Beantwoord

Telefoonlijn veranderd, sindsdien problemen?

  • 17 September 2019
  • 8 reacties
  • 446 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +3
Sinds een aantal maanden is er iets veranderd aan de analoge telefoonlijn. Ik vermoed dat de verandering de omzetting naar een ander platform (E-POTS) betreft, vanwege het verdwenen 'tikje' wat de telefooncentrale op de lijn maakte na het kiezen van een nummer en de veranderde stemmen en geluiden bij een verkeerd / geblokkeerd nummer. Sindsdien zijn er enkele problemen opgetreden:

  • Na het opnemen van de hoorn duurt het vaak een paar seconden voordat er een kiestoon is.
  • Na het neerleggen van de hoorn moet er een seconde of 5 worden gewacht voordat de verbinding is verbroken. Dat betekent vaak dat er voor 5 seconden meer betaald moet worden, terwijl er geen gebruik van wordt gemaakt.
  • De lijnsnelheid bij het gebruik van een fax of analoge modem is omlaag gegaan. Voorheen steevast ~50kbit, nu 14.4kbit.
  • Af en toe wat geknetter / geruis op de lijn die er voorheen niet was.
  • Bij sommige bellers gaat de lijn twee keer over voordat de telefoon begint te rinkelen.
  • Een enkele keer is de telefoon helemaal niet overgegaan toen er iemand belde.
Bovenste 2 punten zijn lastig omdat apparaten aangeven dat er geen kiestoon op de lijn is of de lijn aan de andere kant bezet is(door de "verbinding verbroken"-toon). Het derde punt is vervelend, omdat ik dus meer tijd (dus geld per gesprek) kwijt ben voor de overdracht van data. Het vierde punt is soms storend, maar niet dringend.

Problemen zijn getest met verschillende telefoontoestellen(analoog, digitaal) aan de lijn, en verschillende kabels tussen telefoontoestel en ISRA-punt. Bij het optreden van de problemen was er al maanden niets veranderd aan de opstelling aan deze kant van de lijn. Het kabeltje tussen ISRA-punt en telefoontoestel was altijd 1,5-2m lang.

Tevens heb ik meermaals aangegeven de facturen per post én per mail te willen ontvangen, zowel telefonisch als via jullie website. Toch komen de facturen alleen per post binnen.

Is er iets aan te doen of moeten we het gewoon aankijken?
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 20 September 2019, 18:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Ik ben benieuwd naar de antwoorden, maar eerst een vraag, gaat het om een lijn die alleen voor telefoon gebruikt wordt ?
Heb je nog POTS? Waarom niet telefonie via je internetprovider, direct op de phonepoort van het modem. Dat scheelt enorm veel (!) abonnementskosten. En waarschijnlijk ook gesprekskosten.

Heb je nu op de PTT lijn dus POTS én ADSL met een splittertje? Of heb je internet via de kabel?

Die technische dingen:
Punt 1 en 2 zijn 'wat apart'.
Punt 3 POTS is alleen bedoeld voor spraak. Faxen en zeker modems op een analoge lijn worden niet meer officieel ondersteund.

(je forumnaam doe je geen eer aan met pots 😉 )
Reputatie 4
Badge +3
Ik ben benieuwd naar de antwoorden, maar eerst een vraag, gaat het om een lijn die alleen voor telefoon gebruikt wordt ?
@KeesYagi Nee, er wordt op de lijn gebruik gemaakt van telefonie, fax en ander dataverkeer.

Heb je nog POTS? Waarom niet telefonie via je internetprovider, direct op de phonepoort van het modem. Dat scheelt enorm veel (!) abonnementskosten. En waarschijnlijk ook gesprekskosten.

Heb je nu op de PTT lijn dus POTS én ADSL met een splittertje? Of heb je internet via de kabel?

(je forumnaam doe je geen eer aan met pots 😉 )

@PeterG Nee, het betreft hier een lijn met alleen POTS. KPN wil namelijk geen DSL meer activeren op een lijn waarop POTS actief is, én andersom.
Digitimes schreef: het betreft hier een lijn met alleen POTS. KPN wil namelijk geen DSL meer activeren op een lijn waarop POTS actief is, én andersom.

Dat weet ik. Internet i.c.m. analoge telefoonlijn wordt al een paar jaar niet meer geleverd en ondersteund.

Wat ik niet begrijp is dat je nog POTS hebt, gezien het dure abonnement.

Ik mag toch aannemen dat je dus internet hebt via de coax. Waarom heb je bij dié provider je telefoon niet ondergebracht? Dan heb je heel wat lagere maandlasten. Dat zal tot zo'n € 20 schelen. Een POTS-abonnement (het vaste maandbedrag) is hartstikke duur. Ook bellen naar mobiele nummers is 40 % duurder dan via een "internet"-lijn.

Of je neemt op je KPN-lijn "internet met bellen".
Hoi @Digitimes . Allemaal interessante vragen, waar ik geen antwoorden op weet :-)
Ik ben wel even het PSTN stappenplan ingedoken en er is een probleem op jouw analoge lijn geconstateerd. Het meetprogramma wil nu uitsluiten of het met het toestel of met onze lijn te maken heeft . Het is wenselijk dat jouw toestel even losgekoppeld wordt. Zodat ik een nieuwe meting kan doen.
Ben je nu thuis? Heb je de mogelijkheid het toestel los te koppelen? Ik werk vandaag tot 15:30
Reputatie 4
Badge +3
Hoi @Digitimes . Allemaal interessante vragen, waar ik geen antwoorden op weet :-)
Ik ben wel even het PSTN stappenplan ingedoken en er is een probleem op jouw analoge lijn geconstateerd. Het meetprogramma wil nu uitsluiten of het met het toestel of met onze lijn te maken heeft . Het is wenselijk dat jouw toestel even losgekoppeld wordt. Zodat ik een nieuwe meting kan doen.
Ben je nu thuis? Heb je de mogelijkheid het toestel los te koppelen? Ik werk vandaag tot 15:30

@Erwin_ Bedankt voor je bericht! Nee, ik was op dat moment niet thuis. Ik heb vanochtend wel de kabel uit het ISRA-punt gehaald. Wellicht zou je die meting dus vandaag een keer kunnen herhalen?
Hoi @Digitimes . Je hebt 2 mobiele nummers in je profiel staan. Ik krijg je op geen van beide te pakken. Wellicht geniet je van je vrijdagavond en alle begrip daarvoor. Om dit even serieus door te meten lijkt het mij handig dat we elkaar (mobiel) spreken terwijl je thuis bent.
Ik werk vanavond tot 22:00 en anders wordt dat volgende week -> mnd t/m don 10:00 - 16:30
Laat maar weten wat schikt.

Spoed? Dan bellen met 0800 0402 en PSTN inspreken. Op die manier komt bij iemand die kennis heeft van analoge lijnen.
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust!