Beantwoord

Phishing BRIEF op huisadres dat automatische incasso niet is gelukt

  • 10 October 2019
  • 5 reacties
  • 1147 keer bekeken

Klant ontving brief per post met de volgende inhoud:
===============================================================
Logo KPN
Postbus 70024, 3000 LE Rotterdam

*Naam klant*
*Straatnaam en nr.*
*Postcode plaats*
Herinnering

Geachte heer, mevrouw,

U betaalt uw Thuisbellen factuur met een automatische incasso. Deze incasso is helaas niet gelukt. Wij vragen u nu zelf het openstaande bedrag van €93,00 te betalen als u dat nog niet hebt gedaan.

Waarom is de incasso niet gelukt?
Het rekeningnummer is niet bekend. Om de volgende facturen automatisch te kunnen incasseren vragen wij u om uw rekeningnummer aan te passen via MijnKPN.

Om welke facturen gaat het?
Hieronder vindt u een overzicht van de openstaande facturen.

Factuurkenmerk Datum Bedrag in € Openstaand Saldo in €
*vast telnr.*-210 17-09-2019 93,00 93,00

Hoe kunt u betalen?
Betaal het openstaande bedrag van €93,00 voor 9 oktober 2019. Dat kan op 2 manieren:
  • Maak het openstaande bedrag zelf over naar rekeningnummer NL65 INGB 0000 6148 00 ten name van KPN THUISBELLEN ACM. Vermeld het betalingskenmerk 10*vast telnr.*0210
  • Onderteken de acceptgiro bij deze brief. Stuur de ondertekende acceptgiro daarna naar uw bank.
Betaal op tijd
Zorg dat u het openstaande bedrag op 9 oktober 2019 betaald hebt. Zo voorkomt u een 2e herinnering waarvoor €20,00 in rekening wordt gebracht.

Hebt u vragen?
Kijk dan op kpn.com/factuur. Daar vindt u meer informatie over het betalen van facturen

Met vriendelijke groet,
*handtekening*
Jörg Kramer
Directeur Klantenservice


===============================================================

Ik heb alle persoonlijke gegevens in de brief vervangen door *omschrijving*.

Deze klant beschikt niet over een kpn emailadres, belt via vaste lijn PSTN/ISDN zonder internet en is in het tweede kwartaal van 2019 overgestapt, met nummerbehoud, van Pretium naar KPN 'Belvrij Altijd'.

Opvallend is dat de abonnementskosten van KPN 'Belvrij Altijd' €44,00 p/m per twee maanden wordt afgerekend en het bedrag in deze phishingbrief dus redelijk lijkt te kloppen.

Ander opvallend gegeven is dat bij 'Waarom is de incasso niet gelukt?' het rekeningnummer ook daadwerkelijk is weggelaten.

Ik heb contact opgenomen met de KPN helpdesk en zij gaven aan het rekeningnummer niet te herkennen en de klant ook geen herinneringen te hebben verstuurd. De facturen zijn gewoon per automatische incasso betaald.

Deze klant heeft ook een digitenne abonnement en dit abonnement is gewoon inzichtelijk in de 'MijnKPN' omgeving. De abonnementsgelden worden per automatische incasso van hetzelfde rekeningnummer afgeschreven. Ook wordt er bij elke factuur van digitenne een email gestuurd naar het door de klant opgegeven emailadres (geen kpn adres).
Het 'KPN Belvrij Altijd' abonnement is echter niet inzichtelijk in de 'MijnKPN' omgeving en er komen ook geen emails aangaande facturen binnen. Het product 'KPN Belvrij Altijd' is ook niet toe te voegen aan de 'MijnKPN' omgeving van de klant. Het is voor de klant dan ook niet mogelijk om inzicht te krijgen in de gebelde nummers en eventueel gemaakte kosten door het bellen van nummers die buiten het 'Belvrij Altijd' abonnement vallen.
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 18 October 2019, 20:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Hoi @Twierem . Welkom op het forum.
Dat is een eigenaardige gang van zaken. Ik wil graag zelf ook even onderzoek doen. Kun je de missende gegevens in je profiel zetten zodat ik mijn eigen speurtochtje kan doen? Misschien vind ik toch een verklaring. Zo niet, zal ik hier uiteraard onze security van op de hoogte stellen.
Ik heb inmiddels de afschrijvingen met de klant nagelopen. Er zijn tot op heden enkel automatische incasso's uitgevoerd aangaande het Digitenne abonnement en niet voor het 'KPN Belvrij Altijd' abonnement. Dit laatste abonnement is ingegaan op of rond 21 juni j.l., wat je zou doen verwachten dat er inmiddels een automatische incasso had moeten plaatsvinden.

Maar dit is dus niet het geval en plaatst de brief toch weer in een ander daglicht. Al blijft het bij KPN onbekende rekeningnummer apart en oogt de brief ook wat vreemd. Ik verwacht nu eigenlijk dat er eind oktober een vergelijkbaar schrijven zal komen met een betalingsverzoek voor de periode 21/08 t/m 21/10.

Misschien heeft het iets te maken met het feit dat het een PSTN lijn betreft en kan het zijn dat het hele factureringsproces van deze dienst anders verloopt. Mogelijk dat daarmee voor de medewerkers van de helpdesk één en ander niet goed toegankelijk of inzichtelijk is en ook het rekeningnummer een stuk zeldzamer en onbekender is.

Ik zou de titel van deze post vooralsnog graag willen wijzigen in 'Mogelijke phishing brief ...' maar dat kan helaas niet meer.
De brief is inderdaad wel legitiem, @Twierem . Ik snap alleen nog niet waar het mis gaat.
Het vreemde is dat ik wel zie dat incasso's mislukt zijn maar vervolgens is er geen openstaand saldo. Dat is raar. Ik ga nu even contact zoeken met de facturatie afdeling en zal er zo spoedig mogelijk op terug komen.

Excuses voor de late reactie. Ik heb nog geen uitleg voor dit issue.

Ik wil je vragen om te bellen met de afdeling collections. Zij kunnen méér inzien en hopelijk een oplossing bieden. 

je kunt bellen met 0800 0402 → optie 2 → vervolgens inspreken ‘aanmaning telefonie’ of ‘factuur pstn’ . Op die manier kom je bij de juiste partij. 

Laat je weten hoe het afloopt?

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Zo niet, laat het weten!