Beantwoord

Verzoek tot vrijgave SIP gegevens

• 26 juni 2018
  • 14 reacties
  • 3985 keer bekeken

Reputatie 7
Beste KPN,

Het enige wat mij nog weerhoudt om de Experia Box V10 te vervangen door een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 is het feit dat ik niet in staat ben om mijn VoIP telefoon (Siemens Gigaset N300A IP) zo in te richten dat deze verbinding kan leggen met de SIP server van KPN.

Nu snap ik dat er haken en ogen kunnen zitten aan de vrijgave van de SIP gegevens maar daar is waarschijnlijk in vrijwel alle gevallen wel een mouw aan te passen.
Mogelijke redenen om SIP gegevens niet vrij te geven:
1) Bescherming consument tegen misbruik van vaste telefoon doordat inbraak op lijn nu zo goed als onmogelijk is en vrijgave van de gegevens dit eenvoudiger maakt.
Hier kunnen de onderstaande maatregelen tegen genomen worden.
- De consument een verklaring laten tekenen van de mogelijke consequenties en de rechten, plichten en verantwoordelijkheden van KPN en abonnee.
- De SIP server alleen laten toestaan dat de verbinding vanaf het thuisnetwerk opgebouwd kan worden.

2) Beschermen van de belangen van KPN opdat de vaste telefoon niet eenvoudig meegenomen wordt op vakantie.
Ook dit kan tegen gegaan worden door de SIP server alleen toe te laten staan dat de verbinding vanaf het thuisnetwerk opgebouwd kan worden.

3) Bescherming van andere abonnees.
Het zou kunnen zijn dat de SIP gegevens zo eenvoudig opgezet zijn dat vrijgave van mijn SIP gegevens zou betekenen dat ik die van mijn buurman zo zou kunnen herleiden. Dit zou natuurlijk heel slecht zijn, maar ik zou er niet eens raar van opkijken. Wellicht kunnen we nog herinneren dat toegang tot de ingebouwde SIP server op de Experia Box ook bij iedereen hetzelfde was en er feitelijk maar één wachtwoord (kpn) was.
Dit zou betekenen dat het huidige consumenten SIP platform niet geschikt is en dat KPN dan wellicht de telefoonnummers van consumenten die om vrijgave verzoeken zal moeten overzetten naar een nieuw/ander platform. De dochters van KPN (XS4ALL en Telfort) hebben beide wel de SIP gegevens vrijgegeven en dus ligt een oplossing dichterbij dan dat je wellicht zou denken.

Vraag: Heeft KPN plannen om de SIP gegevens vrij te gaan geven en zo ja, op welke termijn kunnen we dat verwachten?
icon

Beste antwoord door Erik_ 4 juli 2018, 10:48

Op dit moment is hier nog geen inhoudelijk antwoord op. We wachten de verdere resultaten van de Beleidsmaatregel netwerkaansluitpunt af voor we verder communiceren.

Er is ook nog geen duidelijkheid over wanneer het ministerie klaar gaat zijn. Wel publiceerde de ACM onlangs haar jaarverslag Netneutraliteit. En daarin staat het volgende:
‘De Beleidsregel netwerkaansluitpunt van Economische Zaken en Klimaat zal mogelijk nog eind 2018 worden gepubliceerd. Door deze Beleidsregel ontstaat duidelijkheid over de uitleg van een netwerkaansluitpunt.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Vraag: Heeft KPN plannen om de SIP gegevens vrij te gaan geven en zo ja, op welke termijn kunnen we dat verwachten?

Hier weet ik op dit moment nog geen antwoord op. Ik ga navraag doen hoe het staat hiermee.
Reputatie 7
Badge +27
Op dit moment is hier nog geen inhoudelijk antwoord op. We wachten de verdere resultaten van de Beleidsmaatregel netwerkaansluitpunt af voor we verder communiceren.

Er is ook nog geen duidelijkheid over wanneer het ministerie klaar gaat zijn. Wel publiceerde de ACM onlangs haar jaarverslag Netneutraliteit. En daarin staat het volgende:
‘De Beleidsregel netwerkaansluitpunt van Economische Zaken en Klimaat zal mogelijk nog eind 2018 worden gepubliceerd. Door deze Beleidsregel ontstaat duidelijkheid over de uitleg van een netwerkaansluitpunt.
Reputatie 7

Please

Zie https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609#post667017
Reputatie 7
Maak het anders ook voor de particuliere klant mogelijk om, net als voor de zakelijke klant, bij jullie een ATA (Analog Telephone Adapter) af te nemen die jullie zelf "provisioneren".

Ik meld me graag aan om dit in een pilotopstelling samen met jullie te gaan testen. 😉
Op zich denk ik dat het vrij eenvoudig te realiseren zou moeten zijn immers deze ATA is al beschikbaar voor de zakelijke markt en de zakelijke- en particuliere markt maken gebruik van hetzelfde platform (ims.imscore.net).

Ook de automatische "provisioning" hebben jullie vast al op orde immers ook in de zakelijke markt heeft de klant geen toegang tot zijn/haar SIP gegevens.

Reputatie 7
Beste @Erik_,

Is het mogelijk om als particulier een ATA zoals hierboven te bestellen t.b.v. de vaste telefoon?

Zoals je vast wel gelezen hebt, heb ik ondertussen echt afscheid genomen van de Experia Box als router door deze te vervangen met een EdgeRouter Lite 3. Hierdoor heb ik eindelijk ook afscheid kunnen nemen van mijn tweede router t.b.v. mijn zakelijke netwerk. (Zowel het zakelijke, privé als het gasten netwerk worden door de EdgeRouter beheerd, waarmee double-NAT nu eindelijk tot het verleden behoort.)
Er is mij veel aan gelegen om de Experia Box ook niet meer te hoeven gebruiken als "veredelde" ATA. Ik zou deze heel graag vervangen door zo'n ATA die ook op de zakelijke markt gebruikt wordt en hoop oprecht dat KPN mij deze optie kan bieden.
Reputatie 7
Badge +27
Goede vraag, ik ga dat voor je checken. Ik verwacht wel dat als het kan, het (aan onze kant) niet makkelijk zal gaan.
Reputatie 7
Goede vraag, ik ga dat voor je checken. Ik verwacht wel dat als het kan, het (aan onze kant) niet makkelijk zal gaan.Jullie zouden me heel blij kunnen maken door dit mogelijk te maken. Het is voor mij de allerlaatste stap richting de fictieve V11.
Ook denk ik dat het commercieel wel eens handig zal kunnen blijken om telefonie via zo'n losse ATA te kunnen leveren als straks de "vrije routerkeuze" een feit zal zijn. De verwachting is nog altijd dat het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het einde van het jaar met de definitieve beleidsnota zal komen en dat de ACM het toezicht op de naleving van de vrije routerkeuze nog dit jaar zal starten. Ook in andere landen van de Europese Unie zien we dergelijke wetgeving van kracht worden als gevolg van de Europese verordening netneutraliteit.
Reputatie 7
Zou het een idee zijn om de SIP login te koppelen aan de fysieke aansluiting, zodat alleen vanaf het thuisnetwerk een SIP verbinding opgezet kan worden?
Dan worden de SIP gegevens ineens veel minder interessant voor kwaadwillenden omdat deze buiten het thuisnetwerk toch niet gebruikt kunnen worden.
Ook ben je direct van het "probleem" af dat de SIP aansluiting meegenomen zou kunnen worden op vakantie of zakenreis om zo bijvoorbeeld vanuit Amerika met jouw "thuistelefoon" te bellen.
Reputatie 2
sluit me hier bij aan.
Hopelijk worden de SIP gegevens snel vrijgegeven.
Reputatie 1
Ik sluit me er ook bij aan.
Die fictieve experiabox11 kan mij niet snel genoeg komen.
Reputatie 7
Badge +27
Goede vraag, ik ga dat voor je checken. Ik verwacht wel dat als het kan, het (aan onze kant) niet makkelijk zal gaan.Jullie zouden me heel blij kunnen maken door dit mogelijk te maken. Het is voor mij de allerlaatste stap richting de fictieve V11..

Ik heb hier voor jou duidelijkheid over, wjb. Het is helaas niet mogelijk om op individuele basis (binnen consumentenmarkt) die ATA te provisionen. Helaas heb ik dan ook geen ander nieuws op dit moment dan afwachten.
zou fijn zijn als KPN alvast anticipeert om komende regelgeving en de boel vrij geeft
Reputatie 7
Ik heb hier voor jou duidelijkheid over, wjb. Het is helaas niet mogelijk om op individuele basis (binnen consumentenmarkt) die ATA te provisionen. Helaas heb ik dan ook geen ander nieuws op dit moment dan afwachten.
Dank je voor het navragen. Helaas is dit niet het antwoord waar ik, tegen beter weten in, op gehoopt had, maar het is niet anders.
Voorlopig de V10 maar even als "veredelde" ATA laten hangen in afwachting van de definitieve beleidsnota t.a.v. het besluit eindapparaten.
Ik hoop oprecht dat KPN de voorbereidingen treft om snel na het in werking treden van de beleidsnota er voor te zorgen dat de SIP gegevens vrijgegeven kunnen worden, waarbij een SIP verbinding alleen vanaf het eigen IP adres opgezet kan worden, of anders te gaan voorzien in de in dit topic genoemde VoIP ATA.
Reputatie 7
Zou het een idee zijn om de SIP login te koppelen aan de fysieke aansluiting, zodat alleen vanaf het thuisnetwerk een SIP verbinding opgezet kan worden?
Dan worden de SIP gegevens ineens veel minder interessant voor kwaadwillenden omdat deze buiten het thuisnetwerk toch niet gebruikt kunnen worden.
Ook ben je direct van het "probleem" af dat de SIP aansluiting meegenomen zou kunnen worden op vakantie of zakenreis om zo bijvoorbeeld vanuit Amerika met jouw "thuistelefoon" te bellen.

Ik hoop oprecht dat KPN hier op korte termijn iets mee zal doen. Momenteel hangt onze Experia Box V10 als "veredelde" ATA in de meterkast puur en alleen voor onze telefoon.
Het is eigenlijk doodzonde, die V10 staat stroom te verbruiken terwijl telefonie ook volledig door onze Siemens Gigaset N300A IP afgewikkeld kan worden mits ik maar beschik over SIP inloggegevens.

Reageer