Beantwoord

Uitfasering ISDN en analoge telefonie

  • 28 January 2019
  • 28 reacties
  • 9198 keer bekeken

Beste KPN,

Zoals bij u bekend ben ik ontevreden over de wijze waarop u mij behandeld sinds ik met u tot een oplossing probeer te komen voor de uitfasering van ISDN en analoge telefonie. Toen ik eindelijk contact had met uw klachtenafdeling ben ik onbeschoft te woord gestaan en was KPN opnieuw niet bereid om mee te denken over een oplossing voor mijn situatie. Oorspronkelijk was ik klant van Planet Internet wat in het verleden is opgegaan in KPN, er was destijds geen andere aanbieder waarbij ik mijn mogelijkheden kon behouden en door deze uitfasering kom ik opnieuw in de problemen.

Mijn voornaamste klacht is dat ik al vele jaren gebruik maak van een eigen modem in plaats van de KPN Experia Box en KPN mij deze mogelijkheid wil ontnemen per 1 september 2019. Dit heeft zowel qua kosten maar ook op technisch vlak verregaande consequenties voor mij.

U bent ongetwijfeld bekend met het besluit eindapparaten uit 2016 en ik begrijp niet waarom u anno 2019 nog steeds niet in deze dringende klantbehoefte voorziet. Ik heb u laten weten dat ik niet gecharmeerd ben van het product internetbellen omdat ik diverse voordelen van analoge telefonie verlies bij een overstap. Als ik verplicht moet overstappen naar internetbellen waarom kunt u dan geen gebruikersnaam/wachtwoord combinatie blijven verstrekken voor mijn xDSL verbinding en daarbij een VoIP adapter leveren voor internetbellen?

Het lijkt alsof KPN verworden is tot een lege huls waarbij niets meer mogelijk is behalve de standaardoplossing. Een product kan worden uitgefaseerd door het product niet meer aan te bieden aan nieuwe klanten maar het is onfatsoenlijk om bestaande klanten mogelijkheden af te nemen.

Via dit forum wil ik u alsnog in de gelegenheid stellen om te reageren op mijn voornaamste klacht (bij voorkeur via dit forum i.p.v. via privéberichten). Hoe kunnen klanten van KPN die al vele jaren een eigen modem gebruiken na 1 september 2019 een eigen modem blijven gebruiken in plaats van de KPN Experia Box?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 29 January 2019, 13:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

In aanvulling: gijzelen door e-mailadressen en telefoonnummers is gelukkig niet aan de orde. Telefoonnummers kunnen altijd meegenomen worden. Voor de mailadressen is e-mail only beschikbaar. En, zoals ik ook in privébericht aangaf, ik verwacht eigenlijk wel dat uiteindelijk alle e-mailadressen van KPN en XS4ALL samen te voegen zijn. Dus dan is een e-mail only ook maar een tijdelijke oplossing. Tevens zal het uiteindelijk ook bij KPN mogelijk zijn om je eigen apparaten aan te sluiten, immers de beleidsregel is toch aanstaande, maar wanneer dit dan zal zijn durf ik op dit moment niet te zeggen.

Wel is sowieso voor isdnklant een stevige snelheidswinst te halen. Nu met de line sharing ISDN is de bandbreedte ongeveer 7 Mbit. Dat kan 75 worden na overstap.

Met dat gijzelen doel ik eigenlijk op het ueberhaupt hebben/aanhouden van een telefoonnummer en/of email-adres. Is nogal out-of-the-box gedacht en voor velen denk ik ondenkbaar of onbespreekbaar, maar wellicht voor anderen de gewoonste zaak.

Om een gesprek op afstand te voeren is goede internetverbinding + micorfoon/headset belangrijk; de rest is tegenwoordig applicatie. Denk aan Skype, Lync, mumble enz.

Idem voor email. Er zijn genoeg mensen die nooit meer emailen en voor wie alles via WhatsApp gaat. Sommigen kunnen zelfs geeneens emailen (ze nemen niet meer de moeite om het te doen, laat staan werkend te maken).

In ieder geval is een vaste lijn telefoonnummer voor zover ik weet vrijwel altijd gebonden aan de standaard spraakkwaliteit. Met b.v. een mobiel telefoonummer heb makkelijker de optie tot VoLTE, veel betere spraakkwaliteit.
@tmoesel Ik bedoelde een eigen modem en daar heb ik allerlei redenen voor, 1 daarvan is dat het modem met mijn netwerk is verbonden en daardoor kies ik graag voor een type modem waar ik vertrouwen in heb.

Mijn huidige modem is inderdaad EOL maar heeft tot heden altijd een stabiele verbinding opgeleverd. Glasvezel en coax is op mijn adres geen optie en een veel hogere snelheid heb ik niet nodig.

Ik wist niet dat Planet mailboxen als e-mail only afgenomen kunnen worden, ik dacht dat dit enkel mogelijk was voor @ kpn.com mailboxen. Dankzij Erik ben ik hier nu van op de hoogte en dit maakt overstappen een stuk makkelijker. Het blijft wel een feit dat ik op dit moment hoge kosten moet gaan maken ( nieuw modem, VoIP toestel en het verleggen van kabels ) om de overstap te realiseren en daarbij mijn huidige mogelijkheden te behouden.
Het blijft wel een feit dat ik op dit moment hoge kosten moet gaan maken ( nieuw modem, VoIP toestel en het verleggen van kabels ) om de overstap te realiseren en daarbij mijn huidige mogelijkheden te behouden.
Dat kan erg meevallen, afhankelijk van hoe veel je zelf kan/wil doen.
De maandelijkse kosten gaan iig flink omlaag.
Zo deed ik dat al vele malen, voor het eerst jaren terug.

Een speciaal voip toestel is niet nodig, elk toestel kan aangesloten worden.

Dit al gezien / ten overvloede ? :
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/kpn-stopt-met-isdn-welke-provider-levert-modem-met-isdn-aansluiting-467660