Beantwoord

T65 nog goed te gebruiken op analoge lijn?

  • 6 January 2020
  • 23 reacties
  • 1209 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Hallo,

Ik ben nog in bezit van een oude nostalgische analoge lijn, en om dat compleet te maken zat ik te denken om een lekker retro T65-TDK thuis neer te zetten. Heerlijn nostalgisch gerinkel….

Echter, ik weet dat die dingen erg gevoelig zijn voor veranderingen op de telefoonlijn. Zo kan ik mij herinneren dat dit type toestel ‘s nachts geregeld een enkele pingel gaf als de PTT een zogenaamde lijn test uitvoerde. Ook als je aan het prutsen was met de telefoonbekaling in huis ging deze telefoon pingelen.
 

Nu heb ik tegenwoordig een DSL-signaal over de lijn naar mijn ISRA gaan, en daarna een splitter.
Gaat de T65 nog goed werken? Of zal ik een hoop gepingel horen?

Iemand ervaring met oude retro telefoons op zijn telefoonaansluiting?

icon

Beste antwoord door Anonymous 6 January 2020, 14:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Met deze T65-TDK kun je nog prima bellen en gebeld worden als je hem op een analoge lijn aansluit. Ook het rinkelen zal wel werken, al houd ik daar een kleine slag om de arm. De vraag is wat je bedoelt met “oude nostalgische analoge lijn” ? En wat voor bel-abonnement heb je ?

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb nog het oude KPN-abonnement lopen over de koperen kabeltjes… ;-)

Dan zit ik alleen even met de vraag of ik de oude vieraderige ‘verkenssnuit’ om kan zetten naar een RJ45/RJH11 aansluiting.  Want ik heb wel tegenwoordig wel netwerk-outlets in de muur zitten i.p. de oude aansluitdoos.

Je hebt maar 2 draden nodig, rood (a) en blauw (b). Of je dat via varkenssnuit of RJ11 of desnoods met kroonsteentjes aan elkaar knoopt, doet er niet zo veel toe.

Maar deze T65-TDK kan ook met de RJ11 uitgangen van een ExperiaBox of FritzBox of Huawei DSL/glasvezel/kabel/4G werken. De enkele analoge lijn naast DSL gaat verdwijnen, of je moet graag 13 euro per maand apart en extra voor een ePOTS ge-emuleerde analoge lijn willen betalen.

De T65-TDK zal voor uit bellen zelfs nog werken via een Experiabox. TDK is namelijk ToonDruktoetsKiezen. De T65-TDK is geïntroduceerd in1974.

De draaischijfversie werkt alleen op een ouderwetse analoge lijn. Via Experiabox alleen inkomend. (experiabox kan je alleen uitgaand bellen met toonkiezen)

Hallo @AriënClaij65 

Als je de telefoon aansluit op de modem dan dient binnen de 4-polige stekker van de telefoon de EB-draad verplaatst te worden naar het B-punt waar ook blauwe draad op zit anders gaat de bel niet over al er een inkomend gesprek binnenkomt.

Hoi @AriënClaij65 . Zoals je merkt zitten er op het forum nog flink wat connaisseurs en ik ga er van uit dat je voldoende informatie hebt gekregen. Mocht je toch nog andere vragen hebben stel ze gerust.  

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb een paar maanden geleden nog een T65 TDK op een ATA aangesloten (Cisco SPA112) om deze zodoende te koppelen aan een VoIP PBX. Zodoende kon ik de T65 bellen via een softphone op mijn PC.

Nog een enkele opmerking: niet alle modems leveren voldoende spanning om de bel te laten rinkelen bij een inkomend gesprek. Gebruikelijk is 90-100 VAC op 20 Hz. Wanneer de spanning onvoldoende is zal de bel niet of slechts zacht rinkelen.

Wanneer de telefoon direct op het ISRA wordt aangesloten (op DSL-splitter, zonder tussenkomst van modem) dan moet dat geen probleem zijn. Ik kan dit echter zelf niet testen omdat wij geen vaste telefonie afnemen bij KPN.

Mocht je ooit nog een IDK-telefoon (Impuls Druk Kiezen) met kiesschijf (‘draaischijf’ is eigenlijk fout) tegenkomen, bijvoorbeeld een PTT Norm 51-toestel, er bestaan hiervoor converters die de pulsen omzetten in DTMF-tonen zodat je een dergelijk toestel ook kan gebruiken voor uitgaand bellen. 

Ja idd, de belspanning was vroegah flink, heb ik wel eens vernomen als ik aan het schroeven was en er iemand opbelde :→

Bij een te lage belspanning zou het te proberen zijn om er een (oude) huiscentrale tussen te zetten.

En over puls bellen met voip :

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/ptt-telefoon-aansluiten-470161#post740250

Reputatie 7
Badge +8

Thanks voor jullie tips.

Binnenkort haal ik de oude telefoon op en dan ga ik eens kijken. Het is wel zo dat ik waarschijnlijk op korte duur de oude koperen analoge lijn ga verlaten en het nummer ga migreren naar mijn internetprovider. Ik denk dat KPN daar ook wel blijer van wordt omdat er weer een paar aders losgekoppeld kan worden van het oude netwerk… ;)

Ik heb ook een oude t65 aangesloten op de experiabox v10. Werkt prima. EB naar b gezet. Bel reageert nu ook bij inkomende call…..echter lijkt hij te weinig power te krijgen om het hamertje van de bellen goed te bewegen. Hij bromt nu meer dan dat ie rinkelt. Iemand een idee?

Ik heb ook een oude t65 aangesloten op de experiabox v10. Werkt prima. EB naar b gezet. Bel reageert nu ook bij inkomende call…..echter lijkt hij te weinig power te krijgen om het hamertje van de bellen goed te bewegen. Hij bromt nu meer dan dat ie rinkelt. Iemand een idee?

Hallo @Laurenza , een mechanische bel kost meer energie dan een elektronische en dat kan het modem niet leveren denk ik.

Je kunt er ook niet meer mee bellen, alleen gebeld worden.

 

Op mijn V9 gewoon een duidelijke bel.Zou het kunnen dat de V9 meer spanning levert dan de v10?

Bedankt voor jullie reacties. Ik wil proberen de kpn kabel vóór de experiabox te splitten, zou dat lukken? 

Bedankt voor jullie reacties. Ik wil proberen de kpn kabel vóór de experiabox te splitten, zou dat lukken? 

Hallo @Laurenza , wat denk je daar mee te bereiken?

Reputatie 3
Badge

Bedankt voor jullie reacties. Ik wil proberen de kpn kabel vóór de experiabox te splitten, zou dat lukken? 

Nee, je moet een vast bellen abonnement hebben en deze loop via de telefoonpoort van je modem.  Dat is een groene port aan de achterkant. Je zorgt ervoor dat je een kabeltje met rj11 stekkers hebt en een telefoonwandcontactdoos los. Daar sluit je de t65 op aan. 

De 4-polige stekker van het toestel gaat hierin.
De andere kant van de kabel die in het doosje gestoken is, gaat bij dit modem in de linkse groene ingang. (Alleen bij een tweede nummer of uitzonderlijke situatie gaat hij in de rechtse groene ingang.)

 

Als de bel niet overgaat, moet je een doorverbinding in de telefoon, in de stekker of in de contactdoos maken. Het makkelijkste is dit in de stekker. 

 

Je schroeft de stekker met een platkop open en verplaatst de gele beldraad (EB) welke op de pin rechtsonder zit, naar de pin rechtsboven (B,) waar ook de blauwe draad op aangesloten zit. 

 

Als je een toestel met toetsen hebt, kan je probleemloos bellen. Mocht je een toestel hebben met een kiesschijf, moet je een Pulse to tone converter aanschaffen. De Dialgizmo is daar een (duur) voorbeeld van, maar wel betrouwbaar. 

 

(Dit alles omdat KPN tegenwoordig niet meer wilt meewerken als je een pstn abonnement wilt afsluiten. Vele male betrouwbaarder als voip.) 

Reputatie 3
Badge

Op mijn V9 gewoon een duidelijke bel.Zou het kunnen dat de V9 meer spanning levert dan de v10?

Ligt ook aan de afstelling van de belschalen. Sommige toestellen klinken dof of zacht omdat de belschalen niet goed meer zijn afgesteld. Door bijvoorbeeld de verloop van tijd. Er zitten bovenop de belschalen schroefjes welke na een tijdje kunnen gaan loszitten. Condensator kan overigens ook het leven hebben gelaten. Mocht je nou echt te weinig spanning hebben, kun je er altijd een speciale belspanningsverhoger op de lijn bijzetten. 

 

Ik heb zelf een T65 SE-5 installatie uit 1981 aangesloten zitten. Deze toestellen werken met kiesschijf. Het werkt allemaal prima als je maar weet hoe het tegenwoordig moet worden aangesloten. Bij gebruik van een installatie (huiscentrale,) heb je het voordeel dat de belspanning afgevangen wordt door de huiscentrale en deze met lijnspanning de toestellen laat rinkelen. Hierdoor hoef je je ook niet druk te maken of er genoeg spanning wordt gegenereerd door het modem.

Bedankt voor jullie reacties. Had alles aangesloten zoals beschreven. Ook hoor ik de bel wel. Kloppertje gaat licht heen en weer, dus er is spanning maar bellen krijgen niet een “tikje”. Ben toch bang dat er te weinig spanning uit de v10 komt?

Hallo @Laurenza ,

Zou kunnen.Ik heb geen v10 dus ik kan het niet testen.Maar met de V9 werkt hij in ieder geval prima.Misschien iemand die een t65 en een V10 heeft die dat wil testen? @PeterG  misschien?

Hallo @Laurenza ,

Zou kunnen.Ik heb geen v10 dus ik kan het niet testen.Maar met de V9 werkt hij in ieder geval prima.Misschien iemand die een t65 en een V10 heeft die dat wil testen? @PeterG  misschien?

Hallo @martijn197108  en @Laurenza , heb ik ooit gedaan, op een pstn lijn, dus ouderwets in het ptt stopcontact werkte het beste, de V10 mist genoeg spanning daarvoor.

 

Reputatie 7
Badge +11

(Dit alles omdat KPN tegenwoordig niet meer wilt meewerken als je een pstn abonnement wilt afsluiten. Vele male betrouwbaarder als voip.) 

Sorry, maar dat is natuurlijk onzin. Ook PSTN is niet echt PSTN meer maar gewoon VOIP. Het enige verschil is dat het stukje 'analoog’ veel langer is. Het signaal voor een PSTN-abonnement is tegenwoordig precies hetzelfde als het signaal wat uit de telefoonpoort van het modem komt. Oké, er zijn nog enkele lijnen in dienst die niet omgezet zijn naar ePOTS en daardoor ook nog pulskiezen ondersteunen maar die kom je vrijwel niet meer tegen. Het is ook niet dat KPN niet wilt meewerken hoor, het aantal PSTN-klanten daalt waarbij je moet gaan afvragen of investeren nog wel realistisch is. In verband met nieuwe wet- en regelgeving door de EECC moest de volledige leverstraat op de schop, dat kost geld die je niet terug gaat verdienen. Erg zonde.

Ja, er zijn nog steeds verzekeraars die alleen uitkeren als een alarminstallatie op een ePOTS-lijn zit maar volgens mij wordt het tijd dat al die partijen mee gaan naar de 21e eeuw. VOIP is nou eenmaal de toekomst en echt net zo betrouwbaar als een lijn vanuit de centrale. Ja, als het modem stuk gaat heb je geen telefonie, dat is juist maar dat gebeurd vrijwel nooit. Ja, als de DSL- of glasverbinding wegvalt heb je geen telefoon meer. Ja dat klopt, maar met PSTN zou datzelfde kunnen gebeuren.

Lang verhaal kort: VOIP via DSL/glasvezel is net zo betrouwbaar als ePOTS uit de centrale.

 

Bedankt voor jullie reacties. Had alles aangesloten zoals beschreven. Ook hoor ik de bel wel. Kloppertje gaat licht heen en weer, dus er is spanning maar bellen krijgen niet een “tikje”. Ben toch bang dat er te weinig spanning uit de v10 komt?

Een V10 kan voldoende spanning leveren om de bel over te laten gaan. Ik heb dan wel geen T65 maar een Model 1955 Testtelefoon met ook een bel en dat gaat op alle modems gewoon goed. Of de V10 heeft een niet zo lekkere ATA meer, dat is natuurlijk mogelijk. Het zou ook de condensator kunnen zijn, bij oudere apparaten is dat meestal wel een onderdeel wat vervangen mag worden.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Laurenza 

Heb je al eens gedraaid aan de draaiknop aan de onderzijde van de T65? Dat is een mechanische 'volumeknop' voor het instellen van zacht trillen tot hard rinkelen.

Bedankt voor jullie reacties. Had alles aangesloten zoals beschreven. Ook hoor ik de bel wel. Kloppertje gaat licht heen en weer, dus er is spanning maar bellen krijgen niet een “tikje”. Ben toch bang dat er te weinig spanning uit de v10 komt?

Naast wat er al gezegd is, deze vraag zal je zelf moeten beantwoorden en wel door te meten hoe hoog de spanning is (wisselspanning). Idem voor stroom die er loopt. En ook fase verschuiving want dit alles is niet-Ohms. Er is sprake van een condensator en een spoel.

Pas als je voor jouw situatie een gedegen meting hebt gedaan en de resultaten hier presenteert, kunnen anderen met ook dezelfde spullen, iets zeggen over de spanning.

Reputatie 3
Badge

Bedankt voor jullie reacties. Had alles aangesloten zoals beschreven. Ook hoor ik de bel wel. Kloppertje gaat licht heen en weer, dus er is spanning maar bellen krijgen niet een “tikje”. Ben toch bang dat er te weinig spanning uit de v10 komt?

Aan de onderkant zit een wieltje waar je de schelheid (volume) van de bel kan regelen. Heb je daar al naar gekeken? 

Het witte wieltje in het midden is de volume-regelaar.

Als dat niet helpt dan even de kap van het toestel afhalen en kijken naar de afstelling van de belschalen. Hoe dat moet, kan je hier in het Engels lezen: https://www.matilo.eu/technish/english-adjusting-ringer-bells/?lang=en

 

Mocht er trouwens iets stuk zijn, kan ik je dat onderdeel kosteloos (m.u.v. verzendkosten,) toesturen.