Voip SIP credentials opvragen

  • 22 July 2020
  • 79 reacties
  • 8811 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

79 reacties

eerder in deze topic bij iemand anders werd dit anders wel aangekaart dat dit kon:

 

 

Andere oplossing is om een andere (externe) SIP provider te nemen, dan heb ik het binnen 30 minuten ingesteld en werkend in de Fritzbox ;-)

Maar wil eerst nog kijken of het met KPN lukt.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

eerder in deze topic bij iemand anders werd dit anders wel aangekaart dat dit kon:

 

 


In andere topics wordt het juist weer ontkend, dat medewerkers beschikking zouden kunnen hebben over wachtwoorden van klanten. Vanuit privacy en veiligheid zou ik het overigens vreemd vinden als medewerkers daar beschikking over zouden kunnen hebben?  Dat werkt alleen maar “data-lekken” in de hand.

Reputatie 7

Vanuit privacy en veiligheid zou ik het overigens vreemd vinden als medewerkers daar beschikking over zouden kunnen hebben? 

Dat kunnen ze alleen als ze zelf het wachtwoord van de abonnee kunnen instellen. Het wachtwoord is immers als hash opgeslagen en die hash is niet terug te converteren naar een leesbaar wachtwoord.

 

Andere oplossing is ook goed, als het maar resultaat oplevert.

Maar als we er niet uitkomen word het alsnog een andere SIP provider denk ik.

 

Ben het eens dat het op zich niet goed is als men bij die gegevens kan, maar als ze dan even die tool werkend maken is het ook goed wat mij betreft ;-)

Het blijft verdacht stil bij KPN, Is hier niemand aanwezig  van KPN die kan reageren op mijn vraag betreft SIP gegevens , hoe dit probleem op te lossen is ?

Reputatie 3
Badge

Mijn ouders hebben hetzelfde probleem. Met bijkomstigheid had de V12 terughangen het ook niet oplost.

zoubop de hoogte gehouden worden van de voortgang hierin. Het is 17 juni begonnen en nog steeds niet opgelost.

 

en enige status updates hoef je ook niet te verwachten klaarblijkelijk. 
 

 

Triple_NL:  

 

Ik heb je verhaal in dit Topic gelezen, blijkbaar hebben ze het niet echt op orde bij KPN, en een extra service abo voegt ook weinig toe merk ik. 
 

 Dan neig ik toch sterk naar een andere SIP tel provider te gaan nemen, dit duurt zo oneindig bij KPN zonder oplossing. (Dan tenminste geen problemen meer met instellen van SIP account  en als extra voordeel goedkoper bellen.)

Reputatie 3
Badge

@Itsme123

 

ja ik moet ruiterlijk erkennen dat het stroef loopt. 

Een andere SIP provider is voor mijn ouders geen optie, zij zijn dan het voordeel van gratis onderling bellen geheel kwijt ( hun mobiele nummers komen ook over naar KPN)  
Zo ook afgekocht NL nummers bellen is gewoon een aanwinst voor ze.

zojuist contact gehad met de KPN techdesk, we beginnen weer van stap 1 af aan, want… tijdens het hele proces heeft geen enkele KPN medewerkers notitites gemaakt en de zaken die ik eerder heb doorlopen moeten weer opnieuw.   Waaronder weer beginnen met de V12 aan te sluiten. 

 

Wil ik best wel, maar stel nu wel de krititsche vraag zijn we niet terug bij af ?  want bij de vorige 3 vergelijkbare pogingen was dit niet de oplossing, wat is er nu anders?

 

Maar dossiervorming, incidenten meldingen traceren, noteren of wat dan ook… het is een rommeltje 

En voor maart van dit jaar was dit absoluut niet het geval. Ik heb nu meerdere fritzboxen voor mensen bij KPN aangesloten, sinds de vrijgave van modems maart vorig jaar tot aan nu. 

Dit is de eerste waarbij het ruk gaat.  Toegegeven issues met SIP tooling zijn er vanaf dag 1, maar ik werd altijd en snel geholpen door de algemene klantenservice ( 10 tal gevallen periode maart 2020 tot maart 2021)  issues waren vaak binnen 2 uur opgelost. 

 

nu niet , het is zoeken naar juiste loket en juiste oplossing en het frustrerend as hell


Moet wel bekennen dat op dit moment bij de techdesk de bal serieus opgepakt wordt.  Er wordt een installatiemonteur gestuurd die op zoek moet gaan  naar specifieke foutmeldingen.
Want wat blijkt aan de kant van KPN is er bij het uitlezen van de lijn problemen. Ze krijgen foutmeldingen .

Wordt vervolgd​​​

Reputatie 7

@Erik_, zou jij hier eens mee willen kijken?

Ik heb het gevoel dat dit echt weer zo'n administratief dingetje is, net zoals begin december 2019. 

Reputatie 3
Badge

@wjb 

 

Dank dat je dit onder de aandacht brengt bij hem. Heb hem ook al (eerder) op de hoogte gebracht.  

Het is wel zo dat er zojuist teruggebeld is door de techdesk , zij krijgen specifieke foutmeldingen “op de lijn” die ze niet op afstand kunnen fixen. Een installatiemonteur ( bij voorkeur die ook fritzboxen aansluit voor KPN)  gaat de verbinding opnieuw aansluiten. 

Echter denk ik dus dat het probleem niet in de verbinding zit, maar in de databases van KPN die de lijn  monitoren en de tooling aansturen. Ik herken dit probleem maar al te goed. 

Echter is KPN van mening dat dit de gekozen oplossingsrichting is. Dat kunnen zij uiteraard beter beoordelen dan ik. Maar ik ben wel argwanend geworden, en ik denk dat niet vreemd is in dit geval

 

wordt vervolgd

 



 

Reputatie 7
Badge +30

Hey, ik zie dat ik de eerdere berichten van @Itsme123 hier gemist heb, sorry! Dank voor het onder de aandacht brengen, wjb!

Ik zie op het eerste gezicht geen gekke dingen in je abonnement/aansluiting die hier de oorzaak van kunnen zijn, Voor de zekerheid dan eerst een paar checkvragen. Als je de SIP tool probeert te gebruiken, dan

  • zit je op je eigen verbinding (ook geen vpn oid actief)
  • log je in met het KPN ID waar het vaste abonnement met het telefoonnummer aan gekoppeld is
  • zit er geen ander vast abonnement gekoppeld aan datzelfde KPN ID

Als deze dingen allemaal inderdaad zo zijn, dan zou het in de basis moeten werken. Andere browser hielp ook niet begrijp ik? 

 

 

eerder in deze topic bij iemand anders werd dit anders wel aangekaart dat dit kon:

 


In andere topics wordt het juist weer ontkend, dat medewerkers beschikking zouden kunnen hebben over wachtwoorden van klanten. Vanuit privacy en veiligheid zou ik het overigens vreemd vinden als medewerkers daar beschikking over zouden kunnen hebben?  Dat werkt alleen maar “data-lekken” in de hand.

 Bovenstaande is iets van een jaar geleden, omdat de SIP tool op dat moment nog vrij nieuw was en het in bepaalde, hele klantspecifieke, omstandigheden niet werkte. Vandaar dat in die gevallen het zo (tijdelijk) is opgelost, via ook hele specifieke kanalen. Er was hierbij ook geen sprake van dat medewerkers bij de gegevens konden. 

​@erik KPN

Antwoorden op de vragen:

​- op eigen KPN verbinding en geen VPN.

- Ingelogd met KPN met ID van vaste abonnement zo ver ik weet.

- Geen ander vast abonnement gekoppeld.

 

- Diverse browsers geprobeerd.

 

Ik zal van week nog een keer het een en anderproberen en laat weten of het gelukt is.

 

 

Hallo, Ben wat later met het melden van resultaat ivm vakantie. ;-)

 

Maar goed nieuws, inmiddels is het wel gelukt om de SIP gegevens op te vragen / wachtwoord aan te maken.  Ik had even de Experiabox (V10) nogmaals aangesloten en nu kon ik ineens wel zonder problemen inloggen !?   

 

Daarna de Fritzbox terug gezet en de nodig instelling gedaan en DECT toestellen aangemeld .

 

De Fritzbox met KPN Glasvezel werkt hier nu volledig met; TV, Internet (met goede wifi, veel beter als van de Experiabox) en Voip telefonie van KPN .

We kunnen dus ook weer telefoneren ;-)

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Top, goed om te horen, @Itsme123! Wellicht dat er dan toch onderwater iets nog niet helemaal goed stond wat zich inmiddels hersteld heeft.  

Reputatie 7
Badge +9

@Erik_ 

 

Op dit moment loop ik tegen een raar probleem aan. Bij een kennis van mij draait een Fritzbox op glas welke tot vorige maand prima werkte met de KPN settings en credentials voor Voip. Van de 1 op de andere dag werkte het echter niet meer. Diverse dingen getest en gecontroleerd echter krijgen we het niet werkend.

 

Wanneer we de SIP credentials via de servicetool opvraag en een nieuw wachtwoord aan maak, krijgen we netjes een mail dat het wachtwoord gewijzigd is, echter wanneer ik de gegevens invoer in het modem, maar ook in een softfoontooltje (https://www.3cx.nl/voip-softphone/ ) krijg ik de melding authentification failt. Voor ik echter ter controle van de juiste settings mijn eigen “vaste lijn” gegevens in dan werkt dit vlekkeloos.

 

Dingen die we getest hebben:

V10 geplaatst, wekende telefoonverbinding

MIjnKPN: Product thuis verwijderd en opnieuw toegevoegd, daarna nieuw wachtwoord aangemaakt en getest.

Er was een 2e telefoonnummer bij het abonnement, deze laten verwijderen door de KS en een aantal dagen gewacht. Helaas nog steeds foutmelding.

Zover bekend lopen er geen orders en zijn alle lopende orders afgerond.

 

Mijn verzoek is dan ook om te kijken wat je kan betekenen om dit op te lossen.

 

Gegevens van de kennis staan in mijn profiel.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb even gekeken, @Speedmaster, en ik zie een order van 13-10 waarbij die kennis naar glasvezel is gegaan. Dat is voltooid op 25-10. Het verwijderen van het tweede telefoonnummer op 25-11 zie ik ook terug, dat is ook voltooid. Plus dat ik hier zie dat de sip tool verschillende malen gebruikt is, en dat lijkt ook allemaal goed te zijn gegaan steeds. Dus gebaseerd daarop zie ik geen redenen waarom de met de tool ingestelde gegevens niet zouden werken. Doe je wel een kwartiertje wachten na het wijzigen van de gegevens voor je ze probeert te gebruiken? Zou je nog eens willen proberen om de F!B opnieuw in te stellen met KPN profiel, en dan opnieuw SIP instellen en kijken of het dan wel pakt?

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb even gekeken, @Speedmaster, en ik zie een order van 13-10 waarbij die kennis naar glasvezel is gegaan. Dat is voltooid op 25-10. Het verwijderen van het tweede telefoonnummer op 25-11 zie ik ook terug, dat is ook voltooid. Plus dat ik hier zie dat de sip tool verschillende malen gebruikt is, en dat lijkt ook allemaal goed te zijn gegaan steeds. Dus gebaseerd daarop zie ik geen redenen waarom de met de tool ingestelde gegevens niet zouden werken. Doe je wel een kwartiertje wachten na het wijzigen van de gegevens voor je ze probeert te gebruiken? Zou je nog eens willen proberen om de F!B opnieuw in te stellen met KPN profiel, en dan opnieuw SIP instellen en kijken of het dan wel pakt?

@Erik_ Als ik nu de softwarefoon even hier thuis op start krijg ik gewoon de melding authentication failed, code 403. Dan heeft het geen zin om de FB aan te sluiten, aangezien het dan ook fout gaat.

Reputatie 7

Als ik nu de softwarefoon even hier thuis op start krijg ik gewoon de melding authentication failed, code 403. Dan heeft het geen zin om de FB aan te sluiten, aangezien het dan ook fout gaat.

Als jij nu een Experia Box gebruikt dan is dat juist de reden waarom je die 403 krijgt.

De moet je dan juist vervangen door een FRITZ!Box of eigen router om daarachter een VoIP telefoon te kunnen gebruiken.

Reputatie 7
Badge +9

Als ik nu de softwarefoon even hier thuis op start krijg ik gewoon de melding authentication failed, code 403. Dan heeft het geen zin om de FB aan te sluiten, aangezien het dan ook fout gaat.

Als jij nu een Experia Box gebruikt dan is dat juist de reden waarom je die 403 krijgt.

De moet je dan juist vervangen door een FRITZ!Box of eigen router om daarachter een VoIP telefoon te kunnen gebruiken.

 

@wjb Als ik hier thuis op mijn eigen adres de softfoon gebruik om te testen kan ik prima met mijn eigen voip gegevens van mijn vaste lijn inloggen. Doe ik dit echter met de gegevens van mijn kennis dan werkt het gewoon niet, terwijl vanuit de SIP tool alle gegevens correct zijn overgenomen (gebruikersnaam & wachtwoord) Dus schiet mij maar lek.

 

@Erik_ Ik heb nog even de gebruikersnaam van de SIP account in mijn profiel gezet, wil jij deze controleren of dit overeen komt met de gegevens in de achterliggende systemen. Ik ben compleet lost wat nu nog de oorzaak kan zijn.

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie op dat klantnummer een andere gebruikersnaam staan, @Speedmaster. Die gebruikersnaam die jij opgeeft, is dat ook degene die jullie zien als je de SIP tool gebruikt?

Reputatie 7
Badge +9

Ik zie op dat klantnummer een andere gebruikersnaam staan, @Speedmaster. Die gebruikersnaam die jij opgeeft, is dat ook degene die jullie zien als je de SIP tool gebruikt?

 

Ja, maar ik laat voor de zekerheid een screenshot maken vanavond en zal deze via PB naar je doorsturen als jij daar Oke mee bent

Reputatie 7
Badge +9

@Erik_ Je hebt een PB met de gegevens uit de servicetool

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor het screenshot, @Speedmaster. Ik zie hier nog steeds niets geks, en kan er niet direct een vinger opleggen wat er mis is. Dus ik ga wat collega's aanschrijven. 'k Kom er z.s.m. op terug.

Reputatie 7
Badge +30

Alright, @Speedmaster, ik heb overlegd met collega's en we hebben een theorie wat er aan de hand is, en een plan van aanpak dat dan zou moeten helpen.

 

Bij de wissel naar glasvezel is de ims gebruikersnaam gewijzigd. Dat staat aan onze kant in het hoofdsysteem goed (daar zien we namelijk dezelfde die jij in de sip tool ziet). Alleen als we de SIP gegevens proberen uit te lezen die in gebruik zijn, dan komt hij met de oude op de proppen. Dus ergens zit dat niet goed. 

Je geeft aan dat er nu een V10 is aangesloten en dat het daarmee werkt. Dat wijst erop dat ons achterliggende beheersysteem die de sip gegevens naar de V10 pusht wel de juiste heeft. 

Met de FRITZ!Box is het zo dat die sinds de laatste of voorlaatste softwareversie ook dat beheersysteem ondersteunt en dus de sip gegevens gepusht kan krijgen. 

Wat we dan ook voorstellen is basically overnieuw beginnen. Reset alles. Voor de zekerheid ook de V10 even, zodat we zeker weten dat alles aan onze kant goed zit. Ontkoppel dan die V10. Reset de FRITZ!Box, en sluit hem dan weer aan. Vervolgens doorloop je de installatiewizard met een KPN profiel, en de optie voor providerbeheer aan. De FRITZ!Box zou dan moeten verbinden met ons beheersysteem en de juiste sip gegevens binnenkrijgen. Je hoeft die dan niet handmatig nog in te vullen.