Beantwoord

Probleem aansluiten Chicago duo pack op basisstation

  • 4 April 2020
  • 17 reacties
  • 1767 keer bekeken

Ik heb een Chicago duo pack gekocht. Na het uitpakken bleek dat 1 van de telefoons vlak naast het modem geplaatst moet worden, ivm verbinding met het modem via een kabeltje.

Aangezien wij de twee telefoons niet op dezelfde plek als het modem willen plaatsen, hebben wij een los KPN basisstation gekocht, zodat deze bij het modem neergezet kan worden en de twee telefoons op andere plekken geplaatst kunnen worden.

Op de website van KPN staat bij de beschrijving van het losse basisstation dat deze te combineren is met Chicago toestellen.

 

Nu lukt het niet om de telefoons aan te melden bij het basisstation, zowel niet automatisch als handmatig.

Wanneer ik het handmatig probeer, gaat het scherm met ‘aanmelden’ vanzelf weer weg en verandert er niets. Er komt geen getal (1 of 2) bovenin het telefoonscherm om te zien welk toestel het is (dat was met alleen de twee toestellen, zonder het extra basisstation wel te zien). Wat erg vreemd is, is dat de toestellen beiden wel reageren als ik kort op de knop van het basisstation druk, in dat opzicht lijkt alles dus wel in verbinding te staan. 

Intern bellen tussen de twee toestellen werkt niet.

 

Wanneer ik met mijn mobiele telefoon naar mijn huistelefoon bel, gaat dit zonder problemen. Andersom, bellen met de huistelefoon naar mijn mobiele telefoon, werkt ook zonder problemen.

 

De vraag is nu, hoe krijg ik mijn toestellen goed aangesloten op het basisstation, zodat er ook zichtbaar is welk toestel nr1 en welk toestel nr2 is en ook het intern bellen functioneert?

 

Bellen met KPN heeft niet tot een uitkomst geleid. Hier werd mij aangeraden de vraag te stellen op het forum.

Ook heb ik al alle stappenplannen voor het verhelpen van problemen gevolgd, stroom eraf halen, resetten, etc.

icon

Beste antwoord door PeterG 4 April 2020, 19:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Het zou gewoon moeten kunnen.

  1. Ga op een handset met de instellingen (handset aanmelden) zo ver totdat de pincode ingevuld moet worden, maar wacht hier mee.
  2. Druk op het LOSSE basisstation minimaal 10 sec. de pagingtoets in, hij komt nu in aanmeldstand.
  3. Je hebt nu een volle minuut om de handeling op de handset af te ronden. De pincode van het losse station is 0000. Dat is te wijzigen met een aangemelde handset. (maar waarom zou je).

1 en 2 wordt andersom uitgelegd in een handleiding maar ik vind het bovenstaand het handigst.

→ Gebruik de bij de duoset geleverde basis dus alleen nog als oplaadstation. Aansluiten van de phone verbinding is dan niet aan te raden.

 

Het zou gewoon moeten kunnen.

  1. Ga op een handset met de instellingen (handset aanmelden) zo ver totdat de pincode ingevuld moet worden, maar wacht hier mee.
  1. Druk op het LOSSE basisstation minimaal 10 sec. de pagingtoets in, hij komt nu in aanmeldstand.
  1. Je hebt nu een volle minuut om de handeling op de handset af te ronden. De pincode van het losse station is 0000. Dat is te wijzigen met een aangemelde handset. (maar waarom zou je).

1 en 2 wordt andersom uitgelegd in een handleiding maar ik vind het bovenstaand het handigst.

→ Gebruik de bij de duoset geleverde basis dus alleen nog als oplaadstation. Aansluiten van de phone verbinding is dan niet aan te raden.

 

 

Hallo Peter, 

Bedankt voor je reactie. Ik heb het direct geprobeerd, maar het heeft helaas niet geholpen.

 

Toch werkt het zoals uitgelegd. Ik heb in de laatste 20 jaren tientallen van dit soort aanmeldingen gedaan. (losse) basis in aanmelden zetten en vervolgens via het menu op een handset (per handset) de aanmeldprocedure volgen. Zoals de eerder vermelde 3 stappen (nu wel als 1 t/m 3 genummerd).

Het is een heel eenvoudig setje. Het kan zijn dat die handsets niet op een 2de, 3de, 4de basis aangemeld kunnen worden en dus zit de aanmelding op de duo-basis nu in de weg.

Afmelden is een beetje rigoureus maar kan wel. Laat de handsets aan staan. En meld ze af op de duo-set-basis, door… trek de stekker uit het stopcontact. Houdt de pagingknop ingedrukt terwijl je de stekker weer in het stopcontact doet. Dat is bij alle Gigasets de resethandeling, dus ik neem aan dat het bij deze ‘afgeleide’ ook zo is.
De handsets krijgen dan ook een afmelding en gaan knipperen met BASIS in de display.

Probeer ze nu weer eens aan te melden op het losse station volgens de procedure.

Automatische aanmelding is uitgesloten, dat kan alleen i.c.m. een basis-laadstation. De handsets moeten er dan namelijk zo’n 10 minuten op geplaatst worden. Bij dat losse basisstation kan dat niet.

Ik kan nog 2 andere oplossingen verzinnen:
1 De telefoonkabel tussen Experiabox en basis kan probleemloos tot 25 meter zijn.

2 Deze aankopen retourneren (dat kan binnen 14 dagen na aankoop). En een trio set kopen (je hebt dan ook één reservehandset wat een voordeel kan zijn)
De Gigaset A415A trio is zelfs eigenlijk goedkoper want kost net zo veel als de Chicago duo bij KPN. Nota bene: 1 handset meer én geïntegreerde beantwoorder, dat heeft de kpn chicago duoset niet.
De Gigaset AS405 - trio (zonder beantwoorder) is ook een leuke set.
( bol.com sets met 3 handsets )

Zelf zou ik nooit zoiets bij KPN kopen. De originele sets (Gigaset) zijn vaak stukken goedkoper (bij andere shops als Mediamarkt en Bol; meer keuze ook).

Voortaan eerst “wat wil ik”, dan “oriënteren” (bv advies via dit forum of anderszins), dan pas “kopen” lijkt mij handiger.

Reputatie 7
Badge +19

Hi @MarinusV, ik begrijp dat het koppelen van het basisstation dat je nieuw gekocht had niet lukt, dat is niet handig natuurlijk. Door alle drukte zijn we minder snel met reageren. 

Ik ben blij om te zien dat Peter al met je mee gezocht en gedacht heeft, en je tips en adviezen gegeven heeft! Ik ben benieuwd wat je nog geprobeerd hebt en wat het resultaat ervan is, ik weet zeker dat Peter het ook graag hoort. Laat je het ons weten? 

Soms helpt het door eerst de stekker van het basisstation uit het stopcontact te halen voor 20 seconden en daarna de spanning er weer op.

Handsets aanmelden via de eerder beschreven procedure werkt dan wel. 

Hou er rekening mee dat je binnen een minuut nadat je de aanmeldknop op het basisstation voor 10 seconden hebt ingedrukt, de handset via het instellingenmenu moet aanmelden.

 

Succes!

 

————

https:///www.telecomshop.nl

 

Hallo @PeterG en @Alexandra ,

Helaas is het wegens privé omstandigheden niet gelukt hier de afgelopen tijd nog achteraan te gaan.

Vandaag rustig nog eens de stappen van Peter doorlopen. Toch helaas weer zonder succes.

 

Heb de twee handsets eerst op beide basisstations afgemeld. 
Daarna volgens stappenplan beide telefoons handmatig aangemeld op het losse basisstation.
Beide telefoons werken dan weer gewoon als ik via mijn mobiel naar het huistelefoonnummer bel.

Maar nog steeds werkt ‘intern bellen’ niet.

Lees ik nu goed dat je twee basis stations gebruikt, dat word lastig omdat je maar 1 basis station kunt gebruiken, de rest moet een uitbreiding zijn, ik denk dat je tweede toestel nu contact maakt met het tweede basis station ipv de eerste, en dan kan die geen contact maken met de werkelijke basis.

Weet niet of de basis functie van de tweede basis is uit te schakelen, zodat ze alleen met de echte basis, degene die op het modem aangesloten is contact maakt.

 

 

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @MarinusV, dat kan gebeuren natuurlijk, toch jammer dat je er nog niet uit gekomen bent. We hebben gelukkig veel handige en behulpzame gebruikers hier op het forum, zoals Peter en ook Doornekamp. Ik hoop dat je snel de oplossing tegen komt. 

Heb de twee handsets eerst op beide basisstations afgemeld. 
Daarna volgens stappenplan beide telefoons handmatig aangemeld op het losse basisstation.
Beide telefoons werken dan weer gewoon als ik via mijn mobiel naar het huistelefoonnummer bel.

Maar nog steeds werkt ‘intern bellen’ niet.

Intern bellen werkt alleen als alle handsets op één basisstation zijn aangemeld.

Dus beide handsets op het losse basisstation aanmelden. Laat hierbij het Chicago basisstation stroomloos.

N.B. Mijn broer en gezin heeft geeneens een huistelefoon. Alle gezinsleden hebben een mobiel. Kunnen elkaar gratis bellen om twee redenen: één huishouden en bovendien allemaal onbeperkt bellen. De mobielen worden binnenshuis ook gebruikt.

Helaas, ook dit is niet de oplossing.

Beide toestellen weer afgemeld.

Chicago basisstation van de stroom af gehaald en gelaten.

Beide toestellen weer aangemeld bij losse basisstation.

Nog steeds werkt het niet.

 

N.B. Mijn gezinsleden hebben ook een mobiele telefoon. Als ik daar in huis gebruik van had willen maken, had ik wel voor die optie gekozen. Ik heb niet voor niets gekozen voor het gebruikmaken van de huistelefoon.

Nmi is het heel simpel, het basisstation komt bij het modem, daar zijn de telefoons op aangemeld.

En ergens anders is er een lader nodig, die heeft alleen een draad naar een stopcontact. Die lader kan ook een basisstation zijn die dan alleen als lader dienst doet. Ingewikkelder wordt het niet. Als de set werkend uit de doos komt dan . .  Ja ja achteraf geklets nu.

Maar, aanmelden van gigasets moet niet moeilijk zijn, goed spul nl.

Nmi is het heel simpel, het basisstation komt bij het modem, daar zijn de telefoons op aangemeld.

En ergens anders is er een lader nodig, die heeft alleen een draad naar een stopcontact. Die lader kan ook een basisstation zijn die dan alleen als lader dienst doet. Ingewikkelder wordt het niet. Als de set werkend uit de doos komt dan . .  Ja ja achteraf geklets nu.

Maar, aanmelden van gigasets moet niet moeilijk zijn, goed spul nl.

 

Dus om de twee telefoons te kunnen gebruiken, zonder er een naast het modem neer te zetten, moet een extra lader gekocht worden, ipv een extra basisstation? En het extra basisstation is dus voor niets aangeschaft?

Het is best lastig om me op de juiste manier te mengen in een al lopend gesprek ( daar heb ik in het echte leven ook wel eens moeilijkheden mee ) maar in dit geval lijkt het goed te gaan, even terug naar de begin vraag :

Ik heb een Chicago duo pack gekocht.

De basis daar daar van naast het modem, aansluiten, zou moeten werken, zo uit de doos.

Met de toestellen kun je het hele huis door en om te voorkomen dat je steeds naar het modem (meterkast ?) moet lopen is een extra lader nodig cq handig, of misschien 2 laders.

Erg simpel, eigenlijk, maar dat is met alles als je het eenmaal weet, en ieder z’n interesse en handigheid enzo . . .

 

NB, ik ben (ook) een vaste lijn gebruiker (maar dan niet via kpn, wegens de kosten).

PeterG mag alleen maar kpn producten gebruiken, dus van daar :-)

 

Het is best lastig om me op de juiste manier te mengen in een al lopend gesprek ( daar heb ik in het echte leven ook wel eens moeilijkheden mee ) maar in dit geval lijkt het goed te gaan, even terug naar de begin vraag :

Ik heb een Chicago duo pack gekocht.

De basis daar daar van naast het modem, aansluiten, zou moeten werken, zo uit de doos.

Met de toestellen kun je het hele huis door en om te voorkomen dat je steeds naar het modem (meterkast ?) moet lopen is een extra lader nodig cq handig, of misschien 2 laders.

Erg simpel, eigenlijk, maar dat is met alles als je het eenmaal weet, en ieder z’n interesse en handigheid enzo . . .

 

NB, ik ben (ook) een vaste lijn gebruiker (maar dan niet via kpn, wegens de kosten).

PeterG mag alleen maar kpn producten gebruiken, dus van daar :-)

 

 

Ik begrijp deze uitleg. Dank je wel.

Op de website staat dat het te combineren is met losse Chicago handsets. Als het losse basisstation niet werkt zoals ik in gedachten had, waar dient het dan voor?

 

Vreemd dat op de KPN website dit niet duidelijk beschreven staat en bovendien de KPN medewerker die ik toen direct gebeld heb, dit niet aangegeven hebben. 

Als ik direct geweten had dat dit niet werkte, had ik het binnen de termijn van 14 dagen terug kunnen sturen en had dat me flink wat kosten  (40 euro!) en behoorlijk wat frustratie gescheeld… 

 

Ik vermoed dat de eenvoudige handsets v.d. Chicago duopack niet compatibel zijn met de losse basis. Althans niet compatibel genoeg. (zie onder)

KPN beveelt deze handsets aan voor de losse basis. En Gigaset trouwens ook.

Een advies wat ik altijd gaf m.b.t. 2 handsets niet bij het modem had ik aanbevolen koop een Gigaset trio-set. En niet bij KPN. Dat is veel goedkoper dan vaste dect-telefoons bij KPN en zeker goedkoper dan met dat losse basisstation.

Voor de prijs van de KPN Chicago duo zonder antw.app. (59,95) heb je al een Gigaset trio met antw.app. (59,99). Het geïntegreerde antw.app. kán je gebruiken (bv bij vakantie) maar hoeft natuurlijk niet.

Verder: ik heb de basis met extra lang telefoonsnoer zo'n 3,5 meter van het modem staan. Het telefoonaansluitsnoer kan probleemloos wel 20 meter zijn. De handset ligt op het nachtkastje (het is alleen nog noodlijn hier). Die handset laad ik één keer in de 3 dagen overdag op de basis liggen. Dan kan ie er weer even tegen.

 

Nota Bene

Intern bellen tussen de twee toestellen werkt niet.

Ik denk dat het wel werkt als ze beiden op hun eigen basis aangemeld zijn.
Dan zijn ze idd niet volledig compatibel met de losse basis.

Volgens de GAP norm hoeft een fabrikant dat zelfs binnen hun eigen merk niet volledig te doen. GAP houdt in dat bellen en gesprekken ontvangen van een externe lijn mogelijk moeten zijn. Intern bellen valt er niet onder.

Ik heb daar de afgelopen jaren bij klanten v.d. plaatselijke telefoonwinkel ook problemen mee gehad. (aansluitproblemen).
Ik heb van 2002 tot 2017 aan huis diensten voor hen verleend m.b.t. DECT.

Even gekeken naar die Chicago duo, maar ik mis het knopje van het intern bellen op de navigatie knop, kun je er wel mee intern bellen eigenlijk, het staat ook niet in de (korte) omschrijving.

Dat kan wel, @Doornekamp33 .

Is INT. De zogenaamde displaytoets (de linker). Daar staat in sommige schermen INT bij. De 2 displaytoetsen hebben wisselende functies afhankelijk van wat je doet.

Zie meteen bovenaan de gebruikershandleiding (pdf).

INT = intern bellen