Beantwoord

Test met VOIP via software op PC bijvoorbeeld MicroSIP

  • 23 August 2021
  • 6 reacties
  • 988 keer bekeken

Reputatie 1

Ik probeer gebruik te maken van VOIP  met de configuratie gegevens die je via de website kunt opvragen. Zie deze thread .  Nu probeer ik met de configuratie gegevens een testje te doen hoe je kunt bellen via VOIP.  Daarvoor heb ik een tooltje gevonden  dat heet MicroSIP.  Ik probeer de confiugratie in te vullen 

de volgende velden : 

SIP-server : voip1-ext.kpn.net

SIP-proxy:   voip1-ext.kpn.net  (het zelfde ??)

gebruikersnaam  :  dat is een naam met  als einde @ims.imscore.net  

Domain :  ?  geen idee  voip1-ext.kpn.net 

Aanmelding : ?   (leeg => dan wordt gebruikersnaam gebruikt)

Wachtwoord :  deze heb ik ingesteld via de Website om VOIP in te stellen. (ik heb mail ontvangsbevestiging gekregen dat het wachtwoord is ingesteld)

weergave naam :   (soort vrij veld met waar in je je naam kunt invullen)

Voicemail nummer :  daarin heb ik maar het vaste telefoonnummer ingevoerd… ?

kiezen voor buitenlijn : ?  geen idee  00 ? 

Kiesplan ?  ook geen idee … ik denk leeg.

Voor de rest heb ik het nu default gelaten en niets veranderd.   Wie oh wie kan mij helpen.  

 

ik heb nog wel een vraag ik zag dat je achter mijn modem  (Sagemcom F5359) Dus geen experia modem!. mogenlijk niet kan dat je kan VOIP-en.   Kan ik dan wel de instelling gebruiken op bijvoorbeeld mijn andriod telefoon ?  Is daar dan ook vergelijkbare software voor.   Dus dan krijg je de siutatie dat mijn vaste telefoon gewoon werkt over het mobiele netwerk van mijn provider (bijv vodafone of t-mobile). 

 

icon

Beste antwoord door Babylonia 24 August 2021, 04:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +10

ik heb nog wel een vraag ik zag dat je achter mijn modem  (Sagemcom F5359) Dus geen experia modem!. mogenlijk niet kan dat je kan VOIP-en.

Die Sagecom is zover ik weet de “Experia Box V12” ??   Alle Experia Box modellen vangen “KPN” telefonie af om dat door te geven naar de RJ11 poortjes van de modem/router zelf.

Ofwel het werkt niet om erachter een VOIP appje in te zetten voor een KPN VOIP account, omdat er maar één connectie / registratie gemaakt kan worden met het VOIP SIP-nummer, wat ervoor reeds wordt afgevangen door de modem/router.

 

Kan ik dan wel de instelling gebruiken op bijvoorbeeld mijn andriod telefoon ?  Is daar dan ook vergelijkbare software voor.

Je kunt het proberen. De applicatie die zich als laatste aanmeldt zal de registratie overnemen van de daadwerkelijke VOIP-verbinding.  Maar als na een aantal uur (dag - 24 uur ???) de Sagecom zich weer aanmeldt wordt dat weer gezien als geldige connectie.

Een Android appje wat ikzelf wel als test heb geïnstalleerd “omdat het kan”, maar in mijn geval met een CheapConnect VOIP-account:

Mizudroid:   https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mizuvoip.mizudroid.app&hl=nl&gl=US

Als leidraad voor instellingen van een KPN VOIP account voor een ATA-adapter of VOIP Softphone, heb je mogelijk enige steun aan het volgende onderwerp, m.b.t in te vullen waarden, proxy server etc.:

 

Voor Windows heb je een leukere app van 3CX als dat “MicroSIP”.  Zie ander onderwerp:
 

 

Reputatie 7
Badge +21

Sinds de laatste firmware update SGEJ10000310 van de KPN Box 12 (Sagemcom F5359) kan de klant Voice op het modem uitzetten om eventueel hun Voice credentials op een ander apparaat te gebruiken (onderdeel van vrije aparatuur keuze).

Zie het volgende topic

 

Reputatie 7
Badge +10

Oh, dat wist ik niet.  Da's mooi, goed te weten. (Ik gebruik een eigen router).

Met het uitzetten van Voice op de V12, kun je in dat geval achterliggend een VOIP telefoonset gaan inzetten, of een softphone applicatie gebruiken.

Hier de eerder aangehaalde 3CX softphone app onder Windows, wat vrij is te downloaden.
(Met onderstaande plaatjes heb je de informatie hier dan compleet bij elkaar).

Die softphone app is gewoon een gratis appje, werkt ook na één jaar. Dat jaar gratis wat wordt gemeld geldt voor hun PBX software. Het direct gratis te downloaden Windows appje is een simpele VOIP Client, versie van enkele jaren terug. Waar je diverse SIP-accounts op kunt instellen van verschillende VOIP providers. (Handig appje in het gebruik).

Het standaard scherm.  Men kan links bij de ribbeltjes knop nog een extra scherm uitschuiven met 4 tabs waar je bij elkaar iets van 40 telefoonnummers kunt onderbrengen. (Rechts een video scherm).

 

Bij elkaar 6 VOIP SIP nummers ondergebracht, de onderste niet actief.

 

Instellingen van het  “KPN - VOIP”  SIP account.

 

Advanced settings
Een STUN server wordt standaard ingevuld (is niet uit te schakelen), met een domein van 3CX.
Heb dat hier dan ingesteld met een VoipBuster domein.

Omdat dit appje op mijn laptop is geïnstalleerd, met vaak wisselend idle / slaapstand status e.d.
heb ik de registratietijd op 5 minuten gezet. (De minimum tijd om in te zetten).

 


Om het lijstje compleet te maken, hier nogmaals vernoemd:

Android softphone apps van VoipBuster en PowerVoip,
en een vrij in te stellen app < MizuDroid >.

Reputatie 1

Mag ik je enorm bedanken voor bovenstaande reactie!  Ik ga hiermee aan de slag. Als ik het zo lees zo het zeker moeten lukken. Zo niet kom ik hier wel weer even in de lucht.  DANKJEWEL, dankjewel en dankjewel

 

Anton

 

ik geloof dat meer mensen bovenstaande enorm kunnen waarderen. 

Reputatie 1

Net testje gedaan.  Het werkt!

Reputatie 7
Badge +10

Mooi dat je ermee bent geholpen. :wink:

Er zitten een aantal aardige functies in dat appje.
(O.a. opnemen van telefoongesprekken, mocht dat voor bepaalde instanties nodig zijn om zelf direct ook al “transcripties” te hebben als bewijs van gemaakte afspraken e.d.).

Veel plezier ermee.

Er is ook een huidige veel zwaardere app te installeren (via die 3CX website), maar dan wordt het al gauw “te omslachtig” met teveel toeters en bellen om er prettig gebruik van te kunnen maken.