Beantwoord

Van Analoog naar Digitaal, wat zijn de verschillen?

  • 25 February 2020
  • 20 reacties
  • 2364 keer bekeken

Ik heb nu tv van Ziggo (analoog).

Als ik overstap naar KPN kan ik dan tussen het kastje van KPN en de tv een kastje zetten dat het signaal omzet van digitaal naar analoog, zodat ik mijn analoge tv nog kan gebruiken?

Kan ik via de experia box V10A een oude (idk of tdk) telefoon aansluiten?


*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Wim Robroek 4 April 2020, 18:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi Wim, onze TV ontvangers gebruiken digitaal signaal en hebben daar een internetkabel voor nodig.
Vanuit deze TV ontvangers gaat het beeld signaal met een HDMI kabel naar jouw TV.
Je TV heeft hier wel een HDMI aansluiting voor nodig. 

Ik vrees dat een IDK of T̶D̶K̶ toestel niet zal werken met geen van onze huidige modems.

TDK wel, IDK niet.

Heeft die tv een scart? Dan zou je een digitale ontvanger aan kunnen sluiten. Voor nieuwe abonnee’s levert KPN sinds kort echter de nieuwe Arris 5202. Die heeft geen scart, maar alleen HDMI.
Toch écht tijd voor nieuwe tv lijkt me.
We hebben al heel lang HDMI (sinds 2006) en HD tv in 16:9 (sinds 2011).

Een heel oude tv, zelfs zonder scart, is zeer binnenkort totaal onbruikbaar aangezien na Caiway en Zeelandnet nu ook Ziggo het analoge televisiesignaal eraf haalt.

De tv heeft de volgende aansluitingen

Scart

VHS (wit rood geel)

SVHS (MINI DIN)

Hij is al wat ouder maar heeft prima beeld.

De VHS recorder heeft dezelfde aansuitingen.

@Wim Robroek

 

aangezien je oude tv nog prima vind zou ik persoonlijk deze toch vervangen

omweg de simpele reden is het energie verbruik

als je vooral de vergelijke schermafmeting zou gaan

is het ¼ gebruik en zou je zo toestel (aangezien gebruik) natuurlijk

1 a 2 jaar het nieuw toestel er al uit hebben

en er komt bij met een nieuw toestel je tal van meer mogelijkheden zou hebben

mocht je toch het oude beestje willen houden kun je ook voor een hdmi to scart gaan

https://www.bol.com/nl/p/premium-hdmi-naar-scart-converter-scart-converter-1080p-hdmi-to-scart-hdmi-omvormer-schakelaar-kabel-adapter-full-hd/9200000119890348/?bltgh=lNQ2oV7-c7FcDWU8ELBPUA.1_4.5.ProductImage

ik zou het toestel vervangen als ik U was

Een IDK-telefoon kon je bij Ziggo ook al niet meer gebruiken, daar moest je de telefoon ook op het modem aansluiten.

Is 't ook breedbeeld? Maar sowieso gebruiken modernere tv’s véél minder stroom.

Een VHS recorder kan je met digitale televisie niet meer gebruiken voor opnemen. Ook via de kabel binnenkort of nu al niet meer voor opname. (Ziggo is analoog signaal aan het uitzetten)

Bij KPN krijg je als je nu abonnee wordt een ontvanger met alleen HDMI. Dus je huidige tv is dan niet te gebruiken.

:large_blue_diamond: Heb je via je huidige provider, Ziggo, al digitale ontvangst? Dus met een los kastje bij de tv. Ook Ziggo heeft al jaaaren digitale doorgifte. Heb je al bij hen geïnformeerd indien je nog geen digitaal abonnement bij ze hebt? Zij hebben wel aansluitmogelijkheid voor scart op hun decoders. Dan kun je je huidige tv blijven gebruiken.

Bij bol.com hebben ze inderdaad een digitaal/analoog omzetter (van hdmi naar scart). Hoe is dan de kwaliteit van het beeld en kan ik dan ook opnemen op de scart ingang van een analoge videorecorder???

@Wim Robroek

niet rot bedoeld maar wat betreft het beeld kun je beter over stappen naar een nieuw toestel

ook i.v.m stroomverbruik

de tv’s zijn niet zo heel duur meer en je hebt pracht beeld

geen gedoe met kasjes en de vhs heb je ook niet nodig

de itv ontvanger kun je ook opnemen (opnemen pakket)

zelfs zit hier netflix ingebouwd

de itv ontvanger kun je ook opnemen (opnemen pakket)

8 zenders tegelijk zelfs. Probeer dat maar eens met je oude VHS-recorder :)

Volgens mij kost zo’n omvormer van hdmi naar scart net zoveel als een (2e hands) LCD-tv

Had ik maar geweten dat @Wim Robroek nog een VHS-recorder had, dan had ik die 200+ videobanden niet weg hoeven gooien….

@jlthkoch 

niet de mijne hoor

ik gebruik opnemen niet heb ook geen opnemen pakket

gaat voornamelijk om wim dat opnemen ook kan met het kpn itv kastje

dat wil ik duidelijk maken

Die hdmi naar scart gaat niet werken i.v.m. de copieerbeveiliging op de kpn ontvanger. Daar komt gewoon geen beeld uit. Zo’n adapter werkt niet i.c.m. HDCP.

En wie neemt er nou nog op met VHS? Dat is slechts 180 beeldlijnen (i.v.m. 16:9-letterbox) met slechts 540 beeldpunten per lijn. Dat is geen porum op een moderne tv. HD is 1080 lijnen met elk 1920 beeldpunten.

Opnemen kan bij KPN alléén met het opnemenpakket op de kpn-ontvanger. Want ook al heb/krijg je nog een ontvanger mét (ook) scart… die is alleen bedoeld voor op een televisie. Werkt niet op een VHS-recorder i.v.m. copieerbeveiliging.

Je kunt meerdere zenders tegelijkertijd opnemen in HD beeldkwaliteit. En je hebt maar liefst een jaar om de opnamen te kijken.

“ Opnemen kan bij KPN alléén met het opnemenpakket op de kpn-ontvanger “

niet helemaal dat komt in een cloud (op een server van kpn)

dus niet op de itv ontvanger

het is dus niet het geval dat je de opnames elders kan gebruiken

wat met een vhs band wel kon en met dvd-r /dvd-rw blue-ray enz.

je kunt de opnames van kpn niet op een bv nas knallen

@peter-keetfm Maar je bedient en bekijkt het wel op de tv ontvanger. Dat is wat ik ook bedoel. Ik leg nooit dat cloud uit, velen snappen het dan niet. Doet ook niet zo ter zake voor het klantgebruik.

Het blijft het opnemenpakket op/via de decoder.

@PeterG 

grappig dat u dat niet doet maar moet je wel doen in dit geval

is bij kpn niet een echte opname maar staat het in de cloud en heb je er geen beheer over

en dat is met een ouderwetse vhs band wel zo en dat wil ik even naar voren brengen

je kunt geen opname via kpn itv op een nas synology mikken

punt en dat vind ik gewoon niet normaal opname is opname

ik gebruik het zelf niet maar ts heeft het over een vhs dus wil het wel melden dat je geen eigen beheer over de opnamen hebt via itv kpn

 

Dan verschillen we van mening. Er zijn eigenlijk maar 2 verschillen met VHS. De eerste is dat je een VHS band mee kon nemen. Verder kun je ‘t volledig beheren. Alleen niet langer dan een jaar bewaren. Dat is verschil 2 met VHS.

Verder niet onbelangrijk is natuurlijk de beeldkwaliteit. VHS is in breedbeeld (letterbox 16:9) nogal brak t.o.v. de uitzendingen.

wat een onzin niet langer als een jaar bewaren

ik huurde vroeger films van de videotheek en ook oudere films van jaren oud

maar ja die hadden geen beeld ???

verschil 2 slaat echt nergens op

ik denk dat ik nog wel ergens opnames heb liggen van 20+ jaar

en ik deze nog kan af spelen

zelfs heb ik nog een vhs gebruikte toen veel voor vhs naar dvd-r om te zetten

en dat ging vooral om home video van anderen

ook meer als een jaar oud

ja dat het beeld minder is is duidelijk ja het is een oude techniek

beetje appels peren vergelijken

 

wat een onzin niet langer als een jaar bewaren

Dat ben ik met je eens. Maar dat is het nadeel van ‘in the cloud’. Overigens ben je harddiscopnamen ook kwijt als je provider die apparatuur omruilt...

ik denk dat ik nog wel ergens opnames heb liggen van 20+ jaar
zelfs heb ik nog een vhs gebruikte toen veel voor vhs naar dvd-r om te zetten

Ikzelf heb ook al lang m’n oude vhs-banden en zelfs video-cd’s naar DVD+r overgezet. Video-cd’s werken niet op een Bluray-speler namelijk. De omgezette dvd-versie uiteraard wel.

Ik heb hier nog steeds in de kast een VHS-stereo recorder en de DVD-recorder van Philips voor dat doel.

peter

ik gebruik deze spullen niet meer heb ze nog wel staan

alle opnames en eigen cloud draait hier op een Synology ds1512+

ook alle dvds heb ik op de synology gegooid als iso

en kan het door het hele huis kijken zonder gesleep van media

Ik heb gekozen voor tv van KPN. Ik kreeg 2 oudere kastjes gestuurd met een scart aansluiting een audio aansluiting voor op de versterker. Ik heb toen een draadloze verbindings set voor 2 TV's bij KPN gekocht en alles aangesloten. Dit was makkelijk, ging als vanzelf. Ik heb nu prima beeld op beide breedbeeld TV's en kan radio luisteren via de versterker zodat ik de TV dan uit kan zetten. Ook opnemen en terugkijken werkt goed. Het beeld is veel beter als bij het analoge signaal van Ziggo.

Ik ben over alles tevreden!!

Â