Beantwoord

Telefoon werkt niet meer met keuzemenu sinds overstap van Experia Box v8 naar Box 12

  • 11 June 2021
  • 9 reacties
  • 355 keer bekeken

Bij mijn ouders sinds hun overstap van de (crappy) Experia Box v8 naar de veel betere Wifi 6 KPN Box 12 werkt hun telefoon Gigaset A415 niet meer bij keuze menu’s zoals je die vaak bijv. bij je huisartsen praktijk krijgt te horen.

Hiervoor deed de telefoon icm Experia Box v8 het altijd goed bij keuze menu’s. Toch heb ik nog even dubbelcheck gedaan: telefoon staat in Toon en heb zowel XES mode OFF als ON geprobeerd, zoals de handleiding van Gigaset adviseert zie https://gse.gigaset.com/fileadmin/gigaset/images/CustomerCare/Manuals/A4x/A415_A415A_Call_Block/A31008-M2501-M101-1-5419_01-04-2018_nl_NL.pdf

Nu heb ik in mijn eigen huis een Fritzbox 7560 i.c.m. Gigaset AS300A en daar had ik hetzelfde probleem toen ik op een gegeven moment van provider (niet KPN) switchte. Ik moest toen in mijn router de DTMF transmission aanpassen van “Automatic” naar “RTP or in band”.

 

Is er bij de KPN Box 12 een vergelijkbare instelling te vinden? Of een andere oplossing?

Hebben meer mensen hier last van?

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 22 June 2021, 14:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Bij mijn ouders sinds hun overstap van de (crappy) Experia Box v8 naar de veel betere Wifi 6 KPN Box 12 werkt mijn telefoon Gigaset A415 niet meer bij keuze menu’s zoals je die vaak bijv. bij je huisartsen praktijk krijgt te horen.

Hiervoor deed de telefoon icm Experia Box v8 het altijd goed bij keuze menu’s. Toch heb ik nog even dubbelcheck gedaan: telefoon staat in Toon en heb zowel XES mode OFF als ON geprobeerd, zoals de handleiding van Gigaset adviseert zie https://gse.gigaset.com/fileadmin/gigaset/images/CustomerCare/Manuals/A4x/A415_A415A_Call_Block/A31008-M2501-M101-1-5419_01-04-2018_nl_NL.pdf

 

Nu heb ik in mijn eigen huis een Fritzbox 7560 i.c.m. Gigaset AS300A en daar had ik hetzelfde probleem toen ik op een gegeven moment van provider (niet KPN) switchte. Ik moest toen in mijn router de DTMF transmission aanpassen van “Automatic” naar “RTP or in band”. Is er bij de KPN Box 12 een vergelijkbare instelling te vinden?

admin: samengevoegd met bestaande topic

Reputatie 7
Badge +19

Hi @JannemanO, van harte welkom hier!

Fijn dat je ouders van de V8 over gegaan zijn naar de Box 12 :) Het is alleen wel zo fijn als ze ook gewoon keuzemenu's kunnen gebruiken. Ik begrijp dat dat nu ineens niet werkt. Ik heb hier nog niet eerder signalen over voorbij zien komen. Laten we voor alle zekerheid even bij het begin beginnen. Hoe is de KPN Box 12 aangesloten bij hen thuis, en hoe is vervolgens de telefoon daar weer op aangesloten? Zit er geen andere apparatuur tussen? En als je tijdelijk bijvoorbeeld jouw eigen telefoontoestel als wijze van test daar aansluit, werkt het keuzemenu dan wel of gebeurt er dan hetzelfde?

Haal eens het basisstation van de telefoonset minimaal 1 minuut uit het stopcontact. Ik vermoed dat daar een storing(kje) in is ontstaan.

Ik heb het toestel paar keer en lang genoeg van het stroom afgehaald.

Verder heb ik mijn eigen toestel bij mijn ouders aangesloten maar hetzelfde probleem.

Het gekke is dat het probleem met hun (of mijn) toestel alleen voordoet als ik naar Budget Energie 0887307377 bel!! Als ik echter naar de huisarts bel 0407116200 die ook met een keuzemenu werkt, dan werkt het wel. Schiet mij maar lek.

Ik heb ook naar Belastingtelefoon gebeld 08000543 en dat werkt ook gewoon!

Dus het lijkt gewoon een probleem te zijn met Budget Energie die blijkbaar niet met alle telefoons overweg kan?! Kunnen jullie (PeterG, Alexandra)eens proberen daarna te bellen?

De toontjes worden dus wel verzonden.

Kunnen jullie (PeterG, Alexandra)eens proberen daarna te bellen?

Als je zelf naar Budget belt, met je eigen vaste of mobiele, kan je het ook uitproberen.

Ik was ten tijden van schrijven bij mijn ouders, nu weer thuis. Ik heb geprobeerd met mijn vaste telefoon vanuit mijn huis te bellen naar Budget Energie en dat werkt wel gewoon.

De reden waarom ik de vraag/verzoek aan jullie stelden was om het e.e.a. uit te sluiten qua telefoon/ provider/router combinaties.

Ik leg me erbij neer, het is denk ik gewoon een probleem van Budget Energie. Dan moeten mijn ouders maar naar een andere energie leverancier haha (of met hun mobiel bellen).

Maar vreemd is dit probleem wel. Ik weet niet precies hoe technisch deze keuze menu’s in elkaar steken maar het is toch vreemd dat de ene keuzemenu wel met mijn ouders telefoon werkt en de andere niet?! Enige verklaring wat dit zou kunnen zijn?

het is toch vreemd dat de ene keuzemenu wel met mijn ouders telefoon werkt en de andere niet?! Enige verklaring wat dit zou kunnen zijn?

Daar heb ik geen verklaring voor. KPN geeft altijd aan ‘om te testen hun nummer te bellen’. (0800-0402)

Als je ouders jou bellen en vervolgens op de cijfertoetsen drukken en jij hoort die toontjes werkt het op hun toestel en lijn gewoon (ook).

Als het met hun mobiel wel werkt…. Zo vaak bel je je energiemaatschappij toch niet. Of hebben ze ook internet/tv/vaste-telefoon bij hen?

Reputatie 7
Badge +19

@JannemanO2 Dat lijkt inderdaad een probleem of storing bij BudgetEnergie te zijn, aangezien andere keuzemenu's wel werken. Dat betekent dat het niet aan de aansluiting of het telefoontoestel van je ouders ligt, anders zou het probleem spelen bij alle keuzemenu's Je kunt ervoor kiezen om contact met ze op kunnen nemen om het aan te kaarten. 

Reputatie 4
Badge +4

Ik denk dat het niet aan BudgetEnergie ligt. Ik herken namelijk het probleem met de volgende configuratie:

  • Fritz!Box 7490 modem
  • Telefoon 1: Panasonic via eigen basisstation op de Fritz!Box aangesloten
  • Telefoon 2: Siemens handsets op de DECT van de Fritz!Box aangesloten (de Fritz!Boxen hebben een ingebouwde DECT mogelijkheid)
  • ik gebruik geen KPN telefoonnummer

Wanneer ik met de Siemens een bepaald bedrijf bel (niet BudgetEnergie) dan ervaar ik dezelfde problemen, met de Panasonic niet.

Een voorzichtige conclusie kan zijn dat de problemen naar de Siemens sets te herleiden zijn, zeker niet naar KPN.