Beantwoord

Vast bellen lukt niet meer

  • 25 November 2022
  • 23 reacties
  • 154 keer bekeken

Ik kan niet vast bellen of gebeld worden

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 25 November 2022, 20:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Hoi @Eeuwke . Welkom op het forum.

Heb je wat meer informatie voor mij?  Wat gebeurt er als jij iemand probeert te bellen? Wat hoor?

En is dit plotseling stuk gegaan?  

Bel je trouwens via een modem/experiabox?  Of is het nog een analoge (PSTN) lijn?

Als ik iemand probeer te bellen hoor ik de ingesprektoon. Het is plotseling ontstaan en eerst deed de telefoon helemaal niets meer, maar heb ik alles er een uur uitgehaald. Ook poort 2 i.p.v. poort 1. Het loopt dus via de Expedia box. Een oproep wordt wel doorgeschakeld naar mijn mobiel.

Dat is vreemd. Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?

De telefoon zit nu wel weer in poort 1, toch?

Nee, zit nog in poort 2

Daar staat het nummer ook op geregistreerd zo te zien.  Dus toen alles het nog deed zat ie ook in poort 2?

Of ben je misschien met een zelfhulp module via internet aan de slag geweest? 

Als ik trouwens jouw nummer bel gaat de lijn gewoon over.  Heb je het dect station (voorzover die aanwezig is) al even van de stroom gehad?

Bellen gaat in dit geval toch iets sneller.  Leuk je even gesproken te hebben.

Als ik jouw vaste nummer bel gaat de lijn over.  Na een tijdje schakelt ie dan door naar je mobiel. Dat is ook zoals het ingesteld is. Dus tot zover niks geks.

Alleen hoort natuurlijk jouw vaste telefoon te rinkelen. En dat doet ie nu niet. 

Mijn advies is om (tijdelijk) een ander basisstation op poort 2 aan te sluiten. 

Ik bedenk me ook nog dat er nu een lange telefoonkabel vanaf de plek van het modem naar je woonkamer gaat. Daar kan natuurlijk iets mee zijn.  Om dit uit te sluiten kun je ook proberen om het Dect station rechtstreeks op de experiabox aan te sluiten.  Hiermee kun je dus de telefoonkabel als boosdoener uitsluiten. 

Ik zal het proberen.

Ik heb het met een andere telefoon geprobeerd en die geeft hetzelfde resultaat en doet het dus ook niet. Ik heb nu gezien dat de telefoon met een apart kabeltje is aangesloten, maar het lukt me niet om de telefoon daar direct op aan te sluiten. Ik heb niet dat kabeltje niet. Overigens gaat e telefoon nu niet meer naar mijn mobiel, maar naar de voicemail, hoewel ik dat niet zo heb ingesteld. 

Ik heb het met een andere telefoon geprobeerd en die geeft hetzelfde resultaat en doet het dus ook niet. Ik heb nu gezien dat de telefoon met een apart kabeltje is aangesloten, maar het lukt me niet om de telefoon daar direct op aan te sluiten. Ik heb niet dat kabeltje niet. Overigens gaat e telefoon nu niet meer naar mijn mobiel, maar naar de voicemail, hoewel ik dat niet zo heb ingesteld. 

Hallo @Eeuwke 

In MijnKPN kun je de vaste telefooninstellingen aanpassen.

De telefoon kent geen aparte kabeltjes, ieder kabeltje met een RJ11-stekker is goed genoeg.

 

In mijn KPN staat mijn mobiel genoemd alleen werkt dat niet. Ik zal nog eens naar dat kabeltje kijken. 

Hallo @Eeuwke als je een vast telefoon-abo hebt bij KPN moet je ook je vaste telefoonnummer zien met de bijbehorende instellingsmogelijkheden.

Log via je mobiel in op MijnKPN, Klik bovenin op vast bellen, klik dan op telefooninstellingen

Ja, dat heb ik al gedaan en daar staat doorschakelen naar mijn mobiel. En dat gebeurt dus niet.

Als je belt met je mobiel ( doorschakel nummer) dan werkt die doorschakeling niet. En zal je dus inderdaad de voicemail krijgen. 

Dus met ander nummer testen dan de mobiel waar juist naar doorgeschakeld wordt. 

Dat heb ik heus wel gedaan. 

Het klopt dat doorschakelen van vast naar mobiel niet werkt, heb ik ook gemerkt vandaag, ik hoop een incident en niet structureel.

Doorschakelen naar voicemail werkt wel goed, krijg dan melding op de telefoon en per mail.

Het voordeel van de mail is dat je meteen het ingesprokene hoort en je niet (meer) naar de voicemail hoeft te bellen, hetgeen tegenwoordig geld kost.

@Eeuwke  @PeterG 

 

 

Op dit moment, 21:55, wordt een gesprek naar mijn vaste nummer na 4 x doorgeschakeld naar mijn mobiele nummer. Dat werkt ( hier) dus.

Mijn vaste nummer gebruik ik al 10 jaar niet meer sinds ik ruime bundels op mijn mobiel heb. Vast is veel duurder dan mobiel. Alleen zakelijk is vast misschien nog interessant, maar niet privé. Al die 10 jaar geef ik ook alleen nog maar anderen het mobiele nummer. Als die gaat schrik ik gewoon en wacht tot het naar mijn mobiel gaat. 

Met bellen is mobiel veel goedkoper. Via de bundel, hier onbeperkt voor hele EU. Voor maar 1 euro meer per maand onbeperkt. En daarnaast ook nog gratis de hele wereld bellen met WhatsApp en Google. 

@JanD , @Eeuwke .

Hoi @Eeuwke . Je hebt dus een vervangend toestel kunnen lenen? (ander basisstation).  En die heb je op de aansluiting in de kamer geprobeerd met hetzelfde resultaat?

En direct op het poortje van de experiabox?  Werkt dat wel?  Zou mooi zijn als je dat kunt testen want dan weten we gelijk of de interne bekabeling in jouw woning de boosdoener is.  Als ie het rechtstreeks op de experiabox nog niet doet kan ik weer in actie komen en kunnen we een nieuwe router en/of monteur overwegen. 

Ik heb daarvoor nog geen kabeltje gevonden. Dus dat moet nog eerst. 

Kun je eens een foto maken van het kabeltje wat bij het basisstation zit? Die zou namelijk rechtstreeks in de phone2 poort van de experiabox moeten passen.

Het kabeltje zit in de phone 1 poort, daar heeft het ook altijd in gezeten. Ik heb het met een losse kabel geprobeerd en dat werkt ook niet. Ik zal de telefoon nog eens aansluiten op phone 2.

Ik heb het kabeltje nu in phone2 gestopt en de telefoon doet het weer!! Begrijpen doe ik niet, want eerder deed hij het gewoon wel.

Dat komt omdat je die zelfhulp stappen hebt doorlopen. Toen heeft het systeem je nummer op phone2 gezet.

Maar waarom het in de eerste plaats niet werkte is voor mij ook een raadsel.  

In ieder geval: Fijn dat het weer werkt!! :-)

Voor iedereen die die tools (wifi, telefoon, internet e.d.) zoekt

http://kpn.com/service .