Beantwoord

SIP Wachtwoord instellen niet mogelijk

  • 17 August 2020
  • 50 reacties
  • 878 keer bekeken

Beste forum,

 

Ik heb sinds gisteren particulier bellen bij KPN.

Nu wil ik via mijn 3CX centrale naar buiten bellen over het VoIP netwerk van KPN. Maar daarvoor moet ik bij de Service Tool VoIP Credentials een SIP Wachtwoord aanmaken.

Maar telkens als ik een wachtwoord probeer in te stellen krijg ik de volgende melding:

Er is een fout opgetreden

Hierdoor kunnen we je helaas nu niet verder helpen. Probeer het op een later tijdstip nogmaals.

Ik heb het vandaag al meerdere malen geprobeerd op verschillende tijdstippen, maar zonder succes.

Komt dit misschien doordat ik geen experia box gebruik? Of is er iets anders aan de hand?

 

met vriendelijke groet

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 18 August 2020, 14:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

50 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Ruud, welkom! Ik vermoed dat jouw bestelling nog niet helemaal is afgerond in ons systeem. Dan werkt de servicetool nog niet. Telefonie werkt al wel als je een telefoontoestel aansluit op de Experia Box?  Vul alsjeblieft je forumprofiel in en reageer hier als je dat gedaan hebt. Dan kijk ik dit even na.

Reputatie 7
Badge +8

@Ruud Moonen  Wat Erik zegt had ik ook ik had nog een wijziging lopen en kon het ook niet veranderen.

En wat mij ook opviel is bij mijn ouders kon het pas na een maand en dan ook precies een maand lid zijn kon ik het wijzigen ik had ook me experia box er niet aan zitten en kon wijzigen als je maar op de kpn verbinding zit.

@Erik_ 

De telefoon werkt inderdaad wel als ik hem op de Experiabox aansluit.

Maar die wil ik er niet tussen laten zitten omdat hij niet zo goed schakeld met de rest van mijn netwerk apparatuur.

 

met vriendelijke groet

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de gegevens, Ruud. De levering is compleet, dus van daaruit zou het moeten werken. Wat ook onderstreept wordt door het feit dat telefonie het wel doet op de Experia Box (dat was ook het doel van de vraag :D ).

Wat gebruik je verder als router in plaats van de Experia Box? In de basis moet de tool gewoon werken, ook met een andere router (dat is immers het hele doel), maar zou je eens willen testen of je de foutmelding ook krijgt als je de Experia Box aansluit op het glasvezelkastje en dan daar de laptop/computer op waarmee je de tool opent?

Mocht het daarmee, en eventueel andere browsers, nog steeds niet werken, laat het weten. Dan kan ik dit verder uitzetten.

 

Menno, dat van je ouders is ook vreemd. Je hoort het gewoon gelijk vanaf dag één te kunnen wijzigen.

Reputatie 7
Badge +8

@Erik_  Was bij hun ook precies een maand net zoals bij mij (ik had dan tussendoor nog wel een wijziging gedaan maar nadat die was afgerond werkte het bij mij ook niet)

Reputatie 3
Badge

Mijn ouders zijn sinds 07-06-2021 over naar KPN

diensten waren prima werkend. Zowel internet, iptv en telefoon via de FON aansluiting van de Expedia.

sinds gisteren ben ik bezig te vervangen voor een fritz gaat hun (en mijn) voorkeur naar uit.

iptv en internet feilloos. Echter de SIP servicetool niet. Krijgen steeds de volgende foutpagina te zien:

 

ongeacht of we via WiFi of UTP verbonden of fritzbox of experiabox v12
contact gehad met 0800 0402 konden niet anders dan een melding over deze webpagina doorzetten naar de backoffice. Dit issue is namelijk alleen voor de techdesk. Die dienst nemen mijn ouders niet af. 

 

Beetje vreemde gang van zaken, want een vrije modemkeuze is niet techdeskafhankelijk. Daarbij weet ik wel hoe een frtzbox geïnstalleerd moet worden. De servicetool van KPN zelf geeft dit issue.

 

weet iemand raad ?

ben ook niet dagelijks bij mijn ouders om het even te testen, dus deze storingsmelding komt niet lekker uit.

Reputatie 6
Badge +9

Aan je screenshot te zien heb je een VPN draaien. Zet die eens uit en check of je de melding dan nog hebt

Reputatie 3
Badge

@Vulpen 

 

dank voor de tip. Maar ook op devices zonder VPN speelt dit issue. 
screenshot heb ik gemaakt op laatste device (met vpn)

 

 

in mijn thuisomgeving werkt het trouwens met de device met vpn wel goed

 

Bij mijn ouders , ongeacht welk device… met/zonder VPN, met of zonder verbinding via UTP… geen succes. De foutmelding blijft

Reputatie 7

in mijn thuisomgeving werkt het trouwens met de device met vpn wel goed

Dan zal die VPN wel split tunneling gebruiken waarbij alleen verkeer richting een specifieke IP range door de tunnel loopt en al het overige verkeer gewoon buiten de VPN tunnel naar Internet, of de VPN server staat ook binnen het KPN netwerk en je kijkt naar de gegevens van de aansluiting waar de VPN server staat.

Kijk eens wat jouw publieke IP adres is met en zonder VPN verbinding. Zijn die verschillend?

De servicetool zou niet mogen werken via een VPN verbinding naar een VPN server buiten het KPN netwerk.

 

Heb je overigens de SIP servicetool wel nodig, ik dacht dat er ondertussen een KPN wizard was op de FRITZ!Box die de telefooninstellingen automatisch configureert.

Reputatie 3
Badge

@wjb 

 

dank voor de info. Even ter verduidelijking ook op devices zonder VPN heb ik dit probleem bij mijn ouders. Laptop W10, Chromebook, desktop en 4 mobieltjes geprobeerd en mijn IPad dus 

alleen heb ik daar de screenshots mee gedaan. Het device is een iPad van de zaak. Voor privé verkeer is mijn ip adres gewoon mijn kpn IP adres of waarmee ik verbind. De vpn isalleen voor zakelijk verkeer en onderdeel van Citrix omgeving waar ik op inlog.

nadeel van deze embedding is dat de vpn logo altijd aanstaat, maar alleen actief is als ik opwerk inlog

 

de wizard, is dat onderdeel van dehandleiding fritzbox installeren vanKPN?
als dat zo is, zit daar dus de servicetool achter verstopt in stap 3B…. Want daar gaat het dus ook verkeerd met deze,de foutmelding.

 

een andere wizard ken ik helaas niet

Reputatie 7

Even ter verduidelijking ook op devices zonder VPN heb ik dit probleem bij mijn ouders. Laptop W10, Chromebook, desktop en 4 mobieltjes geprobeerd en mijn IPad dus alleen heb ik daar de screenshots mee gedaan.

Ik snap dat bij jouw ouders thuis alle apparaten tegen dit probleem aanlopen.

Mijn opmerking was alleen om aan te geven waarom het met jouw VPN verbinding wel goed gaat maar dat daarmee dus niet gezegd is dat het met een VPN verbinding altijd goed zou gaan.

 

Het device is een iPad van de zaak. Voor privé verkeer is mijn ip adres gewoon mijn kpn IP adres of waarmee ik verbind. De vpn isalleen voor zakelijk verkeer en onderdeel van Citrix omgeving waar ik op inlog.

nadeel van deze embedding is dat de vpn logo altijd aanstaat, maar alleen actief is als ik opwerk inlog

De VPN maakt dus gebruik van split tunneling, zeer gebruikelijk voor zakelijke VPN verbindingen.

 

de wizard, is dat onderdeel van dehandleiding fritzbox installeren vanKPN?
als dat zo is, zit daar dus de servicetool achter verstopt in stap 3B…. Want daar gaat het dus ook verkeerd met deze,de foutmelding.

Ik heb die handleiding nog nooit onder ogen gehad maar ik neem aan dat in die handleiding staat dat op de FRITX!Box de wizard doorlopen moet worden waarbij voor KPN gekozen moet worden.

Staat die handleiding ergens online?

 

Bel ook eens met klantenservice op 0800-0402 en vraag of er nog een order open staat voor de aansluiting van jouw ouders.

Reputatie 3
Badge

@wjb 

er zijn 2 handleidingen :

 

Bij fritz zelf : https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-op-de-aansluiting-van-kpn-configureren/

 

bij KPN : https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/vrijekeuze/fritz-box-7590

 

in beide methodes/wizards moet je een keer via de servicetool.  Geen uitzondering daarop.

en die tool loopt dus vast op de foutmelding.

 

ook al gecontact gehad met 0800 0402.  Laatste order is afgerond op 07-06. Was het eerste waar ik naar vroeg na info vanaf dit forum. Zo ook weet ik dat er een sms verzonden kan worden met je gegevens . Echter dat gaat via de techdesk . En aangezien mijn ouders de dienst techdesk niet genomen hebben, wordt je daar nietgeholpen. Dat op zich is logisch.

 

Maar de benadering vind ik  raar. In de zin dat vrije modemkeuze niet afhankelijk mag zijn van abbo op de techdesk. Het is je recht. En ik weet wel hoe je een fritzbox moet aansluiten . Meerdere malen succesvol gedaan. Alleen daar moet je provider aan meehelpen (dus door de tool). Maar die moet dus wel werken.

 

hoop dat een van de kpn moderators meeleest en wat kan betekenen. 

Reputatie 3
Badge

Nu veelvuldig contact gehad met KPN via 0402 en via twitter.

 

Ze gaan hier niet mee helpen. Je moet de dienst techdesk afnemen voordat ze je gaan helpen. 

volgens mij stellen ze hiermee voorwaarden aan vrije modem gebruik die ze niet mogen stellen. Vind dit wel erg ver gaan.

 

ik wil niet dat kpn de modem instelt, maar dat ze de sip gegevens verstrekken waar ik recht op heb

 

@Erik_  kan jij wat betekenen in het vrijgeven van de SIP gegevens van mijn ouders ? Tooling werkt niet en via de helpdesks loop ik tegen muren op die er niet mogen zijn volgens mij

Reputatie 7

volgens mij stellen ze hiermee voorwaarden aan vrije modem gebruik die ze niet mogen stellen.

Er is nog geen wetgeving t.a.v. de vrije modem/routerkeuze dus wat dat betreft is er ook geen verplichting voor KPN om ondersteuning te verlenen.

 

ik wil niet dat kpn de modem instelt, maar dat ze de sip gegevens verstrekken waar ik recht op heb

Medewerkers van KPN kunnen jou de sip gegevens niet leveren immers zij hebben geen inzage in het gebruikte wachtwoord. De AVG en security policy van KPN steken hier terecht een stokje voor. Je zult dus zelf via die SIP servicetool jouw wachtwoord in moeten stellen.

Reputatie 3
Badge

@wjb 

volgens mij stellen ze hiermee voorwaarden aan vrije modem gebruik die ze niet mogen stellen.

Er is nog geen wetgeving t.a.v. de vrije modem/routerkeuze dus wat dat betreft is er ook geen verplichting voor KPN om ondersteuning te verlenen.

 

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Toegegeven het is nog geen wet. Maar  Vrije modemkeuze is al vastgesteld in Europese Unie is met verordening (EU) 2015/​2120 . Lidstaten hebben weliswaar nog niet gekozen om dit te ratificeren. Daarnaast worden er vage begrippen gehanteerd ( eindapparaat ipv modem/ signaal converter en kabel ipv kabel/glaszvel of telefoonlijn (en zelfs satteliet).

Hiertoe heeft onze wetgever het gesloten invulling te laten verzorgen door de ACM. hier betreft  een beleidsinstructie voor de markt bij het uitblijven van “eenduidige begrippen en uitvoering”
Dit heeft ACM nog steeds niet afgerond. 


Maar dat betekent niet dat een inwoner van een lidstaat daar geen rechten aan kan ontlenen doordat de wetgever het niet ratificeert. Het uitblijven van ratificatie kan an zich rechten betekenen voor de inwoner. Ben het wel met je eens bent dat het lastig is om af te dwingen, maar de basis is er degelijk wel. Men draait alleen om de hete brei heen (KPN trouwens veel minder dan de rest, want zij bieden het al als “dienst aan: ). Mede ook omdat invulling hieraan aangeven complex is. 

Maar het is natuurlijk wel vreemd dat KPN de mogelijkheid bied, maar als het aan hun kant niet werkt ( De servicetool die zij bieden hapert) , dat ik dan voor deze dienstverlening moet betalen. Terwijl andere klanten waar het wel werkt niet hoeven te betalen. Dat is een voorwaarde die niet mogen stellen .(6:236 BW ev ) 

 

Medewerkers van KPN kunnen jou de sip gegevens niet leveren immers zij hebben geen inzage in het gebruikte wachtwoord. De AVG en security policy van KPN steken hier terecht een stokje voor. Je zult dus zelf via die SIP servicetool jouw wachtwoord in moeten stellen.

 

Ja dat is ook wat ik van hen vraag : zorg dat die SIP servicetool werkt zodat ik zelf die gegevens kan bemachtigen en invoeren (dus wachtwoord aanmaken en zelf in de modem zetten) 

ook voor dat moet ik de dienst techdesk voor afnemen is de reactie en en dat kan echt niet de bedoeling zijn.  
 

Reputatie 7

Hiertoe heeft onze wetgever het gesloten invulling te laten verzorgen door de ACM. hier betreft  een beleidsinstructie voor de markt bij het uitblijven van “eenduidige begrippen en uitvoering”
Dit heeft ACM nog steeds niet afgerond. 

Precies, vertel mij wat, ik ben hier jaren mee bezig geweest. Zolang de Nederlandse telecommunicatie wet niet aangepast is met een verwijzing naar een éénduidige definitie van het netwerkaansluitpunt zal er geen sprake zijn van Nederlandse wetgeving waar de consument rechten aan kan ontlenen. Een inwoner van Nederland kan geen rechten ontlenen aan Europese beleidsregels, die zullen eerst in nationale wetgeving omgezet moeten zijn.

Gelukkig heeft KPN vrijwillig gekozen om een vrije (modem)routerkeuze te ondersteunen door de benodigde (technische) specificaties te publiceren waar een eigen (modem)router aan moet voldoen. Dat is overigens ook precies wat in die Europese richtlijn voorgeschreven wordt. Een provider hoeft haar klantenservice niet op te leiden om support te leveren.

KPN stelt wel een uitzondering t.a.v. de ONT (mediaconverter voor GPON). Feitelijk hoort ook die uiteindelijk vrijgegeven te gaan worden maar daar heeft KPN nu nog geen acties voor ontplooit.

 

 

Medewerkers van KPN kunnen jou de sip gegevens niet leveren immers zij hebben geen inzage in het gebruikte wachtwoord. De AVG en security policy van KPN steken hier terecht een stokje voor. Je zult dus zelf via die SIP servicetool jouw wachtwoord in moeten stellen.

Ja dat is ook wat ik van hen vraag : zorg dat die SIP servicetool werkt zodat ik zelf die gegevens kan bemachtigen en invoeren (dus wachtwoord aanmaken en zelf in de modem zetten) 

ook voor dat moet ik de dienst techdesk voor afnemen is de reactie en en dat kan echt niet de bedoeling zijn.  

Nee, de klantenservice van KPN zou je niet door mogen verwijzen naar de techdesk, de SIP servicetool is gewoon een dienstverlening voor iedereen. Zo kan je op de V12 SIP/VoIP uit zetten als je een eigen VoIP ATA wilt gebruiken.

Ik hoop dat een moderator van KPN zoals @Erik_, hier eens zijn licht over willen laten schijnen.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Triple_NL, ik wil hier inderdaad even naar kijken. Want, als je op de verbinding van je ouders zelf zit, en er staan geen orders open, dan zou de tool gewoon moeten werken. Ik zie gegevens in je forumprofiel, zijn dat die van je ouders?

Reputatie 3
Badge

@wjb 

je wil niet weten hoe goed het is een vergelijkende gedachtegoed te lezen op dit punt. Want het werd wel eentonig wat ik vanuit KPN terugkreeg. 

iedere keer “u wilt een fritzbox aansluiten, dus moet u de techdesk hebben". 
Terwijl de vraag is “ waarom werkt de SIPtool niet?” Ze vragen dan steevast waarom je SIPtool nodig hebt ( om dus waarschijnlijk je naar de techdesk te moeten routen)
 

Ik heb ook in het verleden 11 frtzboxen aangesloten. 7 x in 1x goed. 4x servicetool issues.
Bellen met 0402 , servicetool wordt dan gefixed met een webformulieropdracht door hen(vaak binnen een dag) en klaar. En dat allemaal in de afgelopen 4/5 maanden
nu : standaard antwoord → neem techdesk af. 

 

Ze sturen dan de voorwaarden eigen modemgebruik mee. Waarin staat dat als  ze je niet kunnen ondersteunen als je een eigen modem aansluit 

Terwijl al in eerdere gesprekken is vastgesteld dat de modem ( zowel V12 als de Fritz) werkt ( zover dat met de Fritz kan) alle diensten zijn opgeleverd. en dat het IPadres wat de modem weergeeft (bij de V12 dan) overeenkomt met wat zij in de boeken hebben. eerste conclusie van de helpdesk was dan ook fout ligt in de tool, niet bij de gebruikern. Hierop is een interne actie uitgezet

hierop werd ik dus teruggebeld (En via DM van twitter) ik moet maar gewoon de techdesk dienst nemen .(wat nettere bewoording natuurlijk) en ze kunnen /willen / mogen mij niet verder helpen.

Vervolgens heb ik zojuist hierover gebeld met de vraag , ik wil mijn SIP gegevens inzien , de tool doet het niet. Daar is dan ook het antwoord → neem techdesk abbo.  want deze tool heeft u alleen nodig als u een andere box aansluit en dan valt u onder de voorwaarden Eigenmodem gebruik.  (wat dus niet klopt, wat jij ook al aangeeft @wjb)

@Erik_    of andere moderator, willen jullie hier je licht eens over laten schijnen. heb je meer info nodig dan hoor ik dat graag. 

Reputatie 3
Badge

Hoi @Triple_NL, ik wil hier inderdaad even naar kijken. Want, als je op de verbinding van je ouders zelf zit, en er staan geen orders open, dan zou de tool gewoon moeten werken. Ik zie gegevens in je forumprofiel, zijn dat die van je ouders?

ow wauw, je was er al

Nee dat zijn mijn gegevens ( en bij werkt de service tool prima ;-) )

Hoe kan ik je het best de gegevens van mijn ouders toezenden ?

Reputatie 7
Badge +30

Je kunt de gegevens in het forumprofiel kwijt in het veld ‘persoonlijke opmerking’, dit is ook een privéveld. Reageer hier even weer als je dit ingevuld hebt, dan kijk ik het verder na. 

 

En het is wat verwarrend met de klantenservice verder. De reguliere collega's bieden geen ondersteuning op eigen modems, daar is juist de Tech Desk voor. Maar de SIP tool is inderdaad wel iets waar wij (KPN) dan iets mee moeten als het niet werkt. Ik vermoed dat je, die keren dat het wel via formulier snel geregeld is, je bent doorverbonden of uitgekomen bij de Tech Desk al. Want die collega's hebben daar ervaring mee. Reguliere collega's niet of weinig. 

Reputatie 3
Badge

@Erik_ 

 

zojuist ingevuld heb jij zo afdoende info ?
 

wat betreft de doorschakelingen. Zou best wel eens kunnen natuurlijk. Daarbij was look en feel van 0804 anders dan voorheen. Vooral de opdrachten voor menu keuzes… en de siptool die onderdeel van de servicetool is is automatisch techdesk nu. En dat lijkt mij niet handig. Maar dat terzijde voor nu.

 

ialvast dank voor je hulp hierbij

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de gegevens, dat is voldoende. Ik zie geen openstaande orders, dus dat is goed. 

Checkvraag: hebben je ouders hun vaste abonnement al gekoppeld aan een eigen KPN ID? En log je daar ook mee in op de service tool? 

Mocht het zo zijn dat je jouw vaste abonnement en die van je ouders aan hetzelfde KPN ID gekoppeld hebt, breek dat op en ontkoppel er een. De tool verslikt zich daar namelijk vaak in.

Als dit niet het probleem is, of het werkt ook niet nadat het abonnement van je ouders een eigen KPN ID heeft, geef het aan. Dan is verder technisch nakijken nodig. Wat dan, gezien het huidige tijdstip, niet eerder dan morgen kan.

Reputatie 3
Badge

@Erik_  ze hebben eigen KPN ID die gebruik ik dan ook. 

 

Daar in ook gekeken of het klopt. Die klopt tot op de punt. Van aanvraag tot glasvezelpunt tot aan de eerste factuur.  Ook de diensten die ze betrekken.

Opvallend was/is dat in het ID tot vandaag het IP adres nog blanco was.  IPv4 en IPv6 adres zijn nu wel gevuld en komt overeen met was er in de modem zit.

maar nu de IP adressen gevuld zijn , werkt het nog niet.

enige handeling die ik vanochtendwel heb ondernomen onder het. KPNID van mijn ouders is hun vastnummer doorgeschakeld naar een gsm nummer. Ze moeten ivm leveranciers bereikbaar zijn.  Hoop dat die actie het onderzoek niet in de weg zit

Reputatie 7
Badge +30

Dank je, @Triple_NL Je opmerking over IPv6 triggert iets bij me. Als je bij je ouders bent, wat is het IP adres dat je ziet als je gaat naar (bijvoorbeeld) www.watismijnip.nl?  AIs dit een Ipv6 adres is, wil je dan eens IPv6 uitzetten in de FRITZ!Box. Dit doe je door te gaan naar Internet → toegangsgegevens → tabje IPv6. Mocht deze niet zichtbaar zijn dan rechts bovenin bij de 3 puntjes Geavanceerd aanzicht aanzetten. Probeer dan nog eens of de SIP tool het dan wel doet. 

Als dit ook niet werkt, dan moet ik hier toch echt een technische melding voor gaan aanmaken om dit dieper te laten nakijken. 

Reputatie 3
Badge

@Erik_ 

ik krijg via www.watismijnip.nl  alleen een IPv4  IP adres uit het 88.159  domein te zien ( KPN dus)
hen toch voor de zekerheid IPv6 uitgezet op de Fritz.
Voor en na het uitzetten van IP6v is er een  een technische storing -melding te zien in stap 1 ben 

Lijkt dus anders te zijn dan voorheen, maar nog steeds het zelfde.
Als ik direct naar de SIP tool ga  op stap 3b ( dus service.kpn.com/v2/#/voip-credentials)   is de pagina niet bereikbaar ( welke device of browser dan ook, incluis cookies wissen e.d.) 

loopt niet helemaal lekker zeg maar