Beantwoord

Vaste lijn gaat maar één keer over - geen voicemail of experiabox

  • 8 May 2021
  • 11 reacties
  • 924 keer bekeken

Voor mijn schoonouders van 81: hun telefoon gaat sinds een tijdje maar één keer over, en stopt dan. Zij hebben alleen een vaste aansluiting. De voorbereiding voor glasvezel is ooit wel aangelegd, maar niet geactiveerd en dus niet in gebruik. Hun televisiesignaal verloopt via Ziggo, en staat los van dit probleem. Zij hebben geen internet of wat ook, alleen deze vaste telefoonverbinding.

Het gaat om een Siemens Gigaset, die tot enkele maanden terug, probleemloos functioneerde. Zij kunnen zelf wel bellen. Ik zie op het Forum alleen beantwoording in combinatie met voicemail, een antwoordapparaat en een Experia- of soortgelijke box, dat speelt allemaal niet. Wie helpt mij deze lieve oude mensen te helpen?

icon

Beste antwoord door PeterG 8 May 2021, 21:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Hoi @Always GJ . Vreemde situatie. Dus als ik nu zou bellen gaat de lijn maar een keer over? Als er binnen dat bestek wordt opgenomen, komt er dan wel een verbinding tot stand? Heb je het basisstation al even herstart?

Helaas kunnen we op het forum niet veel met PSTN problemen. Hiervoor zul je écht moeten bellen: 0800 0402 en als je het uitlegt wordt je doorverbonden naar iemand met kennis over de analoge telefonie. 

 

@Always GJ  Weet u ook het typenummer van de Siemens Gigaset en uit hoeveel toestellen bestaat de set incl. basisstation ?

Dat zou ik moeten nagaan, het gaat om één basisstation en twee ‘satellieten’. Heel bepalend kan dat niet zijn, want tot voor enkele maanden geleden functioneerde het gewoon, maar ik zal het uitzoeken. In elk geval heel veel dank voor je vraag en blijk van hulp om dit op te lossen, dat stel ik erg op prijs. Ik kom er zo spoedig mogelijk op terug.

Het gaat om een Gigaset as 405 (basis plus nog twee slaves), maar nu komt het… 
Als de telefoon overgaat, en je drukt snel op 'de toets rechtsboven 'belsignaal uit’, dan gaat hij gewoon over, maar zonder signaal, en kun je na drie keer rinkelen, of na 5 of na 13 keer gewoon opnemen. Druk je niet op deze toets, dan breekt de oproep na één keer overgaan af. 
Kortom, aan de verbinding (en dus het onvolprezen KPN netwerk) ligt het niet, maar aan het toestel.
Iemand dit eerder meegemaakt? 

Hmm, al eens even je eigen telefoon bij hen (inclusief de basis dus) aangesloten en vervolgens hun nummer gebeld met je mobiel daar?

Als de ster-toets enkele seconden ingedrukt wordt wordt het belsignaal helemaal uitgezet. Dan gaat ie niet 1 x over. En anders ………

Heb ruim 20 jaar ondersteuning geleverd op dect via de lokale winkel hier maar dit…. geen idee.

Met de gebruiksaanwijzing van de AS 450 kom ik er ook niet uit.

I.i.g. eens een andere set bij je ouders uitproberen zou ik zo zeggen.

Zelf ben ik geheel over op mobiel evenals mijn moeder die over 1 maand 83 jaar wordt. Mij en haar bevalt dat prima. (met onbeperkt bellen)

Eventueel:

Basis resetten:
Soft reset: stroom er 1 minuut af.
Hard reset: stroom eraf. En terwijl je de oproeptoets indrukt stroom er weer op. Opnieuw aanmelden handsets noodzakelijk.

Die hmmm, die herken ik! Want uiteraard heb ik een andere set aangesloten, en die met mijn mobiel gebeld, dat gaf uiteindelijk het gewenste resultaat, Je gedachtegang was ook de mijne: om oorzaken uit te sluiten, heb ik die stappen gevolgd.
Ik ga nog je tip van een harde reset proberen, helpt dat niet, dan wordt het een nieuw setje telefoons.
Van volledig overgaan op mobiel wordt Oma niet gelukkig, Opa heeft er één, maar zuiver als reserve en voor nood. En ach, zo'n setje telefoons is te overzien. Dank iedereen voor het meedenken!

De vraag kan gesloten worden…. Via de website was het niet op te lossen, nog een keer een ander toestel aangesloten, geen resultaat, dus op de dag voor Hemelvaart gebeld 0800 0402.
Buitengewoon vriendelijke Shirley aan de lijn, die heeft op afstand getest, kwam er niet uit, tweede medewerkster aan de lijn, die testte ook en zag dat er ‘buiten’ een fout is, vermoedelijk in de bekabeling. Zij heeft direct een service-afspraak ingepland, die helaas afgelopen vrijdag niet kon plaatsvinden, dat wordt vandaag, tussen 15:00 en 17:00.
Prima opgepakt aan de zijde van KPN, er kan altijd iets mis gaan.

Case closed.

Hmmm :thinking:

Hieruit concludeerde ik volledig dat het aan te dect set lag en een andere set wel gewoon overging.

heb ik een andere set aangesloten, en die met mijn mobiel gebeld, dat gaf uiteindelijk het gewenste resultaat

Een gewenst resultaat is bij mij: langer overgaan. (want dat was de bedoeling toch ook)

Kennelijk verkeerd geïnterpreteerd hier… :hushed:

Nope, aan je interpretatie mankeert niets, dat was ook zo: eerst ging de telefoon één keer over, en werkte het wel met die kunstgreep van het toetsje rechtsboven, en werkte het een enkele keer met een ander toestel. Echter, toen ik woensdag langs ging bij hen om een laatste test te doen, werkte ook dat niet meer.

Techniek is een wonder, dat blijkt maar weer!

Werkt het weer bij je schoonouders, @Always GJ ?

Nee, geduld is een schone zaak…. De eerste monteur die niet op vrijdag, maar op zaterdag kwam (was keurig gemeld door KPN), lukte het niet om dit te herstellen. De tweede monteur ontdekte een fout in het koper onder de grond buiten, 5 huizen verderop, en dat gaat de komende week hersteld worden. Komt allemaal dus wel weer goed, maar duurt even. Dank voor je navraag! GJ