Telefoonterreur via gesproken sms berichten

• 13 mei 2016
  • 65 reacties
  • 14633 keer bekeken

Sinds 3 dagen word ik om het uur gebeld door KPN gesproken sms berichten. Wanneer er gebeld wordt verschijnt er 'onbekend' op het scherm. De vrouwenstem zegt dat via KPN een gesproken sms bericht van tel 06***** is ontvangen. Wanneer je verder luistert dan is het telkens wat anders bijv. cjvkijk of pssssssss. De eerste 3 keer heb ik opgenomen en het bericht geheel afgeluisterd. Het nummer herkende ik niet, had meteen door dat het niet goed zat. Heb na de derde keer het telefoonnummer via google opgezocht. Het blijkt een telefoonnummer uit Frankrijk te zijn en valt onder telefoonterreur. Dat blijkt dus ook! Helaas. Ik neem niet meer op, maar word er gek van. Ben geen klant van KPN, maar van Ziggo. Heb Ziggo gebeld, zij kunnen niets voor mij betekenen, moest maar met KPN contact opnemen, omdat het van KPN afkomstig is. Kunnen jullie die gesproken sms berichten stopzetten, het zorgt voor een hoop irritaties. Tijdens dat ik dit nu schrijf word ik weer gebeld, bellen houdt meer dan n 1 minuut aan! In dit digitale tijdperk ben je mooi klaar met al dit gedoe, er kan en mag een hoop, maar geeft ook veel problemen en daar is dan vaak geen oplossing voor of je wordt niet serieus genomen. Kunt u mij alsjeblieft helpen met mijn klacht en probleem! Ik wil dat deze telefoonterreur STOPT!!!

Admin: Nummer verwijderd omwille van privacy

65 reacties

Reputatie 7
Wat een vervelende situatie:(. Voor nachtrust moet je dan de stekker eruit halen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling met telefoon. Dan wil je bereikbaar zijn.

Als een sms na 72 uur niet afgeleverd kan worden (gesproken of als tekst) stopt de verzending ervan.

Een nummer uit Frankrijk kan natuurlijk nooit een nummer van KPN zijn. Echter, zowel Franse als Nederlandse nummers beginnen met 06. Waarom denk je dat het een Frans nummer is?

Aangezien je het over Ziggo hebt neem ik aan dat dit binnenkomt op je vaste telefoonlijn van hen? (Ziggo heeft ook mobiel)

Ook zie ik in google niet dat het valt onder telefoonterreur. KLIK . Ik kom dan op deze pagina. (vertaalde versie via google translate)

P.S. de antwoorden van bovenstaande vragen kunnen voor KPN Webcare alvast wat duidelijkheid scheppen.

Volgens mij kan KPN je nummer uit de verzendcentrale van sms halen.

Reputatie 7
Badge +27
Welkom op het forum , dit is zeker bijzonder vervelend.

We bieden voor KPN-klanten de mogelijkheid een sms op de vaste lijn te ontvangen. In enkele gevallen gaat dit mis. Onze database denkt dat het telefoontoestel geschikt is om een sms weer te geven, maar het toestel stuurt geen terugkoppeling dat het bericht is afgeleverd. Vervolgens wordt 72 uur lang geprobeerd een gesproken sms afgeleverd. Dit is niet de bedoeling, zeker niet als je klant bent van Ziggo. Zat jouw nummer voorheen misschien bij KPN?

Ik zorg dat je uit deze sms-database wordt verwijderd, zodat dit in de toekomst niet meer voorkomt. Kun je reageren op mijn privébericht? Zodra ik je nummer heb ontvangen neem ik contact op met een collega van de technische dienst. Ik ben bang dat we nu de 72 uur al naderen, maar dit voorkomt zo'n onaangename verrassing in de toekomst. Excuses voor het ongemak!

Reputatie 2
Badge
Zelf gebruik ik deze app om ongewenste bellers tegen te houden.

Is geheel gratis en doet wat ie moet doen.

Joran schreef op 14 mei '16 om 11:18uWelkom op het forum @Hvanko, dit is zeker bijzonder vervelend.

We bieden voor KPN-klanten de mogelijkheid een sms op de vaste lijn te ontvangen. In enkele gevallen gaat dit mis. Onze database denkt dat het telefoontoestel geschikt is om een sms weer te geven, maar het toestel stuurt geen terugkoppeling dat het bericht is afgeleverd. Vervolgens wordt 72 uur lang geprobeerd een gesproken sms afgeleverd. Dit is niet de bedoeling, zeker niet als je klant bent van Ziggo. Zat jouw nummer voorheen misschien bij KPN?

Ik zorg dat je uit deze sms-database wordt verwijderd, zodat dit in de toekomst niet meer voorkomt. Kun je reageren op mijn privébericht? Zodra ik je nummer heb ontvangen neem ik contact op met een collega van de technische dienst. Ik ben bang dat we nu de 72 uur al naderen, maar dit voorkomt zo'n onaangename verrassing in de toekomst. Excuses voor het ongemak!

Inmiddels mijn nummer aan je gestuurd, dank je wel dat je het kunt en wilt oplossen. Zeker dat het in de toekomst niet weer voorkomt. Gelukkig vandaag niet meer gebeld, 72 uur was gisteren verstreken.

wicket schreef op 15 mei '16 om 19:22uZelf gebruik ik deze app om ongewenste bellers tegen te houden.

Is geheel gratis en doet wat ie moet doen.

Helaas geldt deze app voor mobiele telefoonnummers. Bij mij gaat het om een vaste lijn. Maar dank je wel voor je reactie, wellicht kunnen anderen er wat mee.

Reputatie 7
Badge +27
Het probleem is hopelijk opgelost voor@Hvanko. Het nummer is afgemeld voor berichten van onze smscentrale. We onderzoeken of dit vaker voorkomt, zoals aangegeven behoort deze dienst alleen op het KPN netwerk te werken. , nogmaals excuses voor het ongemak!

Beste kpn medewerker,
Hier hetzelfde probleem. Ik ben klant van ziggo en krijg constant ingesproken berichten van kpn op mijn vaste telefoon. Ik zou graag dat mijn nummer hier wordt verwijderd.
Reputatie 7
Badge +23
Dat is niet de bedoeling ! Aan Joran zijn uitleg hierover heb ik niks toe te voegen. 

Ik help je hier graag verder bij. Hiervoor heb ik gegevens van je nodig. Je ontvangt een privébericht van me. Beantwoord je die? 

Reputatie 7
Tja, dat nummerbehoud bij overstappen hè. Dan moet het wel volledig bij KPN uit alle systemen gehaald worden. Dat gebeurt kennelijk niet voldoende.

Overigens is KPN bij mijn weten de énige provider met sms service op de vaste lijn. (?)

Reputatie 7
Badge +23
Hi , ik heb geen gegevens van je ontvangen. Ben je via een andere weg geholpen? Als je nog hulp van mijn kant nodig hebt, laat me dat dan weten! 

Er is iets serieus mis met de SMS centrale van de vaste lijnen.   Het hoort zo te zijn,  dat wanneer je ooit zelf een SMS hebt verzonden,  vanaf dan alle SMS berichten als tekst worden afgeleverd.   Dit wordt helaas nu elke keer gereset.   Vooral wanneer er een SMS binnenkomt vanaf een andere provider,  schakelt het systeem weer terug op de gesproken berichten.

Als je dan zelf weer een SMS verstuurt,  wordt je weer opnieuw aangemeld bij de SMS centrale.  Het probleem zit duidelijk in de communicatie tussen de SMS centrale van "vast"  en de overige centrales.

Ik heb dit meerdere malen doorgegeven,  maar er wordt glashard gezegd:  Wij MOGEN deze storing niet oplossen.

Jammer voor mijn dove moeder van bijna 90,  die hiervan geheel afhankelijk is. 

Ik heb hiervoor het afgelopen jaar 18 uur met de helpdesk gebeld,  en meerdere malen gevraagd om  (in geval men met deze dienst wil stoppen)  dit eerlijk te zeggen.   Telkens werd mij gezegd:  "Nee hoor,  het hoort gewoon te werken"  en we gaan ermee aan de gang.

Honderden Test-SMS'jes verzonden.   Grote problemen voor mijn moeder,  die natuurlijk niet weet welk bericht ze wel of niet ontvangen heeft.  Helaas kan ze met een mobiele telefoon niet meer uit de voeten.

55 jaar een abonnement,  maar ze kan de pest krijgen.    Er wordt 50 euro "compensatie" aangeboden.   Schoften.

KPN zou zich kapot moeten schamen.    De ene leugen na de andere.   Misselijk volk.  

Cindy_ schreef op 16 jun '16 om 10:25uHi @Kimjansens, ik heb geen gegevens van je ontvangen. Ben je via een andere weg geholpen? Als je nog hulp van mijn kant nodig hebt, laat me dat dan weten! 

ricard0 schreef op 17 jun '16 om 23:14uEr is iets serieus mis met de SMS centrale van de vaste lijnen.   Het hoort zo te zijn,  dat wanneer je ooit zelf een SMS hebt verzonden,  vanaf dan alle SMS berichten als tekst worden afgeleverd.   Dit wordt helaas nu elke keer gereset.   Vooral wanneer er een SMS binnenkomt vanaf een andere provider,  schakelt het systeem weer terug op de gesproken berichten.

Als je dan zelf weer een SMS verstuurt,  wordt je weer opnieuw aangemeld bij de SMS centrale.  Het probleem zit duidelijk in de communicatie tussen de SMS centrale van "vast"  en de overige centrales.

Ik heb dit meerdere malen doorgegeven,  maar er wordt glashard gezegd:  Wij MOGEN deze storing niet oplossen.

Jammer voor mijn dove moeder van bijna 90,  die hiervan geheel afhankelijk is. 

Ik heb hiervoor het afgelopen jaar 18 uur met de helpdesk gebeld,  en meerdere malen gevraagd om  (in geval men met deze dienst wil stoppen)  dit eerlijk te zeggen.   Telkens werd mij gezegd:  "Nee hoor,  het hoort gewoon te werken"  en we gaan ermee aan de gang.

Honderden Test-SMS'jes verzonden.   Grote problemen voor mijn moeder,  die natuurlijk niet weet welk bericht ze wel of niet ontvangen heeft.  Helaas kan ze met een mobiele telefoon niet meer uit de voeten.

55 jaar een abonnement,  maar ze kan de pest krijgen.    Er wordt 50 euro "compensatie" aangeboden.   Schoften.

KPN zou zich kapot moeten schamen.    De ene leugen na de andere.   Misselijk volk.  

Heb hier zelf ook last mee.

Het eerder beschreven geval van Hvanko lijkt mij ook niet echt permanent opgelost.   Het "verwijderen van een nummer uit de centrale",  betekent juist dat het telefonisch voorlezen van een bericht door blijft gaan.  
Dit gebeurd bij elk vast nummer,  ongeacht de provider (van de ontvanger). 

Een voorgelezen bericht is nl.  een gewoon telefoontje,  en dat zul je bij iedere provider dus kunnen ontvangen.  Het "afmelden"  betekent dus juist dat je geen SMS meer als tekst zult ontvangen!  Het probleem van Ricardo,  is naar ik begrijp het tegenovergestelde.
Hij wil juist aangemeld blijven voor tekstberichten.

De oplossing moet m.i. inderdaad gezocht worden in de SMS centrale van KPN "vast".
Er moet een keuze gemaakt kunnen worden tussen gesproken berichten ontvangen (als standaard), helemaal geen berichten ontvangen (bij overlast),  en alle berichten als tekst ontvangen (wat dan ook permanent zo moet blijven)

Overigens kan de keuze voor "helemaal geen berichten"  technisch hetzelfde zijn als "alleen tekstberichten".   Als je geen toestel hebt wat een tekstbericht kan weergeven,  dan is een teksbericht namelijk in de praktijk hetzelfde als "geen bericht".    Maar de keuze voor alleen tekst,  moet dan wel blijvend zijn.

Maar ik ben bang dat Ricardo gelijk heeft,  en er niet mee gedaan wordt.
Heb er ook over gebeld,  maar de vraag wordt niet eens begrepen. 

"Overlast" is blijkbaar interessanter voor de juridische afdeling dan voor de techniek.  (M.a.w. als er een schuldige is,  en de fout niet bij KPN zelf ligt)

Jammer,  want een goede technische man of vrouw,  lost dit probleem binnen een dag op.

Hoera!  Iemand die het snapt.  Dank!   Nu KPN nog...... 

Het IS inderdaad de SMS centrale.   Ik heb het via de vaste aansluiting van Telfort geprobeerd  (die gebuiken uiteraard dezelfde SMS centrale voor de vaste telefonie).    Precies hetzelfde verschijnsel.   Je wordt netjes aangemeld,  krijgt daarvan een bevestiging (als tekstbericht!) maar daarna komen de berichten toch weer als gesproken tekst binnen.

Helaas zal het voor mijn oude dove moedertje hoe dan ook te laat zijn.  Na 58 jaar (ik heb het nog eens nagevraagd) gaat de telefoonaansluiting de deur uit.

Ze gaat daarmee als 90-jarige weer terug naar het systeem uit de jaren '50:  Ik bel de buren met het verzoek om de boodschap aan haar door te geven.....    Had ik al gezegd,  dat KPN zich kapot zou moeten schamen?

Wel grappig om intussen hier eens op dit forum rond te neuzen.  Hilarisch!   Vooral het standaard zinnetje:  "Ik begrijp dat dit vervelend voor je is....."

Ze hebben vast allemaal dezelfde tweedaagse cursus "omgaan met boze klanten" gevolgd.   Begrip tonen...   Bla bla bla....

Reputatie 7

ricard0 schreef op 19 jun '16 om 22:24u

Hoera!  Iemand die het snapt.  Dank!   Nu KPN nog...... 

Het IS inderdaad de SMS centrale.   Ik heb het via de vaste aansluiting van Telfort geprobeerd  (die gebuiken uiteraard dezelfde SMS centrale voor de vaste telefonie).    Precies hetzelfde verschijnsel.   Je wordt netjes aangemeld,  krijgt daarvan een bevestiging (als tekstbericht!) maar daarna komen de berichten toch weer als gesproken tekst binnen.

Hier EXACT dezelfde ervaring! 😞 Zelfs na omwisseling van een v8 E.B. naar v9 bleef het probleem. Moet dus probleem met de sms centrale zijn. Maar wordt niet onderkend. Eén kennis stuurde steeds smsjes naar de vaste telefoon omdat mijn vaste nr. boven mijn mobiele in haar lijst stond. Ja stond, want ik heb m'n vaste nummer uit haar mobiel laten halen zodat ze alleen naar m'n mobiel sms't en belt.

Ik geef aan mensen 't laatste jaar alleen nog maar m'n mobiele nr. op...

Duzz, webcare... als jullie dit intern bij de juiste afdeling willen aankaarten...héél graag.

(p.s. ik weet dat je hier t/m 22 juni niet kunt reageren, maar het probleem aankaarten bij de techneuten die over de sms-centrale gaan kan altijd)

Hallo Peter,    je schrijft  "het probleem aankaarten bij de techneuten die over de sms-centrale gaan kan altijd".    Dat zou je denken ja.....

Mij is echter glashard gezegd,  dat dit een probleem is waar door de techniek geen aandacht aan MAG worden gegeven.

Dit is mij drie maal,  (door verschillende) medewerkers gezegd.   Maar evengoed vonden anderen dat er wel een "ticket"  voor aangemaakt kon worden.

Wat overigens steeds binnen een dag,   en zonder nader bericht weer gesloten werd.  Ze mogen er dus blijkbaar echt niets aan doen.

Je hebt zo wel eer van je werk,  als technicus....

Reputatie 7
Je kent de Webcare medewerkers nog niet. Die hebben tandjes met weerhaakjes ;)

We zijn er effe niet. TOT DONDERDAG.

Van de week werd ik gebeld, n.a.v. onze (zoveelste) klacht. Later hebben ze opnieuw teruggebeld omdat ze "de klacht niet meer konden vinden"
Ticket zal dus wel opnieuw verwijderd en gesloten zijn. Neem het nu maar van mij aan: dit verbetert nooit.
Vroeg of laat stopt deze "service" en omdat ze er nu nog een beetje geld uit kunnen trekken, laten ze het nog wat doorsukkelen i.p.v. gewoon eerlijk te zijn en de stekker er uit te trekken.
Ik geloof overigens dat we het contract hoe dan ook maar op moeten zeggen. Mijn oude moedertje zegt zulke lelijke dingen over KPN. Ik ben bang dat ze aan het radicaliseren is..... Had ik al gezegd, dat KPN zich kapot zou moeten schamen?
Reputatie 7
Badge +21
Hoi ricard0, welkom op het forum! Balen dat dit probleem niet opgelost wordt! Graag kijk ik wat ik op dit moment kan betekenen. Stuur je een reactie op m'n privébericht ?
Reputatie 7
Ook ik zou sms berichten op de vaste lijn graag weer eens als TEKST willen ontvangen. Heb al diverse keren een sms verzonden om dat te activeren; bevestigings-sms komt inderdaad als tekst. Stuur je daarna zelf een sms dan komt ie álweer gesproken binnen! De instelling "als tekst verzenden" wordt in de sms-centrale dus niet vast gezet.
De sms centrale v.d. vaste lijn dient dus gerepareerd te worden of er gewoon uit gegooid :P

Wat mij tot de volgende vragen brengt: Hoe vaak worden sms berichten verstuurd van en naar de vaste nummers? En hoeveel klanten gebruiken dat? Zijn dat er net zo weinig als voor doorschakelen buitenland dan kan die sms dienst vaste lijn er net zo goed uit m.i.
Interessante vragen, maar voor KPN is maar één vraag relevant: Wat verdienen we ermee?
En zolang er geen kosten meer aan gemaakt worden, pakt het saldo al snel positief uit.....
Welkom in de nieuwe tijd!
Sinds 3 dagen word ik om het uur gebeld door KPN gesproken sms berichten. Wanneer er gebeld wordt verschijnt er 'onbekend' op het scherm. De vrouwenstem zegt dat via KPN een gesproken sms bericht van tel 06***** is ontvangen. Wanneer je verder luistert dan is het telkens wat anders bijv. cjvkijk of pssssssss. De eerste 3 keer heb ik opgenomen en het bericht geheel afgeluisterd. Het nummer herkende ik niet, had meteen door dat het niet goed zat. Heb na de derde keer het telefoonnummer via google opgezocht. Het blijkt een telefoonnummer uit Frankrijk te zijn en valt onder telefoonterreur. Dat blijkt dus ook! Helaas. Ik neem niet meer op, maar word er gek van. Ben geen klant van KPN, maar van Ziggo. Heb Ziggo gebeld, zij kunnen niets voor mij betekenen, moest maar met KPN contact opnemen, omdat het van KPN afkomstig is. Kunnen jullie die gesproken sms berichten stopzetten, het zorgt voor een hoop irritaties. Tijdens dat ik dit nu schrijf word ik weer gebeld, bellen houdt meer dan n 1 minuut aan! In dit digitale tijdperk ben je mooi klaar met al dit gedoe, er kan en mag een hoop, maar geeft ook veel problemen en daar is dan vaak geen oplossing voor of je wordt niet serieus genomen. Kunt u mij alsjeblieft helpen met mijn klacht en probleem! Ik wil dat deze telefoonterreur STOPT!!!

Admin: Nummer verwijderd omwille van privacy

Wij hebben hetzelfde probleem. Sinds vandaag worden we telkens gebeld door een geheim nummer op onze vaste telefoon waarbij gezegd wordt dat we een SMS krijgen vanuit KPN met daarin een wartaal bericht. Echter zitten we bij Lybrandt en niet bij jullie. Het ziet er naar uit dat het hier om hetzelfde probleem gaat. Zou jij ons ook hierbij kunnen helpen?
@Joran
Reputatie 7
Badge +27
Erg jammer om te lezen Elsth! Mijn excuses voor de late reactie 😞 De gesproken smsdienst wordt in de toekomst stopgezet. Tot die tijd zorg ik dat jouw telefoonnummer uit deze database wordt gehaald. Zoals eerder aangegeven hoort dit absoluut niet te gebeuren bij telefoonnummers van andere providers. Reageer je op mijn privébericht?
Is het: "De gesproken smsdienst wordt in de toekomst stopgezet"
of: "SMS naar vaste lijnen wordt in de toekomst stopgezet" ?
En waarom kan er nu ineens wel een individueel nummer afgemeld worden?
Reputatie 7
Is het: "De gesproken smsdienst wordt in de toekomst stopgezet"
of: "SMS naar vaste lijnen wordt in de toekomst stopgezet" ?
Dat laatste wat tevens het eerste ook inhoudt.
En waarom kan er nu ineens wel een individueel nummer afgemeld worden?Als mensen over stappen van KPN naar een andere provider met nummerbehoud wordt a.h.g.i. het nummer ook in de sms centrale automatisch afgemeld. Dit gebeurt af en toe niet. Het moet dan handmatig gebeuren.
Kan alleen met nummers die nu niet meer bij kpn zitten.

Reageer