Beantwoord

Vaste telefoons aansluiten via Experiabox

  • 20 February 2021
  • 12 reacties
  • 474 keer bekeken

Reputatie 1

Ik ben overgeschakeld van een ouderwetse vaste lijn naar een vaste lijn via een KPN modem. Als ik nu mijn oude telefoons aansluit zoals op de site aangegeven doen ze het niet. Als ik ze één voor één aansluit met een kort kabeltje aan de modem is er één die wel kan bellen, maar niet rinkelt als hij gebeld wordt. Er is er ook één die wel kan rinkelen, maar waar ik niet mee kan bellen. Ze hebben nog van die keurige oude blauwe stickers achterop dat ze geschikt zijn voor het oude KPN netwerk.

 

Kunnen jullie me helpen ze weer aan de praat te krijgen?

 

Ik dacht zelf aan twee dingen:

  1. Misschien is het signaal niet sterk genoeg en zou ik een versterker moeten gebruiken. Zo ja verkoopt KPN die? Of weet één van jullie wat voor soort versterker hier geschikt voor is?
  2. Wat ik ook dacht, mijn modem is niet een KPN Experiabox, maar een apparaat van Tiscali (later Telfort, tegenwoordig KPN). Die modem gebruikte ik voor ik een KPN Hussel abonnement had, alleen voor internet van Telfort. In de KPN winkel is gezegd dat ik gewoon de oude modem kan laten staan. Misschien dat hij wel geschikt is voor internet en televisie, maar is zijn telefoonsignaal niet helemaal goed.

 

Of mijn ideeën kloppen, of dat er misschien een andere oplossing is, weet ik niet. Kunnen jullie me helpen?

 

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reactie(s)!

icon

Beste antwoord door Bob88 18 March 2021, 20:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @Bob88. Het zou kunnen zijn dat je toestel niet geschikt is. Welk toestel heb je op dit moment? In ieder geval is het zo dat op het moment dat je gebruik maakt van een VOIP telefoonlijn, die over het modem gaat, er 1 poort is voor telefonie. Dat is de poort Phone 1 op het modem. Dit is dan ook het aansluitpunt voor de telefonie. Mocht je gebruik willen maken van meerdere toestellen dan zou je kunnen kiezen voor een systeem zoals een Chicago duopack. Er zijn veel meer opties beschikbaar uiteraard. 

Reputatie 1

Ha Bram,

Dank voor je reactie!

Ik wil één lijn gebruiken en liefst met meerdere toestellen (om de beurt uiteraard) met een soort van vertakking. Maar om te beginnen is één toestel werkend aansluiten al heel goed.

Eén van de toestellen die graag gebruik is een Siemens Gigaset C250, en een andere is echt een oud bakelieten toestel waar volgens mij geen typenummer op te vinden is.

Ik dacht dat elk toestel dat in het verleden via een ouderwetse vaste lijn werkte het ook via deze modempoort zou moeten doen, tot die oude bakelieten toestellen aan toe. Dus dat die Experiabox er voor zorgt dat het VOIP signaal vertaald wordt voor ouderwetse analoge telefonie. Dat is wat de dame in de KPN winkel me uitlegde. Is dat niet correct? Als dat niet zo is, hoe weet je dan of een telefoon geschikt is?

Is er iets te zeggen over mijn vraag om een versterker, of ander device, te gebruiken om het signaal zo te bewerken dat het ook voor toestellen die er in principe niet geschikt voor zijn, toch mogelijk te maken ermee te bellen?

Groet en dank,

Rolf

Reputatie 7
Badge +10

Voor die oude bakelieten telefoon:

Voor de telefoon heb je een pulse naar toongenerator nodig.
Die plaats je dan tussen het analoge RJ11 aansluitpunt van de Experia Box en de telefoon in.

Vond de volgende informatie:
http://www.matilo.eu/technish/bellen-met-een-draaischijf-kan-nog-steeds/

http://www.matilo.eu/technish/oude-telefoon-aansluiten/

Met die oude bakkelieten telefoon kun je alleen gebeld worden (eventueel). Uitgaand gaat niet meer werken; ook niet in combinatie met een pulse→ toon generator. De teruglooptijd van de draaischijf is te lang om de maximale tussentijd tussen de kiestonen (ca. 2 seconden) te halen.

De aansluitfactor van het modem is 2,5. Eigenlijk bedoelt voor een draadloze basis (dect; factor 1,0). Daar kunnen tot 4 handsets mee gekoppeld worden.
De aansluitfactor van een telefoon met mechanische bel is 2,5. Een oude jaren '30 mogelijk zelfs 3,5.

Ik twijfel ten zeerste of het met dat oude (!) modem van Tiscali gaat werken. Ik denk dat @Bram_ dan ook beter een omruil kan inzetten naar een Experiabox.

Reputatie 1

@PeterG Dank dat helpt. Begrijp ik dat ik eigenlijk ieder pulse toestel individueel prima aan kan sluiten, maar dat ik de aansluitfactor niet omhoog kan brengen? Dat daar geen apparatuur voor bestaat, en dat ik dus hoe dan niet snel meerdere oude toestellen aan kan sluiten? Helaas weet ik niet zeker meer wat de aansluitfactor vroeger was, maar die was een stuk groter dan 2,5. Toch?

 

Helaas weet ik niet zeker meer wat de aansluitfactor vroeger was, maar die was een stuk groter dan 2,5. Toch?

Ja. Op een oude PSTN lijn is de aansluitfactor 5. Daar kunnen dus 2 telefoons met mechanische bel op. PSTN wordt wel uitgefaseerd; in België hebben ze het al niet meer.

Via een modem is de aansluitfactor 2,5. Die kan dus minder belspanning leveren, maar er wordt terecht uitgegaan van modernere telefoons dan met een mechanische bel. Dect factor 1. En dan tot 4 handsets op die ene basis. Een toestel met electronische bel is factor 2.

dat ik de aansluitfactor niet omhoog kan brengen? Dat daar geen apparatuur voor bestaat, en dat ik dus hoe dan niet snel meerdere oude toestellen aan kan sluiten?

Aansluitfactor omhoog brengen is godsonmogelijk. Dan zou je een hele andere SIP server in het modem moeten hebben. Dat kan natuurlijk niet. Je kan proberen om de dect en de oude draaischijf (met mech. bel) tegelijk kan aansluiten, maar ik denk dat dat gewoon écht niet gaat.

HOEWEL: je kan proberen om nog een pstn huiscentrale op de kop te tikken. Dan kan het wel.  Die dingen worden al 15 jaar of langer niet meer nieuw gemaakt, maar je vindt ze nog wel in de kringloop.

Het is 2021 en geen 1980 of 1965 (wij hadden toen nog een Heemaf) meer. En op het modem kan feitelijk één toestel. Mijn advies: gebruik de dect-set en zet die oude mooi te wezen op een tafeltje.

Aardige link: Telefoonmuseum.

Reputatie 1

@PeterG Dat snap ik en ik denk je gelijk hebt. Die ouwe ga ik een mooi plekje geven om naar te kijken.

Nog één vraag, als je daar nog zin in hebt. Mijn Siemens GigaSet 250 zou het, als jouw verhaal lees nog wel gewoon moeten doen, toch? Op dit moment kan die niet meer bellen en niet gebeld worden via de nieuwe modem. Zou dat toch te maken hebben met de kwaliteit van die modem (geen Experiabox) of is zo'n toestel eigenlijk ook te oud?

Reputatie 7
Badge +10

@Bob88

Lees je ook wel eens informatie terug naar websites waar hier in reacties naar verwezen wordt?
En alle gedetailleerde specifieke onderdelen op zo'n website?

De “home page” van die website:   http://www.matilo.eu/

Op die eerder aangegeven website, vindt je allerlei reacties terug tot op “heden” (2021),
hoe met bepaalde oude telefonie apparatuur op huidige modem/routers daarmee om te gaan.
Wat wel- en niet mogelijk is.  Misschien is het handiger daar eens een balletje op te werpen?

Overigens modem/router modellen uit een lang vervlogen tijd zou ik sowieso inwisselen.
De titel van het onderwerp wat je bent gestart is daarom ook erg verwarrend met wat je direct in je eerste bericht aangeeft.

       ….mijn modem is niet een KPN Experiabox,
       maar een apparaat van Tiscali (later Telfort, tegenwoordig KPN)….

Ofwel wat is het nu?  Gebruik je een "huidige” KPN gelieerde Experia Box (welk type?)
of een apparaat uit een Tiscali periode??

Siemens GigaSet 250

Dit is een behoorlijk oud model, zo'n 18 jaar. Die van mij is allang stuk (geen idee meer wat er mee was). Bij mijn moeder staat ie nog wel, maar gebruikt 'm nooit meer. Ze gebruikt alleen mobiel (kost haar een tientje per maand met onbeperkt bellen).
Als een C250 werkt zou ie het moeten doen. 

 

Met één toestel kan je bellen, maar gaat niet over als je gebeld wordt (is dat de C250?).
En de andere kan niet (uitgaand?) bellen, dat zal dan vast de draaischijf zijn. Maar rinkelt wel.

Aangezien één rinkelt geeft het modem dus WEL een belspanning. En bellen gaat ook. Het modem is dus niet stuk. Mijn conclusie: het toestel wel. (of staat de handset op mute of….. ???).

Als ik ze één voor één aansluit met een kort kabeltje aan de modem is er één die wel kan bellen, maar niet rinkelt als hij gebeld wordt. Er is er ook één die wel kan rinkelen, maar waar ik niet mee kan bellen. 

 

Reputatie 1

Dag allen. Veel dank voor jullie reacties. De oplossing is inderdaad, zoals ik al vermoedde maar niet kon bewijzen, dat de modem te oud of kapot was. Ik heb hem omgeruild bij de KPN winkel en alle vier mijn oude toestellen werken weer perfect, precies zoals daarvoor!

Reputatie 1

En mijn WiFi is ook nog eens aanzienlijk sneller!

Reputatie 1

@Babylonia

Ik kende inderdaad die site. Die is geweldig.
Veel dank dat je ernaar refereerde en met me mee wilde denken!