Beantwoord

Telefoon gaat maar 2x over

  • 2 July 2021
  • 25 reacties
  • 920 keer bekeken

Ik heb dit probleem ook: na 2x overgaan reeds. We maken gebruik van het nieuwe Mbox modem. Sinds die is aangesloten gaat de telefoon nog maar 2x over. Het scherm met ‘informatie en instellingen’ geeft geen optie om het aantal keren overgaan te veranderen. Ik heb ‘m op ‘niet doorschakelen’ staan.

Iemand een voorstel? :-)

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

icon

Beste antwoord door Marisun 28 July 2021, 10:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Marisun,

Raar dat hij maar 2 keer overgaat, wat krijgt de beller na die 2e keer te horen? 

Zou je via die instellingen anders toch eens willen selecteren dat je wilt doorschakelen naar de voicemail en kijken of er dan wellicht ‘2 keer’ tevoorschijn komt? Kan zijn dat dit wel ingesteld staat en dat dit op de 1 of andere manier onder water toch over is genomen. Als dat het geval is, wil ik je aanraden om hem op 10 keer te zetten, die instellingen op te slaan en dan te testen of hij dan ook echt vaker overgaat. Zo ja, dan kan je via de instellingen weer aangeven dat je niét door wilt schakelen en onthoudt hij hopelijk wel dat er 10 keer overgaan ingesteld staat.

Hoor graag van je of dit trucje werkt!

Bedankt voor het antwoord. Het voorstel had ik reeds uitgeprobeerd, maar loste het niet op. Ik ben alle kabels nog eens langsgelopen en ontdekte dat de 1 telefoon met erg lange (20m) kabel en een splitter had aangesloten op de 2e poort. Die splitter en lange kabel gaf geen probleem met het experiamodem, maar wel op deze box12. Nu ik de splitter eruit heb gehaald en een veel kortere kabel met slechts 1 telefoon is het probleem van 2x overgaan opgelost, echter de 2e telefoon via de lange kabel doet het nog niet. Daar moet denk ik een kortere kabel op. Dan kan ik een beter antwoord geven. Maar misschien is het probleem dan al opgelost.

 

Reputatie 7
Badge +20

Ah, wat goed dat je dit ontdekt hebt! De ene telefoon doet nu weer ‘normaal’ dus gelukkig, is die nu ook nog via de splitter aangesloten of heb je hem nu rechtstreeks op het modem? Kan uiteraard ook zijn dat die splitter niet helemaal goed meer functioneert!

Ik ben nog even aan het spelen geweest met draadjes…

Ik heb twee identieke profoons. 1 beneden (met een veel te lange 20 meter kabel), 1 boven met 3 meter kabe, waar ook de mbox staat.

Voorheen met de experiabox had ik beide telefoons via de splitter op poort 1 aangesloten. Dat werkt prima.

Nu had ik hetzelfde gedaan, maar dat resulteerde in dit probleem: 2x overgaan.

Ik heb zojuist de beneden-telefoon naar boven gehaald en die aangesloten met ook een korte kabel op poort 2. Dan gaat alleen de telefoon op poort 1 over.

Ik heb de telefoon op poort 1 losgekoppeld en alleen op poort 2: werkt niet. Uitbellen lukt wel.

Ik heb de tweede telefoon op poort 1 aangesloten (kijken of die telefoon in orde is). Die werkt goed. De telefoons zijn beide normaal in orde.

Ik heb beide telefoons via de splitter op poort 1 aangesloten: slechts 1 telefoon gaat over.

Het lijkt erop dat poort 2 niet werkt en dat poort 1 een kwetsbare verbinding heeft…. tenminste dat ik mijn niet-pro conclusie :-).

 

Reputatie 7
Badge +20

Ah, je nummer is alleen op poort 1 geregistreerd dus het klopt dat je niet op poort 2 te bereiken bent!

Ik heb het vermoeden dat dit probleem ook nog wel eens bij de splitter zou kunnen liggen. Zou je eens willen testen of nog steeds dezelfde telefoon over gaat, als je de kabeltjes in de splitter van plek wisselt? Als daarna ineens alleen de andere telefoon over gaat, dat dat ingangetje van de splitter z'n werk niet helemaal goed meer doen.

Reputatie 7
Badge +20

Ben je al een stukje wijzer met betrekking tot de splitter @Marisun?

Bedankt voor het navragen. Ik was even druk enkele dagen en teveel tegelijk aan m’n hoofd.. Maar ik had tussendoor al wel een nieuwe splitter gekocht en uitgeprobeerd. Het blijkt dat die splitter hetzelfde doet: 2 telefoons aansluiten werkt niet. Wel een tegelijk.Kan dat liggen aan een zwakkere signaalsterkte of zoiets? Ik roep aar wat hoor.

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, dan hebben we dat in ieder geval uitgesloten. Heb je nog een korte kabel in huis, zodat je ze beide (puur om te testen hoor) aan kunt sluiten op de splitter met een korte kabel?

Ik heb jouw situatie/vermoeden over het zwakkere signaal bij de Box12 al voorgelegd aan de modem-mensen, maar er tot nu toe geen verklaring voor gekregen. Hopelijk horen we snel wat van ze, wellicht hebben ze een gouden tip om dit weer werkend te krijgen!

Bedankt. Ik had het al uitgeprobeerd met korte kabels, omdat ik de langere niet vertrouwde. Ik wacht het wel af. Internet werkt gelukkig probleemloos.

Reputatie 7
Badge +20

Ok duidelijk, dan stuur ik er nog even achteraan dat een nieuwe splitter en kortere kabels geen verschil maken!

Reputatie 7
Badge +20

Ze hebben het in onderzoek @Marisun, het is echter wel zo dat een issue als dit niet snel opgelost zal zijn. Hoe hinderlijk is het voor jullie dat het 2e toestel nu niet werkt? Is het echt een noodzaak of maakt het niet heel erg veel uit?

Hier nog een update. Ik heb weer wat uitgeprobeerd. Eerst twee korte telefoonkabels aangesloten via een splitter en ik kreeg zowaar beide telefoons aan het rinkelen, zelfs vaker dan 2x. Daarna de lange kabel genomen om de telefoon op de andere verdieping te bereiken, en toen gingen ze nog slechts 2x over. Ook horen we dat andere mensen ons niet altijd kunnen bereiken, dat ze een in-gesprek-toon horen, maar niet iedereen zegt dat. Vreemd. Ik heb van die lange kabel 15 meter (of zoiets) er tussenuit geknipt en met behulp van een speciale tang een nieuwe stekker bevestigd, zodat er nog maar 5 of 6 meter tussen zit. Maar dat werkt niet… 2x overgaan en that’s it.

Ook heb ik online kpn.nl geprobeerd, maar dat is tegenwoordig een automatisch systeem dat me vraagt al deze stappen nog eens te doorlopen. Er wordt geschakeld van poort 1 naar poort 2 en vice versa, maar dat loste niets op. Eind van het liedje is dat zij me niet kunnen helpen dat ik voor 60 euro een monteur moet laten komen. Daar heb ik vooralsnog van afgezien… lijkt me niet terecht, omdat dit me een probleem van de box12 lijkt te zijn. Voorlopig proberen we ons te redden met 2x overgaan. Wat zijn mijn verdere opties… heeft u een idee?

Vriendelijke groeten,

Wim Roskma

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, jij hebt heel erg je best gedaan @Marisun en ik denk niet dat er iets is dat je zelf nog kunt proberen. Het werkt met de 2 korte kabels maar zodra de kabel langer wordt ontstaan er problemen. Hier horen we meer mensen over met een Box12, dus het lijkt iets te zijn dat niet helemaal lekker loopt in de het telefonie gedeelte van dit specifieke modem.

Is op korte termijn geen oplossing voor wat er voor zou zorgen dat jullie geruime tijd zonder goed werkende telefonie zouden zitten en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom leg ik jouw situatie even voor aan onze logistieke afdeling, met de vraag of het mogelijk is dat jullie een ander type modem ontvangen. Hier verwacht ik pas na het weekend een reactie op, je hoort van me zodra die reactie er is!

Oh… dat is goed om te horen. Hartelijk dank. We wachten het af.

Wim

Reputatie 7
Badge +20

Zonet toch al een bevestiging ontvangen dat het verzenden is gelukt @Marisun :blush:

Als het goed is heb je inmiddels een sms ontvangen met meer informatie hierover.

Laat je weten of alles weer in orde is als je het andere modem aan hebt gesloten?

Ik zag het bericht inderdaad. Fijn!

Zal laten weten of het nu goed gaat ;-).

Hartelijke groet

Zojuist het vervangende modem opgehaald en uitgetest. Internet werkte in no-time. Daarna de ultieme test met de telefoons.

Het resultaat was dat ik wel kon uitbellen, maar niet gebeld kon worden, op geen van beide telefoons afzonderlijk niet, en ook niet via de splitter beide telefoons tegelijk. Dit uitbellen werkte alleen op de (denk ik) 2e poort (dus niet de buitenste, maar die naast de rode connector). De andere poort deed niets.

Daarna heb ik, om de eerstvolgende vraag voor te zijn :-)… een reset uitgevoerd met een pennetje, dus 10 seconden ingedrukt houden tot alle lampjes uitgaan en dan loslaten.

Daarna was de andere poort, nr 1 neem ik aan, geactiveerd. Met iedere telefoon afzonderlijk was er daarop geen enkel probleem. Uitbellen en inbellen ging prima en de telefoon ging vaker over.

Echter… zodra ik via de splitter 2 telefoons aansloot kregen we hetzelfde: 2x overgaan van beide telefoons, en daarna stopt het… de beller krijgt een in-gesprek-toon.

Ik wacht jullie reactie wel af :-).

Reputatie 7
Badge +20

Mijn excuus voor de late reactie @Marisun, op de één of andere manier zijn jouw berichtjes tussen wal en schip beland en zie ik ze nu pas  :slight_frown:

Bijzonder flauw dat het probleem blijft bestaan met een nieuwe Experia Box :thinking: Aangezien beide telefoons het prima doen, zou je denken dat het telefoniegedeelte van het modem in orde is. Het gaat echt pas mis als je via de splitter gaat werken. Je hebt nu 2 verschillende splitters geprobeerd en 2 verschillende modems, waar ik nu nog benieuwd naar ben is hoe lang de 3 kabels zijn die je in gebruik hebt? Het gaat dan zowel om de kabels die van de splitter naar de toestellen toelopen, als de kabel die tussen het modem en de splitter loopt. Hoor dat graag!

Ik had nog een oude experiabox van jaren terug liggen en die heb ik er zolang tussen geschakeld. Alles werkt nu perfect… 2 telefoons op een van de 2 splitters, en beide functioneren goed, belsignaal gaat zovaak over als nodig is. Daardoor is er zekerheid dat het probleem in de box12 zit. De ene kabel is een standaard kabel van ik geloof 3 meter. De andere is een op maat gemaakte kabel van rond de 5  meter naar de andere verdieping. Dat is wat lastig meten Maar toen de kabel zo’n 25 meter lang was deed die het ook prima via de teruggestuurde experiabox. De kabel van box naar splitter is 10 of 20 centimeter lang. Beide telefoons zijn van het merk Profoon TX325.

Zijn dit nog 2 ‘ouderwetse’ draadtelefoons?

Waarom gebruik je niet 1 (één basis) dect-set met 2 handsets? (N.B. op een Box 12 momenteel het beste een Gigaset, met Panasonic en Philips heb je geen nummerweergave. SIP / ATA van de 12 inderdaad matig.)

Het werk dat ik doe, en de tools die ik maak heeft te maken met bescherming tegen straling omdat er steeds meer mensen zijn die daar heftig op reageren. M’n overleden vriendin leed daar extreem onder nadat ze een blikseminslag in haar auto had overleefd. Zo ben ik 20 jaar geleden in dit werkveld terecht gekomen. DECT staan erop bekend dat ze continu grote hoeveelheid gepulste straling uitzenden, ook als de telefoon niet gebruikt worden. Vandaar dat we alleen bekabelde apparatuur in huis hebben.

 DECT staan erop bekend dat ze continu grote hoeveelheid gepulste straling uitzenden, ook als de telefoon niet gebruikt worden.

Dat was vroeger.

Het vermogen van DECT is héél laag. Verder kunnen van bases al sinds jaren in stand-by de zendfunctie uitgeschakeld staan. Ook kan het vermogen aangepast worden a.d.h.v. de afstand tot de handset. Van zowel handset als basis is het vermogen dan laag als ze bij elkaar in de buurt zijn.
Bij mijn Gigaset uit 2012 kan ik dat al aan zetten.

Bij Gigasets (anderen merken onder andere namen):

ECO dect + = geen zendvermogen in stand-by
ECO dect = aangepast vermogen tijdens bellen afhankelijk van afstand basis - handset

Beide functies tegelijk aan te zetten.

En ik begrijp dat je zelf geen last hebt van EHS ?

Ik weet ervan… we hebben zulke sets ook al in huis gehad, maar waren niet erg te spreken over de verbindingskwaliteit. Bovendien ontstaat er dan in huis een soort merkwaardige luiheid om overal waar we zitten te bellen. Een vaste plek hebben voor bellen is in het begin even wennen, maar geeft ook rust. Een mobieltje heb ik overigens ook niet.

Gevoelig. Nee, ook omdat we natuurlijk onze eigen middelen hebben ons daartegen te beschermen en andere middelen om die straling te harmoniseren. Maar vanuit principe proberen we straling te reduceren waar mogelijk, omdat het om een stapelingseffect gaat van een ongekend aantal bronnen in de directe omgeving. Dus nee… we houden het bij bekabelde verbinding. En wat mij betreft is dit oude modem goed genoeg voor het moment. Als er t.z.t. een nieuwe versie met meer uitgangsvermogen op de telefoonkabel ter beschikking komt, zou ik daar graag gebruik van maken.

Reputatie 7
Badge +20

Ah, ik zie inderdaad dat er nu een ouder type modem aan is gesloten, top dat het daarmee wél weer werkt! Overduidelijk nu dat de Box12 hier de boosdoener is, hij lijkt echt niet om te kunnen gaan met het splitten van het telefoonsignaal :slight_frown:

Zolang het werkt met dit oude modem, lekker zo laten!

Hallo Maja,

Zolang het gaat gaat het. Dank je wel. Mocht er wat zijn dan meld ik me uiteraard wel weer. Ik heb nu in elk geval telefonie en internet en het werkt allemaal goed zo voor het oog. Fijne dag verder.

Wim