Beantwoord

Verdacht buitenlands gesprek via Nederlands netnummer

  • 15 June 2019
  • 5 reacties
  • 561 keer bekeken

Reputatie 3
Deze zaterdagmorgen 15 juni 2019 om 11:11 uur werden we gebeld door
telefoonnummer 058-8470936.
Normaal nemen we nooit op wanneer er verdachte (buitenlandse) nummers in de nummerherkenning staan. Echter dit nummer leek ons een normaal 10 cijferig Nederlands telefoonnummer.
Toen ik de telefoon opnam hoorde ik wat gekraak en daarna een Engels sprekende mannenstem. Natuurlijk heb ik na enkele seconden de verbinding verbroken omdat mij dit zeer verdacht overkwam.
Hierop heb ik het servicenummer 0800-0402 gebeld met de vraag wat hieraan gedaan kon worden. De mevrouw adviseerde mij om een ander telefoonnummer aan te vragen!!
Dat is nogal een ingreep, dus dat advies houden we nog even in beraad. Temeer daar dit de eerste maal was dat een Nederlands abonneenummer ons belde met waarschijnlijk verkeerde bedoelingen.

Mijn vraag:
Hoe kan ik mij in de toekomst vrijwaren van dergelijke telefoontjes. Immers ik kan nu niet zien of een 10-cijferig nummer een serieuze beller is of iemand die kwade bedoelingen heeft?
icon

Beste antwoord door wjb 15 June 2019, 14:32

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Wat een belachelijk advies van die mevrouw van klantenservice.
Heeft ze je überhaupt een vraag gesteld over hoe vaak je al gebeld was door dat nummer?

Gewoon niet druk over maken, er is niets aan de hand zolang jij niet terugbelt of je laat overhalen om dingen op jouw computer uit te voeren of pincode/wachtwoorden te geven.

Waarschijnlijk is het ook zo weer voorbij immers die lui zoeken snel succes en die vinden ze alleen bij mensen die er direct intrappen.

Je zult helaas nooit kunnen zien of de beller serieus of kwaadwillend is.
Het kan zelfs zo zijn dat ze bellen met een telefoonnummer van een goede vriend van je. Dat is een nieuwe trend. De crimineel zoekt op facebook/linkedin naar telefoonnummers en bellen met dat nummer (spoofing) dan contacten van die persoon.
Reputatie 3
@ wjb: inderdaad een belachelijk advies, tevens gaf die mevrouw mij door om
via kpn.com/klacht e.e.a. schriftelijk vast te leggen. Bleek dit een zakelijke klachten-link te zijn!

Maar enfin, waar het mij om gaat is dat je nu door een ogenschijnlijk normaal Nederlands netnummer gebeld kunt worden en dat daarachter een buitenlandse verbinding tot stand wordt gebracht.
Bedankt voor je geruststellende reactie!
Reputatie 7
Maar enfin, waar het mij om gaat is dat je nu door een ogenschijnlijk normaal Nederlands netnummer gebeld kunt worden en dat daarachter een buitenlandse verbinding tot stand wordt gebracht.
Dit noemen we spoofing en dat is kinderlijk eenvoudig. Je geeft een willekeurig telefoonnummer mee als "caller-id" (nummerherkenning).
Zie ook de laatste alinea die ik nog aan mijn vorige bericht had toegevoegd.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @edouard48, Welkom op het forum. Begrijpelijk dat je bezorgd bent na zo'n verdacht telefoontje. Ben je vaker gebeld door nummers die je niet kent? Wjb geeft al aan dat je je geen zorgen hoef te maken. Mocht je toch vaker overlast ervaren of er komt nog iets achterweg(maar die kans ik klein) kun je altijd nog een nieuw nummer aanvragen. Meer informatie over Spoofing kun je vinden op deze pagina. Mocht je aan de hand van deze informatie toch nog vragen hebben, laat het ons vooral weten!
Het nummer is volgens de acm niet uitgegeven, toch merkwaardig dat het wel wordt geaccepteerd als uitgaand nummer.

Dit schreef ik er eerder over :
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/misbruik-anderen-worden-zogenaamd-gebeld-vanaf-ons-nummer-455051#post641444

Reageer