Beantwoord

Verzoek tot vrijgave SIP gegevens

• 26 juni 2018
  • 57 reacties
  • 9144 keer bekeken

Reputatie 7
Beste KPN,

Het enige wat mij nog weerhoudt om de Experia Box V10 te vervangen door een Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 is het feit dat ik niet in staat ben om mijn VoIP telefoon (Siemens Gigaset N300A IP) zo in te richten dat deze verbinding kan leggen met de SIP server van KPN.

Nu snap ik dat er haken en ogen kunnen zitten aan de vrijgave van de SIP gegevens maar daar is waarschijnlijk in vrijwel alle gevallen wel een mouw aan te passen.
Mogelijke redenen om SIP gegevens niet vrij te geven:
1) Bescherming consument tegen misbruik van vaste telefoon doordat inbraak op lijn nu zo goed als onmogelijk is en vrijgave van de gegevens dit eenvoudiger maakt.
Hier kunnen de onderstaande maatregelen tegen genomen worden.
- De consument een verklaring laten tekenen van de mogelijke consequenties en de rechten, plichten en verantwoordelijkheden van KPN en abonnee.
- De SIP server alleen laten toestaan dat de verbinding vanaf het thuisnetwerk opgebouwd kan worden.

2) Beschermen van de belangen van KPN opdat de vaste telefoon niet eenvoudig meegenomen wordt op vakantie.
Ook dit kan tegen gegaan worden door de SIP server alleen toe te laten staan dat de verbinding vanaf het thuisnetwerk opgebouwd kan worden.

3) Bescherming van andere abonnees.
Het zou kunnen zijn dat de SIP gegevens zo eenvoudig opgezet zijn dat vrijgave van mijn SIP gegevens zou betekenen dat ik die van mijn buurman zo zou kunnen herleiden. Dit zou natuurlijk heel slecht zijn, maar ik zou er niet eens raar van opkijken. Wellicht kunnen we nog herinneren dat toegang tot de ingebouwde SIP server op de Experia Box ook bij iedereen hetzelfde was en er feitelijk maar één wachtwoord (kpn) was.
Dit zou betekenen dat het huidige consumenten SIP platform niet geschikt is en dat KPN dan wellicht de telefoonnummers van consumenten die om vrijgave verzoeken zal moeten overzetten naar een nieuw/ander platform. De dochters van KPN (XS4ALL en Telfort) hebben beide wel de SIP gegevens vrijgegeven en dus ligt een oplossing dichterbij dan dat je wellicht zou denken.

Vraag: Heeft KPN plannen om de SIP gegevens vrij te gaan geven en zo ja, op welke termijn kunnen we dat verwachten?
icon

Beste antwoord door wjb 25 maart 2020, 10:39

Op dit topic kan een slotje nu KPN het mogelijk gemaakt heeft om je SIP login gegevens zelf te beheren.

Zie deze pagina op de site van KPN.

Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge +13

ff dit topic weer naar boven halen

is er al wat meer bekend wanneer de sip gegevens vrij komen

dan kan ik eindelijk de switch en v10 experiabox verwijderen

deze 2 extra apparaten verbruiken alleen maar

maar het erger is dat ik de meterkast opnieuw wil gaan inrichten met mijn nieuwe fritzbox 7590

daarom wacht ik met smart op die sip gegevens

Reputatie 1

Goeie vraag ja. 

Ik zit al maanden te wachten tot KPN eens normaal doet en de gegevens vrijgeeft.. heb de nieuwe firmware al om telefonie van KPN te ondersteunen alleen geen gebruikers naam of WW. 

Reputatie 7

Jouw lange wachten wordt binnenkort echt beloond, even geduld nog.

Reputatie 1

Zou fijn zijn ja, ben erg tevreden verder over de Fritzbox en mijn router er achter. 

Ik snap alleen niet waarom KPN altijd dwars ligt met dit soort dingen, of is dat juist een goed iets vanwege veiligheid?

Reputatie 7

Op dit topic kan een slotje nu KPN het mogelijk gemaakt heeft om je SIP login gegevens zelf te beheren.

Zie deze pagina op de site van KPN.

Reputatie 1

Bedankt wjb, eindelijk een manier on het in te stellen. 

Ben hier ff mee bezig geweest maar helaas is die service tool niet echt stabiel en crasht vaak helaas. Nog maar paar keer proberen dus. 

Reputatie 1

De tooling is inderdaad instabiel.

Reageer