Beantwoord

Oude telefoon aansluiten

• 16 januari 2016
  • 5 reacties
  • 1988 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Gegroet!

Ik schets even de situatie

2,5Mb/ps ADSL2+ lijntje

Experiabox V10

2 telefoons, 1 echt vaste telefoon die met zo'n telefoon contactdoos verbonden is met de Experiabox

De andere is een draadloze set van 2 toestellen die elders in het huis is aangesloten en onderling dus een draadloze verbinding hebben.

Nu is er eerder geprobeerd nog een bel aan te sluiten, maar destijds scheen dat niet te werken.

Navraag gedaan (is techniek van voor mijn tijd) en het schijnt zo te zijn dat er vroeger althans een belastingsfactor was waarmee men rekening moet houden.

De belastingsfactor mag niet boven de 125 uitkomen, wat men bij nieuwe en oude toestellen anders berekent maargoed, dat terzijde.

Is dat nog steeds een issue, zo ja, moet ik dan een Homevox aanschaffen om zo een bel aan te sluiten die anders wellicht de 125 zou overschrijden?

Artikel wat ik gevonden heb; http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/9356

We hebben dus in feite 3 telefoons, waarvan 1 set modern, en 1 vaste.

Wat mijn doel dus is, is om een bel ertussen te doen, die vergt als het goed is maar 2 draden (zo ook de vaste telefoon, schijnt ook maar 2 draden te krijgen, again ik heb geen verstand van vaste telefonie) 

Ik heb ook nog een oude (1938) bakkelieten telefoon hangen die ik graag als bel zou willen gebruiken, niet om mee te bellen maar puur zodat ik elders in huis hoor dat de telefoon gaat.

Telefoon

Mijn vraag is dus, hoe of wat is de beste manier om mijn beoogde doel (indien het mogelijk is) in vervulling te laten gaan, is die belastingsfactor nog steeds relevant of kan ik met een simpel splittertje (geen Homevox centrale) een "4e" en zelfs "5e" toestel aansluiten?

Bij voorbaat dank.

EDIT: PeterG ik heb je andere bericht gelezen over hoe je hem weer beltonen kan laten maken zodat hij ook uitgaande oproepen kan doen, maar het gaat hier puur om de infrastructuur ;)

icon

Beste antwoord door PeterG 17 januari 2016, 19:49

Calavera33 schreef op 17 jan '16 om 19:18u

PeterG schreef op 17 jan '16 om 13:20u

Ten eerste. Ik heb zoveel geschreven, ook op dit forum dat het artikel me (effies...) niet meer bij staat... Smiley Verdrietig

De draadloze set geldt voor de aansluiting als 1 toestel (factor 1,5). Daarnaast nog een modern vast toestel (factor 2,5).

En dan die oude Heemaf uit 1951 met mechanische bel. Die heeft een factor van 3,5 als ik even vergelijk met de T65 met mech. bel.

Dan kom je flink boven de aansluitfactor van 5 voor een analoge lijn. Geldt ook bij aansluiten op phone 1 van het modem indien je internetplusbellen hebt.

De handigste en goedkoopste oplossing is: koop nog een losse DECT handset erbij en meldt deze aan op je basis. Daar kunnen nml tot max 4 handsets op aangemeld worden. En plaats deze handset op een centrale plek.

ENNE... draadloze handsets hoeven natuurlijk niet constant in de oplader te staan! Ze kunnen best een dag of 3 zonder opladen. Je kunt 'm dus altijd binnen gehoorafstand hebben.

*vlgs deze site is die Heemaf "norm 1951". Dan kan ie dus iig niet ouder zijn dan dat jaar.

Update 13:55 u.: bedoel je dit "artikel"?

Ja dat artikel inderdaad.

Nee het ging mij er juist om dat ik die oude telefoon puur voor de lol weer een functie geef, met moderne apparatuur is het natuurlijk een stuk gemakkelijker te realiseren. 

Die belastingsfactor is dus nog steeds iets wat tegenwoordig van toepassing is, ik had gehoopt dat omdat het niet meer inbellen betreft, het wellicht makkelijker kon maar helaas.

Bedankt in ieder geval,

P.

Niet aan te raden om anno nu zo'n telefoon aan te sluiten. Een ding is zeker, dan kan je de rest van de telefoons wel vergeten. Want mogelijk trekt die mechanische bel zoveel stroom dat de huidige lijn/aansluiting dat alleen al niet meer aan kan. Die zijn tenslotte nu gemaakt voor electronische bellen! 😉 En om daar nou een telefooncentrale voor te kopen... moet je nog uitkijken dat deze nummerweergave aankan bij een tweedehands. Zo'n (analoge) telefooncentrale heb je 2e hands misschien voor €25, maar ik zou die oude mooi voor de show laten hangen en moderne telefoons gebruiken.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +31
Ten eerste. Ik heb zoveel geschreven, ook op dit forum dat het artikel me (effies...) niet meer bij staat... :(

De draadloze set geldt voor de aansluiting als 1 toestel (factor 1,5). Daarnaast nog een modern vast toestel (factor 2,5).

En dan die oude Heemaf uit 1951 met mechanische bel. Die heeft een factor van 3,5 als ik even vergelijk met de T65 met mech. bel.

Dan kom je flink boven de aansluitfactor van 5 voor een analoge lijn. Geldt ook bij aansluiten op phone 1 van het modem indien je internetplusbellen hebt.

De handigste en goedkoopste oplossing is: koop nog een losse DECT handset erbij en meldt deze aan op je basis. Daar kunnen nml tot max 4 handsets op aangemeld worden. En plaats deze handset op een centrale plek.

ENNE... draadloze handsets hoeven natuurlijk niet constant in de oplader te staan! Ze kunnen best een dag of 3 zonder opladen. Je kunt 'm dus altijd binnen gehoorafstand hebben.

*vlgs deze site is die Heemaf "norm 1951". Dan kan ie dus iig niet ouder zijn dan dat jaar.

Reputatie 3
Badge +1
Ten eerste. Ik heb zoveel geschreven, ook op dit forum dat het artikel me (effies...) niet meer bij staat... Smiley Verdrietig

Nee het ging mij er juist om dat ik die oude telefoon puur voor de lol weer een functie geef, met moderne apparatuur is het natuurlijk een stuk gemakkelijker te realiseren. 

Die belastingsfactor is dus nog steeds iets wat tegenwoordig van toepassing is, ik had gehoopt dat omdat het niet meer inbellen betreft, het wellicht makkelijker kon maar helaas.

Bedankt in ieder geval,

P.

Reputatie 7
Badge +31

Calavera33 schreef op 17 jan '16 om 19:18u

Bedankt in ieder geval,

P.

Niet aan te raden om anno nu zo'n telefoon aan te sluiten. Een ding is zeker, dan kan je de rest van de telefoons wel vergeten. Want mogelijk trekt die mechanische bel zoveel stroom dat de huidige lijn/aansluiting dat alleen al niet meer aan kan. Die zijn tenslotte nu gemaakt voor electronische bellen! 😉 En om daar nou een telefooncentrale voor te kopen... moet je nog uitkijken dat deze nummerweergave aankan bij een tweedehands. Zo'n (analoge) telefooncentrale heb je 2e hands misschien voor €25, maar ik zou die oude mooi voor de show laten hangen en moderne telefoons gebruiken.

Reputatie 7
Badge +10
ik zou gewoon proberen wat er gebeurd als je alle telefoons parallel zet
dikke kans dat het gewoon werkt
in het slechtste geval werkt het niet

die oude telefoons hebben een grote (polyester) condensator in serie met de bel zitten, die reageert op die manier alleen op de bel-wisselspanning (bovenop de de gelijkspanning)

nu kan het wel zijn dat de belspanning uit het modem te laag is voor zo'n oude telefoon
onlangs was ik bezig om bij een toneelvereniging een soortgelijke best oude telefoon te laten bellen met een 1 naar 4 oude huiscentrale, dat werkte niet
de centrale deed het met nieuwere toestellen wel
met een flinke wisselspanning op de oude telefoon rinkelde-ie wel

Reputatie 3
Badge +1
Die bel deed het destijds al niet, ik vrees dat het 'm dus niet wordt ;)

Bedankt in ieder geval.

Reageer