Vraag

PTT telefoon aansluiten

  • 18 March 2019
  • 52 reacties
  • 6447 keer bekeken

Ik wil graag een PTT telefoon aansluiten in huis, maar wij hebben geen PTT stopcontact. Zijn die gemakkelijk aan te sluiten en kan ik de telefoon dan ook gelijk gebruiken?

alvast bedankt voor de reacties.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

52 reacties

Reputatie 7
Heb je al een Internet (en TV) abonnement bij KPN?
Zo ja, dan sluit je een telefoon aan via de telefoonpoort van de Experia Box.

Of zo'n oud draaischijf PTT toestel daarop ook werkt ... ik heb mijn twijfels.
Heb je misschien een foto van het toestel? Plus een afbeelding van de stekker die er aan zit?
Die oude toestellen werken vaak met een pulse technologie. Dat gaat niet werken in samenwerking met een experiabox.
Heb je al een Internet (en TV) abonnement bij KPN?
Zo ja, dan sluit je een telefoon aan via de telefoonpoort van de Experia Box.

Of zo'n oud draaischijf PTT toestel daarop ook werkt ... ik heb mijn twijfels.
Ja dat hebben we! Ik zal het proberen
Heb je misschien een foto van het toestel? Plus een afbeelding van de stekker die er aan zit?
Die oude toestellen werken vaak met een pulse technologie. Dat gaat niet werken in samenwerking met een experiabox.

Ik heb op andere sites gelezen dat er een soort omvormertje tussen moet. Kan dat een oplossing bieden?
Die werkt alleen op een ouderwetse analoge pstn (pots) aansluiting.
Op moderne aansluitingen (phone-poort o.h. modem) werkt een draaischijf niet. Ook de mechanische bel zal niet werken; het modem levert niet de benodigde belspanning.

Een puls > toon omvormer, die je zelf moet inbouwen want ze zijn alleen als printplaatje te koop (met veel moeite anno 2019), zal alleen voor uitgaand bellen een oplossing zijn.

Overigens vond ik áltijd het kiezen met de draaischijf dramatisch; was altijd halverwege kwijt waar ik was in het nummer. Toen pulstelefoons met druktoetsen kwamen hadden wij die dan ook snel in huis. En niet veel later toonkiezen.
Met een oude fritzbox is het eenvoudig en voordelig te doen.
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet
Reputatie 7
Met zo'n converter moet je er dan ook kunnen komen.
http://www.phone-master.nl/Dialgizmo/DIALGIZMO.html
Reputatie 2
Badge
Met zo'n converter moet je er ook kunnen komen.
http://www.phone-master.nl/Dialgizmo/DIALGIZMO.html

Een nieuwe telefoon is goedkoper. 🙄
Met een oude fritzbox is het eenvoudig en voordelig te doen.https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet
Wil je hiermee ook zeggen dat er Fritzboxen bestaan die pulskiezen ondersteunen?
Veel mooie suggesties, lees ik. Ik hoop dat het je gaat lukken om het toestel aan de praat te krijgen!

Met een oude fritzbox is het eenvoudig en voordelig te doen.Wil je hiermee ook zeggen dat er Fritzboxen bestaan die pulskiezen ondersteunen?

Voor zo ver ik weet doen ze dat allemaal, ik heb door de jaren heen vele typen gebruikt.
Maar iig de oude die je nu voor niets of heel weinig kan oppikken doen het zeker.
Bedankt voor alle reacties! Het is gelukt. Bedankt allemaal
Bedankt voor alle reacties! Het is gelukt. Bedankt allemaal
Hoe dan?
Ik heb ook nog 2 van dit soort (antieke) toestellen maar b.v. geen Fritzbox meer.
We zijn nu wel benieuwd hoe je het voor elkaar hebt gekregen, @Bartjuh0328 . 🙂
Ik dacht dat ik het had opgelost. maar het heeft niet mogen baten. misschien dat jullie mij verder kunnen helpen. via de KPN chat kunnen ze mij niet helpen. zij zeggen dat KPN deze vorm van bellen niet meer ondersteund😥. dat vind ik erg raar. ik heb bij mijn opa en oma geprobeerd hem aan te sluiten en daar werkt hij wel. zij hebben nog een ouderwetse PTT aansluiting. bij ons thuis lukt het helaas niet. hebben jullie misschien nog ideeën hoe ik het kan oplossen. ik zou het erg jammer vinden als ik hem niet meer kan gebruiken. als ik hem bij ons thuis aansluit hoor ik ook geen kiestoon. ik heb er al een pulse-to-tone- conventer in aangesloten.

alvast bedankt voor de moeite.
Hallo @Bartjuh0328 ,
Ik heb ook nog zo'n T65 en ook aangesloten gehad op de tel1-poort van het modem en krijg gewoon een kiestoon, je kunt er alleen niet meer mee bellen, maar wel gebeld worden.
Om de bel te activeren moet je de draad in de stekker die op EB zit aansluiten op B en dan hoor je de bel, waarvan je de geluidsterkte onder het toestel kunt regelen.
Succes☺️
@Jan-D heeft u misschien een foto hoe u hem heeft aangesloten. Als ik mijn telefoon namelijk aansluit op tel-1 aansluiting hoor ik zelfs niet eens een kiestoon.
Hallo @Bartjuh0328 ,
Ik heb nog een contrastekker voor de telefoonstekker met aan de andere kant een RJ11-plug voor in het modem.
Misschien is makkelijker voor jullie als ik een paar foto’s

Misschien is makkelijker voor jullie als ik een paar foto’s


De kleuren zijn niet goed aangesloten.
Zwart en geel zijn in eerste instantie niet nodig. Alleen rood en groen. Volgens somminge info m.b.t. RJ11 connector moet groen op pin (a) en rood op pin (b).
Het is wisselspanning, omwisselen van rood en groen is daarom geen groot probleem. Maar het zal vast wel ergens netjes beschreven zijn op de 1 of andere website.
Hallo @Bartjuh0328 ,
Met onderstaande contrastekker:


Doe in deze contrastekker de telefoonstekker die aan de telefoon zit en doe een telefoonkabel tussen de contrastekker en de tel1 poort van het modem en sluit in de stekker van de telefoon de bedrading aan zoals ik heb beschreven, verplaats dus het draadje die nu op EB zit naar de B-aansluiting om de telefoon te kunnen laten rinkelen.
Ik dacht dat ik het had opgelost. maar het heeft niet mogen baten. misschien dat jullie mij verder kunnen helpen. via de KPN chat kunnen ze mij niet helpen. zij zeggen dat KPN deze vorm van bellen niet meer ondersteund😥. dat vind ik erg raar. ik heb bij mijn opa en oma geprobeerd hem aan te sluiten en daar werkt hij wel. zij hebben nog een ouderwetse PTT aansluiting. bij ons thuis lukt het helaas niet. hebben jullie misschien nog ideeën hoe ik het kan oplossen. ik zou het erg jammer vinden als ik hem niet meer kan gebruiken. als ik hem bij ons thuis aansluit hoor ik ook geen kiestoon. ik heb er al een pulse-to-tone- conventer in aangesloten.

alvast bedankt voor de moeite.

Het klopt wel. Via een modem werkt een (ouderwetse) pulstelefoon niet. En ook de bel (mechanisch) zal het bij KPN via de Experiabox waarschijnlijk niet doen.
Alleen een gewone telefoonaansluiting, zoals bij je oma, werkt er nog mee. Met puls en een sterkere belspanning voor de bel. Bij de productie v.h. modem wordt uitgegaan van toon (al meer dan 30 jaar de kiesnorm!) en van een electronische bel. En iets moderner toestel, uit begin '90 de Genève 12, werkt al wel op de Experiabox.
Ikzelf zou, indien mogelijk, toch een T65 TDK op de kop zien te tikken. Dat is al een stuk beter aan te sluiten op de Experiabox. (TDK=ToonDruktoetsKiezen)

Hier vind je veel tips om zo'n jaren '1960 (!) toestel eventueel toch aan te sluiten. (psst, kijk ook via 'afbeeldingen'. De aansluitingen A en B zouden met de modem verbonden moeten worden; EW dan weer op B, dan werkt de bel, volgens Bartjes. Met een losse puls/toon-converter ertussen zou kiezen ook mogeijk moeten zijn, zie matilo.nl: bellen met draaischijf)

Wel apart: je zou toch wel een kiestoon moeten horen. Ik kan van hieruit natuurlijk niet de bedrading controleren. Het is natuurlijk ook geen standaard 2-draads aansluiting in dat toestel. Als ik bij mensen thuis kom geef ik hier overigens ook geen hulp/ondersteuning meer bij.

Sluit overigens geen andere toestellen aan; de aansluitfactor van een T65 is al het maximum van de Experiabox (2,5 danwel 25).
Hallo @PeterG ,
Wat ik al eerder binnen dit topic schreef, mijn T65 werkt perfect op het v10 modem.
Alleen het kabeltje van EB verplaatsen naar B binnen de stekker en de belfunctie werkt ook.
Je kunt alleen gebeld worden en niet zelf bellen i.v.m. puls bij Telfort/KPN.
Toen ik nog bij Ziggo klant was kon ik er met een gelijke aansluiting op de tel1-poort van het modem wèl mee bellen.
Ik draaide het nummer van mijn mobiel en, warempel, de telefoon ging over bij de mobiel☺️
Reputatie 7
Wat ik al eerder binnen dit topic schreef, mijn T65 werkt perfect op het v10 modem.
Alleen het kabeltje van EB verplaatsen naar B binnen de stekker en de belfunctie werkt ook.
Je kunt alleen gebeld worden en niet zelf bellen i.v.m. puls bij Telfort/KPN.

En dat zou betekenen dat je met zo'n pulse - tone converter ook zou moeten kunnen bellen met een T65.