Beantwoord

PSTN lijn en alarm

• 27 maart 2018
  • 16 reacties
  • 2842 keer bekeken

Beste forumleden,
Mijn eerste berichtje hier.
Onlangs heb ik een alarmsysteem aangeschaft. Tevreden over het alarmsysteem. Alleen zit ik met een klein probleem waar ik zelf niet uit kom.
Het alarmsysteem kan op 2 manieren aangesloten worden. Met een SIM kaart en met een pstn lijn.
Zo gezegd, zo gedaan. Heb ik een belbudget lijn aangevraagd. Deze is dus ook sinds gisteren aangesloten en werkt. Het alarmsysteem werkt goed wanneer ik er een simkaart in stop. Ik kan het systeem opbellen en met mijn code vergrendelen, en ontgrendelen. Ook kan ik hiermee het alarm op afstand uitzetten mocht dit nodig zijn. De afgelopen weken heeft dit dus prima gewerkt op een kpn simkaart. Nu wanneer ik dus het alarm aansluit op het isra-punt gaat het alarmsysteem direct de lijn openen en na een 20tal seconden weer sluiten, en dit herhaalt zich continu. Trek ik de stekker uit het isra-punt is dit over. Heb dus als test het alarm aangesloten met een losse analoge telefoon en een splitter en eens gaan luisteren met die telefoon wat dat alarmsysteem nu werkelijk aan het doen is. Hij opent de verbinding en zegt telkens ''toets uw pincode in''. Dit terwijl het eigenlijk helemaal niet hoort, en de verbinding altijd stand-by moet zijn mocht je het alarm zelf opbellen.
Om een of andere reden houd het alarmsysteem die lijn continu open/dicht etc... Met het gevolg, dat wanneer ik dat vaste telefoonnummer bel, de lijn in gesprek is.
Het vreemde is ook nog eens, dat wanneer ik het alarmsysteem aansluit op mijn glasmodem (andere provider, Voip) het alarmsysteem feilloos werkt. En dit is naar mijn weten ook een doodnormale pstn lijn maar dan geconverteerd naar glas door het modem.
Ook wanneer ik een vaste telefoon aansluit op het isra-punt kan ik gewoon prima bellen en gebeld worden op de analoge kpn lijn. Jaren geleden voor dat we hier glas kregen, is deze lijn jaren gebruikt voor adsl/vdsl. Dus aan de lijn lijkt het mij niet te liggen?
Nu dacht ik, wellicht is de spanning op een ouderwetse pstn/pots aansluiting hoger en flipt dat alarmsysteem hem daarom. Dus heb ik er een 2tal splitters tussen gezet om dit enigszins te dempen. Helaas heeft dit geen baat gehad. Ook een ouderwetse POTS splitter ertussen gehad. Ook dit hielp niets. Het was te proberen... Het enige wat ik me nog kan bedenken, is dat het geen ouderwetse POTS lijn is maar van een nieuwer type analoge telefonie en hiermee het alarmsysteem niet weet om te gaan?? Volgens de oude vertrouwde papieren post van KPN is het wel een analoge lijn.
De fabrikant van het alarm geeft tot nu toe weinig respons. En ik dacht, ik probeer het hier eens. Nu ben ik zelf redelijk technisch, maar hier snap ik niets van.
Excuus voor het lange verhaal, maar wilde het wel zo duidelijk mogelijk uitleggen.
icon

Beste antwoord door jj1987 29 maart 2018, 14:01

Bedankt voor het meedenken. Ik heb zojuist een lijnmeting aangevraagd. Hieruit kwam naar voren dat er een fout is met de lijn. Fout in binnenleiding. Hiervoor komt morgenochtend een monteur. Ik zal dit bezoek afwachten en de uitkomst hiervan op het forum posten.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Hoi jj1987. Niks mis met een lang verhaal. Ik heb het met interesse gelezen.
Ik kan momenteel alleen mobiele abonnementen van je vinden. (en een digitenne abonnement, zo te zien ) Ik heb nog even doorgezocht met je postcode en huisnummer maar ik kan bij ons geen analoge lijnen vinden. Neem je die wel bij KPN af? Ik wil je graag verder helpen maar het lijkt er op dat ik geen relevante info kan vinden :'(

Reputatie 7
Bij welke provider heb je vaste telefoon indien je die via de koperlijn betrekt? Duidelijk niet bij KPN (gezien de gegevens die Erwin vond)

Je zegt glasvezel aansluiting te hebben. Dan heb je daar op het modem gewoon (2) pstn aansluitingen (phone). Sluit daar dan het modem op aan.
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb wel degelijk een analoge aansluiting aangevraagd en actief. De glasvezel neem
Ik via een andere provider af. Namelijk xs4all. De telefoon aansluiting op de xs4all fritzbox heeft daar niets mee te maken. Heb daar wel een VoIP lijn (via phone1 aansluiting) maar die gebruik ik voor mijn vaste telefoon met een ander nummer. Heb de brieven van de aansluitdatum van de analoge kpn lijn hier liggen. De aansluiting werkt verder wel prima. Alleen op een of andere manier niet met mijn alarm.
De lijn is vanaf 26-3 naar mijn huis overgezet (verhuizing). Digitenne heb ik vroeger gehad maar nu inmiddels al wat jaartjes niet meer. Waarom die analoge lijn dan niet zichtbaar is in het systeem is mij dan weer een raadsel.
Reputatie 7
Badge +10
Vreemd . . .
Het enige wat ik kan verzinnen is dat de gelijkspanning van de PSTN lijn anders(om) is gepoold.
Je kunt proberen wat er gebeurd als je de 2 aders omdraait, dat zou niets uit moeten maken maar toch interessant om te proberen.

En voor zo ik het begrijp zou de alarm-fabrikant hier naar moeten kijken.

Als je ook een GSM doormelding hebt dan is een PSTN-lijn echt zonde van het geld.
Reputatie 7
Badge +30
Vreemd . . .
Het enige wat ik kan verzinnen is dat de gelijkspanning van de PSTN lijn anders(om) is gepoold.
Je kunt proberen wat er gebeurd als je de 2 aders omdraait, dat zou niets uit moeten maken maar toch interessant om te proberen.

En voor zo ik het begrijp zou de alarm-fabrikant hier naar moeten kijken.
Is dit niet te meten?
Bedankt voor de antwoorden. Aan de aansluiting (ISRA) is niets veranderd, Het is een aansluiting met 2 RJ11 uitgangen.Zie de afbeelding, Zoals eerder aangegeven werkt deze aansluiting wel met een gewoon toestel.

Reputatie 7
Badge +10
Jaha, maar heb je al geprobeerd om de draden te verwisselen, de losse draden dus, als alles op plugjes zit dan zal je even iets moeten improviseren, kabeltje doorknippen en aanstrippen oid.

Maar over de ONzin van een analoge lijn :
zoek op :
alarm keesyagi site:forum.kpn.com
( compleet invoeren in een zoekmachine )
We gaan het eens proberen!
Reputatie 7
Digitenne heb ik vroeger gehad maar nu inmiddels al wat jaartjes niet meer. (...) Waarom die analoge lijn dan niet zichtbaar is in het systeem is mij dan weer een raadsel.Wel apart. Het Digitenne abonnement ziet Erwin dan juist weer wel in de systemen.
De KPN systemen zijn naar mijn mening vaak verwarrend. Staan vaak oude gegevens in, Van oude abonnementen en oude bewoners.
Reputatie 7
Badge +18
Ze zijn een stuk verbeterd, jj. ;-)

Tegenwoordig is er één centraal systeem en daar vind ik toch meestal in wat ik zoek :-)
Gelukkig kon je me prive nog het een en ander aan info verstrekken en heb ik de lijn in beeld ( ik verwacht dat deze gegevens binnenkort gekoppeld worden )
Ik kan je mededelen dat dit een standaard PSTN lijn is waarover zo'n dienst als jij beschrijft moeiteloos zou moeten kunnen draaien. Aangezien KPN niet meer heel actief met alarmlijnen is, kan ik inhoudelijk niet meepraten over het vervolg van jullie discussie. Ik kan je alleen mededelen dat dit dus 'zuivere' analoge lijn is 🙂 Ik hoop dat de andere suggesties voor een oplossing zorgen en anders toch even het alarmbedrijf aan z'n mouw trekken.

Bedankt voor het meedenken. Ik heb zojuist een lijnmeting aangevraagd. Hieruit kwam naar voren dat er een fout is met de lijn. Fout in binnenleiding. Hiervoor komt morgenochtend een monteur. Ik zal dit bezoek afwachten en de uitkomst hiervan op het forum posten.
Zoals beloofd een update. KPN monteur is geweest. Heeft de lijn doorgemeten en daar mankeert niets aan. We zijn er achter gekomen dat de lijnspanning op een analoge kpn lijn hoger is dan op een analoge aansluiting van een modem. Het alarmsysteem kan niet met deze hogere spanning omgaan en slaat hierdoor op tilt. Het blijft een vaag verhaal, maar het is toch echt zo. Dit is dan wel een mankement aan het alarmsysteem en niet vanuit kpn en dit probleem staat nu uit bij de leverancier van het alarm. Monteur was zo vriendelijk om het afdekkapje van het isra punt te vervangen en daarbij ook het aansluitblokje in het isra punt. Kapje was gammel, en provisorisch vastgemaakt door de vorige bewoners van dit huis. Kortom pluim voor de monteur!👍🏼 Bedankt voor het meedenken allemaal. Wat mij betreft opgelost (wbt kpn).
Reputatie 7
Persoonlijk zou ik die alarminstallatie gewoon via de Fritz!Box aansluiten, ook dat is een "gewone" analoge aansluiting.
Het enige nadeel is dat bij een stroomstoring jouw alarminstallatie niet kan communiceren met de buitenwereld. Mijn vraag is dan: Hoeveel stroomstoringen heb je gehad in de afgelopen vijf jaar en weegt dat op tegen de maandelijkse kosten van dat BelBudget abonnement?

Mijn ouders dachten ook een BelBudget abonnement nodig te hebben voor hun alarmcentrale, maar ook die draait gewoon via de tweede telefoonpoort van de Experia Box.
Reputatie 7
Badge +10
@jj1987Goed dat je er op terug komt en het ons laat weten.
Het verbaasde me al dat iemand (wie?) het onderwerp op voorhand al had aangemerkt als "opgelost", hoe wie/wat/waar dat werkt vraag ik me al langer af.

Maar goed, ik was redelijk warm dus, heb je nu al geprobeerd om de 2 draden te wisselen ?????
De KPN is dus voor niets geweest, dat vermoedde ik al, nu maar hopen dat ze geen rekening sturen, of juist wel want anders betalen de overige klanten dat met elkaar :-/
Maar dat is best lastig in dit soort situaties, doet me denken aan mjjn situatie van jaren geleden, graafwerkzaamheden in de straat, ik zag de kabeleinden die door de graafmachine stuk was getrokken, helpdesk " hoe lang is de kabel naar uw isra punt ?, grrrrr.
Toen moest ik duidelijk vertellen voor de opname dat ik alles geprobeerd had alvoor er een monteur in actie zou komen, want andersssss. . . .

Doormelden via een kieslijn is natuurlijk achterhaald, op welke manier dan ook,, komt uit de tijd dat er niets anders was.
Dat is nl eenrichtingsverkeer, geen bericht is geen slechts nieuws maar meer niet.
Via IP is een continue monitoring mogelijk, en dan als backup een mobiele telefoon, die mogelijk heb je toch ook lees ik in de openings post.
@wjb Dat gaat ook nadat het contract is afgelopen ook wel gebeuren. Het nummer zal ik dan wellicht porteren naar een VoIP lijn.

@KeesYagi Draden omgewisseld in het stekkertje. Echter bood dit geen oplossing. Kpn heeft geen kosten in rekening gebracht. Dit omdat hij het isra punt vervangen heeft. Kapje was gammel en door de vorige bewoners eens losgehaald. En aangezien dat type isra punt wat ik heb éénmalig open gemaakt kan worden. Dit omdat het mechanisme wat erin zit dan afbreekt. Logisch ook want een klant hoort er officieel ook helemaal niet aan te rommelen. Dat je het alarm aansluiten op deze manier achterhaalt vind heb je al meermaals verteld. En ja, nu is er geen live monitoring. En is het eenrichtings verkeer. Veel duurdere systemen (gecertificeerde) hebben dat wel, maar dan heb je het over een heel andere prijsklasse. Dan ben je aangesloten op een meldkamer, en kunnen ze de lijn in de gaten houden. Maar hier zie ik voor mijzelf het nut niet van in. Ben immers geen bedrijf met een waarde aan spullen van miljoenen. Via ip moet je een noodstroomvoorziening hebben zodat je modem door blijft werken bij stroomuitval. Voor een situatie waar ik mijn alarm wil inzetten niet gewenst. Het systeem belt 2 telefoonnummers bij een alarm. Van monitoring geen sprake. Er zit een simkaart in, puur als backup. De analoge pstn lijn is zeker een ouder systeem, maar zeker nog niet dood. Een enkelvoudige telefoonlijn wordt nog steeds gebruikt. Bijv voor ouderen zonder internet, liften etc. De meeste consumenten alarm systemen hebben een analoge aansluiting. Of een optionele pstn kiezer. Dus is mijn idee voor het aanvragen van een pstn lijntje van 12,50 per maand zo gek nog niet. Een Sim-only abonnement of een VoIP lijn zijn dan een paar euro goedkoper, maar ook minder veilig. En ja, de kans is klein dat er een stroomstoring komt en er een inbraak is. Het isra punt zit trouwens in mijn situatie op 20cm afstand van de alarmcentrale. Dus was voor mij de keus al snel gemaakt.

Reageer