Vraag

pstn bij glasvezelaansluiting

  • 17 November 2020
  • 19 reacties
  • 922 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 6 reacties

Beste KPN,

KPN gaat een glasvezelaansluiting in mijn woning aanleggen. Volgens KPN Netwerk worden dan alle KPN-abonnementen na enige tijd overgezet van koper naar glasvezel.

Geldt dit ook voor mijn PSTN analoge-aansluiting? Zo ja, hoe gaat dat, want ik heb VDSL via de koperen kabel bij DDS.
Mvg,
Peter-Paul


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +24

DDS? Wie of wat is dat?

De digitale stad.

Reputatie 7
Badge +24

Digitale stad doet volgens mij alleen glasvezel. Maar maakt verder niet uit.

Waar zijn uw analoge toestelen nu mee verbonden? Met de Experiabox? Of met een splitter die voor de Experiabox zit?

Nee hoor, de digitale stad heeft ook VDSL-aansluitingen ( zie www.dds.nl).

Nee gebruik  een Fritz!box 7360 ( zo'n rampzalige Experiabox wil ik zeker niet!).

Maar het gaat over de PSTN-aansluiting. Er zit nu achter de splitter nog een vast toestel i.v.m.

het feit dat ik sleutelhouder van een alarmsysteem ben en ook bij stroomuitval ik bereikbaar moet blijven.

Internet via DSL heeft vele aanbieders maar er is maar 1 kopernetwerk, maar dat ter zijde.

Door melding via een telefoonlijn is naar mijn stellige mening iets uit het verleden, veel geld voor weinig zekerheid, door melding via IP (internet) heeft (kan hebben) een continue bewaking van de lijn, zgn polling.

Maar, de alarm wereld is (was ?) enorm conservatief met nieuwe ontwikkeling.

Ter info.

@ppj  Wat mij betreft zelfde commentaar als KeesYagi. Die PSTN functionaliteit wordt tegenwoordig ge-emuleert bij KPN (ePOTS). Misschien nog niet op alle plekken dat oude echte analoge apparatuur is uitgefaseerd, maar  apparatuur van 50+ oude techniek weer vervangen/emuleren kost natuurlijk het 1 en ander. Dat ga jij als klant betalen. Een analoge/ePOTS lijn is iets van 14 euro per maand. Misschien nu niet, maar vroeg of laat zal er verandering zijn, zoals nu dus met glasvezel. Als je overstapt naar glasvezel, zal je die telefoonlijn niet meer inclusief kunnen behouden. Het wordt dan iets aparts waarvoor KPN dus de 14 euro/maand apart/extra rekent. Kan je ook niet via website bestellen.

Allereerst bedankt voor de reacties tot nu toe. Maar we dwalen een beetje af van de oorspronkelijke vraagstelling.

 

Het gaat erom dat ik thuis bereikbaar blijf per telefoon, ook indien de stroom is uitgevallen. In geval van een glasvezelaansluiting in mijn huis en daar een telefoonverbinding over wordt gezet, heb ik apparatuur nodig dat op stroom werkt om bij mij de telefoon over te laten gaan.

In de huidige situatie is dat niet het geval: het (bel)signaal komt uit de KPN-centrale ook als de stroom thuis is uitgevallen.

Dus de vraag aan iemand van KPN:  zet KPN ook PSTN-aansluitingen automatisch over op glasvezel als deze aansluiting in mijn woning wordt aangelegd. In de info van KPN staat namelijk dat alle abonnementen van KPN binnen enkele weken worden omgezet.

Allereerst bedankt voor de reacties tot nu toe. Maar we dwalen een beetje af van de oorspronkelijke vraagstelling.

 

Het gaat erom dat ik thuis bereikbaar blijf per telefoon, ook indien de stroom is uitgevallen. In geval van een glasvezelaansluiting in mijn huis en daar een telefoonverbinding over wordt gezet, heb ik apparatuur nodig dat op stroom werkt om bij mij de telefoon over te laten gaan.

In de huidige situatie is dat niet het geval: het (bel)signaal komt uit de KPN-centrale ook als de stroom thuis is uitgevallen.

Dus de vraag aan iemand van KPN:  zet KPN ook PSTN-aansluitingen automatisch over op glasvezel als deze aansluiting in mijn woning wordt aangelegd. In de info van KPN staat namelijk dat alle abonnementen van KPN binnen enkele weken worden omgezet.

Je vaste telefonie abonnement wordt door KPN ook naar de glasvezel overgezet. Inplaats van de ‘telefoon’ apparatuur op die splitter aan te sluiten, sluit je die dan aan op een RJ11 poort op de router. Dat kost niks extra’s, MAAR dit werkt niet als er stroomuitval is thuis. Dat zal je zelf moeten regelen, b.v. door de router op een UPS of via een accu/batterij aan te sluiten. Of dus zoals gezegd, je vaste telefonie nog expliciet analoog houden, waarvoor KPN dan dus die telefoondraden nog actief houdt, ook beschermd tegen stroomuitval. Maar dat gaat je dus extra geld kosten, wellicht niet nu, maar op termijn ergens vanaf 2023 als KPNnetwerkNL begint met het afschakelen van de telefoondraden op locaties waar ze ook glasvezel hebben liggen.

Het punt over het alarm is al vaker ter sprake gekomen. Vandaar dat KeesYagi en ikzelf daar op focussen. Als je dat n.l. op de RJ11 poort van de router aansluit, werkt het lang niet altijd. Ligt sterk aan soort alarm en of er nog ondersteuning is van die fabrikant.

Als je het KPN vraagt, zullen ze jouw wel een extra ePOTS PSTN optie a 14 euro extra per maand willen verkopen. Let wel dat dit dus geen internet is, dus niet iets van KPN de InternetServiceProvider, maar van een geheel andere KPN afdeling die over fysiek netwerkbeheer gaat.

Ja en dat is nu juist wat ik niet wil ( telefonie van koper naar glasvezel).  Zolang ik geen schriftelijke reactie namens KPN ontvang, zal ik dus geen toestemming geven om de glasvezelaansluiting in huis te realiseren.

Wacht dus nog op een reactie van een KPN-medewerker.

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat een PSTN verbinding niet overgezet word. Naar glasvezel en dus VoIP. Maar een KPN medewerker moet dat maar even vertellen.

Ik bel hier wel via VoIP. En om de KPN Box van stroom te blijven voorzien bij stroomuitval heb ik een ups in de meterkast. 

Dat werkt goed, ik ben ook nog echt bereikbaar bij stroomuitval. 

Ja en dat is nu juist wat ik niet wil ( telefonie van koper naar glasvezel).  Zolang ik geen schriftelijke reactie namens KPN ontvang, zal ik dus geen toestemming geven om de glasvezelaansluiting in huis te realiseren.

Wacht dus nog op een reactie van een KPN-medewerker.

Iemand van KPN zal wel binnen enkele dagen reageren.

Voor alleen menselijke spraak, dus geen alarmen of V90 voicemodems, is de oplossing die Nick83 laat zien prima en voldoet KPN VoIP.

Reputatie 7
Badge +24

Overigens... dat iemand sleutelhouder is, en altijd bereikbaar moet zijn, dat wil nog niet zeggen dat er sprake is van een alarminstallatie. 

Overigens... dat iemand sleutelhouder is, en altijd bereikbaar moet zijn, dat wil nog niet zeggen dat er sprake is van een alarminstallatie. 

Inderdaad ja, heb de zin van 1 bericht nog eens herlezen.

De alarm installatie heeft (als het goed is) een bewaakte 12V accu er in, daar kun je een aftakking op maken om het modem te voeden. Zo heb ik dat jaren gehad. De accu gaat wel sneller leeg cq je moet een grotere accu gebruiken. Een UPS vind ik zelf minder fraai, daar gaat veel energie in verloren door het meerdere malen omvormen van DC naar AC en vv.

De vraag is natuurlijk of en zo ja hoe lang de apparatuur in de straatkasten ed nog blijft werken bij een grote elektriciteits uitval.

Het mooiste is om naast de communicatie via internet ook een GSM verbinding te hebben, maar dan nog ben je afhankelijk van zaken waar je geen invloed op hebt, maar ja, er is overal een grens aan.

Voor zo ver ik weet is kpn verplicht om overal een werkende telefoonverbinding te kunnen leveren, maar hoe dat werkt is niet omschreven dus dat mag ook een mobiel zijn, de aansluitplicht om overal in nederland via koperen telefoondraden te kunnen bellen is sinds een aantal jaren vervallen.

Ik denk dat een PSTN verbinding niet overgezet word. Naar glasvezel en dus VoIP. Maar een KPN medewerker moet dat maar even vertellen.

Ik bel hier wel via VoIP. En om de KPN Box van stroom te blijven voorzien bij stroomuitval heb ik een ups in de meterkast. 

Dat werkt goed, ik ben ook nog echt bereikbaar bij stroomuitval. 


Beste Nick83,

Bedankt voor je reactie.  Technisch is het best te realiseren dat je ook met VoIP bij stroomuitval bereikbaar blijft.  Maar daar hangt voor mij wel een ( onnodig) kostenplaatje aan vast t.o.v. de bestaande situatie.

Ik moet bovendien dan met twee aparte modems gaan werken: een voor mijn internet via DDS ( deze werken niet samen met KPN-glasvezel) en een modem van KPN voor de VoIP-aansluiting op de KPN-glasvezelaansluiting. Daarnaast zal ik dan 10 euro per maand extra kwijt zijn om de verbinding van DDS over de koperen kabel te handhaven (  huur voor instandhouding).

Reputatie 7
Badge +24

Euhm... je moet dat je telefoon nummer gewoon over laten nemen door KPN. Kost maar 2 euro per maand. Is ongetwijfeld veel goedkoper dan wat u nu heeft.

Euhm... je moet dat je telefoon nummer gewoon over laten nemen door KPN. Kost maar 2 euro per maand. Is ongetwijfeld veel goedkoper dan wat u nu heeft.


Nee, ik zal even kort uitleggen hoe de situatie nu is, dan begrijp je wellicht “het probleem”:

Mijn telefoonnummer ( voor bereikbaarheid alarm) is een analoge PSTN-aansluiting. Daar betaal ik 12,50 euro per maand voor. Over diezelfde aansluiting staat een VDSL-verbinding van DDS. Hierop heb ik mijn internet en 4 VoIP-nummers staan via de Fritz!box.
Wanneer de PSTN-aansluiting zou worden overgezet op KPN glasvezel, moet ik 10 euro aan KPN gaan betalen voor de huur van de koperen aders ( mijn internetverbinding via DDS).

Voor zover ik heb kunnen nagaan is een VoIP-verbinding van KPN niet via andere providers ( in mijn geval DDS) aan te sluiten, zodat ik dus een tweede modem nodig zou hebben voor de KPN VoIP-verbinding.

Ik moet dus moeilijk gaan doen met een UPS en een tweede modem plus 10 euro extra per maand gaan betalen t.o.v.  de bestaande situatie.

Hoi @ppj . Welkom op het forum.

Als dat PSTN nummer onder een  zelfstandig abonnement valt en jij geeft nergens aan dat je hier iets aan wilt veranderen zal het gewoon op koper blijven werken.

Wat de toekomst brengt, weet ik niet. We zullen in ieder geval nooit zonder jouw medeweten en uitdrukkelijke toestemming het nummer om-poorten naar glasvezel. KPN is wel begonnen met uitfasering van ISDN en PSTN. De tijdlijn hiervan is nog heel onduidelijk en ik verwacht dat jij nog wel een paar jaar van je analoge lijn gebruikt kunt maken. Maar garanties heb ik niet. 

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch  nog vragen hebben, weet je mij te vinden.