Beantwoord

vaste telefoon doet het niet

  • 24 June 2021
  • 31 reacties
  • 5781 keer bekeken

Reputatie 2

We hebben al jaren een Panasonic DECT set telefoon gebruikt zonder problemen.

Echter sinds deze week kunnen we niet bellen of gebeld worden.

De telefoon is aangesloten via een splitter.

Van de splitter gaat er een kabel gaar naar de DECT set de andere kabel naar de Experia modem.

DECT set is dus nooit direct in een Experia poort gemonteerd (maar het heeft altijd gewerkt).

Ik heb begrepen dat er deze week een update voor de Experia modem geweest is.

Heeft dit iets mee te maken? 

Mvg simtilly

icon

Beste antwoord door Simpeter 9 July 2021, 18:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Probeer eens om de kabel die naar de DECT gaat uit de splitter te halen en deze bij de Experiabox in een telefoonpoort te steken.

Welke Experiabox heeft u?

Reputatie 2

Dank voor reactie Nick83.

Wij hebben Experiabox V8.

Normaal branden groene lampen Power, Wireless, Broadband, Internet en TV

Lampjes van Voice, Upgrade WPS en ECO branden niet.

Ik heb eerst, voor de zekerheid, de stroomstekker van de Experia (v8)  uitgetrokken..

De DECT kabel uit de splitter gehaald en aangesloten in de Experiabox (groene poort).

Daarna, even gewacht en stroomstekker weer aangesloten.

Na het aansluiten van de DECT kabel in de Experiabox branden dan alleen de eerste twee groene lampjes (Power, Wireless) alle andere lampjes branden niet.

Het lijkt te blijven steken bij Voice! En heb ik dan ook geen internet.

DECT kabel weer terug in de splitter en alles weer zoals het was.

Op het Experiabox zie ik geen groene lamp met aanduiding ‘telefoon’, of is dit ‘voice’.

De Panasonic DECT telefoon lijkt in orde, alle nummers zit er nog in, datum en tijd werkt nog.

Het heeft vele jaren gewerkt maar nu hebben we ineens geen telefoon verbinding.

Als je een splitter vóór de experiabox hebt heb je nog een heel ouderwetse combinatie van gewoon telefoonabonnement (pstn) en adsl internet. Dat laatste kan dan ook nooit sneller dan 14 Mb/s worden / zijn met die combinatie.

Er is nu dus een storing met de pstn lijn, analoge telefonie.

Waarom breng je de telefoon niet onder bij je internetabonnement? Dat is i.i.g. veel goedkoper qua abonnement. Telefoon wordt dan aangesloten op een Phone poort en je internet kan evt. sneller. Check hier de maximaal haalbare snelheid die DSL dán kan halen.
Om 'te kunnen blijven bellen bij stroomuitval’ hoef je de pstn lijn niet aan te houden; een dect doet het dan ook niet.

Hier zal nog een moderator van kpn langs komen. Dit is een storing in de centrale, dus dat moet via hen.

Vul je voor hen vast je gegevens in je profiel in indien nog niet gedaan? Dan kunnen ze aan de slag. Oh ja, betr. tel.nr. graag ook vermelden. Op de regel Persoonlijke opmerkingen. Overal waar privé bij staat is niet openbaar. Behalve voor jouzelf en de moderators.

Reputatie 2

Dank voor reactie PeterG
Ja, u heeft gelijk, is ouderwets, ik ben zelf bijna 75 jaar (!!!) en heb soms moeite om alles te begrijpen wat telefonie betreft, dus waardeer ik uw reactie zeker.

Ik ga straks mijn gegevens in mijn profiel zetten.
Daarna denk ik dat ik toch een gecombineerde telefoon en internet moet overwegen.
Met dank voor uw advies.
 

ik ben zelf bijna 75 jaar (!!!)

Mijn nu 83-jarige moeder heeft 8 jaar geleden zelf de (overgang naar) glasvezel geregeld. Telefonie via internet heeft ze al véél langer, zeker 15 jaar nu. Gestart met KPN Slimbellen in 2006. Dat was internet lage snelheid met telefoon via internet.

Sinds diezelfde 8 jaar belt ze alleen nog met de mobiel (onbeperkt bellen bundel dus geen gesprekskosten in Nederland en naar E.U. landen).
En sinds 1 maand heeft ze een mooie smartphone waar ze na 2 weken al verbazend handig mee was…. en is! 

Angst (voor nieuwe techniek in dezen) is een slechte raadgever. Overigens merk je met het gebruik van de vaste telefoon al helemaal géén verschil tussen een PSTN abonnement en bellen via je internet abonnement. Behalve dan de totale maandelijkse abonnementskosten, die is lager dan 2 abonnementen.

Hopelijk gaat linksom of rechtsom je vaste telefoon weer werken :wink: .

Reputatie 7
Badge +11

Behalve dan de totale maandelijkse abonnementskosten, die is lager dan 2 abonnementen.

En de besparing is echt best wel veel geld, tegenwoordig zijn de maandelijkse kosten voor een EPOTS-abonnement zo'n €32.50 per maand exclusief belkosten terwijl een vast nummer in combinatie met een KPN Hussel internet-abonnement slechts €2 euro per maand kost exclusief belkosten. Van dat prijsverschil kan een mooie BelOnbeperkt Nederland-bundel genomen worden zodat er binnen Nederland onbeperkt gebeld kan worden. Het voordeel van telefonie over het internet is dat gesprekken ook vaal beter klinken 😄

 

Dan nog even over het probleem met de telefonie nu. Ik ga mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Zoals anderen al aangaven wordt er met zo'n splitter gebruik gemaakt van een techniek dat linesharing genoemd wordt, hiermee wordt zowel een analoog telefoonsignaal als een internet-signaal over dezelfde kabel gestuurd en die splitter trekt dat dan weer uit elkaar. In de centrale is hiervoor ook een ‘bijzondere’ aansluiting nodig, ook hier worden twee aansluitpunten gebruikt die samen één lijn maken. De kans is aanwezig dat de verbinding met het aansluitpunt is verbroken aangezien internet nog wel werkt. Het kan ook zijn dat het aansluitpunt na verloop van tijd kapot is gegaan. De enige manier om dit op te lossen is inderdaad een monteur die in vanaf de centrale de verbinding na gaat kijken. Het enige wat zelf nog gedaan kan worden is een ander telefoontoestel uitproberen, als dat ook geen soelaas biedt dan lijkt het mij zeer aannemelijk dat dit in de centrale zit.

Reputatie 2

Aan PeterG
Knap van uw moeder dat ze zo goed om kan gaan met moderne techniek.
Ben zelf niet echt atechnisch en heb ook geen angst voor techniek.
Ik kan goed overweg met de computer en smartphone.
Maar zoals blijkt heb ik toch nog moeite met telefoon verbindingen en alle mogelijkheden daaromtrent.
Dank nogmaals voor uw reacties.

Aan NHendriks
Hartelijk dank voor de uitleg hoe het zit met de  techniek dat linesharing genoemd wordt.
Helder en duidelijk.
Ik heb een BelBudget abonnement voor de vaste telefoon.
Als Internet provider had ik vroeger Telfort maar dit is nu  overgegaan is naar KPN.
Ik heb dus nu sinds vorige jaar KPN als provider.
Uw idee van een vast nummer in combinatie met een KPN Hussel internet-abonnement slechts €2 euro per maand lijkt mij geen slechte. 
Er zij een paar opties denk ik.
Eerst ga mijn gegevens in mijn profiel zetten.
Hopelijk kan een moderator van kpn dit zien. 
Als dit is een storing in de centrale is, dus dat moet via hen.

Daarna wil ik toch verder uitzoeken van een vast nummer in combinatie met een KPN Hussel internet-abonnement.
Misschien is het best als ik dan langs een KPN winkel ga om dit te regelen.
Waarschijnlijk wil ik toch een nieuwe toestel kopen, duur zijn ze niet en de Panasonic is inmiddels vrij oud.
Voor de duidelijkheid wil ik toch nog melden dat Nederlands niet mijn moedertaal is.
Ik kan het goed lezen maar schrijven gaat wat moeizamer.
Heren, bedankt beide.
 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Simpeter

Voor de duidelijkheid wil ik toch nog melden dat Nederlands niet mijn moedertaal is.
Ik kan het goed lezen maar schrijven gaat wat moeizamer

Om te beginnen mijn complimenten, als je dit niet had gezegd, was dit mij niet opgevallen!

De Panasonic DECT telefoon lijkt in orde, alle nummers zit er nog in, datum en tijd werkt nog.

Het heeft vele jaren gewerkt maar nu hebben we ineens geen telefoon verbinding.

Er staan op dit moment nog geen gegevens in je profiel dus ik kan je lijn niet doormeten, maar aangezien je internet wél werkt zal de lijn zelf in ieder geval in orde zijn. 

Vanuit de splitter gaat er een kabel naar je V8 en een kabel naar je dect toestel. De andere kabel die in de splitter zit zal aangesloten zijn op je KPN aansluitpunt. Is het mogelijk om die kabel uit je aansluitpunt te halen en je dect toestel daar rechtstreeks op aan te sluiten? Als je telefoon dan wel weer werkt, is het telefoniegedeelte van de je verbinding echt in orde en zullen we de oorzaak moeten zoeken bij het toestel zelf óf de splitter. Ook die kan defect raken uiteraard :wink:

Zou je me willen laten weten hoe dat gaat?

Daarna wil ik toch verder uitzoeken van een vast nummer in combinatie met een KPN Hussel internet-abonnement.
Misschien is het best als ik dan langs een KPN winkel ga om dit te regelen.
Waarschijnlijk wil ik toch een nieuwe toestel kopen, duur zijn ze niet en de Panasonic is inmiddels vrij oud.

Goed plan, bij onze winkels kunnen ze dit allemaal goed met je bespreken en kan je direct een nieuw dect toestel kopen als je huidige z'n beste tijd heeft gehad :blush:

 

 

Reputatie 2

 


Beste Maja,

Hartelijk dank voor uw reactie en compliment.

Het was erg gewaardeerd vooral omdat mijn ego een deuk had opgelopen na de opmerking van PeterG over z’n 83 jarige moeder die geen problemen heeft met de moderne telefonie en ik wel :grinning: .

Ik heb mijn profiel ge-update, maar ik zie niet waar ik mijn vaste (BelBudget) telefoonnummer in kan vullen,

Of is het zo voldoende? Als het niet zo is, laat het me graag weten.

Wat ik ook niet begrijp is dat BelBudget niet als ‘Product’ te vinden is in MijnKPN.

 

U heeft voorgesteld de DECT toestel direct op de KPN aansluitpunt te verbinden.

Ik heb het geprobeerd maar helaas ook zonder succes, er was geen  verbinding.

 

Er is inmiddels nog iets.

Een aantal dagen geleden ontving ik een email van KPN als volgt:

 

We hebben geprobeerd uw modem (Experia Box) te updaten. Maar dat is helaas nog niet gelukt.

Dit komt waarschijnlijk doordat uw modem uitstond of geen goede verbinding had.

Zet uw Experia Box aan

Of start deze een keer opnieuw op.

Dan krijgt uw modem alsnog de update.

Na maximaal5 minuten is de update klaar als het Internet/Online lampje groen knippert of brandt.

Doet u dit niet voor 2 juli 2021? Dan valt uw verbinding weg.

 

Dit heb ik gedaan en de groene internet lampje brandt wel , maar Upgrade lampje niet.

Misschien niets aan de hand maar ik heb nu angst dat ik vanaf 2 juli geen internet meer heeft!

Al met al wordt ik toch een beetje onzeker van.

Misschien moet ik toch de moeder van Peter G uitnodigen :grinning: .

 

Ter informatie, ik  betaal nu voor de BelBudget en Internet (Ex-Telfort) abonnementen tezamen €45,52.

Hoi, sorry van je ego….

Je vaste nummer kun je vermelden in het vakje Persoonlijke opmerkingen.

Hmm, abonnement vaste telefoon via internet: € 2 per maand.

Gesprekskosten:

0,15 cnt p minuut (starttarief 0,15). Dit is ietsje duurder dan PSTN Belbudget maar snel terugverdiend met abokosten en kosten bellen naar mobiel ( 26 cnt p min bij Belbudget).

Bij internetbellen naar mobiel bellen:
0,15 cnt p minuut (starttarief 0,15)

Reputatie 2

Aan PeterG

Dank voor info.

En gelukkig kan mijn ego wat hebben …..!!

Ik vind het toch knap van je moeder, echt, meen ik.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hmm, deze melding houdt in dat je internetlijn technisch om wordt gezet van Telfort naar KPN en ik moet bekennen dat ik het wel erg toevallig vind dat dit tegelijkertijd plaatsvind met het niet meer werken van je telefonielijn. 

Ik ga hier even navraag over doen bij iemand die meer weet over deze technische migratie en de invloed daarvan op een PSTN telefoonlijn, je hoort weer van me zodra ik meer weet @Simpeter!

Reputatie 7
Badge +20

Het lijkt inderdaad het één en ander met elkaar te maken te hebben, dus we willen graag voor de zekerheid een monteur aansturen die kan kijken waarom de technische omzetting van de internetlijn nog niet is gelukt ondanks jouw inspanningen, en hoe het kan dat het telefoniegedeelte niet meer werkt.

Heb je een mobiel nummer waar je op te bereiken bent? Zo ja, zou je die in willen vullen in het opmerkingsveld van je profiel  en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? De monteur zal je van te voren óf vanuit de centrale gaan bellen en dat lukt niet via de vaste lijn op dit moment :wink:

Ik lees dit ook met belangstelling. Onze Panasonic Dect telefoon belt, de telefoon aan de andere kant gaat over, maar geen gesprek te horen. Dit is begonnen nadat we klant werden bij KPN. Alles is aangelegd en alles zou goed gaan werken. We hebben een compleet pakket. We gebruiken regelmatig onze vaste telefoon, maar nu dus niet, want het werkt niet. 
Bij het installeren is geprobeerd of de telefoon het deed, hij ging over, maar geen gesprek geprobeerd. 

Eerlijk gezegd kom ik niet uit al de beschrijvingen die hierboven gegeven worden. Ben niet echt een digibeet, maar dit gaat me boven de pet. 

Kortom ik weet niet wat te doen. 
De meterkast hangt vol met draden , ook nog de oude van zingt, die nergens op aangesloten zijn. Ik heb geen idee meer. 

OK … ik ben toch maar met alles van hierboven an de slag gegaan. Ik weet nog steeds niet wat een experience box is :-) wij hebben een KPN box 50, maar ik heb de telefoon stekker van sport verwisseld en het model van de elektriciteit afgehaald en opgenieiw opgestart. Deed nog niks. 

Opnieuw de stekker weer terug in de tweede poort….. (kwam een loshangend snoet tegen dat nergens aan vast zit alleen aan die box ) en weer stroom eraf en weer aangezet. 

En het werkt !!!!!  

Dus mensen hier op het forum toch bedankt ! Zo blijf at de vaste telefoon werkt. 

Reputatie 7
Badge +20

En het werkt !!!!!  

Dat is heel fijn nieuws @Mique1, top dat de adviezen hier jou zo goed op weg hebben geholpen :smiley:

Reputatie 2

Aan Maja,

Mique1 heeft geluk, dat is mooi, helaas bij ons is er nog geen verbinding met de vaste lijn.

Mijn vaste lijn nummer en ook m’n mobielnummer heb ik toegevoegd aan mijn profiel (vakje Persoonlijke opmerkingen).

 

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt @Simpeter!

In tussentijd hebben wij hier niet stilgezet en de kans bestaat dat we dit toch achter de schermen kunnen oplossen, aangezien er toch iets mis lijkt te zijn gegaan met die technische omzetting van Telfort naar KPN. Om dat je nog een losse telefoonlijn en een losse internetlijn had, wat nog zelden voor komt momenteel, gaat er iets niet goed met de losse telefoonlijn. Jouw situatie blijkt erg bijzonder te zijn en is nu voorgeschoteld aan de juiste mensen, wachten is nu op een terugkoppeling. Je hoort direct weer van me zodra ik meer weet!

Reputatie 2

Aan Maja,

Ten eerste waardeer ik dat u de moeite neemt om te proberen mijn probleem op te lossen.

Ik was er totaal niet van bewust dat ik iets had wat nog zelden voorkomt, absoluut niet, sorry.

PeterG had gelijk wat dat betreft (ouderwets)!

Als u een ander of beter voorstel heeft wat mijn internet en vaste telefoon betreft laat me het graag weten.

Ik heb zeker oren voor een beter oplossing, als het maar werkt.

Internet heeft mijn eerste prioriteit, dat is de meest belangrijk.

Als de vaste lijn anders kan (of moet) dan moeten we er naar kijken.

Mijn dank zover.

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Uiteraard, ik wil dit heel erg graag voor je oplossen!

Je hoeft hier absoluut geen sorry voor te zeggen, we zijn degenen die het nog aanbieden dus niet zo gek toch dat je hier nog gebruik van maakt als het je gewoon goed bevalt?

Inmiddels weten we waar het mis is gegaan en we kunnen dit op 2 manieren oplossen; alleen een technische wijziging zodat je telefoonnummer het weer doet, zonder dat we iets wijzigen aan je abonnement óf een omzetting naar een Hussel abonnement waarbij telefonie als optie aan het internet toe wordt gevoegd. Door een nieuwe bestelling, wordt je nummer ‘overgeheveld’ van PSTN naar Voip en wordt het nummer dus geregistreerd op het modem (je kunt het toestel daar dan ook op aansluiten). Je zou voor het Hussel abonnement met internet en bellen dan €44,50 per maand gaan betalen, een vrij kleine besparing ten opzichte van nu maar dan maak je wel gebruik van een actuele techniek :slight_smile:

Wat heeft je voorkeur @Simpeter? Uiteraard kan ik ook het technische deel in gang zetten en dat je dan als alles weer werkt eens rustig na gaat denken over het samenvoegen van internet en telefonie, het heeft uiteraard geen haast :wink:

 

Reputatie 2

Aan Maja,

Dat is erg aardig van u.  
Ik begon aan mezelf te twijfelen  door niet (onbewust) mee te gaan met de laatste ontwikkeling. 
Misschien is het voor nu uw eerste idee het beste.

“alleen een technische wijziging zodat je telefoonnummer het weer doet, zonder dat we iets wijzigen aan je abonnement”

Dan werkt alles weer.
Dat geeft mij dan de tijd om over uw tweede optie te denken.
Op zich lijkt het mij een goed plan en wat kosten betreft maakt het niets uit.
Dan kan ik rustig over denken, maar ik denk het ik  later toch hiervoor zal kiezen.
Lijkt mij verstandig.
Als ik kies voor het Hussel abonnement met internet en bellen kan ik dan beter naar de KPN winkel gaan?
Ik moet zeggen dat ik veel heb geleerd met deze post, was zeer waardevol en de medewerking uitstekend.
Bedankt Maja, fijne weekend gewenst.
 

Reputatie 7
Badge +20

Nergens voor nodig, die twijfel :wink:

Ik heb een storingsbon aan laten maken voor jouw situatie en de collega die de bon in behandeling heeft, gaf zojuist bij me aan dat hij geprobeerd heeft om je te bellen maar geen gehoor kreeg en vervolgens een bericht heeft gestuurd met de contactinformatie om ze rechtstreeks terug te kunnen bellen. Heb je dat bericht in goede orde ontvangen?

Reputatie 2

Aan Maja,
Goede morgen.
Ja, ik heb het bericht ontvangen, bedankt.

    Beste Klant, wij hebben u niet bereikt over uw melding. Is de storing nog niet opgelost?
    Bel ons dan binnen 7 dagen, vanaf het aansluitadres op 0800- ………..(ma t/m vr 08:00-20:00 uur.
    Voer de code . . . . . . . . in.
    Kies daarna optie . . Groet KPN.

De storing is nog niet opgelost en ik heb zojuist het nummer gebeld maar de medewerkers zijn schijnbaar erg druk op dit moment. Ik zal het later weer proberen.
M.vr.gr.
 

Reputatie 7
Badge +20

Is het inmiddels gelukt om ze te bereiken @Simpeter?

Als ik de storingsbon bekijk, lijkt het er niet direct op dat er al contact is geweest, zou je het nog eens willen proberen?

Reputatie 2

Aan Maja,

Ja, bedankt, het is gelukt om ze te bereiken.
Vanochtend heb ik gebeld met de 0800- ……….. nummer.
Als ik het goed begrijp heeft de medewerker  de telefoon verbinding omgezet van de PSTN lijn naar de VOIP. In principe heb ik hier geen probleem mee, bellen gelijk via de internet.
Hij vertelde ook dat ik contact moest opnemen met de KPN Klantenservice op  0800-0402.

Het was gelukt om in de middag te bellen met de KPN Klantenservice.
Ik denk dat het de bedoeling was om de PSTN lijn op te zeggen.
Hopelijk is dit al gelukt – kan ik zelf niet checken.

Inmiddels heb ik ook een email van de KPN Klantenservice ontvangen met een bevestiging van de abonnement wijziging. 
Ze hebben ook een overzicht gestuurd van de abonnement kosten van Internet  en Bellen (via VOIP). 
Ingangsdatum van de vaste lijn wijziging wordt 9 juli a.s.
Hier ben ik tevreden mee.

De medewerker van de  0800- ……….. nummer heeft me later terug gebeld om te vragen of het gelukt was om de Klantenservice te bereiken. Ook zou hij omstreeks 9 juli in de gaten houden of alles goed is gegaan.

Een vraag nog, kan ik pas op 9 juli de DECT telefoon stekker uit de splitter halen en in de ExperiaBox modem steken?  (eerst de Experia van de stroom halen neem ik aan!).

Mijn dank aan iedereen!
 

Reputatie 7
Badge +20

Ah, ik had al begrepen dat een omzetting naar Voip de beste oplossing zou zijn, gezien de technische wijziging die al had plaatsgevonden. Top dat dit in gang is gezet!

Je kunt het stekkertje van de telefoon nu al wel in de Experia Box klikken in afwachting van het moment dat het signaal er op wordt gezet op de 9e, het kan geen kwaad. Je hoeft de Experia Box hiervoor ook niet van de stroom af te halen, het is volledig veilig om daar een stekkertje bij in te klikken!

Laat je het hier weten, als je telefoon het weer doet? :smiley: