Vraag

VOIP centrale aansluiten

  • 8 June 2020
  • 23 reacties
  • 729 keer bekeken

Vorige week dinsdag ben ik van Ziggo naar KPN getransformeerd.

Vanaf die tijd werkt mijn eigen telefoon centrale niet meer.

Voorheen hing er een Gigaset Hybrid 120 aan en een Gigaset N300 ip voor mijn mobiele Gigasets E630HX.

Nu er de KPN Experiabox aan hangt, heb ik de Gigaset N300 ip erbij gehangen en heb nu toch enigsinds telefoon. Echter alleen op mijn Gigasets, maar zonder centrale.

Wat ik niet snap is dat ik voorheen hetzelfde telefoonnummer had, werkend op mijn telefooncentrale, de hybrid 120, zonder dat er een kabel aan zat wat met het vaste nummer te maken had.

De vaste telefoonkabel die nu in de experiabox zit heeft jaren op een rolletje in de meterkast gehangen en is nu, vorige week dinsdag wel gebruikt.

Mijn vraag is, hoe krijg ik mijn centrale weer aan de praat.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Waar is dat telefoonnummer onder gebracht? Staat dat nu bij KPN? Betaald u daar 2 euro per maand voor?

Vlg mij is dit van KPN. Wat ik ervoor betaal weet ik zo niet, dat zou ik effe op moeten zoeken.

Beste Nick83,

 

Ik heb nog geen facturen van KPN maar weet bijna zeker dat dit van KPN is.

Voorheen zat ik bij KPN en niets anders

Reputatie 7
Badge +24

Als het nummer bij KPN is ondergebracht en u gebruikt de Experiabox, dan logt deze Experiabox in op de VoIP centrale van KPN. Vervolgens kunt u niet meer met eigen apparatuur op diezelfde VoIP centrale inloggen, want KPN accepteerd maar 1 ingelogd apparaat tegelijk.

U kunt uw apparatuur verbinden met de "line 1" uitgang van de Experiabox. Maar de VoIP mogenlijkheden van uw apparatuur kunt u dus niet gebruiken.

Bij Ziggo is er ook geen voip beschikbaar (tenzij dat voor zakelijk accounts anders is geregeld).

Dus gewoon die telefooncentrale aansluiten op de Experiabox zoals hij vroeger op het Ziggo modem zat.

 

idd voor die vast lijn betaal ik 2 euro per maand

Beste Nick83,

Kan KPN de voip dan niet uit/omschakelen op de experiabox zodat ik dan mijn eigen apparatuur kan gebruiken?

Reputatie 7

Wat heb je allemaal ingesteld op jouw Gigaset N300A IP om verbinding te maken met jouw SIP aansluiting bij KPN?

Sorry wjb,

Ik ben zelf niet in de gelegenheid om hier iets in te veranderen, dit moet ik mijn it-er laten doen/bekijken.

Ik ga navragen of hij hierin iets kan betekenen, kom erop terug spoedig.

Reputatie 7
Badge +24

Beste Nick83,

Kan KPN de voip dan niet uit/omschakelen op de experiabox zodat ik dan mijn eigen apparatuur kan gebruiken?

Nee. Als u met 1 apparaat gebruik wilt maken van de VoIP server van KPN, dan zult u de Experiabox om moeten ruilen voor een andere router. Bijvoorbeeld een fritzbox.

Maar…

Bij Ziggo is er ook geen voip beschikbaar (tenzij dat voor zakelijk accounts anders is geregeld).

Dus gewoon die telefooncentrale aansluiten op de Experiabox zoals hij vroeger op het Ziggo modem zat.

... als ik dat zo hoor heeft u bij Ziggo ook nooit gebruik gemaakt van VoIP. Ik vermoed dat u gewoon altijd via pstn gewerkt heeft.

Even voor de duidelijkheid: u heeft toch maar 1 telefoon nummer toch?

Welke Experiabox heeft u precies? De v10 of de v10a? Of misschien de v12, het zwarte model?

Experiabox v10a:

Alles aansluiten op de groene PHONE poort.

Klopt, maar 1 nummer. Naar wat ik begreep van mijn it-er, die ik net gebeld heb, is er eerst waarschijnlijk bij ziggo via internet ingelogd op een server en daarmee voip verkregen.

 

Reputatie 7

Vind je het erg dat ik het niet helemaal kan volgen?

Klopt het dat je overgestapt bent vab Ziggo naar KPN?

Zo ja, heb je daar nummerbehoud bij aangevraagd?

Is jouw telefoonnummer nu een nummer bij KPN?

Nee vind ik niet erg, snap er zelf ook niet alles van.

Idd nummerbehoud aangevraagd en nummer is van/bij KPN

Het is overigens een v10 experiabox

Kan uberhaubt de Gigaset  DE310IP pro werken via de experiabox?

Ik kan wel naar buiten bellen door eerst de nul te draaien maar verder kan ik hem niet bedienen, dus ook komen er geen inkomende gesprekken binnen.

De experiabox ‘kaapt’ het voip signaal en daar kan je dan niet meer bij. Maar wat volgens mij zou moeten werken als je de ‘phone’ uitgang van de experiabox koppelt aan de ‘fxo’ ingang van de Hybrid 120.

https://teamwork.gigaset.com/gigawiki/display/GPPPO/FAQ+Hybird+120+Analogue+line

Wellicht moet er nog iets geconfigureerd worden in de Hybrid 120 maar daar durf ik geen uitspraak over te doen. Het klinkt echter alsof het nummer eerst bij een Ziggo Zakelijk ‘hosted voip’ zat.

 

Reputatie 7
Badge +24

Het is overigens een v10 experiabox

Ok, ander plaatje. Alles aansluiten op "Phone 1". De 2de groene poort zal niet werken, tenzij u 2 telefoonnummers heeft.

Ok, Ga er vanavond mee aan de slag, laat het jullie weten hoe het afloopt.

Alvast bedankt.

Oke, we hebben de centrale aan de praat echter vergt het nogal wat instellings veranderingen. Kent iemand die dit goed in kan regelen. evt voor een vergoeding?

Reputatie 7
Badge +25

Hi @poppelen. Fijn dat de community je hier al zo goed mee heeft geholpen en dat de centrale werkt (tot op zekere hoogte). Heb je inmiddels iemand gevonden die je kan helpen met het instellen? Ik hoop het wel!

Hallo Paul,

Helaas nog niemand. Het werkt goed tot op zekere hoogte. Soms kan ik hoofdtoestel opnemen en hoor dan niks aan de andere kant. Wanneer persoon terugbeld en wel contact met  hem of haar heb, zegt hij/zij dat er het antwoord apparaat erop staat, echter in de centrale staat hij 100% uit. Dus dat is nog een dingetje dat eruit moet.

Reputatie 7
Badge +25

Hallo Paul,

Helaas nog niemand. Het werkt goed tot op zekere hoogte. Soms kan ik hoofdtoestel opnemen en hoor dan niks aan de andere kant. Wanneer persoon terugbeld en wel contact met  hem of haar heb, zegt hij/zij dat er het antwoord apparaat erop staat, echter in de centrale staat hij 100% uit. Dus dat is nog een dingetje dat eruit moet.

Ja, dat klinkt niet ideaal. Helaas durf ik niet zo goed te zeggen waar je terecht kan voor hulp hierbij...

. . . zegt hij/zij dat er het antwoord apparaat erop staat, echter in de centrale staat hij 100% uit. Dus dat is nog een dingetje dat eruit moet.

Dat kan dan toch alleen het AA (“voicemail”) in de kpn computer zijn ?

Dat moet toch ook te herkennen zijn aan wat je hoort ? Heb je het zelf gehoord ?

Haal voor de test de verbinding tussen KPN modem en centrale even los en bel het nummer.

Overigens, hoe is de centrale verbonden, op welke aansluiting van de experiabox zit die ?

 

Hallo,

Inmiddels heb ik via een eigen kennis die bij de politie enige ervaring heeft met telefonie, het zaakje perfect aan de praat gekregen incl de bel die erbij hoort, aangesloten op de 2de lijn.

Ook de losse handzenders zijn met de repaeter opnieuw aangemeld en werken weer zoals het hoort.

 

Een nadeel is dat ik maar 1 binnenkomende lijn heb, was gewend aan 2. Misschien is hier ook nog wel een oplossing voor?

Een gerichte klacht richting KPN ben ik aan het voorbereiden. Telefonisch overleg gehad, zou teruggebled worden met alle beloftes van dien, echter moet nog steeds gebeuren. Slechte klachten afhandeling en aftersales.