Beantwoord

Verzoek tot vrijgave SIP gegevens

• 26 juni 2018
  • 57 reacties
  • 9144 keer bekeken

Toon eerste bericht

57 reacties

Nog voor er duidelijkheid is vanuit berec en de acm? Dat zou zelfs een wonder zijn.

Reputatie 7

Nog voor er duidelijkheid is vanuit berec en de acm? Dat zou zelfs een wonder zijn.

Jazeker, dit heeft namelijk niets met berec en acm te maken en alles met de integratie van XS4ALL met KPN.

Daarvoor worden binnen KPN de nodige voorbereidingen getroffen zodat XS4ALL abonnees de bestaande diensten kunnen blijven gebruiken.

Een tweetal onderdelen daarvan zijn al afgerond te weten:

1) Het configuratiescript voor de KPN netwerken op de Fritz!Box.

2) De "tech desk" waar je voor €5,- per maand dezelfde technische kndersteuning kan krijgen als bij de huidige servicedesk van XS4ALL

En een derde, het kunnen beheren van jouw SIP login zoals bij XS4ALL, komt er dus aan.

Daarnaast zullen er nog meer services beschikbaar moeten komen zoals o.a. het kunnen instellen van je reverse DNS.

Dat kan goed wezen echter is het mede KPN die van begin af aan weerstand bood tegen het eind apparaten besluit. Waar het vrijgeven van de sip gegevens direct mee in verband staat.

Dat de XS4ALL klanten hier gebruik van kunnen maken zegt nog niks over de KPN en Telfort klanten. Wij gaan mobiel per begin 2020 administratief over staat ergens verstopt te lezen. Echter wel nog steeds met de huidige Telfort voorwaarden half 2020 gaat thuis internet administratief over naar KPN ook weer met de Telfort voorwaarden. Kortom eerst maar zien wat er daadwerkelijk gebeurt.

Reputatie 7
Badge +14

Ik euhm... moet het ook nog zien. Die sip gegevens zullen best vrij gegeven worden. En ik hoop snel. Maar of dat verband houd met integratie van XS4ALL klanten en Telfort klant, dat vraag ik me af. Zou me eigenlijk niks verbazen als XS4ALL klanten gewoon een Experiabox toegestuurd krijgen. Met begeleidende brief, samenvatting: hier moet je het mee doen en anders hoepel je maar op. Een communicatie medewerker van KPN zal daar best een heel mooi verhaal van weten te maken, maar het zou me echt niks verbazen als het daar op neer komt.

Reputatie 7

Dat kan goed wezen echter is het mede KPN die van begin af aan weerstand bood tegen het eind apparaten besluit. Waar het vrijgeven van de sip gegevens direct mee in verband staat.

Nee, het vrijgeven van SIP gegevens heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met het "besluit eindapparaten", maar die discussie hebben we al eerder gevoerd en het heeft heel weinig zin om die opnieuw te gaan voeren.

Laat ik zeggen dat ik mij al heel lang met dit onderwerp bezig houd en dat ik wellicht wat nauwer betrokken ben bij dit proces en de daarbij de betrokken instanties.

Ik heb in die hoedanigheid dan wellicht ook iets meer "insight information". :wink:

Geloof me, nog even geduld en je zult verrast worden.

Reputatie 7

Zou me eigenlijk niks verbazen als XS4ALL klanten gewoon een Experiabox toegestuurd krijgen. Met begeleidende brief, samenvatting: hier moet je het mee doen en anders hoepel je maar op. 

Ik heb die brief (mail) als XS4ALL klant al gehad en daar staat toch echt heel iets anders in. 

Hoe het ook zit huidige KPN en Telfort klanten zullen niet dezelfde privileges krijgen die de XS4ALL klanten zullen houden ook dat hoort bij hun voorwaarden.

Zoveel is mij uit de bedroevend karige informatie voorziening wel duidelijk. Er gaat zoals het er nu uit ziet niks veranderen behalve de naam op de rekening 

Reputatie 3
Badge

Is dit inmiddels officieel dat de gegevens binnenkort vrijgegeven gaan worden? Zou heel gaaf zijn als ik (glasvezelklant) de EB kan gaan vervangen door mijn EdgeRouter 12. :sunglasses:

Hier op het forum is dit door een KPN moderator bevestigd dus ga ik er vanuit dat dit "officieel" is. Persoonlijk verwacht ik dat dit nog wel eens redelijk snel werkelijkheid zou kunnen worden en dan denk ik aan de laatste maand van 2019 (kerstcadeautje) of één van de eerste maanden van 2020.

Je kunt natuurlijk vandaag de dag al jouw EdgeRouter 12 gaan inzetten zolang je de EB nog maar even als "veredelde" VoIP ATA bridged op vlan 7.

Da’s mooi. Ik ben benieuwd! :smiley:

Reputatie 7

Hoe het ook zit huidige KPN en Telfort klanten zullen niet dezelfde privileges krijgen die de XS4ALL klanten zullen houden ook dat hoort bij hun voorwaarden.

Je hoeft me natuurlijk niet te geloven, maar ik weet dat het er aan zit te komen.

Je hoeft me natuurlijk niet te geloven, maar ik weet dat het er aan zit te komen.

Ik weet ook wat ons Telfort klanten is mede gedeeld dat komt er op neer dat er ondanks de naam op de rekening niks veranderd. Maar wellicht dat daar nog wat aan verbeterd eerst zien dan geloof ik het wel. Momenteel veranderd er weinig op een goede manier nu ook weer de experia wifi firmware. 

Reputatie 7

Ik weet ook wat ons Telfort klanten is mede gedeeld dat komt er op neer dat er ondanks de naam op de rekening niks veranderd. Maar wellicht dat daar nog wat aan verbeterd eerst zien dan geloof ik het wel. Momenteel veranderd er weinig op een goede manier nu ook weer de experia wifi firmware. 

Ik heb nog niet vernomen dat de eigen SIP login ook door Telfort abonnees beheerd kan gaan worden, maar de KPN abonnees kunnen dat binnenkort dus wel.

Zodra er KPN op mijn rekening staat verwacht ik dat wij de dan ex Telfort klanten dat dan ook kunnen en mogen. Net zo goed dat ik vanaf dan ook gebruik wil kunnen maken van de smart tv app. Kan dat dan nog steeds niet  dan moeten ze niet met nog een prijsstijging komen volgend voorjaar. 

Reputatie 7

Zodra er KPN op mijn rekening staat verwacht ik dat wij de dan ex Telfort klanten dat dan ook kunnen en mogen.

Klopt, want dan ben je geen klant van Telfort meer maar een klant van KPN. :wink:

Zodra er KPN op mijn rekening staat verwacht ik dat wij de dan ex Telfort klanten dat dan ook kunnen en mogen.

Klopt, want dan ben je geen klant van Telfort meer maar een klant van KPN. :wink:

Toch is dat niet conform met wat er nu bekend gemaakt is. Ik zal het half weg 2020 wel zien.

Reputatie 7

Toch is dat niet conform met wat er nu bekend gemaakt is. Ik zal het half weg 2020 wel zien.

Wat is er dan niet conform met wat er nu bekend gemaakt is?

Voor de Telfort abonnee zou het inderdaad maar zo kunnen dat je nog een tijd moet wachten, maar voor de KPN abonnee zal het wachten snel beloond worden.

Reputatie 1

Ik zit er inmiddels aan te denken om mijn huidige Experia Box V10 achter een eigen router te zetten omdat ik ook bepaalde beperkingen heb tot het gebruik van mijn HomeLab. Zo kan de V10 niet routeren en dat vind ik toch wel belangrijk als meerdere LAN subnets hebt binnen je thuisnetwerk…

Enig idee hoe ik dat voor elkaar kan boxen, om je experiabox V10 achter een eigen router te zetten? De experiabox zal dan functioneren voor het ontvangen van belletjes natuurlijk :)

Reputatie 3
Badge

Ik zit er inmiddels aan te denken om mijn huidige Experia Box V10 achter een eigen router te zetten omdat ik ook bepaalde beperkingen heb tot het gebruik van mijn HomeLab. Zo kan de V10 niet routeren en dat vind ik toch wel belangrijk als meerdere LAN subnets hebt binnen je thuisnetwerk…

Enig idee hoe ik dat voor elkaar kan boxen, om je experiabox V10 achter een eigen router te zetten? De experiabox zal dan functioneren voor het ontvangen van belletjes natuurlijk :)

Zie het topic van @wjb :

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Overigens kun je je eigen router ook achter de EB hangen en deze als DMZ configureren. Zo heb ik het momenteel gedaan. Je kunt dan alsnog de port forwardings, VLANs etc. op je eigen router instellen.

Reputatie 1

Zie het topic van @wjb :

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Overigens kun je je eigen router ook achter de EB hangen en deze als DMZ configureren. Zo heb ik het momenteel gedaan. Je kunt dan alsnog de port forwardings, VLANs etc. op je eigen router instellen.

Bedankt voor je reactie, zal even kijken naar dit topic :)
Ja is opzich ook een goed idee, alleen zit ik dan niet met double-natting als ik eigen LAN subnets ga gebruiken? Want ik zit namelijk ook met PFsense die staat geinstallerd op een VM in mijn homelab.

Reputatie 7

Zie het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Overigens zal het niet lang meer duren totdat de SIP gegevens beschikbaar zullen komen zodat je jouw eigen VoIP ATA of VoIP telefoon kunt gaan gebruiken zoals bijvoorbeeld de Gigaset N300A IP.

Reputatie 1

Zie het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Overigens zal het niet lang meer duren totdat de SIP gegevens beschikbaar zullen komen zodat je jouw eigen VoIP ATA of VoIP telefoon kunt gaan gebruiken zoals bijvoorbeeld de Gigaset N300A IP.

Bedankt voor je reactie, ja laten we het hopen dat het snel klaar is :) scheelt een boel moeite...

Reputatie 3
Badge

Bedankt voor je reactie, zal even kijken naar dit topic :)
Ja is opzich ook een goed idee, alleen zit ik dan niet met double-natting als ik eigen LAN subnets ga gebruiken? Want ik zit namelijk ook met PFsense die staat geinstallerd op een VM in mijn homelab.

Waarschijnlijk, maar ik heb er zelf geen problemen mee. Het KPN netwerk draait op het 192.168.2.x subnet; mijn lokale netwerk draait (via een EdgeRouter 12, EdgeSwitch 8 150W en een tweetal access points) op 192.168.10.x (management/native VLAN), .20.x, .30.x en .40.x. 😁 Uiteraard een aantal firewall rules erop gezet zodat ik vanuit mijn lokale netwerk wel bij het KPN subnet kan maar niet andersom.

Reputatie 7
Badge +14

...alleen zit ik dan niet met double-natting als ik eigen LAN subnets ga gebruiken? Want ik zit namelijk ook met PFsense die staat geinstallerd op een VM in mijn homelab.

Als je al een pfsense installatie hebt, waarom zit je dan te denken aan nog weer een extra router?

Reputatie 1

...alleen zit ik dan niet met double-natting als ik eigen LAN subnets ga gebruiken? Want ik zit namelijk ook met PFsense die staat geinstallerd op een VM in mijn homelab.

Als je al een pfsense installatie hebt, waarom zit je dan te denken aan nog weer een extra router?

Omdat ik de PFsense VM alleen voor de VM’s gebruik binnen mijn HomeLAB. Dus ik wil dan niet het 192.168.2.x netwerk gebruiken wat nu vanuit mijn EB wordt gegeven maar bijv een 10.0.0.0 netwerk wat dan intern binnen de PFsense LAN wordt uitgegeven.

Dit om alles een beetje gescheiden te houden.

Reputatie 7
Badge +14

Dan maak je in pfsense toch vlans aan? 1 vlan voor je homelab en een andere voor de rest.

Reputatie 1

Dan maak je in pfsense toch vlans aan? 1 vlan voor je homelab en een andere voor de rest.

Ik wil Pfsense juist helemaal niet gebruik voor mijn gehele thuisnetwerk maar alleen binnen mijn ESX host.

Wil overigens dit topic ook niet teveel off-topic laten.

Reageer