Beantwoord

Steelt u van meerdere mensen of alleen van mij?

  • 7 March 2019
  • 18 reacties
  • 438 keer bekeken

Beste KPN,

Recent heeft u 2 keer geld van mijn rekening afgeschreven, in het totaal van bijna 150 euro.

Omschrijving
Naam: KPN -TELEFONIE
Omschrijving: Factuur 20-12-2018
incl. 16,81 BTW,
klantnummer , KPN Vast Bellen 2maandelijks.
IBAN:
Kenmerk:
Machtiging ID:
Incassant ID:
Datum 27 december 2018
Tegenrekening
Type Incasso

Dat is misschien wel allemaal leuk en aardig. Maar nu komt het....
Ik ben helemaal geen klant van KPN!
Ik hoopte ook nooit met KPN in contact te komen, maar u liet mij geen keuze.
Dus ik de belabberde klanten service van de KPN bellen. En de verhalen over de KPN-klantenservice zijn inderdaad waar en niet overdreven. KPN kon mij namelijk helemaal niks vertellen over deze facturen. Ze konden het geeneens vinden. Het mooiste was daarna nog dat KPN daarna gewoon de hoorn op de haak gooide. Heel erg professioneel.

Ik heb dus een paar vragen over dit incident.

Steelt u van meerdere mensen of alleen van mij?
Als het alleen van mij is, waarom?
Hoe gaat u precies ter werk? Als geld stelen van willekeurige mensen zo makkelijk is dan lijkt mij dat de perfecte baan voor mijzelf. Mijn bankrekening is namelijk niet echt bijzonder hoog, dus als ik het op kan vullen met bv de bankrekening van KPN dan zou dat helemaal top zijn! Dus kunt u mij meer uitleg geven hoe dit precies heeft kunnen gebeuren zonder mijn toestemming?
Draagt u een bivakmuts achter te computer als u geld steelt van mensen of is dit niet nodig?
Is een breekijzer gewenst on bankrekeningen open te breken of is het optioneel?
Steelt u alleen van arme mensen en bejaarde dametjes omdat ze een makkelijk slachtoffer zijn of steelt u ook van de rijkere man?
Is "ben je nou helemaal van de pot gepleurd" alleen maar een gezegde, of valt u daadwerkelijk dagelijks van het toilet af?

Ik maak er nu een beetje een grapje van en als het goed is gaat mijn bank het verder regelen. Maar even serieus....
Dit kan toch niet!

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

icon

Beste antwoord door MijnGebruikersnaam 7 March 2019, 18:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Ik kan u niet helpen omdat ik niet van de Webcare afdeling ben maar het lijkt me heel verstandig om uit deze tekst zo snel mogelijk uw bankrekeningnummer en het telefoonnummer weg te halen. Dat zijn nogal privacy gevoelige gegevens en met het telefoonnummer wat er in staat had ik in drie seconden een naam en adres gevonden op google.
Dat lijkt me niet uw bedoeling dus wellicht wist u niet dat deze informatie voor iedereen op internet zichtbaar is?

PS: Kan de fout ook niet bij uw bank liggen?
Het zou fijn zijn als u daadwerkelijk eerst mijn bericht las voordat u antwoord.
Zoals ik al zei. Ik ben geen klant van de KPN. Ik had geeneens in de gaten dat dit een telefoonnummer was aangezien de beschrijving mij verteld dat dit een "klantnummer" is. Mocht dit daadwerkelijk een telefoonnummer zijn, dan is het niet het mijne en ik woon ook niet in Krommenie.
Ook staat mijn bankrekening nummer niet vermeld in het bericht.
Het maakt mij dan ook helemaal niks uit of mensen dit zien of niet.

Jammer dat u mijn vragen niet kan beantwoorden. Ik begrijp nu wel waarom de hoorn op de haak werd gegooid. Mevrouw was waarschijnlijk te druk bezig met googlen tijdens werktijd.

PS. Ik heb contact gehad met mijn bank en zij gaan het regelen als onterecht incasso. Gelukkig waren zij wel behulpzaam en hingen niet vroegtijdig op tijdens het gesprek.
Reputatie 7
Badge +10
Ik had het bericht zeker wel gelezen maar zoals ik al aangaf (en onder mijn bericht ook staat): Ik reageer als privé persoon en ik werk zeker niet bij KPN Klantenservice. Ik kan dus niet helpen bij het feitelijke probleem. Daarvoor zal er straks een KPN medewerker van Webcare reageren.

Als ik zie dat er een bankrekeningnummer in een openbaar bericht staat, dan waarschuw ik daar voor. Het zijn dus blijkbaar niet uw gegevens maar desondanks zijn het wel iemands gegevens lijkt me. Daarom gaf ik de tip om die even weg te halen uit het bericht.

@Alex_P Ik zie dat jij aan het werk bent. Kan jij dit bericht wellicht beantwoorden?
Bedankt voor uw bericht. Ik hoop dat iemand van de klantenservice of Webcare (wat dat dan ook mag zijn) reageert.

Poe! Ik hoop niet dat dit daadwerkelijk iemand zijn privé gegevens zijn. Het zou toch te gek voor woorden zijn als KPN privé gegevens van klanten doorspeelt naar Jan en alleman?
Reputatie 7
Badge +24
Hi, welkom op ons forum. @Ward_ , thanks voor het taggen.

Allereerst wil ik benadrukken dat wij niet stelen, dat vind ik ook een vrij ernstige beschuldiging. Uiteraard ben ik het volledig met je eens dat er niet onterecht geld van je rekening afgeschreven mag worden, dat zou ik persoonlijk ook niet kunnen waarderen. Daarover wil ik hier een stukje achtergrondinformatie plaatsen zodat iedereen begrijpt hoe dit heeft kunnen gebeuren. In het verleden werd er een controle gevoerd op de combinatie van rekeningnummer en eigenaar van dat nummer, de tenaamstelling dus. Sinds de introductie van IBAN werd die check niet meer gedaan. De Rabobank heeft hier inmiddels een oplossing voor bedacht en andere banken zullen ook volgen, dat is tenminste wat de berichtgeving hierover zegt. In dit geval heeft de persoon die een vast telefonieabonnement bij ons heeft besteld een verkeerd rekeningnummer doorgegeven, vermoedelijk een cijfer verkeerd ingevoerd.

Terugkomend op dit specifieke geval ga ik deze beste klant een bericht sturen met het verzoek om het juiste rekeningnummer door te geven of aan te passen, tevens zal ik jouw nummer bij ons verwijderen. Uit je bericht begrijp ik dat de bedrag gestorneerd zijn of dat de bank dit in ieder geval nog gaat doen, je hoeft daarna in ieder geval niets meer te doen.

Ik wil je in ieder geval bedanken voor het melden hiervan, ik hoop dat je ons nu toch in een iets ander daglicht ziet. 🙂
Het was niet zo zeer een beschuldiging maar een constatering. Als iemand onrechtmatig geld van mij afpakt, heb ik daar persoonlijk maar 1 woord voor en dat is diefstal. Maar ik vind het wel leuk hoe u de bank (iemand anders) en de andere klant (weer iemand anders) de schuld geeft zoals een echte klantenservice. :D

Ik ben KPN zeker in een ander daglicht gaan zien.
Als ik het goed begrijp kan ik dus bij KPN van alles en nog wat bestellen, een ander rekening nummer opgeven zo lang het niet van de Rabobank is. Niemand controleert dit. Dan krijg ik alles gratis en voor niks en het wordt niet gezien als diefstal. Heb ik dit goed begrepen?
Hier zou u meer mee moeten adverteren. Dit trekt zeker weten klanten! Ik ga ook meteen even kijken wat u allemaal aanbiedt! Bedankt voor uw uitleg!
Kan ik ook het rekeningnummer van KPN zelf opgeven of belanden we dan in een soort van paradox? Ik ben namelijk bang dat de rest van de burgers "onterecht geld afschrijven" ook als diefstal zal zien en dat zij er niet zo'n positieve draai aan geven.

Ik hoop inderdaad dat mijn bank het allemaal goed kan regelen. Anders bel ik over een maand weer op om daarna opgehangen te worden en dan ziet u mij weer terug op dit forum. :)


PS. Quote van de Van Dale:
ste·len (stal, heeft gestolen)
1 iets dat van een ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden
Hallo @MijnGebruikersnaam ,
Zelf ben ik bij de SNS-bank en heb mijn automatische incasso's dusdanig ingesteld dat ik van de bank eerst een e-mail krijg als er iemand voor de 1e keer geld van mijn rekening af wil schrijven en willen dan eerst toestemming van mij hebben, dat kun je bij jouw bank waarschijnlijk ook regelen.
Als het een vertrouwde incassant is en je hebt toestemming gegeven gaat het met de volgende automatische incasso gewoon goed.
Als je de incassant niet kent c.q. niet vertrouwd geef je eenvoudigweg geen toestemming en wordt er niets afgeschreven.
Een reeds automatisch geïncasseerd bedrag (waarvoor je dus ooit een machtiging hebt gegeven) is eenvoudig door jezelf binnen zekere tijd te storneren.
Om nu KPN meteen van diefstal te beschuldigen, vind ik zwaar overtrokken en KPN zou theoretisch een aanklacht wegens smaad tegen je kunnen indienen, dat ze dat niet doen is heel coulant.
Reputatie 7
Badge +24
Ik spreek dit absoluut niet tegen, echter zie ik het toch anders. Wij hebben zeker niet bewust geld ingepikt met kwade bedoelingen om te stelen, zoals het wordt benoemd. Een positieve draai probeer ik er niet aan te geven. Wat je hierboven aangeeft klopt inderdaad, ergens leg ik ook de schuld bij dit systeem. Bij het bestellen kun je een willekeurig rekeningnummer invoeren, niet alleen bij KPN. Het systeem van IBAN laat dit simpelweg toe. Het staat je vrij om dit te proberen, besef wel dat je dat dan bewust doet en uiteindelijk zullen kwaadwillende tegen de lamp lopen. Zo ook in dit geval waarbij het geld nu terug wordt gestort. Begrijp me niet verkeerd, ik ben het hier ook niet mee eens. Meer invloed dan dit heb ik echter niet.
Naam-/nummercontrole vindt nu bij alle banken plaats en krijgt men een waarschuwing dat de combi naam/nummer begunstigde (waarschijnlijk) niet klopt en dient men daarop te anticiperen.

Wat ik er van denk te weten :
KPN en vele (grote) bedrijven kunnen/mogen incasso's uitvoeren op elk rekening nummer, de achtervang voor de rekeninghouder is dan het kunnen storneren (terugboeken).
Ws is er in dit geval een tiep-fout gemaakt en dan op zo'n manier dat de test toch weer klopt, kan gebeuren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/International_Bank_Account_Number#Controlegetal.
De bank vragen om te storneren moet kunnen, en daar is best een lange termijn voor, afhankelijk van de soort incasso, dacht ik, lastig om echt achter te komen, zoals wel vaker met bankzaken . . . .
Breek me de bek niet los, maar aan de andere kant, met incasso's gaat het toch meestal goed, althans in mijn ervaring.
Ik had een extra postbank, euh pardon, ing rekening met weinig geld er op voor eenmalige incasso's aan onbekenden.
Geen pasje, was gratis, tot voor kort, (ze verdienden te weinig zeker !) dus die heb ik weggedaan
Nu wil ik toch al lang weg bij ing.
Ik heb momenteel een paar experimentele rekeningen bij andere banken, maar het is allemaal wat . . .

Wat ik hier lees over de SNS bevalt me wel en er gaan steeds meer stemmen op voor een staatsbank, dat zou de SNS kunnen zijn . .

Zie ook dit : onsgeld.eu

Hallo @KeesYagi ,
wat ik schreef over hoe het bij de SNS-bank gaat, gebeurt niet automatisch, maar kun je in je eigen instellingen aanpassen.
Aangezien ik een (gepensioneerd) financieel administrateur ben/was heb ik graag 200% controle over mijn financiën.
Ik zeg ook helemaal niet dat KPN het expres heeft gedaan. Een kleptomaan steelt ook niet expres, maar het blijft nog steeds diefstal. De betekenis van het woord kan ik niet veranderen. Ik vind het alleen belachelijk dat dit zomaar kan. U heeft er wel gelijk dat het systeem niet klopt als dit allemaal zo makkelijk kan.
Dat ik het zelf zou proberen is overigens maar en grapje natuurlijk. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.

@Jan-D Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken of mijn bank dat ook heeft. Maar dat praat het nog niet goed. Dat is namelijk een beetje omgekeerde wereld. In mijn mening zou ik al toestemming gegeven moeten hebben voordat ze proberen het geld af te schrijven. Het zou toch te gek voor woorden zijn dat ik elke dag mijn bankrekening moet bekijken of een onbekend iemand geld zomaar geld van mijn rekening afhaalt? Mijn geld staat toch juist op de bank zodat het veilig zou zijn?
lol @ smaad. Het is maar goed dat u geen rechter bent. Ik vertel alleen maar wat er precies gebeurt is. Zoals ik al eerder zei, het is geen beschuldiging maar een constatering. Dat zij niet expres iets van mij weg hebben genomen betekend niet dat ze het niet weg hebben genomen. Net zoiets als, als iemand zich uitrekt en mij perrongelijk in het gezicht slaat betekend niet dat ik geen blauwe plek krijg. Als u het niet eens bent met de betekenis van het woord kunt u altijd proberen het woordenboek te veranderen maar val mij daar aub niet mee lastig. Overigens heb ik het eerst netjes privé tijdens te telefoon proberen te doen, maar er werd opgehangen.


@KeesYagi
Bedankt voor uw reactie. Ja, ik sta helemaal perplex dat dit zomaar kan. Ik vind het heel vreemd. Maar als de bank het niet controleert en het bedrijf het ook niet controleert. Wie controleert het dan wel?
Om een oeverloze discussie te voorkomen lijkt het mij verstandig dat een KPN-moderator, bijvoorbeeld @Alex_P deze discussie sluit.
Tsja. U moet ook geen off-topic discussie starten, vooral als u geen verstand van zaken heeft. Het is een beetje onvriendelijk om eerst m'n topic te verdraaien en mij te beschuldigen van smaad. Dan vindt u mijn reactie niet leuk dus moet het maar gesloten worden? Bent u voor het eerst op het internet?

Mijn conclusie blijft hetzelfde. Dit kan toch niet!
Reputatie 7
Badge +24
Sluiten is niet nodig. Maar het is inderdaad een eindeloze discussie, meer invloed hierop hebben we zoals het ervoor staat simpelweg niet op de werking van dit systeem. De topic starter zal hier geen last meer van hebben en ik zie deze case dan ook als opgelost.
Bedankt voor uw hulp en uitleg @Alex_P
Reputatie 7
Badge +24
Bedankt voor uw hulp en uitleg @Alex_P

Uiteraard graag gedaan.
Ik heb nu al het geld terug geboekt gekregen. Dank @ ING.
Het probleem is dus gelukkig opgelost.
Ik hoop ook dat de andere klant die de fout begaan heeft ook het aan zijn/haar kant goed op kan lossen. En mijn excuses als ik zijn/haar persoonlijke informatie geplaatst heb. Ik wist niet dat het klantnummer ook een telefoon nummer was en ik dacht dat het rekeningnummer dat er stond van KPN was. (dat moet ook haast wel aangezien het niet mijn rekening nummer was :P)

Nogmaals dank aan @Alex_P voor de opheldering.

Alles is weer helemaal goed. 🙂 Maar er moet echt iets aan het systeem gebeuren als dit allemaal zomaar kan. Mijn geld staat bij de bank zodat het juist veilig staat. Volgens mij moest ik vroeger altijd een handtekening zetten voor een machtiging. Iemand moet toch verantwoordelijk zijn hiervoor. Persoonlijk vind ik dat de ING deze verantwoording moet nemen aangezien zij beloven mijn geld in bescherming te nemen. Maar als de ING de verantwoording bij KPN en andere bedrijven legt en die bedrijven zijn er het mee eens. Dan zou het bedrijf de verantwoording moeten nemen en controleren of alle informatie juist is. Het zit in ieder geval niet goed in elkaar.

Al met al, alles is goed gekomen. 🙂