VOIP bij alles-in-een / Tiptel 280

• 11 juli 2015
  • 49 reacties
  • 918 keer bekeken

Toon eerste bericht

49 reacties

Reputatie 7
De prijs die ik daar noemde is voor een 10Mbps glasvezel Internet Only abonnement.

De site waar jij aan refereert is voor zakelijk Internet over koper.

De prijzen voor glasvezel bij KPN zijn weer afhankelijk van het type netwerk.

Hier bestaan weer twee varianten:

1. Stedelijk glas, eigenlijk gelijk aan "consumenten glas" en alleen beschikbaar binnen gebieden waar "consumenten glas" beschikbaar is.
  2. Zakelijk glas, beschikbaar op een groot aantal bedrijven terreinen.
Zou mijn bedrijf 500 meter noordelijker gevestigd zijn, dan had ik een aansluiting op stedelijk glas kunnen krijgen waarvan de prijzen redelijk vergelijkbaar zijn aan die voor de consument. Nu is op het adres van mijn bedrijf alleen zakelijk glas beschikbaar en dan betaal je gewoon de hoofdprijs.

Reputatie 7
Gertjan. Met dat adsl lijntje had je eerst alleen internet. Geen vaste telefoon? Alleen mobiel?

Alles-in-1 kun je betrekken met en zonder telefoon(nummer), maakt in prijs geen verschil. Neem een mobiel bij kpn en maak je zelf Compleet. Verdubbeling van de bundel en gratis één extra pakket bij iTV (HBO, pluspakket of kidspakket).

Enne, die VoIP telefoon zou kpn je eigenlijk moeten vergoeden i.v.m. het volkomen onjuiste advies. Maarreh, heb je dat advies op papier?

Reputatie 7
,

Met alle respect, maar als TS zou ik zo ondertussen uit mijn vel springen.

Hoe kun je nu gaan praten over KPN compleet en alle "voordelen" die dit zou brengen.

Wow, verdubbeling van jouw bundel en één gratis pakket, dat is wel het laatste waar TS nu waarschijnlijk aan denkt, laat KPN nu eerst dat probleem snel en correct oplossen.

Voor mij staat één ding hier als een paal boven water en dat is dat KPN hier de veroorzaker van de ellende is en dus is het aan KPN om met een oplossing te komen.

Of dat "advies" nu op papier staat of niet, ik hecht behoorlijk meer waarde aan de uitspraken van TS dan aan de uitspraken van KS.

Ik hoop dat ook dat een KPN WebCare medewerker dit topic snel onder ogen zal krijgen en adequate acties zal gaan uitzetten.

In het verleden had ik enkel ADSL over koper van KPN op mijn woonadres.

Telefonie deed ik enkel mobiel, in het verleden bij HI maar door de fusie tussen HI & KPN is dat nu dus gewoon KPN en ja, geniet ik van het compleet voordeel van extra data, belminuten etc.

Vaste telefonie aansluiting heb ik in het verleden nooit gehad.

TV had ik via de schotel omdat Ziggo geen kabelaansluitingen heeft in mijn poscodegebied.

Om medischde redenen binnen de familie wil ik graag gewoon dach & nacht bereikbaar zijn maar omdat ik zelf in ploegendienst werk en dus ook nachtdiensten draai en overdag slaap is mobiel aan laten staan dan niet een handige optie omdat je dan ook wakkerwordt van allerhande telefoontjes, appjes, sms etc. die helemaal niet urgent zijn. Geluid uit of telefoon uit maakt je dan ook gelijk weer onbereikbaar voor diegenen die wel urgent zijn.

Juist daarom wil ik een vate lijn, dat nummer alleen voor personen die echt urgent zijn.

Kan de mobiel gewoon uit tijdens het slapen maar ben je in geval van nood wel bereikbaar.

Omdat extra kabels trekken en een dect toestel bij de experiabox buiten de mogelijkheden vallen was voip in mijn geval de enige mogelijkheid voor vaste telefonie.

Daarom ook vooraf KPN gebeld en de situatie ter plekke uitgelegd.

Geen probleem ... aldus de KPN medewerker (helaas niet schriftelijk bevestigd gekregen).

Dus ja, dan zet je de molen in werking. Je bestelt een alles in een pakket, zegt je schotel abonnement op, koopt een voip toestel en je wacht tot de datum van oplevering.

Internet en TV werken overigens naar verwachting ... niet snel (wegens ADSL en afstand tot de wijkcentrale) maar wel een mooie stabiele verbinding.

Maar met telefonie kom ik dus nog niet verder ...

Reputatie 7
,

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt wjb. Ook ik ben het eens dat EERST KPN met een oplossing dient te komen voor de 'vaste' telefoon van Gertjan. KPN zal m.i. echter niet met een voorstel komen v.w.b. VoIP, omdat dat bij particulier gewoon niet (meer) wordt aangeboden. Gek genoeg biedt KPN dochter XS4ALL die mogelijkheid volgens mij wel.

VoIP wordt inmiddels sinds december vorig jaar niet meer particulier ondersteund, dus wanneer heeft GJ dát advies gekregen? Daarna... dan is het een grote fout qua interne communicatie bij KPN. GJ dient dan tenminste financiëel gecompenseerd te worden m.b.t.

Verder was Alles-in-1 zonder vaste maar met mobiele én Compleet gewoon een voorstel van mijn zijde naar TS mocht KPN verder niet over de brug komen met een tevreden stellende oplossing. Want mijns inziens is er voor 'vaste' telefoon bij GJ geen andere oplossing dan zo'n VoIP telefoon gezien de technische voorzieningen bij hem in huis (geen telefoondraad naar de woning).

Anders blijft alleen een mobiele over (en dat kan dan weer gecombineerd met Compleet). Ook al kan er dan geen vaste telefoon in de woning komen, kan hij dat nummer i.i.g. doorschakelen naar de mobiel zónder gesprekskosten van doorgeschakelde gesprekken. Daarom adviseer ik dan een KPN mobiel abonnement. Mogelijk kan KPN hier dan ook in tegemoet komen gezien de ontstane situatie.

Als GJ dat advies op papier heeft gekregen staat hij iéts sterker, maar een mondelinge toezegging (dat VoIP mogelijk was) geldt voor de wet tegenwoordig ook.

Wat wjb eerder in dit topic zei, IP telefoon is mogelijk maar niet via KPN zelf. Wel een andere IP provider en voor zover ik weet is het bij XS4ALL mogelijk. Maar zoals het gelopen is is op zijn zachtst gezegt niet netjes.

Ik hoop dat je tot een tevreden stellende oplossing komt met KPN en eindelijk een vaste telefoon hebt.

Vooalsnog blijft het van de kant van KPN erg stil.

Webcare heeft zich nog niet laten horen.

Reputatie 7
Badge +27
Dag Gert Jan,

Het is onvoorstelbaar hoeveel consequenties dit foutieve advies heeft gehad. Ontzettend naar dat je in deze situatie terecht bent gekomen, mijn oprechte excuses.

Een oplossing gaat erg lastig worden. Er zijn geen plannen om de SIP-server terug te brengen, op individuele basis wordt dit ook niet gedaan. Of we technisch tot een oplossing kunnen komen weet ik daarom niet. Ik stel voor dat ik intern een klacht indien om er op zijn minst financieel uit te komen. Ik hoop dat er meer mogelijk blijkt en dat het er een manier is om de vaste telefoonlijn in gebruik te nemen. Kun je in een privébericht jouw adresgegevens, naam contractant en 06-nummer sturen? Na indienen van de klacht wordt een vaste klachtbehandelaar toegewezen die met jou contact opneemt om dit verder te bespreken.

Privebericht is verzonden.

Reputatie 7
Gertjan schreef:

Om medischde redenen binnen de familie wil ik graag gewoon dach & nacht bereikbaar zijn maar omdat ik zelf in ploegendienst werk en dus ook nachtdiensten draai en overdag slaap is mobiel aan laten staan dan niet een handige optie omdat je dan ook wakkerwordt van allerhande telefoontjes, appjes, sms etc. die helemaal niet urgent zijn. Geluid uit of telefoon uit maakt je dan ook gelijk weer onbereikbaar voor diegenen die wel urgent zijn.

Juist daarom wil ik een vate lijn, dat nummer alleen voor personen die echt urgent zijn.

Kan de mobiel gewoon uit tijdens het slapen maar ben je in geval van nood wel bereikbaar.

Hoi Gertjan. Een extra nummer kan ook nog met een prepaid gsm-metje (een gewone, alleen bellen/sms).

Als je je vrijwel uitsluitend op dat nummer laat bellen hoeft dat niet veel te kosten. Omdat je alleen bij KPN een prepaid ook geldig houdt door er minimaal 1 x per half jaar een, kort, telefoontje mee hoeft te plegen. Het kost dan in theorie nog geen € 10-tje per jaar (er moet toch iéts op staan voor het halfjaarlijkse verplichte belletje).

Je andere mobiel kan dan gewoon uit.

Ikzelf heb er daarvoor een Lebara bij. Maar die moet ik elk half jaar opwaarderen à €10 per keer. Kost me dus €20 per jaar. Die Lebara kreeg ik cadeau bij een winkel. Had anders dus KPN prepaid genomen.

Ik hoop dat je met dit idee ook uit de voeten kan.

Hopelijk kom je er wat je huidige situatie (kosten IP telefoon) uit met KPN.

Reputatie 7
Badge +27
Dag Gert Jan,

Bedankt voor de gegevens. Ik heb de klacht bij deze ingediend en de suggesties voor oplossingen uit dit topic inbegrepen. Er wordt zo spoedig mogelijk telefonisch contact opgenomen. Hou er rekening mee dat er anoniem wordt gebeld. Ik hoop dat we dit vervelende probleem snel kunnen verhelpen.

Ik afwachten wat er gaat gebeuren ...

Afgelopen week gebeld door KPN, maar dat kwam mij wat ongelegen en dus hebben ze vandaag terug gebeld. Gehele situatie nogmaals uitgelegd. Medewerker bood aan de kosten van de aangeschafte telefoon te gaan vergoeden.

Mooi gebaar maar daarmee is het probleem niet verholpen.

Uiteindelijk heeft hij me doorgezet naar zakelijke markt maar wat blijkt (mits deze medewerker het wel bij het juiste eind heeft) ... ook zakelijk alles-in-een heeft geen VOIP ondersteuning.

Wel was er een ander zakelijk abonnement mogelijk met alleen internet en VOIP maar dan heb ik dus geen TV ... da's dus ook nog geen oplossing.

Ik wordt morgen opnieuw gebeld ... afwachten maar weer dus.

2 B continued ...

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Gertjan,

Joran is met vakantie, vandaar dat ik hier reageer. Fijn te horen dat er kostentechnisch een oplossing is gekomen, jammer dat het niet mogelijk lijkt om een abonnement te krijgen naar jouw wensen.

Ik las een stukje terug dat je aangeeft dag en nacht bereikbaar te willen zijn voor specifieke (nood)gevallen maar dat je liever je mobiel niet aan hebt staan tijdens je rustmomenten. Dit begrijp ik volkomen. Ik heb echter een beetje rondgekeken en wellicht is (ervan uitgaande dat je een Android toestel hebt) CritiCall nog iets voor je. Dit is een app waarmee je je contacten kunt indelen in groepen, en bepaalde groepen dan zo kunt instellen dat als zij bellen de telefoon altijd overgaat, ook als je hem verder op stil hebt staan.  Voor iPhone is er een vergelijkbare app Do Not Disturb

Hartelijke groet,

Erik

Technisch gezien is er met medewerking van KPN iets in gang gezet wat waarschijnlijk de oplossing gaat bieden. Zolang de oplevering ervan nog niet gerealiseerd is wil ik hier nog even niet verder over uitwijden maar als alles met KPN is afgehandeld zal ik zeker uitleggen wat nu de oplossing is.

De financiele kant van het verhaal ... nog niet besproken, ik wil eerst telefonie werkend hebben en dan komen we financieel ook wel tot een oplossing.

Na vele malen gehoord te hebben "wordt niet ondersteund", "kan niet","ik kan niets voor u betekenen" etc. uiteindelijk toch een paar KPN-ers gesproken met verstand van zaken en gevoel voor service/klantevredenheid lijkt dit nu tot een goede oplossing te komen.

Reputatie 7
Badge +27
Dat klinkt voorzichtig positief, Gertjan! Ik ben heel benieuwd om te horen wat de oplossing was als het inderdaad werkt :)

Vandaag alles werkend gekregen ...

Wat is er nu gedaan?

Na heel veel onwil en onkunde uiteindelijk toch een KPN medewerker (Ruud J) aan de lijn gekregen die ook goed inzag dat KPN een steek had laten vallen en dat gelet op de bijzondere situatie waarin ik woon het niet eenvoudig zou gaan worden om m'n IP Telefoon werkend te gaan krijgen.

- Daar er geen mogelijkheid was een extra kabel te trekken viel telefonie via PSTN af.

- SIP server weer activeren in het modem is niet mogelijk, is door KPN uitgeschakeld om bijveiligingsreden.

- Onderzoek door KPN wees uit dat bij Alles-in-1 zakelijk ook geen SIP server actief was.

- Zakelijk telefonie & internet was wel mogelijk maar dan was er weer geen interactieve televisie.

- Overstap naar andere provider (bijv. XS4ALL) die wel SIP ondersteuning bied zou ook geen optie zijn omdat dan voor de mobiele toestelen KPN compleet komt te vervallen.

Na wat puzzelen zijn KPN medewerkjer Ruud en zijn collega Marco tot een acceptabele oplossing gekomen.

Het stappenplan:

1. Extra telefoonnummer er bij aanvragen voor tijdelijk, kosten € 2,50 per maand
  2. Bestaand hoofdnummer portern naar andere VOIP provider
Voordelen:

1. Op deze manier nog steeds KPN compleet met nog steeds (bijna) alle voordelen
  2. Hoofdnummer blijft behouden
  3. Lagere gesprekskosten dan bij KPN
Nadelen:

1. Een maand lang € 2,50 extra als gevolg van een tijdelijk extra nummer (na portering van het hoofdnummer heb je maar weer 1 telefoonnummer en dus geen kosten voor het extra nummer)
  2. De extra kosten bij je VOIP provider (in mijn geval gekozen voor CheapConnect, eenmalig € 5,00 voor het porteren van het hoofdnummer, € 8,95 per jaar)
  3. Ondanks het behouden van KPN compleet niet meer gratis bellen van mobiel naar vast en andersom, het hoofdnummer van de vaste aansluiting is immers niet meer van KPN
Al met al ben ik met de technische afhandeling van deze uitdaging zeer tevreden en denk dat ook wel aardig het best mogelijke is geprobeerd er uit te halen.

Waar vele horken het lieten afweten met "kan niet", "mag niet", "ik weet het niet" of allerhande andere onzin die ze uitkraamden hebben Ruud & Marco van KPN dit tot een heel goed eind gebreid.

Ik ben ook keurig netjes op de hoogte gehouden door deze mannen over de verschillende statussen van deze zaak en vanmorgen ook netjes even gebeld of de portering gelukt was en alles nu naar behoren werkt.

Een dikke pluim ... TOP !!!

Nu alleen de finaciele afhandeling nog. Moet daarvoor helaas wel zelf weer gaan bellen met de klantenservice dus hoe lang en moeilijk dat weer gaat worden ....

Maar da's een klus voor volgende week, of iemand van KPN moet dit op willen pakken.

Ze zullen wel begrijpen dat ik niet zo heel veel geduld en vertrouwen meer heb in de telefonische klantenservice.

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Gert Jan,

Wat fijn dat het met hulp van Ruud en Marco is gelukt om toch tot een goede oplossing te komen! Betreffende de financiële afhandeling, ik zie hier dat er gisteren contact is geweest hierover en dat dit nu ook afgerond is? 

De toezegging is in ieder geval door KPN gedaan, de uitvoering (nog) niet.

Reputatie 7
"Waar vele horken het lieten afweten met "kan niet", "mag niet", "ik weet het niet" of allerhande andere onzin die ze uitkraamden"

en

"Bestaand hoofdnummer porteren naar andere VOIP provider"

Het valt dus wel mee met die horkerigheid want het kan dus inderdaad niet bij KPN.

Dit moest me toch even van het hart. Dit is een oplossing die wjb al aandroeg.

Waar het omgaat dat ik ooit de keus voor alles-in-een heb overwogen NA het advies van een KPN medewerker die me juist zij dat ik middels een VOIP telefefoon het probleem van maar 1 kabel te kunnen gebruiken zou kunnen overwinnen.

Zijn advies was dus gewoon fout.

Toen alles eenmaal opgeleverd was en ik speciaal een VOIP toestel had gekocht bleek het dus gewoon niet te kunnen.

Alle adviezen die daarna kwamen maar vooral de behulpzaamheid van de klantenservice liet nogal te wensen over.

"kan niet" en "mag niet" waren dan misschien wel het juiste advies, maar zo ook medewerkers gesproken die bij hoog en laag beweerden dat als ik het toestel correct zou aansluiten alles vanzelf zou werken, dat ik een verloopstekkertje moest hebben en het VOIP toestel op de PSTN poort moest aansluiten, VOIP telefonie wel mogelijk was bij alles-in-1 zakelijk en zo ... allemaal bull**bleep**.

Maar goed, eind goed al goed ... uiteindelijk toch iemand aan de lijn gekregen met verstand van zaken en servicegericht denken dus ... opgelost.

Reputatie 7
En weet je wat nou het voordeel van dit topic is, Gertjan?

Iedereen (!) heeft hier wat van geleerd. En dat is m.i. hartstikke positief.

En dat het ook bij 'zakelijk' niet blijkt te kunnen... op de zakelijke site wordt VOIP júist genoemd. Maar dat is kennelijk dan alleen voor grote(re) bedrijven die ook meerdere nummers en lijnen nodig hebben. Niet voor klein-zakelijk.

En een VoIP toestel op een PSTN poort... dat kán helemaal niet. Die medewerker is technisch dus helemaal van het padje.

Dat bedoel ik dus ook dat er een hoop onkunden, gebrek aan kennis en onwil is bij KPN zelf.

VOIP zakelijk is ook voor klein zakelijk mogelijk, maar niet als alles-in-1, dan is het puur telefonie en internet, zonder TV.

Reputatie 7
PeterG schreef:
En weet je wat nou het voordeel van dit topic is, Gertjan?

Iedereen (!) heeft hier wat van geleerd. En dat is m.i. hartstikke positief.

Er zijn vier punten waarvan ik hoop dat die "geleerd zijn".

1. Het beleid van KPN (verwijderen SIP server) jaagt klanten naar andere VoiP providers.
  2. De uitspraken "kan niet" en "mag niet" behoren geen onderdeel te zijn van de vocabulaire van een servicedesk medewerker. Als het "niet kan" of "niet mag" dan wordt bedoeld "kan niet bij KPN" of "mag niet bij KPN".
  3. De uitspraak "ik weet het niet" mag best, maar niet zonder een doorverwijzing naar een medewerker de "het wel weet".
  4. Het "uitkramen van onzin" is een gevolg van een gebrek aan kennis en dat betekent dat opleidingen te kort schieten. 
Gertjan is niet de enige die, t.b.v. zijn VoiP telefonie, zijn abonnement bij een andere VoiP provider heeft ondergebracht. Ik heb dat ook gedaan, zodat:

• We in het buitenland geen exorbitant hoge telefoonkosten hebben. (We bellen via Asterisk SIP/VoiP server thuis.)
  • Wij als gezin onderling gratis bellen waar ter wereld wij ook zijn en zolang beide telefoons een wifi verbinding hebben. Gewoon gebruik makend van standaard Android dialer maar via wifi en onze VoiP server thuis. Is de ander niet via wifi aangesloten, dan wordt het gesprek gewoon op het telefoonnetwerk gezet, maar dus niet meer via KPN, dat gaat dus nu via CheapConnect voor twee keer niets. (Inderdaad voor twee keer niets, en dat is veel goedkoper dan via KPN.)
Jammer KPN, maar het beleid leidt in mijn geval dus gewoon tot minder inkomsten voor jullie.

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Gert Jan,

Ik zie dat er op 10 augustus een tussennota is aangemaakt waarop het gecrediteerde bedrag is verwerkt. Ik verwacht dan ook dat je dit deze week nog op je rekening terug ziet :)

Hartelijke groet,

Erik

Reageer