobiele telefoon.
Reputatie 7
Dan is de keuze denk ik heel makkelijk en nogmaals, XS4ALL is een prima provider.
Inderdaad en dank voor al jouw feedback, zeer gewaardeerd!
Reputatie 7
Badge +11

Goed om te lezen dat je toch nog geld wil steken in een goede telefoonverbinding, ipv ach ik heb toch een mobiel . . .
Ik heb voor m'n werk vaak langdurig overleg over vele details en dan is het heel vervelend als de verbinding niet perfect is.
Maar ja, de andere kant zegt dan vrolijk : ik heb niet anders, wel een dikke internet aansluiting en geen mogelijkheid tot voip.
Dat heet vooruitgang ? ?

Daarover gesproken, voip zal tov. ISDN ook al een lichte achteruitgang zijn in kwaliteit en beschikbaarheid.

Alhoewel, het valt me op dat laatste tijd sommige bellers opvallend helder klinken, dan zie ik in de log van m'n modem als coding : G.722-HD
Maar als het dan om een mobiele telefoon gaat met de zwaar gecomprimeerde verbinding dan voegt dat niets toe.
En als de beller een (vaste) telefoon heeft met een "ouderwets" laagdoorlaat filter dan heb je daar ook niet veel aan.

En idd, ik heb ook nooit echt problemen gehad met xs4all, ( afgezien van een meerdaagse landelijke storing al weer een tijd terug ) en als ik al iets aan de hand heb dan is er via de nieuwsgroep een heel kort lijntje met de techneuten.
Echter, ALS ik dan eens opbel met een echt probleem dan krijg je (tegenwoordig) ook zo'n call-center script-kiddy aan de lijn die eerst vraagt of je modem wel naar het zuiden gericht is en zo . . .
Zo melde ik eens een storing omdat de kabel in de straat was stukgetrokken, vraag van helpdesk : hoe ver staat uw modem van het ISRA punt . . . .

Geld vs gemak :
Ik vermoed dat de vraagsteller gaat voor zekerheid en liever iets meer geld uitgeeft dan zelf dingen uit te gaan zoeken.
Dus : @PeterG
Daarom ben ik benieuwd of het modem van xs4all (tegenwoordig) geconfigureerd verzonden wordt, met name de SIP(voip) instellingen.
Het voordeel van de FB is dat alles kan, het nadeel van de FB is dat alles kan. (FB=fritzbox) ( deze zin is op van alles toepasbaar :-> )
En ik ben benieuwd naar de stand van zaken rond de voip van xs4all, is dat nog steeds uitbesteed aan een frans bedrijf ?
Een unieke functie krijg je er wel bij, het blokkeren van een nummer wat gebeld heeft, ook als het om een stiekeme beller cq verborgen nummer gaat.
Dat gebeurd bij de voip-aanbieder, verder is er ook vaenw in te stellen in de FB mbt in en uitgaande nummers.
Ook natuurlijk een alternatieve uitgaande verbinding, veel goedkoper . . . .

Ik heb 2 xs4all bellers in m'n omgeving, in den beginne waren er wat vreemde dingen, maar nu werkt het goed dacht ik, ik lees of hoor er ook totaal geen klachten meer over en dan betekent geen nieuws is goed nieuws. (want als er wat mopperen is . . .)

Maar € 17,50 p/m voor onbeperkt bellen klinkt mij toch nog als erg veel geld, als je van ISDN komt is dat misschien een besparing, maar wij bellen voor € 10,- in de 3 mnd "onbeperkt".
( ik heb zelf jaaaaren 2 ISDN lijnen gehad )

Qua zekerheid, uiteindelijk is alles afhankelijk van techniek, daarom heb ik bv een extra geheel ingesteld modem in huis, de configuratie kun je als een bestand opslaan op een PC en zo ook de instellingen naar een andere FB kopiëren.
M'n modem staat op een 12V accu, en onze mobielen ontvangen de inkomende oproepen aan de "vaste" lijn gelijktijdig.
Handig, ook als er een (internet)storing is.

Nu kwam ik toevallig zojuist dit tegen :
http://www.robkalmeijer.nl/techniek/telecom/fritzbox/index.html
Dit gaat over een soortgelijke situatie.

Reputatie 7
@KeesYagi schreef:

Daarom ben ik benieuwd of het modem van xs4all (tegenwoordig) geconfigureerd verzonden wordt, met name de SIP(voip) instellingen.
Bij mijn weten niet. Nog geen jaar geleden die van een kennis vervangen, maar niets deed het. Ben toen 5 kwartier beziggeweest, met aan één oor de helpdesk via de mobiel (!), om het werkend te krijgen. Die kennis is nu bij KPN (...).
Als het werkt is de Fritzbox wel een prima en ook stabiel modem. Maar het plug & play van KPN bevalt me wel. Heb al meerdere keren Experiaboxen vervangen. En dan werkt het gewoon.
@Kees Yagi: Dank voor jouw reactie en de feedback, zeer gewaardeerd maar inderdaad ik kom van ISDN af (dat was dus het onderwerp van discussie) en ongetwijfeld kan ik voor bellen nog goedkoper maar het scheelt mij al zoveel honderden euro's op jaarbasis dat ik er in mijn gevoel goed op vooruit ga. Daarnaast ben ik iemand die niet alles wil verspreiden en dus in mijn geval van KPN over naar XS4ALL (Internet & Bellen) en voor TV ben ik voor nu helaas aangewezen op CAIWAY. Laatste heeft al een Glasvezel aansluiting gerealiseerd maar die gebruik ik nog niet omdat men geen juiste oplossing heeft voor het probleem. Als bij wet CAIWAY zijn rechten moet vrijgeven kan ik zo overstappen met XS4ALL op glasvezel.
Tevens de opmerking dat ik een FRITZ!Box (7581 een van de allerlaatste modellen) geleverd krijg met een monteur die alles voor mij werkend aansluit en test.
Mocht er af en toe een hick up zijn dan heb ik nog mobiele telefonie ter beschikking en met jou advies van doorkoppelen van toestellen denk ik dat ik voorlopig weer voort kan met de "laatste technologie".

Reageer