Beantwoord

Treurig

• 13 november 2015
  • 4 reacties
  • 497 keer bekeken

Geachte lezer,

Deze week werd ik gebeld door een man. Telefoon uit onverwachte hoek. Hij had gehoord dat ik, juridisch adviseur, misschien wel wat voor hem kon betekenen. 

Wat bleek. Deze beste man had jarenlang een contract bij KPN (Zakelijk BelVrij Totaal ISDN, al meer dan twintig jaar een abonnement bij KPN). Daar zijn zaken als ZZP'er niet zo goed meer gingen, ging hij op zoek naar een 'alles in één alternatief' (bellen, telefonie en televisie). Hoewel hij het liefst bij KPN wilde blijven, vond hij het goedkoopste alternatief bij Ziggo. Halverwege juli heeft hij telefonisch contact opgenomen met KPN Klantenservice, alwaar hem gevraagd werd waarom hij over wilde stappen naar een andere aanbieder. Hij gaf zijn redenen door (onder andere de geboden internetsnelheid) en de medewerker vroeg of hij nog een (wellicht beter) aanbod mocht doen. Ja dat mocht. Helaas werd de conclusie getrokken dat KPN in dezen geen beter alternatief kon bieden. Er zou sprake zijn van één maand opzegtermijn en vriendelijk werd het telefoongesprek afgesloten. Een maand later ging het abonnement bij Ziggo in. Er zouden derhalve geen opzegkosten verschuldigd zijn. 

Enige tijd na de definitieve overstap ontving mijn dorpsgenoot een slotfactuur. Er bleek een bedrag van 430,49 als 'afkoopsom resterende looptijd contract' te worden gefactureerd. 

Na vele telefoontjes en e-mails bleef KPN volhouden dat meneer dit gewoon moest voldoen. Inmiddels wordt gedreigd met het inschakelen van een incassobureau. 

Meneer heeft als ZZP'er jarenlang betaald voor een zakelijk abonnement terwijl zijn zaken (zeker de laatste tijd) zeer stroef verlopen. Het zakelijk abonnement heeft daarom lange tijd geenszins in verhouding gestaan tot de kosten. Meneer heeft altijd netjes betaald. Hij wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Wat ik het ergste vind is dat meneer keurig netjes gebeld heeft met het voornemen om over te stappen. Alwaar hem verteld is dat er ÉÉN maand opzegtermijn van toepassing zou zijn. KPN heeft aldus onjuiste informatie verstrekt. 

Vervolgens wordt meneer telkens verwezen naar de website alwaar hij alles zelf maar op- en uit moet zoeken. KPN: dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend, zeker niet voor de 'oudere' klant. 

Het komt er op neer dat deze man al wekenlang met een knoop in zijn maag loopt door de onverwachte factuur van KPN waarover hij onjuist is ingelicht. Hij is jarenlang trouwe klant geweest en heeft al zijn rekeningen netjes en tijdig betaald. 

Van KPN had ik betere voorlichting en betere service verwacht. De 'vriendelijke groet' die onder elke brief c.q. mail staat herken ik nergens terug.

icon

Beste antwoord door Joran 15 november 2015, 18:20

Dag Elora, welkom op het forum.

Dit is een zeer betreurenswaardige gang van zaken. Ik zie dat het bericht inmiddels ook is geplaatst op het zakelijke forum, we komen zo spoedig mogelijk met een reactie. Ik ga ervan uit dat we tot een betere oplossing kunnen komen, mijn excuses voor deze gang van zaken.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +30

EloraMarjon schreef op 13 nov '15 om 22:45u

Geachte lezer,

Deze week werd ik gebeld door een man uit mijn dorp. Telefoon uit onverwachte hoek. Hij had gehoord dat ik, meester in de rechten, misschien wel wat voor hem kon betekenen. Uit zijn stem klonk wanhoop. Zo snel als mogelijk ben ik op bezoek gegaan om te kijken wat er aan de hand was. 

Wat bleek. Deze beste man had jarenlang een contract bij KPN (Zakelijk BelVrij Totaal ISDN, al meer dan twintig jaar een abonnement bij KPN). Daar zijn zaken als ZZP'er niet zo goed meer gingen, ging hij op zoek naar een 'alles in één alternatief' (bellen, telefonie en televisie). Hoewel hij het liefst bij KPN wilde blijven, vond hij het goedkoopste alternatief bij Ziggo. Halverwege juli heeft hij telefonisch contact opgenomen met KPN Klantenservice, alwaar hem gevraagd werd waarom hij over wilde stappen naar een andere aanbieder. Hij gaf zijn redenen door (onder andere de geboden internetsnelheid) en de medewerker vroeg of hij nog een (wellicht beter) aanbod mocht doen. Ja dat mocht. Helaas werd de conclusie getrokken dat KPN in dezen geen beter alternatief kon bieden. Er zou sprake zijn van één maand opzegtermijn en vriendelijk werd het telefoongesprek afgesloten. Een maand later ging het abonnement bij Ziggo in. Er zouden derhalve geen opzegkosten verschuldigd zijn. 

Enige tijd na de definitieve overstap ontving mijn dorpsgenoot een slotfactuur. Er bleek een bedrag van 430,49 als 'afkoopsom resterende looptijd contract' te worden gefactureerd. 

Na vele telefoontjes en e-mails bleef KPN volhouden dat meneer dit gewoon moest voldoen. Inmiddels wordt gedreigd met het inschakelen van een incassobureau. 

Meneer heeft als ZZP'er jarenlang betaald voor een zakelijk abonnement terwijl zijn zaken (zeker de laatste tijd) zeer stroef verlopen. Het zakelijk abonnement heeft daarom lange tijd geenszins in verhouding gestaan tot de kosten. Meneer heeft altijd netjes betaald. Hij wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Wat ik het ergste vind is dat meneer keurig netjes gebeld heeft met het voornemen om over te stappen. Alwaar hem verteld is dat er ÉÉN maand opzegtermijn van toepassing zou zijn. KPN heeft aldus onjuiste informatie verstrekt. 

Vervolgens wordt meneer telkens verwezen naar de website alwaar hij alles zelf maar op- en uit moet zoeken. KPN: dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend, zeker niet voor de 'oudere' klant. 

Het komt er op neer dat deze man al wekenlang met een knoop in zijn maag loopt door de onverwachte factuur van KPN waarover hij onjuist is ingelicht. Hij is jarenlang trouwe klant geweest en heeft al zijn rekeningen netjes en tijdig betaald. Dit factuur is, zeker gelet op zijn financiële situatie, een doorn in zijn hart. 

Van KPN had ik betere voorlichting en betere service verwacht. De 'vriendelijke groet' die onder elke brief c.q. mail staat herken ik nergens terug.

Mijn vraag is: kan ik enige coulance vanuit KPN verwachten of moet ik dit daadwerkelijk op juridisch vlak gaan oplossen? 

Hoi,

Dit is het consumenten-forum en niet het zakelijke forum. Echter vind ik dit een erg intressant probleem. Volgens de voorwaarden (afhankelijk van het soort contract e.d.) zou waarschijnlijk een opzegtermijn van 3 maand hanteerd worden en mag je alleen per eind datum opzeggen en wordt het contract automatisch verlengd met 1 jaar. Maar dit alles verandert(?) omdat, mits je verhaal juist is, KPN verteld heeft dat het opzegtermijn 1 maand is.

Ik hoop voor je dat dez afkoopsom onterecht is.

Robin

Robin, bedankt voor het bericht. Ik heb het op het goede forum gezet en ik hoop spoedig van KPN te vernemen. Anders zal ik schriftelijk bezwaar maken. Op een mondelinge toezegging van een professioneel bedrijf moet je immers kunnen vertrouwen.

Reputatie 7
Juridisch geldt, zoals je weet, een mondelinge overeenkomst net zo als een schriftelijke. Dit is echter geen overeenkomst, maar informatieverstrekking. Ik vraag me af of diegene aan de telefoon wel alle (juiste) gegevens voor zich had.

Onder andere, was meneer al contractvrij? Dat wil zeggen, was de periode van 1 of 2 jaar die 'ie in beginsel was aangegaan al voorbij. Pas daarna loopt je abonnement per maand door. En dus dan ook pas per maand opzegbaar.

De zakelijke afdeling van webcare, actief via het zakelijk forum, kan uitzoeken of het contract voortijdig is stopgezet.

Een zakelijk contract bij KPN is inderdaad véél duurder (heel veel) dan een privé-abonnement. Is bij Ziggo nu ook sprake van een zakelijke verbintenis? Indien niet had ie misschien beter zijn zakelijke contract kunnen laten omzetten naar privé (dat kan indien het geen zakelijk adres betreft). Vlgs mij is ie dan bij KPN zelfs goedkoper uit.

Reputatie 7
Badge +28
Dag Elora, welkom op het forum.

Dit is een zeer betreurenswaardige gang van zaken. Ik zie dat het bericht inmiddels ook is geplaatst op het zakelijke forum, we komen zo spoedig mogelijk met een reactie. Ik ga ervan uit dat we tot een betere oplossing kunnen komen, mijn excuses voor deze gang van zaken.

Reageer