Beantwoord

Oud telefoonnummer Z 9484

  • 30 March 2020
  • 12 reacties
  • 379 keer bekeken

Ik heb op een oude foto een telefoonnummer gevonden n.l   Z 9484

mijn vraag wat betekent die Z

icon

Beste antwoord door Anonymous 30 March 2020, 19:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Dat moet dan wel een héél oud nummer zijn… 4 cijfers.

Ik heb geen idee. Misschien dat de foto (het geheel waarin dat nummer staat) wat meer helderheid geeft.

Hoi Peter,

De foto betreft een voorgevel van een oude wagenmakerij in Amsterdam.

Bij mijn speuren vond ik in een telefoonboek uit 1927 het adres met telefoonnummer 52484. 

De Z was dus verdwenen er was 52 voor in de plaats gekomen.

Blijft mijn vraag: "hoe stak dat in elkaar” en waarom die Z.

Er staat trouwens naast de Z ook nog een kleine D met 2 streepjes er onder.

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik kan er echt zo geen brood van bakken. Ik vind alleen telefoonnummers met cijfers. Ook mbt hele oude.
Ook via wikipedia geen nummers met letters: Lijst van historische netnummers.

Toen ik 'leerde’ telefoneren, zo rond 1970 was ik 7 jaar, kon je al interlokaal zelf bellen met nummers van 9 danwel 10 cijfers.

Het nummer van jouw lijkt me nog voor de netnummertijd toen je alleen nog binnen je eigen woonplaats kon bellen.

misschien ter ondersteuning, de foto staat in het Beeldbank archief van Amsterdam met als zoekoptie 

“ Wagenmakerij Halbesma, "

Reputatie 7
Badge +28

Leuke vraag ! 

Ik heb die foto ook even opgezocht. Het antwoord is niet te vinden op internet. 

Zd doet me in eerste instantie denken aan "Zuid". Verder kom je de afkorting Zonder Datum tegen, maar dat slaat nergens op. 

Mogelijk had je in Amsterdam-Zuid een plaatselijk netwerk? Geen idee….. 

Poeh, inderdaad oud.

I.i.g. nog uit de tijd dat je via een centralist belde. Dat nummer kon je niet zelf 'draaien'.

Zd zal wel een wijk of regio indeling zijn (geweest).

Heb al flink zitten googlen maar niets over te vinden via internet. Vooralsnog.

Deze is ook wel geinig, heel oud telefoonboek.

Ja ik wou delpher ook al noemen in deze, als je verder niets te doen hebt dan vermaak je je daar wel even mee.

Die Z zal niet te maken hebben met letters op de cijfer toetsen ? In dit geval de 9
Dat is in nederland niet veel gebruikt nmi, in frankrijk wel, iemand vroeg eens aan mij hoe de telefoon dan kan weten of je een cijfer of een letter toetst (of draait), antwoord : niet, het is alleen een ezelsbruggetje.

O ja, ik heb nog een klerenhanger met telf. nr.  13 er op.

Het kan nog gekker, zie Herman Finkers, ik kan het zo snel niet vinden op YT

Hallo @zeepier 

Ik heb even wat speurwerk gedaan in een oud jubileumboek van de PTT, ‘honderd jaar telefoon 1881-1981.

Daarin kom ik tegen dat de eerste telefooncentrale in Amsterdam de centrale in Zuid was, daar staat die Z en die D met 2 streepjes eronder (Zd) voor, het viercijferige nummer is van vóór 1915, want vanaf 1915 kreeg Amsterdam telefoonnummers met 5 cijfers en kengetallen, zoals 020 voor A'dam is, bestonden nog niet.

Verder werd in die tijd de telefoonaansluiting vanuit huis of vanuit een bedrijf, bovengronds, rechtstreeks op de betreffende centrale aangesloten.

 

Reputatie 7
Badge +28

Mooi speurwerk @JanD ,

Zelf dacht ik dus ook al aan “Zuid”, maar jij kunt het mooi onderbouwen. 👍

Hoi JanD en andere Forum leden,

Hartelijk dank voor alle reacties.

Met name JanD wil ik extra bedanken voor zijn uitgebreide reactie.

Zijn antwoord gaf nl bijna direct ook de oplossing op een andere vraag en die is : wanneer is ongeveer de wagenmakerij opgericht  ?”. m.n. het antwoord dat de gemeente Amsterdam tot eind 1915 het 4 cijfers nummer gebruikte, werp dus al weer een ander licht op mijn onderzoek. Ik moet dus zoeken in de jaren voor 1915. De foto waarop de T Ford met kenteken G10219 staat is nl gemaakt na 24-08-1926 ( de datum van inschrijving van het kenteken bij de toenmalige RDW) dus stond kennelijk het telefoonnummer op de gevel al ruim 10 jaar verkeerd gemeld.

Best Regards       “zeepier“

Hallo @zeepier , ook nu zie ik op gevels nog wel telefoonnummers staan met 9 cijfers, terwijl we al sinds 1995 10 cijfers hebben.

Graag gedaan uiteraard, ik vond het ook wel leuk om even in mijn oude PTT-boeken te neuzen.:relaxed:

 

Ik vermoed zo maar dat je voor de oprichtingsdatum van Wagenmakerij gebr. Halbersma écht in papieren archieven moet duiken. Links- en rechtsom vind ik op internet hieromtrent alleen de foto.

Aan het woord wagenmakerij is wel af te leiden dat dat voor de introductie van de automobiel is geweest.