Beantwoord

Uitfasering ISDN en analoge telefonie

  • 28 January 2019
  • 28 reacties
  • 9198 keer bekeken

Beste KPN,

Zoals bij u bekend ben ik ontevreden over de wijze waarop u mij behandeld sinds ik met u tot een oplossing probeer te komen voor de uitfasering van ISDN en analoge telefonie. Toen ik eindelijk contact had met uw klachtenafdeling ben ik onbeschoft te woord gestaan en was KPN opnieuw niet bereid om mee te denken over een oplossing voor mijn situatie. Oorspronkelijk was ik klant van Planet Internet wat in het verleden is opgegaan in KPN, er was destijds geen andere aanbieder waarbij ik mijn mogelijkheden kon behouden en door deze uitfasering kom ik opnieuw in de problemen.

Mijn voornaamste klacht is dat ik al vele jaren gebruik maak van een eigen modem in plaats van de KPN Experia Box en KPN mij deze mogelijkheid wil ontnemen per 1 september 2019. Dit heeft zowel qua kosten maar ook op technisch vlak verregaande consequenties voor mij.

U bent ongetwijfeld bekend met het besluit eindapparaten uit 2016 en ik begrijp niet waarom u anno 2019 nog steeds niet in deze dringende klantbehoefte voorziet. Ik heb u laten weten dat ik niet gecharmeerd ben van het product internetbellen omdat ik diverse voordelen van analoge telefonie verlies bij een overstap. Als ik verplicht moet overstappen naar internetbellen waarom kunt u dan geen gebruikersnaam/wachtwoord combinatie blijven verstrekken voor mijn xDSL verbinding en daarbij een VoIP adapter leveren voor internetbellen?

Het lijkt alsof KPN verworden is tot een lege huls waarbij niets meer mogelijk is behalve de standaardoplossing. Een product kan worden uitgefaseerd door het product niet meer aan te bieden aan nieuwe klanten maar het is onfatsoenlijk om bestaande klanten mogelijkheden af te nemen.

Via dit forum wil ik u alsnog in de gelegenheid stellen om te reageren op mijn voornaamste klacht (bij voorkeur via dit forum i.p.v. via privéberichten). Hoe kunnen klanten van KPN die al vele jaren een eigen modem gebruiken na 1 september 2019 een eigen modem blijven gebruiken in plaats van de KPN Experia Box?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 29 January 2019, 13:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Telefonie (voip) en internetverbinding zijn eenvoudig los te koppelen van elkaar.
Een SIP-kastje kan over elke internetverbinding werken.
Dus (ook) als je gebakken bent aan een DSL verbinding van KPN kun je de nummers porteren naar een voip provider.
Zo heb ik dat al jaren, hier meer info :
https://www.reindejong.nl/telefonie-bijna-gratis-over-internet
Telefonie en internet zijn inderdaad los te koppelen maar dan heb ik volgens mij alsnog een gebruikersnaam en wachtwoord nodig om een eigen modem in te kunnen zetten op een nieuwe internetverbinding van KPN. Bij een overstap naar een andere provider verlies ik mijn mailboxen.
Internetverbinding kan blijven zoals die is, de telefoon nummers porteren en op een apart kastje configureren, de gegevens krijg je dan van de voip aanbieder.
De emailboxen staan er los van, daar is een eigen domein de oplossing voor.
Mijn internetverbinding is een ISDN verbinding die werkt via een Cisco 876 modem (annex 😎. Als ik het goed begrijp stopt ISDN in september en moet ook mijn internetverbinding worden omgezet naar VDSL.
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/isdn-en-adsl-428596
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/isdn-gaat-stoppen-wat-nu-427892#post455641
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/isdn-gaat-stoppen-wat-nu-427892#post490033
Bedoel je dat ik in september automatisch omgezet wordt naar VDSL ( met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord ) als het internetabonnement bij KPN ongewijzigd blijft en ik alleen de telefonie naar een
andere provider verhuis?

Zo ja, krijg ik dan het standaard abonnement van KPN ( 50 / 5 is op mijn adres leverbaar op 1 aderpaar ) en hoef ik in september alleen mijn modem te vervangen door een annex A modem?
Hallo isdnklant,
heb je onderstaande link al eens bestudeerd:
https://www.kpn.com/zakelijk/verder.htm
Hallo Jan-D,

Ik heb deze link bestudeerd maar deze informatie is voor zakelijke gebruikers, ik heb een particuliere ISDN verbinding.
Hallo @isdnklant ,
blijft principieel hetzelfde, alleen gelieve voor 'ZZP' ->'particulier' te lezen.
Hallo Jan-D,

Ik heb de site nogmaals gelezen en voor particulieren kan ik alleen de beschikbare internet pakketten vinden. Nergens wordt aangegeven wat er gebeurd met je particuliere lijn als ISDN stopt en of je je huidige mogelijkheden kunt behouden (in mijn situatie een eigen modem en Planet Internet mailboxen).
Hallo @isdnklant ,
Je kunt dan het beste even online met KPN contact opnemen of even naar de lokale KPN-winkel gaan.
Succes.☺️
KeesYagi en Jan-D, heel veel dank voor jullie reacties! Ik heb nogmaals contact opgenomen met KPN en ik denk dat ik eindelijk een oplossing heb voor mijn situatie. Omdat ik vast niet de enige klant ben die in deze situatie is beland zal ik deze oplossing hier toelichten:

Ik kan mijn telefonie niet omzetten naar VoIP met mijn huidige Planet Internet abonnement, zelfs niet als ik overstap naar een andere provider. KPN moet een VoIP signaal leveren over de internet verbinding en daarvoor moet mijn abonnement administratief worden omgezet, hierdoor verlies ik de mogelijkheid van Planet Internet om een eigen modem te kunnen gebruiken in plaats van de KPN Experia Box.

Gelukkig heb ik meer aderparen en kan ik de telefonie wel verhuizen naar een andere provider op een apart aderpaar. De helpdesk medewerker van KPN heeft aangegeven dat op 1 september 2019 niets veranderd aan mijn internet verbinding als ik geen actie onderneem. Niets mag dan letterlijk worden geïnterpreteerd, ik hou dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord voor de authenticatie van de internet verbinding en mijn internet snelheid blijft ongewijzigd.

Volgens de helpdesk van KPN heb ik na september 2019 wel de mogelijkheid om alleen de snelheid te verhogen naar 50/5 over ADSL, dit wordt gezien als een wijziging op mijn bestaande Planet Internet abonnement en dan verlies ik de mogelijkheden van Planet Internet niet.
Dank voor dank, maarrrr,
Ik kan mijn telefonie niet omzetten naar VoIP . . . .
Dat is wat je huidige aanbieder aangeeft, bij een andere voip aanbieder kan dit ZEKER wel.

Maar (had ik al eerder willen schrijven) Je kunt ook 2 (vd 4?)nummers van de ISDN behouden via de experiabox, waar je zws wel op terecht zal komen.
Reputatie 7
Badge +30
Hallo isdnklant, welkom op het forum! Jammer te horen dat je ervaringen met de klantenservice en klachtenafdeling niet zo positief waren. Ik hoop dat ik daar via deze weg verandering in kan brengen :)

Ik ga je informatie geven, en graag denk ik met je mee over je opties. Daarvoor wil ik je vragen om je gegevens in te vullen op je forumprofiel, en hier te laten weten als je dit gedaan hebt. Daarmee kan ik dan gaan kijken naar wat je nu hebt, en wat er verder kan. Waar we het dan in dit topic verder over kunnen hebben.

Je geeft al aan dat je gebruik maakt van ISDN en internet via Annex B, dat kan niet zo blijven bestaan. Linesharing, wat dit is, bieden we niet meer actief aan. Dus op het moment dat ISDN stopt (en je blijft bij ons) gaat het geheel aan telefonie en internet over naar 1 abonnement via DSL. Welke vorm van DSL hangt dan af van wat er mogelijk is op je adres.

Je geeft ook aan gebruik te maken van een eigen modem in plaats van de Experia Box. Dat gaat inderdaad een uitdaging zijn bij een overstap. We zijn zeker bekend met het besluit eindapparaten. We wachten op dit moment op de reactie van de overheid op de bij de consultatieronde ingebrachte zienswijzen (van ons maar ook van andere providers en instanties). Pas dan is de reikwijdte van het besluit goed bekend en gaan wij daarop inspelen.

Voor glasvezelklanten is het vervangen van de Experia Box op dit moment al goed mogelijk (alleen telefonie nog niet). Bij klanten met een koperverbinding zit het wat lastiger in elkaar. Medeforumgebruiker wjb heeft hier een voorzet in gedaan door een topic te maken: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

Voor nu is er van ons uit nog geen verdere informatie hierover uitgebracht, maar dat zal dan nog gaan komen.


Voor de volledigheid verder: het is mogelijk om alles te splitsen en onder te brengen bij verschillende providers als je zou willen. Kees noemt daar ook al wat in. Telefoonnummers zijn onder te brengen bij een VoIP provider. Internet kun je ook elders afnemen. Je mailboxen kun je dan bij ons blijven behouden als een e-mail only (€7,50 p/m).
Dank voor dank, maarrrr,

Ik kan mijn telefonie niet omzetten naar VoIP . . . .Dat is wat je huidige aanbieder aangeeft, bij een andere voip aanbieder kan dit ZEKER wel.

Maar (had ik al eerder willen schrijven) Je kunt ook 2 (vd 4?)nummers van de ISDN behouden via de experiabox, waar je zws wel op terecht zal komen.


ja als het gaat om 2 tel. nummers (waar idsn toen voor bedoeld was) kan dat gewoon werken met de experiabox ik heb 2 aansluitingen op de v10 zitten

Voor een ieder die nu nog ISDN gebruikt, met een aanpassing/overstap kun je vele 10-tjes per maand besparen :

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/vaste-aansluiting-441052
En dit gaat niet over ISDN waarvan de maandelijkse kosten nog hoger zijn (?)
ja klopt het is niet meer van deze tijd isdn
ik gebruikte het toen nog voor dubbel internet 2x7 14 kb haalde ik toen
voor mp3tjes downloaden ging toen via de zaak maar hartstikke duur
en 7kb en tegelijk bellen anders was je niet te bereiken
jes een mp3 in 10min. binnen (pff wat een tijd toen)
ik heb gelukkig nu glasvezel 500/500 mbit
voor een 2e nummer en of 3e nummer heb je nu de mobiel
zo heb ik 2 simkaarten in mijn mobiel
maar even op het onderwerp gewoon 2 tel nummers kan via de experiabox
volgens mij is het 1 euro per maand extra dacht ik (weet het niet zeker)
Hallo Erik, ik heb mijn forumprofiel ingevuld. Ik wist nog niet dat Planet Internet mailboxen als e-mail only afgenomen kunnen worden. Op mijn adres is alleen koper beschikbaar, geen glasvezel. Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.
Reputatie 4
Badge +3
Beste KPN,

Zoals bij u bekend ben ik ontevreden over de wijze waarop u mij behandeld sinds ik met u tot een oplossing probeer te komen voor de uitfasering van ISDN en analoge telefonie. Toen ik eindelijk contact had met uw klachtenafdeling ben ik onbeschoft te woord gestaan en was KPN opnieuw niet bereid om mee te denken over een oplossing voor mijn situatie. Oorspronkelijk was ik klant van Planet Internet wat in het verleden is opgegaan in KPN, er was destijds geen andere aanbieder waarbij ik mijn mogelijkheden kon behouden en door deze uitfasering kom ik opnieuw in de problemen.

Mijn voornaamste klacht is dat ik al vele jaren gebruik maak van een eigen modem in plaats van de KPN Experia Box en KPN mij deze mogelijkheid wil ontnemen per 1 september 2019. Dit heeft zowel qua kosten maar ook op technisch vlak verregaande consequenties voor mij.

U bent ongetwijfeld bekend met het besluit eindapparaten uit 2016 en ik begrijp niet waarom u anno 2019 nog steeds niet in deze dringende klantbehoefte voorziet. Ik heb u laten weten dat ik niet gecharmeerd ben van het product internetbellen omdat ik diverse voordelen van analoge telefonie verlies bij een overstap. Als ik verplicht moet overstappen naar internetbellen waarom kunt u dan geen gebruikersnaam/wachtwoord combinatie blijven verstrekken voor mijn xDSL verbinding en daarbij een VoIP adapter leveren voor internetbellen?

Het lijkt alsof KPN verworden is tot een lege huls waarbij niets meer mogelijk is behalve de standaardoplossing. Een product kan worden uitgefaseerd door het product niet meer aan te bieden aan nieuwe klanten maar het is onfatsoenlijk om bestaande klanten mogelijkheden af te nemen.

Via dit forum wil ik u alsnog in de gelegenheid stellen om te reageren op mijn voornaamste klacht (bij voorkeur via dit forum i.p.v. via privéberichten). Hoe kunnen klanten van KPN die al vele jaren een eigen modem gebruiken na 1 september 2019 een eigen modem blijven gebruiken in plaats van de KPN Experia Box?

Overstappen naar internetbellen(VoIP) is niet verplicht. Ik ken nog genoeg mensen met analoge aansluitingen, deze mogen gewoon blijven bestaan. KPN wil wel graag dat men overstapt naar internetbellen, maar het is vooralsnog niet verplicht zolang het geen ISDN betreft. ISDN wordt inderdaad uitgefaseerd omdat het niet mogelijk is deze te combineren met moderne internetverbindingen over één lijn en omdat men van de centrales die voor ISDN nodig zijn af wil. In het geval van ISDN zou je bijv. het belangrijkste nummer naar een analoge aansluiting om kunnen zetten en de rest naar internetbellen over laten zetten.

ja klopt het is niet meer van deze tijd isdn
ik gebruikte het toen nog voor dubbel internet 2x7 14 kb haalde ik toen
voor mp3tjes downloaden ging toen via de zaak maar hartstikke duur
en 7kb en tegelijk bellen anders was je niet te bereiken
jes een mp3 in 10min. binnen (pff wat een tijd toen)
ik heb gelukkig nu glasvezel 500/500 mbit
voor een 2e nummer en of 3e nummer heb je nu de mobiel
zo heb ik 2 simkaarten in mijn mobiel
maar even op het onderwerp gewoon 2 tel nummers kan via de experiabox
volgens mij is het 1 euro per maand extra dacht ik (weet het niet zeker)

De nieuwe Experiabox heeft maar één telefoniepoort. Elk extra telefoonnummer kost €2,50/maand.
De V10 heeft 2 telefoonpoorten en wordt ook nog gewoon uitgeleverd.
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor de gegevens, isdnklant. Ik stuur je vandaag een privébericht met een overzicht aan wat je hebt en wat de opties zijn. Dit in verband met privacy. Je kunt daarna zelf bepalen in hoeverre je het gesprek privé of openbaar verder wilt voeren.
Erik heeft mij een duidelijk overzicht toegestuurd van de mogelijkheden bij KPN. Helaas betekent dit dat ik de Experia Box moet gaan gebruiken waardoor ik ga overstappen naar XS4ALL, zij zijn momenteel de enige provider die klanten een vrije modem keuze aanbieden.

Ik vind het jammer dat KPN de premium feature van Planet Internet om een eigen modem te kunnen gebruiken niet kan aanbieden voor 1 september 2019. Dit verhoogt mijn angst voor een eventuele overname van XS4ALL door KPN, er wordt nu gesteld dat alleen de naam XS4ALL gaat veranderen maar bij de overname van Planet Internet heb ik destijds ook een brief ontvangen van KPN waarin wordt vermeld: " En voor u verandert er niets! ".
@isdnklant Dat er "En voor u verandert er niets!" is is m.i. een redelijk holle phrase, want als ergens maar voldoende tijd overheen gaat, blijft het natuurlijk niet hetzelfde. Maar op de korte termijn is het natuurlijk het einige wat een bedrijf kan zeggen en doen.
De vraag is wel denk ik of een status quo voor 'oneindige' termijn wenselijk is. Det genoemde modem wat je gebruikt staat bij Cisco te boek al EOL. Ik zou primair kijken wat je uit de telefoonlijn(en) kan halen kwa snelheid. Of misschien kijken naar glasvezel of coax. En jezelf ook niet laten gijzelen door telefoonnummers en emailadressen.
Waarom wil je een eigen modem gebruiken? Of bedoel je een eigen router? Of beide?
Reputatie 7
Badge +30
In aanvulling: gijzelen door e-mailadressen en telefoonnummers is gelukkig niet aan de orde. Telefoonnummers kunnen altijd meegenomen worden. Voor de mailadressen is e-mail only beschikbaar. En, zoals ik ook in privébericht aangaf, ik verwacht eigenlijk wel dat uiteindelijk alle e-mailadressen van KPN en XS4ALL samen te voegen zijn. Dus dan is een e-mail only ook maar een tijdelijke oplossing. Tevens zal het uiteindelijk ook bij KPN mogelijk zijn om je eigen apparaten aan te sluiten, immers de beleidsregel is toch aanstaande, maar wanneer dit dan zal zijn durf ik op dit moment niet te zeggen.

Wel is sowieso voor isdnklant een stevige snelheidswinst te halen. Nu met de line sharing ISDN is de bandbreedte ongeveer 7 Mbit. Dat kan 75 worden na overstap.