VOIP bij alles-in-een / Tiptel 280

• 11 juli 2015
  • 49 reacties
  • 929 keer bekeken

Onlangs ben ik overgestapt op alles-in-een (instap) en heb van KPN een Experiabox V9 gekregen.

TV en internet werken ondertussen zonder problemen maar ik krijg m'n voip toestel (Tiptel IP 280) niet werkend. KPN kan en wil me niet verder helpen. Hopelijk is er hier iemand die me verder kan helpen?

49 reacties

Reputatie 7
Klopt. KPN ondersteunt geen externe VoIP meer. (alleen nog bij zakelijke contracten)

Sluit de telefoon aan op de Tel.1 van het modem indien je bij kpn ook een telefoonummer hebt. Anders gaat het écht niet werken.

Je kunt twee één nummer gratis krijgen. Je betaalt alleen de gesprekskosten.

Een tweede nummer is mogelijk.
Reputatie 7
Het is inderdaad zo dat KPN de mogelijkheid verwijderd heeft om IP telefoons, mobiele telefoons of een eigen PBX op de SIP server van de Experia Box aan te sluiten.

Ook ik heb mijn kostbare IP telefoon van de ene op de andere dag in de prullebak kunnen gooien. :@

Alleen simpele analoge (DECT) telefoons kunnen nog maar aangesloten worden.

Overigens is het niet zo dat je bij een tweede telefoonnummer alleen gesprekskosten betaalt.

Een tweede telefoonnummer kost € 2,50 per maand.

Ik ben dus wéér op het verkoorde spoor gezet door KPN.

Ik woon dusdanig ver van de centrale af dat ik in het verleden max. 10Mb haalde op ADSL.

KPN beloofde me toen dat de centrale geupgrade zou worden naar VDSL endan hogere snelheden gehaald zouden kunnen worden.

Door de komst van glasvezel is de centrale nooit geupgrade naar VDSL.

Doordat ik aan de rand van het industrieterrein woon ligt er hier geen kabel TV en is uitwijken naar een kabelprovider niet mogelijk.

Wel is er bij ons glasvezel uitgerold in de straat ... maar omdat het hoofdzakelijk bedrijven zijn die hier zitten is glas alleen zakelijk beschikbaar, tegen belachelijk hoge tarrieven. Een particuliere aansluiting op glas kan niet volgens KPN.

Mede door de afstand van mijn woning tot de centrale en het feit dat ik boven een bedrijfspand woon was destijds de enige optie modem direct bij ISRA punt en dan met Ethernet naar boven (bijna 100m kabel).

Nu had ik het plan gevat over te stappen naar alles in in en juist omdat ik al ellende vermoede vooraf contact gehad met KPN, woonsituatie uitgelegd en duidelijk uitgelegd dat alles over een UTP kabel moest.

Geen probleem volgens de medewerker, ik zou een nieuw modem krijgen (v9), een splitter (switch) voor boven en de TV onvanger. Zo had ik TV & internet over een kabel. Wou ik ook telefonie dan moest ik een voip telefoon kopen.

Zo gezegd, zo gedaan. ADSL is ingewisseld voor alles in een, nieuw modem, splitter en tv ontvanger werken naar behoren maar krijg de voip telefoon dus niet aan de gang.

Speciaal gekocht op advies van KPN en nu blijkt dat ze het niet ondersteunen ???

KPN, hoe gaan we dit oplossen?

Overstappen op zakelijk is prima, maar dan meerprijs voor KPN lijkt mij.

Dit was hun advies, niet mijn fout.

En mocht iemand anders nog een andere oplossing hebben ... graag.

Reputatie 7
Ja KPN, hoe gaan we dit oplossen?

Ik zou zeggen, geef die SIP server weer vrij voor aansluitingen van IP toestellen.

Moet niet zo moeilijk zijn, immers voorheen was dat ook zo.

Anders moet TS toch maar gaan overwegen telefonie bij een externe VoiP provider onder te brengen, zodat zijn IP telefoon wel weer gebruikt kan worden.

Zo heb ik mijn Asterisk telefoonserver nu op een CheapConnect VoiP-Out aansluiting staan zodat wij met onze mobiele telefoons weer overal ter wereld goedkoop kunnen bellen via onze Asterisk server.

Reputatie 7
Ik begrijp dat je v9 wél bij jouw in huis staat? Dan kun je gewoon een dect draadloze telefoon aansluiten.

Staat je v9 (net) niet in huis dan kun je daar een Dect op aansluiten met een apart basisstation (waarbij het basisstation dus niet ook een oplaadstation is). Zie hier .

Het bereik van dect is overigens 50 tot 75 meter afhankelijk van staal e.d. in het gebouw.

Overigens, ik gebruik alleen een mobiel, want dat is in abonnement mét bundel veel goedkoper bellen dan met vast 😉 .

Hoe gaat het nu trouwens met je wifi? Via een accesspoint op de netwerkkabel?

Jij zegt:"

Dit was hun advies, niet mijn fout."

Heb je erbij vermeld dat het om een privéaansluiting ging op een bedrijventerrein?

De V9 staat wel in hetzelfde pand, maar dect toestel bij het modem is gelet op de afstand in combinatie met de constructie van het pand geen werkbare optie.

Uiteraard heb ik aangegeven een particuliere klant te zijn, maar dat wisten ze natuurlijk ook al, had voor de overstap op alles in een natuurlijk ook al jaren particulier ADSL.

Zit nu met een duur voip toestel en wil dat gewoon werkend hebben, puur omdat er geen andere mogelijkheden zijn. Vind het ook een beetje vreemd dat als ik zakelijk neem ik exact hetzelfde modem behoud maar dat ik dan wel de optie krijg om een voip telefoon aan te melden.

Als de prijs gelijk was geweest dan was de keus simpel.

Lijkt mij niet meer dan redelijk dat KPN nu met een passende oplossing komt.

Reputatie 7
"Zit nu met een duur voip toestel en wil dat gewoon werkend hebben"

Eh, voor die VoIP moet je toch binnen het wifi bereik van het modem zitten! Dat lijkt me gezien je verhaal ook niet het geval. Met de v9 'drie hoog achter' gaat dat toch ook niet werken?

Met een Prive abonnement gaat het met VoIP ook helaas niet lukken met een nummer van KPN. Je kunt wel, zoals wjb al aangeeft een externe VoIP provider gebruiken.

"maar dect toestel bij het modem is gelet op de afstand in combinatie met de constructie van het pand geen werkbare optie."

Het zendbereik van dect met apart basisstation is vaak beter dan een basisstation dat ook als oplaadstation dient. Dit omdat een aparte vaak ook verder weg geplaatst wordt. Ook kun je bij een Siemens nog (halverwege, of meer in de buurt van je woning maar wel nog net in bereik van de basis) een extender gebruiken.

Proberen, eerst zonder extender, kan geen kwaad, toch?

"puur omdat er geen andere mogelijkheden zijn."

Die zijn er altijd. Tot mobiel aan toe. Ik heb express geen slimfoon en een abonnement met bel- en smsbundel. Kom ik goedkoper mee uit dan met de vaste telefoon.

"Lijkt mij niet meer dan redelijk dat KPN nu met een passende oplossing komt."

Ik vermoed dat KPN dan ook met de door mij geopperde DECT oplossing komt.

Reputatie 7
Ik geef je groot gelijk dat je een passende oplossing van KPN verwacht.

Het is natuurlijk van de zotte dat het "advies" van KPN medewerkers niet werkt en dat jij op basis van dit "advies" kosten gemaakt hebt.

Wat zijn de oplossingen die door KPN geboden kunnen worden:

1. Het vrijgeven van de SIP server op de V9 voor benadering door IP telefoons.
  2. Het kostenloos verplaatsen van het ISRA punt naar jouw woongedeelte.
Wat zijn oplossingen die je zelf kunt initiëren:

1. Jouw telefonie onderbrengen bij een andere VoiP provider. KPN is hierbij verplicht om mee te werken aan nummerbehoud.
Opmerking:

Selecteer dan wel een VoiP provider waarbij eigen apparatuur gebruikt kan worden, er zijn ook VoiP providers waarbij een VoiP adapter gebruikt moet worden waar een analoge (DECT) telefoon op aangesloten kan worden. Zo'n adapter kan dan natuurlijk wel gewoon in jouw woning komen te staan waarmee het gebruik van een DECT telefoon dus wel mogelijk wordt.

Je doet er dan ook verstandig aan om een VoiP provider de selecteren die naast de standaard SIP poort (udp 5060) ook andere SIP poortnummers ondersteunt. Dit om eventuele blokkades door de Experia Box te voorkomen.

Blijft natuurlijk dat de oplossing eigenlijk door KPN geboden moet worden!

Heb jij dat "advies" zwart op wit?

,

VoiP heeft niets met wifi te maken, zo'n IP telefoon wordt gewoon bedraad aangesloten.

Reputatie 7
Ooohh, als je voor nu bereikbaar wilt zijn op je KPN nummer dan kun je dat doorschakelen via MijnKPN (TV, internet & bellen).

Even voor de duidelijkheid, ik gebruik geen voip op mobiel maar heb een vast voip toestel. Gekocht op advies van KPN. En als je dan vraagt om hulp omdat ze de sip-server uitgeschakeld hebben in het modem dan wordt gezegd dat ze het particulier niet ondersteunen.

Doorschakelen is als tijdelijke optie misschien een oplossing.

Een extern voip account niet, ik heb toch immers alles in een van KPN afgenomen?

Op hun advies, speciaal een duur toestel voor gekocht en ik betaal in m'n abonnement toch ook voor het bellen?

Nu nog weer een duur dect toestel kopen wat de afstand waarschijnlijk niet haalt is geen optie.

Het ISRA punt verleggen is ook geen optie omdat er dan nog meer kabel tussen de centrale en het modem komt en er helemaal geen snelheid en stabiele verbinding overblijft.

Het enige wat ik gewoon wil is dat ik m'n vast voip telefoon gaat werken, speciaal voor telefonie gekocht ... op advies van KPN.

Dus waar hun me fout hebben voorgelicht moeten hun nu ook met een correcte oplossing komen, althans dat lijkt mij niet meer dan redelijk.

Reputatie 7
PeterG schreef:
Ooohh, als je voor nu bereikbaar wilt zijn op je KPN nummer dan kun je dat doorschakelen via MijnKPN (TV, internet & bellen).

Fantastisch :@, stuur de rekening dan ook direct naar KPN, immers door foutief "advies" van KPN zit TS nu met de gebakken peren.

KPN, ik hoop dat jullie met een passende oplossing zullen komen.

Reputatie 7
VoIP wordt particulier niet ondersteund. Dus dat zal i.i.g. niet een oplossing zijn waar KPN mee zal komen. Als ze al met een komen...

Een telefoonlijntje trekken van modem naar huis is geen oplossing? Dat heb je tenslotte ook gedaan met de netwerkkabel lijkt me.

We wachten af waar KPN mee komt ;)

. Kosten? Met alles Compleet zijn er ook geen doorgeschakelde gesprekskosten. Mijn vaste lijn staat permanent doorgeschakeld (na 5 x overgaan).

Als ik hier kijk zijn de zakelijke abonnementen niet duurder, toch?

https://zakelijkbestellen.kpn.com/pakketten/standaard/alles-in-1

Reputatie 7
PeterG schreef:
VoIP wordt particulier niet ondersteund. Dus dat zal i.i.g. niet een oplossing zijn waar KPN mee zal komen. Als ze al met een komen...

Dat zeg jij, maar het laatste woord is nog niet gezegd over het beëindigen van de ondersteuning van externe apparaten door de SIP server.

KPN zou er verstandig aan doen deze functionaliteit snel weer te activeren op de Experia Boxen.

Strict formeel heeft KPN zich met het beëindigen van die functionaliteit niet gehouden aan haar eigen algemene voorwaarden en daarmee is het zelfs juridisch aan te vechten.

PeterG schreef:Een telefoonlijntje trekken van modem naar huis is geen oplossing? Dat heb je tenslotte ook gedaan met de netwerkkabel lijkt me.

Een telefoonlijntje van zo'n 100 meter... ...succes.

PeterG schreef:@wjb. Kosten? Met alles Compleet zijn er ook geen doorgeschakelde gesprekskosten. Mijn vaste lijn staat permanent doorgeschakeld (na 5 x overgaan).

Ooohh, dus iedereen (TS incluis) is KPN compleet. Nou ik niet en dat wil ik ook niet zijn, mijn mobiele telefonie zal niet bij KPN ondergebracht worden, veel te duur.

Reputatie 7
wjb schreef:

Ooohh, dus iedereen (TS incluis) is KPN compleet. Nou ik niet en dat wil ik ook niet zijn, mijn mobiele telefonie zal niet bij KPN ondergebracht worden, veel te duur.
Zou wel verstandig/praktisch zijn. Met Compleet dus goedkoper! Enige andere goede provider: Vodafone. Pfff.

En hij heeft ook 100 meter CAT kabel getrokken...

KPN heeft al een half jaar geen VoIP ondersteuning meer bij Prive. Dus wat er bij KS mis gegaan is in het advies naar TS...???? :@

Die tel. klanten"service" heb ik steeds minder vertrouwen in!

Reputatie 7
PeterG schreef:
wjb schreef:

Zou wel verstandig/praktisch zijn. Met Compleet dus goedkoper! Enige andere goede provider: Vodafone. Pfff.

Nog nooit van T-Mobile gehoord?

Mijn besparing is meer dan twee keer dat wat KPN compleet mij zouden opleveren!!!

Ook ik hecht heel wat meer waarde aan de uitspraken die TS hier doet en ik ga er dus inderdaad vanuit dat KS hier voor de duizendste keer de plank volledig mis geslagen heeft.

De bal ligt dus wat mij betreft bij KPN en bij niemand anders.

Het verplaatsen van het ISRA punt is mijns inziens de beste oplossing tenzij, maar dat blijft waarschijnlijk een utopie, KPN eindelijk (ik heb het vaker geopperd) de modem functionaliteit onder gaat brengen in een apart apparaat zodat de Experia Box gewoon boven geplaatst kan worden.

Dus ook voor xDSL een los modem (zoals een glasvezelmodem) en de Experia Box met alleen de router functionaliteit (zoals bij glasvezel aansluitingen).

Een extra kabel trekken is niet mogelijjk, mijn utp kabel is destijds getrokken toen ik nog vrij doorgang door het gehele bedrijfspand had (in aanbouw), zou ik nu een extra kabel willen trekken dan zou ik bij meerdere andere bedrijven in het pand fisiek naar binnen moeten om daar de kabel te leggen (de UTP kabel ligt helaas niet in PVC pijp, anders was het te overzien geweest).

Als zakelijk niet duurder is dan particulier zouden we al een stap dichterbij kunnen zijn.

Lees goed ... kunnen.

Want dan komt de bureacratie van KPN weer om de hoek, een zakelijk abonnement kan je alleen afsluiten met een KvK nummer. Ik spreek uit eerdere ervaring toen ik heb overwogen zakelijke glasvezel te nemen nadat de wijkcentrale niet werd geupgrade naar VDSL en glasvezel als particulier niet beschikbaar is op mijn adres.

Hoe dan ook, de oplossing moet van KPN vandaan komen maar vooralsnog hoor ik weinig van ze.

Dacht hier ook KPN medewerkers mee zaten te lezen ...

Reputatie 7
Ja, T-Mobile... je belt dus niet overal. Redelijke dekking 2G (veel kleine gaten) en ik zie matige dekking (ca 60%) van 4G. Vandaar de prijs. I say no more...

https://www.t-mobile.nl/service-en-contact/bereik/dekkingskaart

Ik heb met KPN nog nooit geen bereik gehad.

Er zijn voor TS m.i. de volgende opties (die kpn aan kan bieden):

• zakelijke abonnement tegen dezelfde kosten als privé
  • verplaatsing is/ra
  • Alleen de telefoon via de koperlijn (analoge aansluiting, maar das duurder dan via modem)
Op dit moment komt kpn de belofte (die gemaakt is door een sukkelige telefoonmedewerker, maar dat is het probleem van kpn) niet na.

. Wat zijn anders je mogelijkheden voor tv... internet... telefoon vast?

Telefoon zou vanaf het ISRA via de bestaande UTP naar boven kunnen maar dan heb ik boven geen internet en televisie meer. Vanaf ISRA met UTP (100m) naar boven en daar het modem plaatsen geeft een dusdanig signaalverlies dat er geen snelheid meer te halen valt en het modem instabiel wordt dat hij voortdurend opnieuw probeert in te trainen.

Andere optie's voor internet, televisie en telefonie zijn er niet.

Er ligt geen kabel op het industrie terrein dus Ziggo is niet mogelijk.

Glasvezel ligt er wel, maar zoals eerder vermeld is dat alleen zakelijk mogelijk en tegen prijzen waar je raar van wordt. OK, dan krijg je een 1:1 verbinding tegen wat doorgaans particulier een 1:100 verbinding is.

De snelheid is niet het belangrijkste, maar alles kunnen gebruiken is wel een voorwaarde.

Als KPN me zakelijk aanbied tegen particuliere prijs zodat ik VOIP en het daarvoor aangeschafte toestel kan gebruiken dan ben ik tevreden.

Reputatie 7
hè. Ik dacht dat je nu JUIST glasvezel hebt, maar dat het modem zo'n 100 meter van je huis is. En er dus al 100 meter CAT is nu. Hoe zit het dan met het verlies dat je net noemt. Ik ben het ineens totaal kwijt...

Hoe en waarop ben je nu dan aangesloten? Dat is dan toch koper? Maar dat is/ra punt komt normaal gesproken wél in de woning uit. (hellup)

Ter verduidelijking:

Mijn ISRA punt zit beneden in de gezamelijke meterkast, daar zitten ook de aansluitingen van de andere bedrijven in het pand. Ik zit nu op koper.

Modem staat nu beneden aangesloten op het ISRA punt en van daaraf gaat er bijna 100m Cat5 naar boven. Eenmaal boven hangt er een KPN Splitter (Switch) en wordt het signaal opgedeeld in Internet en TV en zou daar eigenlijk dus ook de VOIP telefoon aangesloten moeten worden maar zolang de SIP uitgeschakeld is kan ik daar niets mee.

Duidelijk zo Peter?

Reputatie 7
PeterG schreef:
Ja, T-Mobile... je belt dus niet overal. Redelijke dekking 2G (veel kleine gaten) en ik zie matige dekking (ca 60%) van 4G. Vandaar de prijs. I say no more...

https://www.t-mobile.nl/service-en-contact/bereik/dekkingskaart

Ik heb met KPN nog nooit geen bereik gehad...

Zo heb ik bij T-Mobile nog nooit geen bereik gehad, niet in Nederland en niet tijdens mijn vele zakenreizen ergens in Europa of daarbuiten.

Reputatie 7
PeterG schreef:
hè. Ik dacht dat je nu JUIST glasvezel hebt...

Had TS maar glasvezel, dan was zijn probleem direct opgelost, want dan zou hij de Experia Box rustig achter die 100 meter UTP in zijn woning kunnen plaatsen.

Reputatie 7
Als het glasvezel netwerk in jouw straat geen "stedelijk-glas", maar "zakelijk-glas" betreft, dan is een glasvezel aansluiting onbetaalbaar voor een particulier.

Ook mijn bedrijf ligt in een "zakelijk-glas" gebied en ik heb daar ook glas aan laten leggen.

Ik betaal daarvoor (schrik niet) € 328,- per maand voor een 10 (tien) Mbps Internet only abonnement, dus zonder telefoon en TV.

Ik weet het ... bij ons was het iets van 180 per maand excl. btw voor 10Mb internet

Reputatie 7
Gertjan, hoe deed je het daar eerst met telefoon? En tv/internet?

Waarom is dat voor zakelijk zo IDIOOT duur?

En waarom staan hier dan hele andere prijzen? Nogal misleidend.

https://zakelijkbestellen.kpn.com/pakketten/standaard/alles-in-1

,

Reageer