Beantwoord

vast toestel aansluiten op Experiabox

  • 23 July 2019
  • 17 reacties
  • 5103 keer bekeken

Goedendag

Ik zou graag een vast bedraad telefoontoestel aansluiten op de experia box V10A. Kan ik in principe alle "vaste toestellen" hierop aansluiten, waar moet ik op letten bij de keuze van een toestel ivm de aansluiting?
Welk simpel toestel van de KPN shop zou er op kunnen?
Kan een vaste Profoon erop met PTSN voeding ? (Geen idee wat dat is)
Heeft iemand een suggestie voor een eenvoudig betrouwbaar draadtoestel liefst wel met wat voorkeuze toetsen ?

Veel dank, Marcel
icon

Beste antwoord door PeterG 23 July 2019, 09:37

Bekijk origineel

17 reacties

Heb je al een telefoonnummer op je Experiabox?

De aansluiting(en) op de Experiabox zijn gelijk aan een standaard analoge telefoonaansluiting (= PSTN).
Elke in NL verkrijgbare telefoon kan erop. Ook een (oude) Profoon.
Enige is dat er import ook is waarop de nummerweergave van KPN niet werkt.
Bij een Gigaset let er op dat er M101 in het serienummer staat én de tekst "analoge telefoonaansluiting in NL".

Wat niet werkt is het oude pulskiezen. Dus een heel oude draaischijftelefoon of pulskiezende druktoetstelefoon kunnen niet gebruikt.

Toestellen zijn o.a. verkrijgbaar bij Mediamarkt, KPN (winkel en web), Blokker, Telecomwinkels.

Waarom geen draadloos toestelletje? (DECT) (meestal ook goedkoper dan een draadtelefoon)
Veel dank voor je reactie Peter. Dit helpt enorm.
Ik heb er al een telefoonnummer op en een oud, niet zo goed functionerend Bordeaux 10 kpn/ptt toestel.
Ik bel liever niet draadloos vanwege de straling in huis die ddat met zich mee brengt, zoals ik vermoed.
Ik probeer elektromagnetische straling te minimaliseren....
Bijvoorbeeld: Ik zet wifi aan als ik even op de computer mnoet, en daarna weer uit, dus niet continu aan...

Vriendelijke groet, marcel
Reputatie 7
Hallo @marcel33, welkom op het forum. De ideale plek voor dit soort vragen. Wat fijn dat PeterG hier al snel ter plaatse is met goede hulp en informatie. Goede suggestie om de KPN Dallas Basic te kiezen. Alleen zit er geen nummerweergave op. Wil je dat wel, dan moet je letten op vast toestel met DTMF protocol voor nummerweergave. De Siemens Gigaset DA710 is daar geschikt voor, via Google kom je dan al snel bij de koele blauwe webshop uit ;)

Mocht je nog vragen hebben, stel ze hier gerust!
Hallo @marcel33 , heb je dan ook de wifi compleet uitgeschakeld op de modem, anders heb je alsnog straling.
Reputatie 7
Badge +24
Hallo @marcel33 , heb je dan ook de wifi compleet uitgeschakeld op de modem, anders heb je alsnog straling.
Maar ja... hoe zet je het dan weer aan vanaf de laptop die niet met kabeltje aan Experiabox verbonden is... 😉
Een LAPTOP kun je dan handiger met utp kabel aansluiten. Geen wifi nodig.

Mijn DECT staat zo ingesteld dat ie alleen zendt als er mee gebeld wordt. In stanby zendt ie helemaal niet. Dat kan. Met een Gigaset DECT. Instelling: Eco modus +. En Eco modus verlaagt het zendniveau bij gebruik. Als er toch ook geen 'groot' bereik nodig is. Bv. op de gem. flat.
Goedemorgen allemaal

dank voor de aanvullende reacties.

Dus de dect zendt niets in de stand by stand als ie op eco modus staat?
Dat opent perspectieven, want dan is dect mogelijk toch een goed alternatief.

En wat de computer betreft: ik loop telkens naar de modem als ik verbinding wil maken met internet.
Opzij van de modem zit een toetsje dat -zoals ik het begrijp, maar ik ben slechts een simpel persoon- de wifi aan en uit zet. In de aan stand is daar een lampje dat blauw oplicht.
Dus ik schakel aan, ben ik klaar met emailen of what ever dan loop ik weer naar de modem en schakel uit.
Enige wat zeer magisch is, is, dat t mij volstrekt onduidelijk is HOE ik uit moet schakelen. Ik druk het toetsje een aantal keer in, en soms gaat ie dan meteen uit, maar soms ook helemaal niet, het is een beetje raar....

Dus Jan-D hoe schakel ik -zoals je schrijft- de modem COMPLEET uit? doe ik dat zo goed of heb je een andere suggestie?

Hartelijke groet marcel
@marcel33 schreef: Dus de dect zendt niets in de stand by stand als ie op eco modus staat?

Eco modus + (plus). Die brengt het zendvermogen op 0 in standby.

Eco modus (zonder plus) halveert het zendvermogen. Dit werkt ook i.c.m. Eco modus +.

Gigaset (vh Siemens) heeft dit.

Wifi heeft nog véél minder zendvermogen (50 mW) dan dect (max 250 mW).
Een smartphone heeft een zendvermogen tot 5 Watt (afh. van afstand tot zendmast). Aanzienlijk meer.

Maar jij gebruikt dus niet de hele dag internet. Ook niet via je smartphone thuis (via wifi). Via 4G kost het je bundel, hè.
Oh zenders... je hébt helemaal geen mobiele telefoon/smartphone natuurlijk 😜

Maar euh, zenders zijn radiogolven. Dat is onschadelijk.
In bv. een kerncentrale is gammastraling. Dat zijn deeltjes die in je lichaam 'botsen'. Dat is schadelijk.
Hallo @marcel33 ,
inloggen in je modem en de wifi uitzeten en opslaan.
Reputatie 7
Bedankt @PeterG voor de uitgebreide aanvullende informatie. Goeie tips ook voor de Gigaset. Kun je daar wat mee @marcel33

Top @Jan-D, voor de instructie om WiFi uit te zetten in het modem.
Wifi in je modem uitzetten (onder wifi) of op bepaalde tijden aan laten gaan, en uit. (onder Instellingen > ECO)

Log in op je modem.
v8, v9
http://192.168.2.154

v10, v10a
http://mijnmodem.kpn

Eerste keer zonder ww inloggen. Dan dien je eerst een ww te maken. Inlognaam altijd Admin.
Hallo @PeterG , die inlog voor de V10 werkt ook bij de Telfort V10☺️
Reputatie 7
Hey @marcel33, al een tijdje niks meer van je gehoord. Is het gelukt? 🙂 We horen graag van je!
Goedemorgen allemaal,

Even de stand van zaken ivm mijn oorspronkelijke vraag.

  1. Inzake vast toestel op experia: ik heb de dallas basic van kpn gekocht en aangesloten.
Dit lijkt tot nu toe te functioneren. Interessant is dat in de gebruiksaanwijzinbg staat dat alarm nummers in geprogrammeerd zijn, maar niet met welke toets ik die dan kan voorkiezen.
Dus dat helpt niet echt. Of heb ik iets gemist, ik ben ook niet zo snugger.

  1. Inzake draadloze toestellen die strralingsarm zijn.
Ik heb nav. de suggestie van Peter (zie boven) de diverse modellen van Gigaset bekeken.
Een toestel met de Eco Mode PLUS lijkt voor mij een goede optie, echter: het is niet heel gemakkelijk om dan het juiste toestel onder de gigaset modellen te vinden.
Want: ik wil een heel simpele basis set: 1 basisstastion met 1 toestel. Ik heb niet zoveel geld om allerlei duurdere varianten te kopen, ik wil gewoon kunnen bellen, zo nu en dan, draadloos....
Zodat ik in een andere kamer kan zitten en privacy heb ten opzichte van mijn huisgenoten.

Ben naar de mediamarkt geweest, echter in de showroom geen simpel model gezien met eco mode plus.
Gekeken op de website van gigaset: deze geeft informatie over de eco mode plus en eco mode toestellen, echter op nogal verwarrende wijze.
In dat artikel geven zij een opsomming van types die eco mode zijn die meerendeel al vele jaren uit de handel zijn en de recente modellen met eco mode benoemen ze niet.
Vervolgens klantenservice gebeld van gigaset, die kon mij geen simpel toestel benoemen met deze stralingsarme functie. Omdat hij het niet wist of omndat het er niet is? Geen idee.

Dus ik moet nog een beetje verder kijken.

--Inzake draadloze toestellen niet eco mode toch stralingsbeperkt:
Vervolgens bedacht ik het volgende:
--als ik nu eens voor dagelijks gebruik en gebeld worden de bedrade dallas basic aansluit.
En dan, de enkele keer dat ik draadloos nodig heb, trek ik simpelweg de dallas eruit en sluit op dat moment de draadloze toestel (welk toestel dan ook) aan.
Hierbij ga ik er van uit dat een niet aangesloten basisstation en telefoon geen straling uitzenden als ze niet verbonden zijn met de elektriciteit en met de experia box. Klopt dat?

==iets heel anders: ik heb de indruk dat kpn momenteel wat technische problemen heeft met de techniek via experia; BV:
mijn modem is spontaan teruggesprongen van de week op de oorspronkelijke netwerknaam en wachtwoord (dus van ten tijde van de leverantie), dus geen enkele computer in huis heeft dan een netwerkverbinding meer, en ik moet de naam en ww handmatig weer wijzigen. Enz enz
En : hoe kan ik weten dat het modem op magische wijze mijn naam en ww niet meer gebruikt~??
dus de klantenservice gebeld, die mij heefrt geholpen...

hartelijke groet, marcel
1.
De Dallas Basic heeft 10 voorprogrammeerbare toetsen bovenaan links en rechts van het kaartje waar je de nummers op kunt schrijven die je voorgeprogrammeerd hebt. Zitten daar niet de noodnummers bij (kaartje erin gedaan)? Zie afbeelding.

Dan heb je best een relatief duur toestel. Een draadloze met één handset heb je al voor minder dan de helft. En die vaste telefoon(s) hebben vaak ook geen display om te zien welk nummer jouw belt én welk nummer jij kiest. Zonder display is een fout cijfertje zo getoetst.
Je kunt de dect gewoon aangesloten laten op het telefoonnet. Alleen stekker basis in/uit stopcontact is voldoende. Een Gigaset in standby heeft met Eco modus (zonder plus) ingeschakeld een laag vermogen, zie verder in deze reactie.

2.
Ik weet alleen van Gigaset dat ze Eco modus+ hebben. Zelfs de eenvoudigste heeft dat. Andere merken ben ik niet mee bekend.
Voor hetzelfde geld heb je een prima duosetje en kan je op 2 plaatsen aannemen, met nummerweergave.
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_gigaset-a220-duo-zwart-1182101.html € 45,99
Deze heeft Eco modus+ en Eco modus.

Eco modus: tijdens gesprek: hoe dichter bij de basis hoe lager het vermogen (en dus het zendvermogen). Tussen 50 mW en 250 mW. Maar in dat laatste geval bij jij ook verder van de basis aan het bellen...
Alle modellen hebben Eco modus, vermogen past zich aan qua gebruik:
standby (laag); tijdens bellen (afh. van afstand basis-handset); max vermogen dect-telefoon slechts 250 mW. Maar dan ben je al zeker 40 meter (in rechte lijn) van de basis verwijderd.
Eco modus+ (plus): tijdens standby vermogen 0 mW.
De iets duurdere modellen (va ca € 45,00), vrijwel altijd v.a. 2 handsets, hebben Eco modus+.
Tweede handset kan natuurlijk in de kast blijven (als reserve bijvoorbeeld).
Levensduur Gigaset zeker 8 jaar afh. van gebruik. Dus wat is het dan per jaar nog. (?)


En deze heeft alleen Eco modus (zeer laag vermogen tijdens standby); 1 handset € 19,99
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_gigaset-a116-1460268.html

Niet alle modellen heeft Mediamarkt ook in de fysieke winkel.
Het is een kwestie van model uitzoeken op internet en de gebruiksaanwijzing er bij zoeken op internet. Dan weet je alles. Op een website staat bij het toestel bij 'specificaties' vrijwel nooit Eco modus(+) vermeld.
Alle vaste toestellen (dect en bedraad) bij Mediamarkt online. Deel aanbod ook in winkel.

Succes!

Qua straling, dit stukje haalde ik uit een eerder onderwerp hier over :

"de sterkte vd straling neemt met een 3e macht af met de afstand (zeg ik dat goed zo ?) iig met meer afstand veel minder veldsterkte.
Dus een mobiele telefoon aan je oor is het meest slechte scenario, die zender moet best hard terug praten naar de mast, zeker als de signalen worden tegengehouden door bouwmaterialen."


https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/zendmast-beek-471005

(@ Peter, los van een klein interpretatie verschil cq misverstandje (tekstdingetje) zijn we het nmi best eens op dit gebied)

Reputatie 7
Hallo @marcel33, heb je alle informatie verzameld die je nodig hebt? Ik zie dat Peter jouw nog een antwoord heeft gegeven op je laatste vragen. We horen het graag 🙂

Reageer